توصیف پدیدارشناسانه از تعلیم و تربیت
امروزه شیوه رایج در فلسفه تعلیم و تربیت به جای آن که بازگشت به این اندیشه باشد که فرد، جامعه و تعلیم و تربیت را می توان در یک نظام فکری فراگیرا درک کرد، به طور کلی به سوی فهم و حل مسائل و موضوعات در یک مفهوم زمینه ای به پیش می رود.
شنبه، 26 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشکل نگاه کردن به تعلیم و تربیت بر حسب نظامها، مقولات ، یا «ایسمها» تنها به فلسفه تعلیم و تربیت مربوط نیست، بلکه مربوط به فلسفه به طور کلی است. افلاطون در رساله ماندگار خود جمهوریت که بسیاری از مفسران آن را بیشتر رساله ای در باب تعلیم و تربیت می دانند تا سیاست، نظام سازی را در اوج خود نشان می دهد. افلاطون شاید تا حدی به علت علاقهاش به ریاضیات کوشیده است نظامی به طور ایده آلی کامل و منطقی ارائه دهد. از افلاطون به این طرف در طول تاریخ تلاشهایی صورت گرفته تا رشد انسان را به شیوه ای قابل درک، هماهنگ و منظم ببینند. دکارت معتقد بود که به شکلی جدید شیوه منظمی برای فکر کردن ایجاد کرده که غیر قابل تردید است. همین نگرش در آثار کانت، هگل و حتی برخی از فیلسوفان معاصر یافت می شود. امروزه، هواداری از چنین طبقه بندی و نظمی از بین رفته یا به طور جدی تعدیل شده است. دیویی درباره حقایق و مفروضات سخن می گفت، اما آنها را به نحوی تصنعی «قابل دفاع مستند» نشان می داد. طرفداران بازسازی درباره اهداف سخن می گویند، اما توجه دارند که ممکن است تغییر این اهداف به سرعت لازم شود. پراگماتیستها و طرفداران بازسازی در این امر با هم موافقند که اشیاء بی ثبات تر و تصادفی تر از آنند که بتوان درباره آنها اظهار نظر قطعی کرد. حتی بعضی از ایدهآلیستهای جدید علاقه ای به دفاع از بیانات تحکم آمیز درباره انسان یا جهان ندارند. هر چیزی در معرض بی ثباتی و تغییر است و مطلق های قدیمی، به وسیله شک و تردیدهای جدید سرنگون می شود.
امروزه شیوه رایج در فلسفه تعلیم و تربیت به جای آن که بازگشت به این اندیشه باشد که فرد، جامعه و تعلیم و تربیت را می توان در یک نظام فکری فراگیرا درک کرد، به طور کلی به سوی فهم و حل مسائل و موضوعات در یک مفهوم زمینه ای به پیش می رود. این اعتقاد که دسته ای از مقولات یا نظامها می تواند انبوه عوامل متغیری که روابط مفهومی، اجتماعی و فردی واقعی در تعلیم و تربیت را پر کرده تبیین کند، از بین رفته است. همچنین آگاهی فزاینده ای از این خطر وجود دارد که نظام سازی به خودی خود می تواند به شرایطی منجر شود که در آن شرایط، فعالیتها و حوادث را به جای آن که بر حسب زمینههای واقعی شان تبیین کنیم، بر حسب اصول بزرگ و درجه اول تبیین کنیم، خواه این اصول ضرورتهای مطلق کانت باشد، خواه «اندیشههای مشخص و روشن» دکارت.
بنابراین، تفکر فلسفی درباره تعلیم و تربیت وارد میدانهای جدیدی شده است. تأکید به جای آن که بر رشد کلی باشد، تقریبأ بر معضلات و گرفتاریهای انسان در زمینههای خاص استوار است. تحلیلگران و اگزیستانسیالیستها مسأله را تشخیص داده اند، اما در مجموع معلوم نیست آنها وضع را بهتر کرده باشند. آنها در شور و اشتیاق خود برای وضوح و اطمینان اوثوق، ندانسته برنامه هایی فکری به وجود آورده اند که غالبا بسیاری از مسائلی را که آن برنامه ها در آغاز مربوط به آنها بود، در تاریکی ابهام فرو می برد، چه مسائل مربوط به وضوح زبانی و چه آنهایی که به استعداد افراد انسانی مربوط می شود. در نتیجه، بسیاری از مربیان درباره اهداف سخن می گویند بدون این که درکی از ارتباط آنها با وسایلی که برای دستیابی به آن اهداف به کار می رود داشته باشند. مثلا مهندسان رفتاری با نوعی احساس خوشایند نسبت به مشکلات و خطرات کنترل و عواقب شرطی سازی گسترده، تعلیم و تربیت را بر اساس کنترل فردی و اجتماعی مورد بحث قرار می دهند.
اگر فیلسوفان دیگر به دنبال فراهم کردن تبیینها و توصیفهای کلی از اشیا با طرح فراگیر نباشند، یک سؤال معقول می تواند این باشد که «چه کسی این کار را خواهد کرد؟» هری اس. براودی اخیر، اظهار کرده که بسیاری از مردم هنوز فلسفه را تحقیق برای خردمندی می دانند، و نظر کردن آنها به فلسفه تعلیم و تربیت برای چیزی بیش از «سلامت منطقی و شک سالم» است. آنها نسبت به آینده کودکانشان بی طرف نیستند و نمی خواهند مربیان و نهادهای تربیتی نیز چنین باشند. این انتظار آن طور که ظاهر تحولات اخیر در فلسفه تعلیم و تربیت نشان می دهد، برای هدایت فلسفی تربیتی ممکن است ناموجه باشد، اما آن گونه که براردی گفته، مردم «... به شیوه ای اصلاح ناپذیر متافیزیکی هستند، و اگر فلسفه تعلیم و تربیت این نیاز آنها را نادیده بگیرد یا صرف آن را مسخره کند، این نیاز از منابع غیر فلسفی برآورده خواهد شد.»
برای مثال، اخیرا در دو کتاب سعی شده سؤالاتی کلی درباره تعلیم و تربیت مطرح شود که احتمال دارد فلسفه تعلیم و تربیت توجه به آن را ضروری بداند. یکی از آنها نوشته ای. دی. هیرش جونیور استادی انگلیسی در دانشگاه ویرجینیا، و دیگری نوشته آلان بلوم، فیلسوفی در دانشگاه شیکاگو است. در کتاب سواد فرهنگی: آنچه که هر آمریکایی باید بداند، هیرش از مدارس ابتدایی و متوسطه به خاطر دنبال کردن هوسهای زودگذر و اجتناب از الزام دانش آموزان به حفظ و دانستن حقایقی درباره فرهنگ خود، انتقاد می کند. او نگران است که افزایش بی سوادی فرهنگی» موجب نابودی هویت مشترک فرهنگی و پیوندهای اجتماعی که به مقاصد مشترک بستگی دارد، بشود. مدارس آمریکایی به پیروی از فلسفههای کودک محور روسو و دیویی از توجه جدی به محتوای یادگیری دست کشیده اند؛ در نتیجه دانش آموزان در حالی رشد می کنند که نسبت به اندیشهها و واژگانی که پشتوانه فرهنگ آمریکایی و وحدت بخش آن است و اعضای آن را به ایجاد ارتباط با یکدیگر قادر می سازد، آگاه نیستند. هیرش پیشنهاد می کند که مدارس بار دیگر به ایجاد مجموعه ای از محتواها کهبرنامه های درسی و آموزشی بر محور آنها سازمان داده شده و یادگیری آن محتواها را در جوانان تضمین می کند، روی بیاورند. چنین نیست که همه دیدگاه هیرش را قابل قبول بیابند، و چون شیوۂ علاجش فلسفی نیست، او سؤالی را طرح می کند که فیلسوفان روزگاری درباره آن بحث کرده اند: «کدام دانش بیشترین ارزش را دارد؟» شاید، این همان سؤالی است که بار دیگر فیلسوفان باید به آن توجه کنند.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص571-568، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
نقش فلسفه در تعلیم و تربیت
طرفداران پیشرفت گرایی آموزش
طراحی فلسفه تعلیم و تربیت
ضرورت وجودی فلسفه تعلیم و تربیت
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
مشکلات کنونی فلسفه تعلیم و تربیت
شنبه، 26 بهمن 1398
انتقادات رویکرد تحلیلی مسائل تربیتی
شنبه، 26 بهمن 1398
دلالتهای منطقی نظریههای تربیتی
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
افکار تربیتی اصیل و افکار مبتکرانه
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت اول)
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت دوم)
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
هدف اصلی تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
روشهای تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم در فلسفه تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیستها و تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تازه های مقالات
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
خوشنویسی در هنر اسلامی تا دوران معاصر
جایگاه خط در تمدن اسلامی
سیر خوشنویسی چینی
نگاهی به توصیه امام به دانشجویان در وصیت نامه
متن کامل دعای توسل با خط درشت + صوت و ترجمه
کاهش هزینهها، افزایش سود خرید عمده و ایمن از علیبابا
بهترین مرکز تعمیر کنسول بازی در تهران [PS5،PS4،xBox]
خطابهای ماندگار وصیت نامهی سردار سلیمانی
تعبیر قرآنی خانه عنکبوت و مفاهیم علمی درباره آن
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
پنج دعای مهم در شب لیله الرغائب
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
احکام روزه مستحبی همه مراجع
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
استوری شهادت امام هادی علیه السلام
مداحی زیبای جان جانانی
جان جانانی با نوای جواد مقدم
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
استادی که پس از جلسه با آیتالله مصباح نگاهش به او تغییر کرد
خلاصه دیدار هوادار ۰ - پرسپولیس ۵
سندرز: دولت آمریکا امروز برای میلیاردرهاست
اژهای: مستکبرین از جریان مقاومت دلهره و اضطراب دارند
تیراندازی در آمریکا
تصاویر دوربینهای مداربسته از لحظه حمله در نیواورلئان
تصاویری از حضور حاج قاسم در سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار
لاریجانی: بعید میدانم در سوریه حکومت دموکراتیک ایجاد شود
پنجره متفاوتی از دیدار امروز رهبر انقلاب با خانواده شهدا
بیانات رهبر انقلاب در دیدار و سخنرانی به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
واگویه های دختر شهید حادثه تروریستی کرمان؛