تعلیم و تربیت و روشهای آموزشی (قسمت اول)
تحلیلگران می دانند که همه انواع روشها و وسایل، کودک را به شیوههای مختلف تربیت می کند.
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تحلیلگران می دانند که همه انواع روشها و وسایل، کودک را به شیوههای مختلف تربیت می کند. اگر چه مربیان باید بدانند که کلمات و مفاهیم بار ارزشی دارد، اما همواره به نظر نمی رسد که با آگاهی از این حقیقت عمل کنند. مثلا هنگامی که در اوایل سده ۱۹۰۰ کتابهای مک گافی رواج داشت، در آن نه تنها مهارتهای خواندن بلکه ارزشهای خاص مربوط به کلیسا، میهن پرستی و خانواده نیز آموزش داده می شد. در کتابهایی از نوع دیک و جین که بعدأ عرضه شد، ظاهرا تلاش بر آن بود تا موضوعات خنثی که خالی از ارزش باشد، ارائه شود. اما بی طرفی به دست نیامد، زیرا کتابهای «دیک و جین» تعدادی فرضهای مربوط به نقشهای مردانه و زنانه، حقوق کودکان و ارتباط آنها با جامعه، و مضامین مربوط به طبقه اجتماعی مسلط را در بر می گرفت.
لذا، می توان دید که تحلیلگر تلاش نمی کند بگوید که کودک باید مک گافی را بخواند یا دیک وجین را، بلکه معنای ادعاهایی را که درباره ارزش این کتابها ارائه شده بررسی می کند. او به جای این که بگوید کودک چه چیزی باید بخواند، بیندیشد، مطالعه کند یا بیاموزد، مقصود از واژههای اندیشیدن، خواندن، یا آموختن و عبارات مربوط به این واژه ها را بررسی می کند. برخی از تحلیلگران نه تنها از بیان عبارات دستوری درباه آنچه شاگردان باید یا نباید انجام دهند اجتناب می ورزند، بلکه از بیان نکات ارزشی در مورد اهمیت این فعالیتها نیز دوری می کنند.
برای مثال، در تعلیم و تربیت معاصر «حق خواندن» و ضرورت خواندن در بزرگسالی به شدت مورد توجه بوده است. تحلیلگران نمی پرسند که آیا مردم باید «حق خواندن» داشته باشند، بلکه می پرسند منظور از اصطلاحات و عباراتی که درباره این «حق» بیان شده، چیست؟ در نحوه کاربرد واژهها تعدادی معنای ضمنی وجود دارد، و این معانی باید بر اساس شرایط و اوضاع جامعه امروز ملاحظه شود. گفته شده است که مبارزه برای «حق خواندن» از سوی صاحبان مختلف صنایع چاپ که منافعی در دفاع از عادت کتابخوانی دارند، حمایت می شود.
این حمایت را باید در پرتو پیشرفت های بزرگی که در ابزارهای الکترونیکی به وجود آمده و انواع و میزان مهارتهای مورد نیاز برای خواندن را کاهش داده ، ملاحظه کرد. دیدگاه دیگر آن است که مبارزه برای «حق خواندن» به وسیله تمایلات سیاسی ارتجاعی ترویج شده و هدف آن منحرف کردن توجهات از برنامه های سیاسی عمدتا اصلاح طلب مستتر در تعلیم و تربیت مانند تلاش برای رفع تبعیض نژادی از جامعه آمریکا از طریق روشهای تربیتی است.
به علاوه، برنامههای ماهوی مبارزه برای حق خواندن، توصیههایی را مبنی بر این که کودکان «باید» مطالعه کنند، شامل می شد. وقتی این سؤال مطرح می شود که چرا کودکان باید مطالعه کنند، حامیان این نهضت چنین پاسخ می دهند: برای این که «شغلی به دست آورند»، «زندگی بهتری داشته باشند»، یا برای این که «از اوقات فراغت خود استفاده کنند»؛ پاسخهایی که همه آنها ممکن است توجیهاتی قابل قبول باشد یا نباشد. این «بایدها» به رشته دراز اندیشهها در باب ارزش خواندن اشاره می کند که نمی تواند در برابر مو شکافی های سیستماتیک مقاومت کند.
اگر به زبان فلسفی سخن بگوییم، تحلیلگران در مورد این شعار ویژه - «حق خواندن» - اساسا علاقه ای ندارند که آیا اانسان واقعا این «حق» اخلاقی را دارد یا نه. برعکس، آنها به این موضوع علاقه مندند که منظور از این شعار چیست. اگر چه یک تحلیلگر خاص ممکن است شخصا با این موضوع موافق باشد که مردم باید حق خواندن داشته باشند، اما این موافقت تلاشی از موضع فلسفی برای توصیه به این حق نیست. به نظر تحلیلگر، توصیه کردن کار فلسفه نیست. از این رو، فیلسوف تحلیلی در تحلیل مفهوم «حق خواندن» می خواهد با نشان دادن تضادها، تأثیرات عاطفی، احکام متضاد، و عوامل مؤثر خارجی که بر مفاهیم ضمنی پرتو افکنده، تبیینی از کاربردهای مختلف این مفهوم - «بازیهای» زبانی انجام شده به ارائه کند.
برخی تحلیلگران از ساختن صورتهای صرفی، یعنی ساختن آشکال منطقی که ما را در روشن کردن و نظم دادن به مفاهیم کمک میکند، حمایت می کنند. این کار شبیه عقیده ویتگنشتاین در مورد «بازیهای زبانی از بعضی جهات» است، با این تفاوت که صورت صرفی آپارادایم، کاربردی نسبتأ ویژه دارد. می توان گفت که این پارادایم برای انواع خاصی از مسائل مناسب است. گوردون ایستوود یک پارادایم تحلیلی مناسب را به عنوان صورتی که «از نظر نحوی و معنایی دارای نظام مناسب زبانی» است، توصیف کرده که باید آن را تا آن اندازه تجویز کرد که «تشکیل فرضیاتی برای هدایت تحقیق پیرامون پدیده های ناشناخته را ممکن سازد. در این مورد، پارادایم برای بررسی مسائل تربیتی به شیوه عینی، غیر متعصبانه، و غیر عاطفی مفید است.
ایستوود حتی پیشنهاد کرده که صورتهای صرفی گسترده به کار رود. او بسیاری از فلاسفه تحلیلی تعلیم و تربیت را که توجه خود را به مسائل کوچک (یا آنچه وی حقیر می نامد) معطوف کرده اند، مورد انتقاد قرار داده است. در مقابل، فلسفه تعلیم و تربیت باید به نظریه سازی در تعلیم و تربیت با تأکید بر مبنای منطقی نظریه بنگرد و به نظر ایستوود باید این کار را از زوایه ای بنگریم که صورت صرفی اپارادایم به هر تعبیر مناسب تحلیل تعلیم و تربیت باشد.
جروم پوپ Jerome Popp خاطر نشان کرده که می توان پارادایم های مختلف برای مقاصد مختلف انتخاب کرد و انتخاب پارادایم های کلی یا جهانی لازم نیست. در ضمن، او هشدار می دهد که ارتباط منطقی بهتر از التقاط بی ضابطه است. پوپ اذعان می کند که جستجو برای یافتن پارادایم های گسترده تا اندازه ای مستلزم دیدگاههای «جهان نگر» است که به فلسفه «کل گرای» قدیم خیلی شباهت دارد. مثلا می توان نشان داد که رویکرد پارادایم متضمن بذرهایی برای نابودی رویکرد تحلیلی به فلسفه است. این رویکرد از دیدگاه گسترده اجتناب می کند، اما به تصویری بزرگ تر نیاز دارد تا کارش هماهنگ و معنی دار باشد.
ادامه دارد..
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص470-468، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
شناخت حضوری یا حصولی
صفات بارز خداوند
تعلیم و تربیت و روشهای آموزشی (قسمت دوم)
صفات مشترک میان خالق و مخلوق
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
مفهوم روشن تعلیم و تربیت
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تعلیم و تربیت و روشهای آموزشی (قسمت دوم)
دوشنبه، 14 بهمن 1398
اهداف تعلیم و تربیت
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تعلیم و تربیت چیست؟ (قسمت سوم)
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
نقد فلسفه تحلیلی در تعلیم و تربیت (قسمت اول)
دوشنبه، 14 بهمن 1398
نقد فلسفه تحلیلی در تعلیم و تربیت (قسمت دوم)
دوشنبه، 14 بهمن 1398
هدف اصلی تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
روشهای تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم در فلسفه تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیستها و تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تازه های مقالات
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
آشنایی با مشکلات و تعمیر سایبان برقی
تأثیر استفاده از کفش مناسب بر پیشگیری از آسیبهای اسکلتی
بیشترین بازدید هفته
چهار زن برگزیده عالم
نحوه خواندن نماز والدین
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار