مارکسیسم به عنوان فلسفه تعلیم و تربیت
اهداف تعلیم و تربیت مارکسیستی را باید در برداشت مارکسیسم از تاریخ و در تحلیل انتقادی که از شرایط موجود دارد، جستجو کرد.
شنبه، 26 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهداف تعلیم و تربیت مارکسیستی را باید در برداشت مارکسیسم از تاریخ و در تحلیل انتقادی که از شرایط موجود دارد، جستجو کرد. چون مارکسیستها معتقدند که جامعه انسانی باید از سرمایه داری به سمت سوسیالیسم و بالاخره کمونیسم حرکت کند، اهداف تربیتی را ابتدا برحسب این حرکت جدلی می نگرند و اهداف بی واسطه را شکل دهنده شعور سوسیالیستی و جامعه سوسیالیست می دانند. با فراهم آوردن تعلیم و تربیتی که انسان سوسیالیست جدیدی را تربیت کند، این تلاش به شدت گسترش پیدا می کند.
شعور سوسیالیستی: مارکس می خواست بیگانگی انسان را از بین ببرد. او احساس می کرد که این بیگانگی علت اصلی مالکیت خصوصی و سلطه خواص بر تولید بوده است. هدف آن بود که کنترل کار افراد را به خودشان بسپارد و از این طریق فعالیت حیاتی و آگاهانه انسان را آزاد کند. مارکس احساس میکرد که وظیفه خاص او این است که مبانی صحیح نظری را به حدی گسترش دهد که طبقه کارگر نسبت به مسیرهایی که باید انتخاب کند، آگاه شود. به این معنا، می توان گفت که مارکس نقش خود را به عنوان یک معلم احساس کرد.
در دهه ۱۸۴۰، مارکس از تعلیم و تربیت انتقاد کرد که طبقه کارگر انگلستان و آلمان را رها کرده، ابزاری پدر مآبانه در دست طبقات حاکم است تا افرادی سر به راه و مطیع بسازد. او استدلال می کرد که نتیجه ای که تعلیم و تربیت عمومی باید بدان منجر شود، این است که اهداف فردی به اهداف عمومی، استقلال طبیعی به آزادی معنوی و سائقهای نپخته به سائقهای اخلاقی تبدیل شود. یک سخنگوی بورژوا اظهار داشته که آنچه موجب شورش طبقه کارگر شد، تعلیم و تربیت فراموش شده آنها بود، چون آنها به فهم «قوانین طبیعی تجارت» که آنها را به فقر کشاند، نایل نگشتند. مارکس تحمل این طرز تلقی ها را نداشت. برعکس، او می گفت که «حماقت بورژواها آنان را در مقابل شورش طبقه کارگر «سراسیمه می کند. مارکس فکر میکرد که طبقات حاکم تعلیم و تربیت عمومی مناسب را به کودکان فقیر عرضه نمی کنند، چون این امر در نهایت به آزادی زحمتکشان خواهد انجامید و به الغای فقر طبقه کارگر منجر خواهد شد. طبقه بورژوا، یعنی سازمان اجتماعی که طبقات حاکم از آن طریق کنترل را در دست دارند، بر برخورد میان زندگی عمومی و زندگی خصوصی مبتنی بود. برای آن که دولت نیازهای فراوان عمومی را تأمین کند، طبقات حاکم باید از امتیاز منافع شخصی خود چشم پوشی کنند و آنها این کار را نمی کنند. خلاصه، حکومت بورژوا از تعلیم و تربیت به نفع اهداف طبقه حاکم استفاده میکند نه اهداف کودکان یا جامعه کارگران.
شاید تصور مارکس از تعلیم و تربیت به بهترین وجهی در کتاب نظریاتی درباره فوئرباخ خلاصه شده باشد. او در سومین مقاله آن کتاب دیدگاه خود را از ماده گرایی قدیم که دیدگاهی ماشین انگارانه تر است، جدا می کند. وی اظهار داشته که نظریه ماتریالیستی که مردم را محصول محیط و تعلیم و تربیت می داند، این واقعیت را مورد غفلت قرار داده که مردم محیط را تغییر می دهند و خود مربیان باید تربیت شوند. بنابراین، تغییر محیط و تعلیم و تربیت را منطقة فقط از نظر فعالیت انسانی هدفمند (عمل) می توان شناسایی کرد.
مارکس در کتاب خانواده مقدس تشریح می کند که لاک، کند یاک و هلوتیوس چگونهاین مطلب را آموزش داده اند که رشد کلی انسان به تعلیم و تربیت و محیط بستگی دارد. مارکس با استفاده از این مطلب با جدیت می گوید که اگر مردم دانش و بینش خود را از دنیای تجربه حسی به دست آورند، دنیای تجربی باید تغییر یافته با این کار مناسب گردد. اگر انسانها از طبیعت انسانی برخوردارند، پس کمال انسانیت خود را در محیطهای واقعا اجتماعی آشکار خواهند ساخت. این مطلب اندیشه مارکس در باب حرکت انقلابی و نقش آن در تعلیم و تربیت جدید را بیشتر نشان می دهد. این دیدگاه در مقاله یازدهم درباره فوئرباخ خلاصه شده است. «فلاسفه فقط به شیوههای گوناگون دنیا را تفسیر کرده اند در حالی که مهم این است که آن را تغییر دهند.»
با پذیرش رویکرد مارکسیست - لنینیست به شیوهای که در اتحاد شوروی و جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) تجربه شده، می توان حداقل یک رویکرد برای تغییر جهان در سایه ایجاد شعور اجتماعی مجسم کرد. در سال ۱۹۷۵ جورج کونتس به نقل از لنین گفت: «مدرسه باید به سلاحی برای سلطه زحمتکشان تبدیل شود». استالین Stalin از این هم صریح تر بود: تعلیم و تربیت سلاحی است که تأثیرش بسته به آن است که در دست چه کسی باشد و هدف آن چه باشد». به گفته کونتس رویکرد شوروی آن بود که تمام آثار ذهن ضد اجتماعی را از فکر مردم پاک کند و با تأکید پی در پی بر اخلاق کمونیستی، مسلک کمونیسم را جا اندازد. دیدگاه انجمن کمونیستی این بود که برای آن که برنامه تربیتی حداکثر کار آمدی را داشته باشد، ضرورت باید مردم را از ایدئولوژیهای رقیب در امان نگه دارند.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص516-514، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
دیدگاه انجمنهای کمونیستی در باره تربیت و تعلیم
شنبه، 26 بهمن 1398
اهداف تعلیم و تربیت مارکسیستی در جامعه سوسیالیست
شنبه، 26 بهمن 1398
مفهوم روشن تعلیم و تربیت
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تعلیم و تربیت و روشهای آموزشی (قسمت اول)
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تعلیم و تربیت و روشهای آموزشی (قسمت دوم)
دوشنبه، 14 بهمن 1398
اهداف تعلیم و تربیت
دوشنبه، 14 بهمن 1398
هدف اصلی تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
روشهای تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم در فلسفه تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیستها و تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تازه های مقالات
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب