آشنایی با منابع پروتئین گیاهی (بخش اول)

تخم‌مرغ به دلیل پروتئین بالا و چربی‌های سالمی که دارد، در میان عالی‌ترین غذاهای موجود در طبیعت است. تخم‌مرغ منبع خوبی از چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است که برای قلب فایده دارند و یک منبع عالی پروتئین است. در این مطلب به بهترین منبع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران اشاره کرده ایم.
شنبه، 16 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با منابع پروتئین گیاهی (بخش اول)
بادام که مغزی خوشمزه، همه فن حریف و تقریبا در همه جا در دسترس است، یک منبع پروتئینی عالی برای برنامه‌ی غذایی شما است.
 

مقدمه

منابع زیادی از پروتئین گیاهی برای گیاه‌خواران وجود دارد – فقط لازم است بدانید که کجا باید به دنبال آن باشید. از هر گیاهخواری که بپرسید شما از کدام سؤال بیش از هر سوال دیگری متنفر هستید، تقریبا همیشه پاسخ یکسانی را می‌شنوید: “شما پروتئین‌تان را چه‌طور تامین می‌کنید؟” در حالی که منابع پروتئین حیوانی مانند ماهی و مرغ، ممکن است برای بسیاری از ما که برای داشتن شکمی صاف تلاش می‌کنیم، ماده‌ی مصرفی اصلی باشد، اما روش‌های فراوان دیگر نیز برای کسب پروتئین کافی و در عین حال داشتن یک رژیم غذایی گیاهی وجود دارد. بعضی از ورزشکاران برتر جهان و شخصیت‌های مهم رشته‌ی تناسب اندام گیاهخوار یا وگان (کسانی که به وگانیسم اعتقاد دارند) هستند و شما می‌توانید مطمئن باشید که آن‌ها پس از خوردن یک کاسه ماکارونی به چنین اندامی دست نیافته‌اند.

حتی اگر گیاهخوار نباشید، این منابع پروتئین گیاهی از ساده‌ترین راه‌ها برای پر کردن وعده‌های غذایی‌تان از فیبر، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی محسوب می‌شوند، بدون این‌که کلسترول غیر ضروری یا چربی‌های بد را وارد بشقاب‌تان کنید. شروع کنید! مقاله را بخوانید و با منابع گیاهی پروتئین آشنا شود!
 

بهترین منبع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران

۱. گلوتن گندم یا گوشت گندم
در حالی که اکثر غذاهای تولید شده از گندم مانند نان، شیرینی و پاستا دارای کربوهیدرات و کم پروتئین هستند، گلوتن گندم یک استثناءِ سالم در این قانون است. گلوتن گندم که به عنوان گوشت گندم نیز شناخته می‌شود، دارای ۷۵ گرم پروتئین در هر نصف فنجان است و فقط ۱۴ گرم کربوهیدرات دارد. البته، اگر دنبال رژیم غذایی بدون گلوتن هستید، احتمالا این ماده خوراکی برای شما مناسب نیست.
 
۲. تخم‌مرغ
تخم‌مرغ به دلیل پروتئین بالا و چربی‌های سالمی که دارد، در میان عالی‌ترین غذاهای موجود در طبیعت است. تخم‌مرغ منبع خوبی از چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است که برای قلب فایده دارند و یک منبع عالی پروتئین است، به این ترتیب که در یک تخم‌مرغ ۷۰ کالری و ۶ گرم پروتئین موجود است. در واقع، مطالعه‌ای در مجله‌ی بین‌المللی چاقی نشان داد که خوردن تخم‌مرغ در صبحانه باعث شد تا شرکت ­کنندگان در مقایسه با همتایان خود که تخم‌مرغ مصرف نکرده بودند، وزن بیش­تری از دست بدهند.
 
۳. ادامامه
ادامامه یک میان‌وعده‌ی خوب برای کسانی است که در تلاش برای از دست دادن چربی و ساختن عضلات هستند. فقط یک فنجان از این ماده‌ی خوراکی حاوی ۱۷ گرم پروتئین و ۸ گرم فیبر است و منبع خوبی از چربی‌های مفید برای قلب محسوب می‌شود. اگر شما تصمیم دارید که ادامامه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مطمئن شوید که بدون نمک آن را تهیه می‌کنید – بیش‌تر ادامامه‌هایی که در سوپرمارکت‌ها یا در منوی رستوران‌های ژاپنی می‌بینید پر از سدیم هستند.
 
۴. بادام
بادام که مغزی خوشمزه، همه فن حریف و تقریبا در همه جا در دسترس است، یک منبع پروتئینی عالی برای برنامه‌ی غذایی شما است. با مصرف حدود نیم فنجان بادام، ۱۵ گرم پروتئین، ۹ گرم فیبر و مقدار بالایی کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K دریافت می‌کنید. فرقی نمی‌کند که این مغزهای خوشمزه را خام بخورید، آن‌ها را به سالادتان اضافه کنید یا از آرد بادام در پخت و پز استفاده کنید، به هر روی بادام یک از ساده‌ترین راه‌های دریافت پروتئین بیش‌تر در رژیم غذایی بدون گوشت است.
 
۵. تمپه
تمپه که یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های گوشت در بازار است، از سویا تهیه شده‌است. هرچند این ماده‌ی خوراکی ممکن است به اندازه‌ی توفو شفاف نباشد، اما به راحتی پخته می‌شود و می‌تواند مخلفات خوبی برای غذاهای طبخ شده به شیوه‌ی تفت روغن داغ باشد. هر فنجان تمپه حدود 34 گرم پروتئین دارد. اضافه کردن تمپه به رژیم غذایی‌تان حتی می‌تواند کمک کند که بدن‌تان را همیشه دوست داشته باشید – مطالعه‌ای که در بیمارستان دانشگاه ملی چونبوک کره انجام شد نشان داد که مصرف محصولات تخمیرشده‌ی سویا به طور قابل‌توجهی چربی شکم را کاهش می‌دهد.
 
۶. بلغور جوی دوسر
شاید بچه‌ها هرگز بلغور جوی دوسر را به عنوان غلات صبحانه‌ی شیرین شده دوست نداشته باشند، اما برای بزرگسالانی که می‌خواهند پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و وزن کم کنند، این ماده‌ی خوراکی می‌تواند عالی باشد. در هر فنجان بلغور جوی دوسر، ۶ گرم پروتئین و ۴ گرم فیبر دریافت می‌کنید و احتمالا بدن سالم‌تری خواهید داشت – ثابت شده‌است که این ماده‌ی خوراکی میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد، عملکرد کبد را بهبود می‌دهد و چربی شکمی را نیز کم می‌کند.
 
۷. نخود
نخود به میزان فراوانی پروتئین به بدن شما می‌رساند، خواه آن را به سالاد خود اضافه ‌کنید و خواه روی سبزیجات‌تان هوموس بریزید. یک فنجان نخود نصف پتاسیم مورد نیاز روزانه‌تان و تقریبا ۷۰ درصد از آهن روزانه و ۳۹ گرم از پروتئین مورد نیاز روزانه‌تان را تامین می‌کند. این مقدار پروتئین را شما می‌توایند با مصرف ۶ تخم‌مرغ دریافت ‌کنید!
 
۸. پودر کاکائو
اگر به دنبال بهانه‌ای برای اضافه کردن شکلات بیش‌تر به رژیم غذایی‌تان هستید، بفرمایید: پودر کاکائو منبع عالی (و خوشمزه) پروتئین گیاهی است. در یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو، می‌توانید ۱.۱ گرم پروتئین و تقریبا ۲ گرم فیبر دریافت کنید. تمام کوکی‌های حاوی شکلات چیپسی که در گذشته خورده‌اید، دقیقا روش دیگری برای افزایش مصرف پروتئین‌تان بوده‌است.
 
۹. لوبیای سیاه
لوبیا، لوبیا، ماده‌ی خوراکی موزیکال!! یعنی هرچه بیش‌تر لوبیا بخورید، بیش‌تر …..؟ لوبیای سیاه به لطف پروتئین و مقدار فراوان فیبری که دارد، یک ماده‌ی خوراکی ثابت در بسیاری از وعده‌های غذایی گیاهی است، به این ترتیب که هر یک فنجان از این لوبیا ۳۹ گرم پروتئین و ۲۹ گرم فیبر دارد.
 
۱۰. کینوآ
کینوآ ممکن است در برخورد با کربوهیدرات‌های غذاهای سنگین مانند برنج و جو، باز شود و وا برود اما در واقع نوعی دانه است و جزو غلات محسوب نمی‌شود. با مصرف یک فنجان کینوآ، شما ۸ گرم پروتئین بدون گلوتن همراه با آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه، از جمله سیستئین، لیزین، لوسین و تریپتوفان دریافت خواهید کرد.
 
۱۱. ماست
فرقی نمی‌کند که ماست را به کوکی‌ها اضافه کنید یا آن را به تنهایی بخورید – به هر روی شما در حال مصرف یک منبع عالی از پروتئین هستید. یک فنجان ماست حاوی ۹ گرم پروتئین است، اما همه‌ی ماست‌ها به میزان برابری پروتئین ندارند؛ بیش‌تر ماست‌هایی که شما در قفسه‌های سوپرمارکت محلی خود می‌بینید سرشار از قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند، بنابراین حتما ماست ساده خریداری کنید. خوشبختانه، خامه‌ای‌ترین ماست ممکن است یکی از بهترین ماست‌ها برای شما باشد – مصرف لبنیات پر چرب با ریسک کم‌تر ابتلا به دیابت مرتبط است.
 
۱۲. تاج خروس
تاج خروس حدودا ۸۰۰۰ سال است که مورد مصرف قرار می‌گیرد اما مدت زیادی نگذشته‌است که به عنوان یک غله‌ی سالم و خوشمزه به رسمیت شناخته شده‌است. این ماده‌ی خوراکی که یکی از خوراکی‌های پرمصرف و اصلی در فرهنگ آزتک است، به تازگی و به لطف شوق و علاقه‌ای که برای مصرف مواد غذایی بدون گلوتن ایجاد شده، محبوبیت دوباره‌ای را کسب‌ کرده‌است. خوشبختانه، بر خلاف بسیاری از دیگر غذاهای بدون گلوتن که شما در سوپرمارکت محلی خود پیدا می‌کنید، تاج خروس انتخابی هوشمندانه است، چرا که هر فنجان آن ۹ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد.
 
۱۳. عدس
عدس که اضافه کردن آن به هر نوع غذایی بسیار آسان است، قطعا باید جایی در فهرست خرید خواروبارتان داشته باشد. شما می‌توانید از  یک فنجان پر عدس پخته که فقط ۲۳۰ کالری دارد، ۱۸ گرم پروتئین و ۱۶ گرم فیبر دریافت کنید. حتی مطالعه‌ای که توسط ژورنال آمریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شده نشان داد که حبوباتی مانند عدس و نخود، سبب کاهش وزن می‌شود حتی در افرادی که میزان کالری‌های دریافتی خود را محدود نکرده‌اند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.