تاثیر گوشت قرمز بر بهبود بیماری ام اس

گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی از جمله پروتئین، آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D، تعدادی از ویتامین‌ های B است. بسیاری از این مواد مغذی برای عملکرد مغز سالم مهم هستند، بنابراین تعجب آور نیست که این ارتباط مفید بین مصرف گوشت قرمز و کاهش انواع بیماری‌ ها از جمله MS باشد. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره برایتان ارائه داده ایم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 22 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر گوشت قرمز بر بهبود بیماری ام اس

آیا گوشت قرمز خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می‌ دهد؟

دانشمندان میان مصرف روزانه گوشت قرمز فراوری‌ نشده و کاهش تغییرات مغزی برای ابتلا به ام اس (MS) ارتباطاتی کشف کرده‌ اند.

بیماری ام اس از جمله بیماری‌ هایی است که در نقاط مختلف دنیا شیوع دارد. مثلا در کشور آمریکا، حدود یک میلیون نفر از بزرگ‌ سالان به این مشکل مبتلا هستند. هنوز دانشمندان موفق به کشف علت ایجاد بیماری ام‌ اس نشده‌ اند.

بعضی از آنها معتقدند که ام‌ اس یکی از بیماری های خود ایمنی است. در این بیماری، طی یک حمله خود ایمنی به سیستم اعصاب مرکزی، لایه میلین تخریب می‌ شود. وظیفه لایه میلین پوشاندن نورون‌ ها است. در نتیجه، با تخریب میلین‌ و حملاتی که گفته شد، طیف وسیعی از علائم عصبی بروز می‌ کند.

در ادامه، نتایج تحقیقاتی را می‌ خوانید که مشخص می‌ کند آیا مصرف گوشت قرمز و رژیم مدیترانه‌ ای می‌ توانند به کاهش ابتلا به بیماری ام‌ اس کمک کنند؟
 

دلیل ابتلا به بیماری ام‌ اس چیست؟

بنابر گزارش خبرگزاری ایرنا و به‌ نقل از دکتر عبدالحسین هوشمند،‌ مدیرعامل انجمن ام‌ اس ایران، در حال حاضر، ایران بالاترین میزان ابتلا به بیماری ام‌ اس را نسبت‌ به کشورهای خاورمیانه دارد؛ به‌ طوری‌ که از هر ۱۰۰ هزار نفر،‌ ١١٠ نفر به این بیماری مبتلا هستند.

احتمال ابتلا به ام‌ اس در بین مردم آمریکا، از هر هزار نفر، یک مورد یا ۰/۱ درصد است. این احتمال برای کسانی با خویشاوندان درجه‌ یکِ مبتلا به ام‌ اس بیشتر می‌ شود (احتمال ابتلا حدود دو تا چهار درصد است). همچنین، در دوقلو هایی که یکی از آنها دچار این بیماری است، احتمال ابتلا برای نفر دیگر حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد است.

در بعضی از موارد، تغییرات مغزی سال‌ ها قبل از بروز هرگونه علامت ام‌ اس در فرد به‌ وجود می‌ آید. در این باره، پژوهشی در مجله برِین منتشر شده است.

این پژوهش بر روی ۸۱ نفر انجام شد. ۱۰ سال پیش از طریق MRI، از مغز این افراد تصویر برداری کرده بودند. پس از بررسی‌ ها مشخص شد ۸۳ درصد از افراد با وجود نشانه‌ هایی غیرعادی در تصویر مغزی در طول زمان دچار پیشرفت بیماری ام‌ اس شدند. این افراد کسانی بودند که به‌ تعبیر پزشکان در اولین تشخیص بالینی، مشکوک به بیماری میلین‌ زدا شناخته شدند.

به‌ باور محققان، عوامل محیطی از جمله تغذیه و رژیم غذایی در ابتلا به بیماری ام‌ اس نقش دارد. نتایج پژوهش دانشمندان دانشگاه کورتین در پِرت استرالیا نشان می‌ دهد: رژیم غذایی، به‌ ویژه گوشت قرمز فراوری‌ نشده، روی بیماری‌ های عصبی‌ ای مانند ام‌ اس تأثیر دارد.
 

گوشت قرمز و رژیم مدیترانه‌ ای چطور به کاهش خطر ابتلا به ام‌ اس کمک می‌ کنند؟

در پژوهش محققان دانشگاه کورتین، از نتیجه مطالعه جامع «اوسی‌ میون» استفاده شد. این مطالعه موردـ‌شاهدی و مولتی‌ سنتر (پژوهشی که در آن چندین بیمارستان، کلینیک و مؤسسه تحقیقاتی مشارکت می‌ کنند) درباره عوامل خطرسازِ آن دسته از بیماری‌ های دستگاه عصبی است که با میلین ارتباط دارند.

در مجموعه داده‌ های به‌ کارگرفته‌ شده، ۲۸۲ مورد از کسانی بررسی شدند که تجربه ابتلا به بیماری‌ های میلین‌ زدا را داشتند. در این تحقیق، ۵۵۸ نفر از افراد سالم هم به‌عنوان گروه کنترل بررسی شدند.

محققان ارشد در این پژوهش برای افراد، رژیم غذایی مدیترانه‌ ای درنظر گرفتند. آنان برای اینکه اثر گذاری رژیم را در افراد دنبال کنند، به میزان وفاداری افراد به رژیم، نمره‌ ای اختصاص دادند تا سنجش اثرات آن بهتر مشخص شود. امتیاز و عدد نُه نشان‌ دهنده بیشترین میزان وفاداری به رژیم غذایی است و صفر، کمترین امتیازی است که هر فرد می‌ تواند دریافت کند.

در این پژوهش، امتیاز دیگری هم تعریف شده بود که به «امتیاز قرمز» موسوم بود. بر این اساس، یک امتیاز برای کسانی منظور می‌ شد که یک وعده غذایی ۶۵ گرمی گوشت قرمز فراوری‌ نشده مانند گوشت گاو و گوساله مصرف می‌ کردند. سپس، افراد حاضر در مطالعه و پژوهش به چهار دسته تقسیم‌ بندی می‌ شدند: گروه یک (امتیاز صفر تا دو)، گروه دو (امتیاز سه تا چهار)، گروه سه (امتیاز پنج)، گروه چهار (امتیاز شِش تا نُه).

با انجام تحقیقات مشخص شد که رابطه‌ ای میان امتیازبندیِ انجام‌ شده و ابتلا به بیماری‌ های عصبی وجود ندارد. اما با مقایسه داده‌ ها میان گروه دو، سه و چهار با گروه یک مشخص شد که داده‌ ها گویای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های عصبی است.

گوشت قرمز دارای مواد مغذی ریز و درشت مهمی مانند پروتئین، آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D، ویتامین B است؛ همچنین، در گاوهایی که از علف سبز تغذیه می‌ کنند، حاوی اسیدهای آمینه چند اشباع نشده امگا 3 است.

بسیاری از این مواد مغذی به عملکرد صحیح مغز کمک می‌ کنند. بنابراین، دیدن اثرات مثبت مصرف گوشت قرمز فراوری‌ نشده با کاهش خطر ابتلا به بیماری ام‌ اس چندان عجیب نیست.
 

اثرات گوشت قرمز فراوری‌ نشده روی افراد در معرض ابتلا به ام‌ اس چیست؟

با بررسی امتیاز قرمز مذکور در پژوهشی که عنوان شد، محققان دریافتند که گوشت قرمز فراوری‌ نشده تنها عاملی است که ازنظر آماری اثری معنادار بر روی کاهش خطر بیماری‌ های عصبی مانند ام‌ اس دارد. تیم تحقیقاتی مشخص کرد که کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های عصبی رابطه نزدیکی با میزان گوشت قرمز مصرفیِ افراد حاضر در تحقیقات دارد.

افرادی که در گروه دو قرار داشتند، ۳۷ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های عصبی داشتند. در گروه سوم، ۵۲ درصد و در گروه چهارم ۴۲ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری دیده شد. مصرف گوشت قرمز برای کسانی که دارای اقوام درجه‌یکِ مبتلا به بیماری‌ هایی مانند ام‌ اس بودند، کاهش خطر ابتلا از دو تا چهار درصد به یک تا دو و نیم درصد کاهش پیدا کرده بود. این میزان برای دوقلوهایی که یکی از آنها مبتلا بود هم از ۳۰ تا ۵۰ درصد به ۱۴ تا ۳۲ درصد رسیده بود.

در تحقیقات مذکور، که از داده‌ های «اوسی‌ میون» استفاده شده است، ۵۰ درصد کاهش خطر بیماری‌ های عصبی در افرادی مشاهده شد که رژیم غذایی سالم داشتند. در پژوهش‌ هایی دیگر هم نتایجی درباره تأثیرات مثبت مصرف گوشت قرمز فراوری‌ نشده بر بیماری‌ های عصبی منتشر شد.

در این پژوهش‌ ها مشخص گردید که مصرف گوشت قرمز فراوری‌ نشده به‌طور مستقل (و نه بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ ای) بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های عصبی اثر گذار است.
 

سخن آخر

دکتر لوسیندا. جِی.بلک سرپرست تیم تحقیقاتی نام‌ برده است. او می‌ گوید: «تحقیقاتی که گروه ما انجام داده است با افرادی ارتباط دارد که شدیدا در خطر ابتلا به ام‌ اس هستند. افرادِ در خطر ابتلا به ام‌ اس، کسانی‌ اند که سابقه ابتلا به این بیماری در میان اعضای درجه‌یک خانواده‌شان وجود دارد. تحقیقی دیگر هم انجام شده که به اثرات مصرف گوشت قرمز فراوری‌ نشده و ارتباط آن با وضعیت سلامت در افراد عادی می‌ پردازد».

با تمام این تحقیقات و نتایج، هنوز هم کسانی هستند که به وجود مزایا در مصرف گوشت قرمزِ فراوری‌ نشده اعتقادی ندارند.

مثلا در سال ۲۰۱۵، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گوشت قرمز را عامل احتمالی ابتلا به سرطان دانسته است.

برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد افرادی که مقادیر کمتری از گوشت قرمز فراوری‌ نشده مصرف می‌ کنند (مثلا در حد ۶۵ گرم یا کمتر در روز)، احتمال مرگ‌ شان بیشتر است.

انتخاب رژیم مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند تأثیرات فرهنگی، ترجیحات شخصی و وضعیت اقتصادی‌ـ‌اجتماعی.

تحقیقات و شواهد بسیاری نشان‌ دهنده اثر گذاری رژیم غذایی سالم بر وضعیت بدن و سلامت هستند. درباره اثرات مثبت مصرف گوشت قرمز فراوری‌ نشده روی وضعیت ابتلا به ام‌ اس هم تحقیقات بیشتری لازم است. باید منتظر باشیم.


منبع: سایت چطور


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.