بررسی علل بی خوابی در بارداری

داشتن اضطراب، نگرانی، ترس و تشویش درباره تولد نوزاد باعث می شود زن باردار دچار مشکل در خوابیدن گردد. همچنین ممکن است از لحاظ جسمی ناراحتی داشته باشد، مانند کمردرد، سوزش معده که نگذارد راحت بخوابد.
سه‌شنبه، 22 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی علل بی خوابی در بارداری

عوامل اختلال در خواب مادران باردار

اختلال در خواب را باید از نقطه نظرات علمی بررسی کرد. این مشکل یک اتفاق شایع در بارداری به شمار میرود و تا حدودی به دلیل تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی در بدن زن باردار است. اما واقعا چرا زنان باردار با مشکل اختلال در خواب مواجه میشوند؟ یکی از دلایلی که باعث اختلال در خواب زن باردار می‌شود، به اضافه وزن او برمی‏گردد.

اضافه وزن در بارداری یک اتفاق عادی است اما چه عادی باشد و چه از حد بگذرد، در هر حال باعث اختلال در خواب می‏شود و نمی‏گذارد مادر خواب راحت و بدون دغدغه ه‏ای را در شبانه روز پشت سر بگذارد. در واقع تغییرات فیزیولوژیکی که به چاق شدن زن باردار منجر می‏شود، بی خوابی را هم رقم می‏زند. یک زن باردار به خصوص در روزهای پایانی بارداری نمی‏تواند طاق باز بخوابد.

از سویی دیگر یک زن باردار ممکن است در طول دوران حاملگی خود با مشکل تنفسی هم روبرو شود. اضافه وزن او و دیگر تغییرات فیزیولوژیکی، سیستم تنفس او را با اختلال مواجه می‏کند که این موضوع خود اختلال در خواب را به دنبال دارد. سرد شدن پاها و نارسایی در سیستم خون رسانی نیز دیگر عاملی است که بر روی خواب زن باردار تاثیر می گذارد.(1)

او در این برهه حساس دچار دل دردهای گاه و بیگاه میشود و این دردها خواب را با اختلالات شدیدی مواجه می‏کند، اختلالاتی که گاه باعث ناامید شدن در دوران بارداری میشوند.
 

اختلالات مزمن خواب

اختلال در خواب یک مشکل متداول نزد زنان باردار به شمار میرود. کیفیت خواب کاملا مختل میشود و او خواب کافی ندارد. 10 درصد از زنان باردار اختلال در خواب را به صورت مزمن تجربه می‏کنند. همانطور که در سطور پیشین ذکر شد عوامل متعددی در اختلال خواب ایفای نقش میکنند.

تغییرات هورمونی ، متابولیکی و فیزیولوژیکی و همچنین عوامل روانشناختی از عمده دلایل به شمار میآیند. 62 درصد زنان باردار نیز تمام حالت‌های شایع دوران بارداری مانند حالت تهوع، کمر درد و تکرر ادرار را دارند، که هر کدام از آن‌ها باعث اختلال در خواب می‌شود. اکثر زنان باردار علائم بی خوابی را در برخی از دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم تجربه می کنند. (2)
 

9 عامل اساسی در خواب زنان باردار

زنان باردار اغلب به دنبال یافتن پاسخ به سوالات تکراری خود در رابطه با مشکلات بارداری هستند، مشکلاتی که اختلال در خواب یکی از آن‌ها است. بگذارید این بار دلایل اختلال در خواب زنان باردار را به شکل جمع و جورتر و البته خلاصهتری دستهبندی کنیم. آنچه در ادامه میآید اختلال در خواب زنان باردار را در حد چند کلمه توصیف میکند:

1.تکرر ادرار

2.حالت تهوع یا استفراغ

 3.حساسیت و سوزش سینهها
 
4.دل درد

5.گرفتگی عضلات پا

6.تنگی نفس

7.تپش قلب

سایر دلایل بیخوابی و یا اختلال در خواب می‌تواند مربوط به استرس باشد. ممکن است یک زن باردار مدام به این فکر کند که در روز زایمانش چه اتفاقی میافتد. واقعیت این است که بسیاری از زنان باردار از این موضوع میترسند که در هنگام زایمان از دنیا بروند، یا بلای دیگری سرشان بیاید. این افکار میتواند به شدت خواب یک زن باردار را مختل کند و نگذارد آب خوش از گلوی او پایین برود.

از بین بردن این افکار سخت اما ممکن است. زنان باردار باید سعی کنند به یاد داشته باشند که نگرانی، مؤثر نیست. درعوض  باید سعی کنند همه نگرانیهای خود را روی کاغذ بنویسند. این به مادران فرصتی می‏دهد تا راه حل‏های احتمالی را در نظر بگیرند. اگر هیچ راه حلی وجود ندارد، یا کاری وجود ندارد که بتوانند انجام دهند به چیزهای دیگری فکر کنند. نکته بسیار مهم و غیرقابل انکار، حضور شریک زندگی در کنار مادر باردار است. (3)
 
همسر یک زن باردار می تواند به بهترین شکل ممکن آلام او را کاهش بدهد و با ملاطفت و مهربانی باعث شود تا او دغدغه کمتری داشته باشد. نقش شریک زندگی در شکل گرفتن خوابی بدون اختلال از مهمترین وظایف او به شمار می آید.

چه بسا مادرانی که با وجود مشکلات پرشمار جسمانی و با کمک شریک زندگی خود، زایمانی راحت داشتهاند و برعکس، زنانی با کمترین مشکل جسمانی به دلیل کم کاری همسران خود زایمانی سخت و نفسگیر را پشت سر گذاشتهاند، که این زایمان سخت خود باعث ایجاد افسردگی بسیار شدید در آن‌ها شده است، به حدی که حتی نمیخواهند کودک خود را در آغوش بگیرند. بارداری دوران سختی است. با رعایت نکاتی ساده می توان با از بین بردن اختلالات خواب بخش زیادی از این سختی را از بین برد.
 

نگاهی علمیتر به اختلال در خواب

اختلال در خواب یک زن باردار به افسردگیهای او نیز مربوط می‌شود. نکته بسیار حائز اهمیت این است که اختلال در خواب یا در نتیجه افسردگی زن است و یا اینکه خود باعث افسردگی در او میشود. شاید بسیاری گمان کنند افسردگی فقط مربوط به دوران پیش از بارداری است، اما این اتفاق در دوران بارداری هم میافتد که این خود باعث ایجاد اختلال در خواب میشود. (4)
 
از افسردگی که بگذریم به دیگر عوامل می رسیم. ریفلاکس شبانه دستگاه گوارش نیز عاملی رایج در میان زنان باردار به شمار می رود. این عارضه ناراحت کننده خواب را از چشمان زنان باردار آنچنان می‌رباید که ترجیح می‌دهند نخوابند. بیماری شبانه ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) با سوزش سر دل در بین زنان باردار به وجود می‌آید. تغییرات هورمونی این عارضه سخت و دردناک را نزد زنان به وجود میآورد و بارداری سختی را پیش روی آن‌ها قرار میدهد.

تغییرات هورمونی باعث کند شدن دستگاه گوارش از جمله عضلات داخل مری می شود که غذا را پایین می آورد. یکی دیگر از عوامل موثر در GERD رشد رحم در حال فشار بر معده و گاهی فشار اسیدهای معده به داخل مری است. علائم GERD می تواند در هنگام خواب بدتر شود زیرا فرد دراز می کشد و به اسیدها اجازه می دهد تا راحتتر به داخل مری حرکت کنند. (5)
 

اختلال «آپنه»

در ادامه با بررسی علمیتر شناسایی علل اختلال در خواب زنان باردار به« اختلال آپنه» می رسیم. در سطور پیشین اشارهای به نقش مشکلات تنفسی در اختلال خواب زنان باردار داشتیم. این عارضهای است که با قطع تنفس در هنگام خواب به دلیل انسداد راههای هوایی فوقانی انجام میشود. بافتهای چرب گلو در هنگام خواب حرکت میکنند و به مجاری هوایی فرو می روند.

در نتیجه خروپف و تنگی نفس به وجود میآید زیرا مغز تا حدی از خواب بیدار میشود تا بدن را مجبور به افزایش تنفس کند. این بیداریهای جزئی از خواب، باعث کاهش کیفیت کلی خواب میشود. سردردهای صبحگاهی نیز با پایین آمدن میزان اکسیژن در خون همراه است. (5)
 
نوشیدن مایعات، رژیم غذایی مناسب و حمایت از سوی اعضای خانواده بهترین عوامل در برابر اختلال در خواب هستند. دوران بارداری دورانی بسیار سخت است.

توجه اعضای خانواده به خصوص همسر، رعایت نکات ساده بهداشتی، مراجعه مداوم نزد پزشک و حضور در کلاس‌های بارداری از حجم زیاد مشکلات بارداری به خصوص اختلال در خواب می
کاهد.

پینوشتها
  1. www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. www.journals.sagepub.com
  3. www.healthline.com
  4. www.bmcpregnancychildbirth.biomedcentral.com
  5. www.alaskasleep.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.