تأثیرات سلامتی گیاهان مریم گلی و چغندر

روغن مریم گلی یکی از مؤثرترین عوامل برای کاهش درد زایمان در زنان باردار است. در این مقاله در مورد مزایا و مخاطرات مربوط به استفاده از این روغن برای کاهش درد زایمان صحبت خواهد شد. همچنین چغندر می‌تواند بر سلامتی شما را به شیوه‌ای مثبت تأثیر داشته باشد، اما آیا چغندر می‌تواند رنگ ادرار شما را نیز تغییر دهد؟
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیرات سلامتی گیاهان مریم گلی و چغندر
برخی از گیاهان تأثیرات نسبتاً قابل توجهی بر سلامتی ما دارند. در این مقاله در مورد تأثیرات دو تا از انها، مریم گلی و چغندر، صحبت می‌کنیم.
 

نکات مشاوره‌ای

روغن مریم گلی نباید در کل طول دوره بارداری مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است باعث ایجاد انقباض رحم و خونریزی شود.
 
اسانس روغن مریم گلی از یک گیاه معطر به نام سالیوا اسکلاریا استخراج می‌شود. این گیاه بومی جنوب اروپا است و تا ارتفاع یک متر با برگ‌های بزرگ، کرک‌دار و گل‌های کوچک آبی یا سفید رشد می‌کند. روغن از گل و برگ این گیاه با استفاده از روش تقطیر بخار به دست می‌آید.
 
این روغن گیاهی به ویژگی‌های درمانی از جمله خواص ضد التهاب، ضد باکتریایی، منقبض کننده، ضد اسپاسم، ادرار آور و خواص بهبود دهنده هضمی شناخته شده است. این روغن گیاهی به کاهش استرس، افسردگی، سردرد و میگرن، سندرم پیش از قاعدگی یا PMS، ناراحتی قاعدگی و غیره کمک می‌کند. استفاده از روغن مریم گلی در افرادی که از این قبیل مشکلات مربوط به سلامتی رنج می‌برند، موجب کاهش این علائم خواهد شد. مزایای استفاده از آن غیر قابل شمارش است، اما یکی از مهم‌ترین مزایای آن، نقش داشتن در کاهش درد زایمان است. زیرا باعث افزایش آرامش و درد در هنگام زایمان می‌شود.
 

نحوه استفاده از روغن مریم گلی برای کاهش درد زایمان

این روغن را می‌توان با روش‌های زیر برای کاهش درد زایمان استفاده کرد:
 
روش اول
چندین چوب پنبه را به روغن مریم گلی آغشته کرده و آنها را زیر بالش مادر یا نزدیک رختخواب او قرار دهید. بوی این چوب پنبه‌ها کمک می‌کند تا تنش عضلانی کاهش یافته و سطوح استرس را نیز کاهش می‌دهد. استشمام بوی روغن مریم گلی با تسریع شروع انقباض‌های رحمی موجب کاهش طول فرایند زایمان می‌شود.
 
روش دوم
چند قطره از این روغن را روی شکم زن باردار بریزید، اما فقط تحت نظر یک پزشک این کار انجام شود. به خوبی شناخته شده است که این اسانس روغنی معطر موجب ایجاد حس خوشایندی می‌شود که به کاهش درد زایمان کمک می‌کند.
 
روش سوم
ده قطره از روغن مریم گلی را با پنجاه میلی لیتر روغن بادام مخلوط کنید. با استفاده از این مخلوط روغنی کف دست و پای زن باردار را بلافاصله قبل از زایمان ماساژ دهید. این امر موجب رهایی از تنش عضلانی می‌شود و در نتیجه آرامش لازم را برای مادر فراهم می‌آورد. این امر همچنین به اتساع عضلات کمک می‌کند که برای بیرون آمدن نوزاد لازم است.
 
روش چهارم
سه تا پنج قطره از روغن مریم گلی را در آب وان حمام خود بریزید، این کار موجب کاهش درد زایمان خواهد شد. این کار موجب کمک به تشدید انقباضات رحم برای کاهش طول فرایند زایمان و نیز تسهیل زایمان خواهد شد.
 

آنچه شما باید بدانید

در زیر چند نکته برای مقابله با عوارض استفاده از روغن مریم گلی برای تسهیل و کاهش درد زایمان آورده شده است:
به یاد داشته باشید که اسانس روغن مریم گلی را نباید با گیاه مریم گلی طبیعی اشتباه بگیرید، به این دلیل که گیاه مریم گلی طبیعی دارای بوی قوی‌تری است که می‌تواند برای نوزاد مضر باشد.
 
عطر و بوی روغن مریم گلی می‌تواند باعث انقباض رحم شود. همچنین، می‌تواند انقباضات و خونریزی قاعدگی را ایجاد کند که در مراحل اولیه بارداری منجر به سقط جنین می‌شود. بنابراین، این روغن نباید در طول سه ماهه آخر بارداری استفاده شود. این روغن را در مقادیر متوسط ​​استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است باعث سردرد شدید شود. قبل از استفاده از این روغن در هر بخشی از بدن، ابتدا یک تست اولیه آزمایشی انجام دهید، زیرا ممکن است روغن مریم گلی در بعضی از زنان واکنش آلرژیک ایجاد کند.
 
لمس و بوی روغن مریم گلی می‌تواند در بدن شما معجزه ایجاد کند. پس از یک زایمان موفقیت آمیز و بدون درد، لحظه شادی است که کودک‌تان را در آغوش خود بگیرید. روغن مریم گلی یکی از بهترین روش‌ها برای تجربه مهربانی طبیعت است. اگر چه مزایای روغن مریم گلی به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است با این حال، بهتر است قبل از استفاده از آن با ماما یا دکترتان مشورت کنید.
 

چغندر

چغندرها، غذاهای بسیار سالمی هستند که می‌توانند به شیوه‌های گوناگون سلامت بدن را برای شما به ارمغان بیاورند و باعث ایجاد تغییرات مثبت در سلامت عمومی شوند. آنها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند و همچنین دارای ویتامین B و C هستند. به رغم غنی بودن از مواد مغذی، چغندرها چیزی نیستند که به طور منظم مصرف شوند. در حقیقت، افرادی که آگاهی‌های بهداشتی دارند، اغلب آنها را مصرف می‌کنند، به ویژه قهرمانان و ورزشکارانی که به طور منظم از آب چغندر استفاده می‌کنند، زیرا تمایل به افزایش استقامت و انرژی خود دارند که به آنها کمک می‌کند تا به طور بهبود یافته و با کارآیی بیشتری کار کنند. اما آیا چغندر می‌تواند رنگ ادرار شما را تغییر دهد؟
 

آیا خوردن چغندر رنگ ادرار را تغییر می‌دهد؟

بله چغندرها می‌توانند این تأثیر را داشته باشند. همان طور که از قبل می‌دانیم، ادرار ما چیزی جز مواد زائدی نیست که از کلیه‌ها فیلتر می‌شود. این مایعات شامل مواد متعددی از جمله بقایای آن چه که ما می‌خوریم، می‌شود. چغندرها تمایل دارند که ادرار را صورتی، قرمز یا قهوه‌ای رنگ کنند، هر چند، همه افراد احتمال ندارد بعد از خوردن آنها تغییر رنگ ادرار را تجربه کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که فقط 10 تا 14 درصد از جمعیت پس از مصرف چغندر، تغییر رنگ ادرار را تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم وقتی که می‌شنوند که چغندر می‌تواند تغییرات رنگ ادرار را ایجاد کند، با این نظر موافق نیستند. شما شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که چغندرها نه تنها تمایل دارند رنگ ادرار را تغییر دهند، بلکه تمایل دارند رنگ مدفوع شما را نیز تغییر دهند.
 
تغییر رنگ ادرار به دلیل حضور برخی از مواد شیمیایی فیتوکمیک مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهای موجود در چغندر اتفاق می‌افتد، اما اکثر مردم احتمال دارد تغییر رنگ ادرار نداشته باشند، زیرا اسید موجود در معده آنها تمایل به شستن این مواد دارد. اما در برخی از افراد (14٪ -10٪) احتمال دارد که از طریق ادرار این مواد ترشح شوند و رنگ ادرار متفاوت از حالت طبیعی بشود. استشمام بوی روغن مریم گلی با تسریع شروع انقباض‌های رحمی موجب کاهش طول فرایند زایمان می‌شود. هنگامی که ادرار به علت مصرف چغندر تغییر رنگ می‌دهد، این وضعیت به عنوان ادرار چغندری (beeturia) شناخته می‌شود. ادرار چغندری، اگر چه به عنوان یک اثر جانبی چغندر در نظر گرفته می‌شود، اما در همه موارد مضر نیست. در واقع، چغندر دارای مزایای زیادی برای سلامتی شماست و به راحتی می‌توانید به اصطلاح از "اثر جانبی" این گیاهان چشم‌ پوشی کنید. با این حال، اگر تغییر رنگ ادرار خود را متوجه شدید، در حالی که اخیرأ به یاد نمی‌آورید چغندر مصرف کرده باشید، نباید تغییر رنگ ادرار را نادیده بگیرید. تغییر رنگ ادرار می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های بهداشتی مانند عفونت ادراری، عفونت کلیوی، سل یا بزرگی پروستات باشد. بنابراین خود را چک کنید که اگر تغییر رنگ تا بیش از چند روز ادامه یافت، مطمئن باشید که مشکلی وجود دارد.
 
بنابراین، بله، رنگ ادرار شما با مصرف چغندر قند تغییر می‌کند، اما ممکن است این اثر فقط یک یا دو روز پس از مصرف زیاد چغندر قند مشاهده شود و برای مدت طولانی ادامه پیدا نمی‌کند. به غیر از چغندر، سایر اقلام غذایی مانند تمشک، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، رنگ‌های خوراکی و مولتی ویتامین‌ها نیز می‌توانند تغییر رنگ ادرار را ایجاد کنند. اما این نباید شما را از فواید مؤثر بر سلامتی چغندر و سایر غذاهای دیگر دور کند. برای جلوگیری از تغییر رنگ ادرار در اثر مصرف چغندر، شما باید آب زیادی بخورید. آب اثر فتوشیمیایی موجود در چغندرقند را کاهش می‌دهد و رنگ ادرار را به حالت طبیعی باز می‌گرداند. یکی دیگر از مزایای استفاده از آب آشامیدنی این است که شما نه تنها یک ادرار روشن، بلکه یک پوست روشن و درخشان خواهید داشت، پس چیزی برای نگرانی وجود ندارد، درست است؟
 
سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای مقاصد اطلاع‌رسانی است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره پزشکی حرفه‌ای استفاده شود.
 
منبع: لالان مالیکال - سایت ولنس کین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما