گروه خونی B منفی

گروه خونی B منفی بسیار نادر است و تنها 2٪ از جمعیت جهان دارای این گروه خونی هستند. در این مقاله واقعیت‌هایی در مورد این گروه خونی گفته خواهد شد.
شنبه، 12 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گروه خونی B منفی
در سال 1818، یک متخصص زنان و زایمان بریتانیا به نام جیمز بلاندل، اولین انتقال موفقیت آمیز خون انسان را در حین درمان بیماری که دچار خونریزی هموراجی پس از زایمان بود، انجام داد. با این حال، نگرانی­‌هایی در مورد خطرات انتقال خون وجود داشت که به موجب آن کارل لنستینر در سال 1901 با طبقه بندی انواع گروه‌های خونی، آنها را در چهار گروه اصلی قرار داد.
 

گروه‌های خونی

انجمن بین المللی انتقال خون تاکنون حدود 29 سیستم مختلف برای طبقه بندی گروه‌های خونی انسان معرفی کرده است. با این حال، هنوز هم طبقه‌ بندی با سیستم ABO مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم برای تعیین گروه خونی است. در این سیستم، گروه خونی هر فرد بر اساس وجود هر یک از گروه­‌های  آنتی ژن A، B، O، AB موجود در سلول­‌های گلبول­‌های قرمز، طبقه بندی می‌­شود. اگر آنتی ژن A وجود دارد، یک فرد دارای گروه خونی A است. به همین ترتیب، گروه خونی B، در صورت وجود آنتی ژن B، مشخص می‌شود. اگر هر دو آنتی ژن وجود داشته باشند، گروه خونی فرد AB است، و در صورت عدم وجود آنتی ژن‌‌ها، گروه خونی، O خواهد بود.
 
سیستم طبقه‌بندی گروه‌های خونی ABO، اغلب با سیستم Rhesus همراه است. سیستم Resus یا Rh با وجود آنتی ژن D در سلول‌های گلبول قرمز بیان می‌شود. بنابراین، اگر در یک فردRh(D)  همراه با گروه خونی ABO وجود داشته باشد، وی از نظر گروه خونی دارای Rh مثبت است. به طور مشابه، در صورت عدم وجود Rh(D)، فرد دارای گروه خونی Rh منفی است. در نتیجه، انسان‌ها از نظر گروه خونی، به دسته‌های ,A+, A-, B+, B-, O+, O-  AB+ و -AB طبقه‌بندی می‌شوند.

گروه خونی B منفی
 

تعیین گروه خونی  Bمنفی

حالا که شما اصول اولیه طبقه‌بندی گروه‌های خون را می‌دانید، درک این که گروه خونی B منفی چگونه مشخص می‌شود برای شما آسان‌تر خواهد بود. به عبارت ساده، این گروه خونی دارای آنتی ژن B و فاقد آنتی ژن Rh(D) است. افراد دارای این نوع خون می‌توانند از خوردن گوشت و محصولات لبنی بهره‌مند شوند، در عین حال بهتر است از مرغ و گوشت گاو استفاده نکنند. به طور کلی، گروه‌های خونی منفی کمتر از گروه‌های خونی مثبت هستند. گروه خونی B منفی دومین گروه خونی کمیاب است، گروه خونی - AB کمیاب‌ترین گروه خونی است. نژاد و قومیت یک شخص نیز نقش مهمی در تعیین گروه خون فرد دارد. قفقازی‌ها بیشترین درصد گروه خون B منفی را در مقایسه با سایر نژادها دارند.
 

خطرات

به غیر از این واقعیت که گروه خونی نوع B منفی نادر است، خطرات دیگری نیز وجود دارد. این مخاطرات برای همه گروه‌های منفی مشترک است. یکی از مهم‌ترین خطرات، در دوران بارداری، مربوط به زمانی می‌شود که مادر Rh منفی است و جنین +Rh دارد.
 
بدن انسان تمایل دارد تا علیه هر چیزی که برای سیستم ایمنی بدن ما ناشناخته محسوب می‌شود، آنتی بادی تولید کند. به طور طبیعی، خون جنین نیز استثنا به حساب نمی‌آید، زیرا آنتی ژن‌های برگرفته از پدر را تشکیل می‌دهد (که برای بدن مادر بیگانه است). در پاسخ به این آنتی ژن‌ها، سیستم ایمنی آنتی بادی‌های IgG و IgM را تولید می‌کند. آنتی‌بادی‌های گروه‌های خونی اصلی ABO، دارای نوع IgM هستند در حالی که برای Rh(D) از نوع IgG هستند. آنتی‌بادی‌های نوع IgM بزرگ هستند و نمی‌توانند از طریق جفت، که تنها راه انتقال به جنین است، منتقل شوند.
 
با این حال، آنتی‌بادی نوع  IgGبه راحتی به جفت وارد شده و به جنین منتقل می‌شود تا علیه خودش آنتی ژن تولید کند. این امر می‌تواند مخاطراتی را برای کودک و مادر در حین بارداری و پس از زایمان ایجاد کند. این عوامل خطر آفرین را می‌توان با ایمن سازی مادر با آنتی‌بادی‌های IgG در سه ماهه سوم بارداری، به حداقل رساند.

گروه خونی B منفی
 

گروه خونی   Bمنفی و اهدا خون

افراد دارای گروه خونی  B منفی تنها می‌توانند از افراد دارای گروه خونی مشابه و یا اهداکنندگان دارای گروه خونی O منفی، خون دریافت کنند. افراد دارای این نوع گروه خونی دارای میزان دو برابر از سلول‌های گلبول قرمز، نسبت به سایرین هستند و به همین دلیل اهدا کنندگان می‌توانند دو واحد سلول‌های گلبول قرمز را در یک مرتبه اهدای خون، انتقال دهند. همچنین لازم است نژاد و قومیت فرد اهدا کننده و گیرنده خونی، مطابقت داشته باشد.
 
این روزها، رژیم غذایی مبتنی بر نوع گروه خونی محبوبیت بیشتری به دست آورده‌ است. بنابراین، اگر شما دارای گروه خونی B منفی هستید، مطمئنا می‌خواهید بدانید که کدام رژیم مناسب گروه خونی شماست. افراد دارای این نوع خون می‌توانند از خوردن گوشت و محصولات لبنی بهره‌مند شوند، در عین حال بهتر است از مرغ و گوشت گاو استفاده نکنند. از این اطلاعات برای رسیدن به یک شیوه زندگی سالم می‌توان بهره‌مند شد.
 
دکتر آدامو، مبدع این نظریه، معتقد است که گروه خونی ما تعیین می‌کند که بدن ما چطور با مواد مغذی مختلف مواجه شده و رفتار کند. تئوری وی بر اساس این ادعاست که هر گروه خونی مارکر آنتی ژن مخصوص به خود را دارد و این مارکر با برخی غذاهای خاص واکنش‌های بدی نشان می‌دهد که نهایتاً منجر به مشکلات سلامتی می‌شود. دکتر آدامو می‌گوید واکنش شیمیایی بین خون شما و غذاهایی که می‌خورید اتفاق می‌افتد. این واکنش‌ها بخشی از ارثیه‌ی ژنتیکی شما هستند. علت این واکنش فاکتوری به نام لکتین است.
 
لکتین‌ها پروتئینهای فراوان و متنوعی هستند که در غذاها یافت می‌شوند و خاصیت آگلوتیناسیون (اتصال آنتی ژن و آنتی بادی) دارند که بر خون تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، دکتر آدامو معتقد است که سطوح اسیدیته‌ی معده و آنزیم‌های گوارشی در ارتباط با نوع گروه خونی افراد است. همچنین وی معتقد است با رعایت رژیم غذایی مختص گروه‌های خونی خاص هر فرد, بدن می‌تواند مواد غذایی را خیلی کارآمدتر از قبل هضم و جذب کند. دکتر آدامو معتقد است چون گروههای خونی انسان در طی تاریخ زندگی بشر به تدریج و طی دوره های زمانی متفاوتی شکل گرفته‌اند پس ما باید رژیمی را رعایت کنیم که نیاکان و اجداد ما در آن زمان که برای اولین بار آن گروه خونی خاص کشف شد, مصرف می‌کرده‌اند.
 

منبع: Ashwini Kulkarni Sule - Buzzle


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.