دموکراسی و تعلیم و تربیت
تا کنون کلمه زندگی را به معنی بسیار پستی که همانا زندگی جسمانی است، به کار بردهایم، ولی این کلمه معنی بسیار وسیعی دارد و تمام آزمایشهای فردی و قومی را در بر میگیرد.
شنبه، 28 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتی ضربتی بر یک سنگ وارد سازیم، با مقاومت آن مواجه می شویم. اگر مقاومت سنگ از نیروی ما بیشتر باشد، تغییری در صورت خارجی سنگ پیدا نمی شود. ولی اگر نیروی ما بر مقاومت سنگ چیرگی ورزد، سنگ خرد می گردد. در هر حال، سنگ قادر نیست در مقابل ضربتی قوی، صورت خود را حفظ کند یا احیانا ضربت را به صورت عامل مفیدی برای بقای خود در آورد. اما موجود جاندار اگرچه به آسانی مغلوب ضربت خارجی می شود، بازمی کوشد تا نیروهای مزاحم را برای ادامه زندگی خود مورد استفاده قرار دهد. در صورتی هم که یارای چنین کاری نداشته باشد، باز ضرورت، مانند یک قطعه سنگ، تکه تکه نمی شود. هر گاه عوامل مزاحم بر جانداران چیره گردند، خاصیت حیاتی آنها را از میان می برند. ولی این چیرگی، حداقل در مورد جانوران عالی، معمولا با تکه تکه شدن جسم همراه نیست.
ترمیم و تجدید حیات به وسیله انتقال مواریث: برجسته ترین اختلاف موجودات جاندار و بی جان این است که جانداران همواره خود را ترمیم و تجدید و حفظ می کنند، اما جمادات موجود جاندار، در سراسر جریان زندگی، تلاش می ورزد تا موافق مصالح خود از نیروهای پیرامون سود جوید. پس، از هوا و نور و رطوبت و مواد خاک استفاده می کند، و به عبارت دیگر، این عوامل را به صورتی در می آورد که برای بقای او سودمند باشد. تا زمانی که موجود جاندار در حال رشد است، می تواند نیرویی بیش از آنچه برای جذب مواد خارجی مصرف می کند، از آنها عاید دارد . معنى رشدهمین است. بنابراین، می توان گفت: موجود جاندار موجودی است که به منظور فعالیت مستدام خود، نیروهای محیط را به جای آن که مصرف و نابود سازد، تحت استیلا و کنترل خود در می آورد؛ و در این صورت، زندگی جریانی است برای ترمیم و تجدید به وسیله تغییر دادن محیط در عالم جانداران عالی، جریان ترمیم و تجدید فردی بی پایان نیست. جانداران، پس از چندی که به ترمیم و تجدید خود می پردازند، از کار باز می مانند و می میرند. فرد جاندار نمی تواند، بیش از زمانی محدود، از عهده این امر برآید. اما استمرار حیات وابسته ادامه وجود فردی نیست. فرد می میرد، ولی به وسیله تولید مثل، ادامه نسل را میسر می سازد. با این وصف، چنان که آثار زمین شناسی نشان می دهد، گاهی انواع نیز مانند افراد، از میان می روند و جای خود را به انواع دیگری می دهند، و جریان زندگی با پیچیدگی روز افزونی ادامه می یابد. وقتی که نوعی نابود می شود، نوع جدید مجهزتری پدید می آید و بر خلاف نوع قدیم که قادر به رفع موانع پیرامون خود نبود، پیروزمندانه با موانع می ستیزد. استمرار حیات ناشی از این است که ارگانیسم های جاندار دایما محیط را با احتیاجات خود سازگار می سازند.
تا کنون کلمه زندگی را به معنی بسیار پستی که همانا زندگی جسمانی است، به کار برده ایم، ولی این کلمه معنی بسیار وسیعی دارد و تمام آزمایشهای فردی و قومی را در بر می گیرد. از این جاست که چون مثلا کتاب زندگی لین کلن را می نگریم هیچ گاه انتظار نداریم که مطالب آن مربوط به وظایف اعضای بدن باشد. توقع چنین کسانی این است که در آن، شرحی بر حوادث اجتماعی پیشین، محیط ابتدایی و احوال و اشتغالات خانواده لین کلن، سوانح عمده جریان رشد شخصیت و مبارزات و کامیابی های مهم، امیدها، تمایلات، لذات و آلام لین کلن بیابیم. درست در همین معنی است که از زندگی یک قبیله وحشی یا زندگی مردم آتن یا ملت آمریکا سخن می گوییم، و در همه این موارد کلمه «زندگی» را بر همه رسوم، شؤون، عقاید، پیروزی ها، شکستها، تفریحات و مشاغل اطلاق می کنیم.
ما لفظ «تجربه» را نیز مانند «زندگی» در معنی بسیار وسیعی به کار می بریم. تجربه انسانی نیز، چون زندگی جسمانی، مشمول اصول ترمیم و تجدید و استمرار است. در مورد انسان، همچنان که وجود انسانی تجدید می شود، تجارب یعنی عقاید و آرمانها و امیدها و سعادتها و شقاوتها و رسوم نیز پیوسته ترمیم و احیا می گردند. استمرار تجربه که به وسیله ترمیم و تجدید حیات اجتماعی صورت می گیرد، واقعیتی مسلم است. آموزش و پرورش به معنی وسیع خود، وسیله تحقق این استمرار اجتماعی است. هر یک از اعضای این جماعت - چه در یک شهر جدید، چه در یک قبیله وحشی - ناپخته و ناتوان و بدون زبان و عقاید و افکار و موازین اجتماعی زاده می شوند. فرد که به منزله واحد و عنصر اصلی جامعه و حامل تجارب حیات اجتماعی است، به نوبه خود چند گاهی زندگی می کند، و سپس می رود و منزل به دیگری می سپارد. به این ترتیب، با وجود عدم استمرار زندگی فردی، زندگی اجتماعی از استمرار برخوردار می شود.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص263-261، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نقد پراگماتیسم در تعلیم و تربیت
شنبه، 28 دی 1398
مقام آموزش و پرورش رسمی
شنبه، 28 دی 1398
تداعی اندیشهها
شنبه، 28 دی 1398
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (2)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (1)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
درآمدی بر روان شناسی دین و تربیت دینی در اندیشه ی غزالی
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
کاربرد نظریه ی «مراحل توسعه ی ایمان» جیمز فاولر در اسلام
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
دوشنبه، 13 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (2)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (1)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تازه های مقالات
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
خوشنویسی در هنر اسلامی تا دوران معاصر
جایگاه خط در تمدن اسلامی
سیر خوشنویسی چینی
نگاهی به توصیه امام به دانشجویان در وصیت نامه
متن کامل دعای توسل با خط درشت + صوت و ترجمه
کاهش هزینهها، افزایش سود خرید عمده و ایمن از علیبابا
بهترین مرکز تعمیر کنسول بازی در تهران [PS5،PS4،xBox]
خطابهای ماندگار وصیت نامهی سردار سلیمانی
تعبیر قرآنی خانه عنکبوت و مفاهیم علمی درباره آن
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
پنج دعای مهم در شب لیله الرغائب
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
احکام روزه مستحبی همه مراجع
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
حکمت | خیرخواهی عمومی در دعا / استاد عالی
استوری شهادت امام هادی علیه السلام
مداحی زیبای جان جانانی
جان جانانی با نوای جواد مقدم
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
استادی که پس از جلسه با آیتالله مصباح نگاهش به او تغییر کرد
خلاصه دیدار هوادار ۰ - پرسپولیس ۵
سندرز: دولت آمریکا امروز برای میلیاردرهاست
اژهای: مستکبرین از جریان مقاومت دلهره و اضطراب دارند
تیراندازی در آمریکا
تصاویر دوربینهای مداربسته از لحظه حمله در نیواورلئان
تصاویری از حضور حاج قاسم در سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار
لاریجانی: بعید میدانم در سوریه حکومت دموکراتیک ایجاد شود
پنجره متفاوتی از دیدار امروز رهبر انقلاب با خانواده شهدا
بیانات رهبر انقلاب در دیدار و سخنرانی به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی