بررسی مهمترین ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی به عنوان شاخصی برای انتخاب کاندیدای اصلح

انتخابات و الگویی بنام «حاج قاسم» (قسمت دوم)

در قسمت قبل اشاره شد که سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، الگویی نمونه برای انتخاب افرادی که است که کاندیدای تصدی مناصب مهم در کشور هستند. در بخش قبل، به برخی از مهمترین ویژگی های حاج قاسم نظیر «ولایت مداری» و «تقوا و اخلاص» اشاره شد و در این قسمت، به دیگر ویژگی های برجسته سردار دلها اشاره می شود.
يکشنبه، 27 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین سعدآبادی
موارد بیشتر برای شما
انتخابات و الگویی بنام «حاج قاسم» (قسمت دوم)
در قسمت قبل اشاره شد که سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، الگویی نمونه برای انتخاب افرادی که است که کاندیدای تصدی مناصب مهم در کشور هستند. در بخش قبل، به برخی از مهمترین ویژگی‌های سردار شهید، نظیر «ولایت مداری» و «تقوا و اخلاص» اشاره شد و در این قسمت، به دیگر ویژگی‌های برجستۀ سردار دلها اشاره می‌شود:
 

دانایی و توانایی

قرآن کریم در آیه 247 سوره بقره در ماجرای فرماندهی طالوت می‌فرماید: «و پیامبرشان به آنان گفت در حقیقت ‏خداوند طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است، گفتند چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنکه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال گشایشى داده نشده است. پیامبرشان گفت در حقیقت ‏خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و [نیروى] بدنى بر شما برترى بخشیده است و خداوند پادشاهى خود را به هر کس که بخواهد مى‏ دهد و خدا گشایشگر داناست». این آیه نشان می‌دهد که نماینده و یا رئیس یک قوم هم باید «دانایی» داشته باشد و هم بایستی توانمندی‌های لازم برای نمایندگیِ از آن قوم را داشته باشد. حضرت یوسف نیز وقتی خطاب به پادشاه مصر درخواست کرد که او را به سمت خزانه‌داری آن سرزمین منصوب کند خود را چنین معرفی کرد: «إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ».[1]

دوست و دشمن تاکید دارند که سپهبد شهید سلیمانی، از حیث علم فرماندهی و قدرت ادارۀ میادین نبرد، کم نظیر بلکه بی بدیل بود. همه فرماندهان نظامی به تمجید از قدرت فرماندهی حاج قاسم پرداخته و حتی دشمنان به این امر اعتراف کردند. فواد ایزدی تحلیلگر مسائل بین الملل در صفحه شخصی خود درتوییتر فیلمی از اعتراف ژنرال آمریکایی درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را منتشر کرد و ذیل آن نوشت: اعتراف ژنرال آمریکایی درباره سردار شهید: «سلیمانی فرمانده ای بود که مثل الماس می‌درخشید. در اجرای تاکتیک‌های جنگی فوق العاده بود. در سازماندهی حشد الشعبی با توانمندی بسیار بالایی عمل کرد. ما افتخار می‌کردیم اگر او در ارتش آمریکا خدمت می‌کرد. مشکل سلیمانی این بود که علیه ما بود». کارنامه درخشان سردار سلیمانی در لبنان و سوریه و عراق و افغانستان و یمن و در سال‌های قبل در کشور عزیزمان، گواهی روشن از نبوغ و قدرت فرماندهی این سردار دانا و توانا است.
 

سرسخت در برابر کفار و دشمنان و مهربان در بین دوستان

خداوند در سوره فتح می‌فرماید: «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ؛ محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند».[2] یکی از شاخصه هایی که دین مبین اسلام بر آن تاکید دارد دشمن ستیزی و رحم و شفقت در میان دوستان است. امیرالمومنین علی(ع) در نامه 47 نهج البلاغه می‌فرمایند: «کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا؛ دشمن ظالمان و یارگر مظلومان باشید. مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود با تاکید بر ضرورت مقابله در برابر کفار و دشمنان تصریح می‌کنند: «امروز واقعاً به قرآن نیاز دارند. قرآن است که با استکبار مخالفت میکند، قرآن است که با ظلم صریحاً مخالفت میکند، قرآن است که با کفر بالله صریحاً مقابله میکند، قرآن است که با طغیان و طاغوت با قدرت مقابله میکند: اَلَّذینَ ءامَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَالَّذینَ کَفَروا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوتِ فَقاتِلوا اَولِیاءَ الشَّیطان»[3] در مقابل نیز دستورات متعددی بر همدلی و همراهی و دستگیری نسبت به مومنین و دوستان، وارد شده است که به دلیل رعایت اختصار از ذکر آنها خود داری می‌شود.

به جرأت می‌توان گفت سردار سلیمانی، در طول بیش از 40 سال خدمت خالصانه خود در مصداق بارز «اشداء علی الکفار» و «رحماء بینهم» بودند. او با تمام وجود در مقابل نقشه‌های پلید و تلاش‌های مذبوحانه دشمنان اسلام و انقلاب ایستادگی کرد و در پایان هم به دستور مستقیم رئیس جمهور جنایت‌کار آمریکا، به شهادت رسید. در تمام سرزمین‌های اسلامیِ منطقه - که مورد تاخت و تاز دشمنان اسلام قرار گرفته بودند - جای پای سردار شجاع اسلام، باقی است و بسیاری از مجاهدان و مدافعان حرم، حاج قاسم دلاور را در عرصه‌های نبرد علیه دشمنان مشاهده کردند. در عین حال، سردار سلیمانی، نسبت به دوستان بسیار رئوف و مهربان بود. سردار پلارک، هم رزم و دوست صمیمی حاج قاسم نقل می‌کند که «امکان نداشت تا الان کسی در این کره خاکی وجود داشته باشد که به هر دلیل گله‌ای از حاج قاسم داشته باشد و ادعا کند که از حاج قاسم دلخورم» ایشان ضمن بیان خصوصیاتی از اخلاق حسنه سردار سلیمانی، اشاره می‌کند که اگر حاج قاسم فکر می‌کرد فردی از او ناراحت است، شب خوابش نمی برد و سعی می کرد به گونه ای دلخوری آن فرد را بر طرف کند.[4] همین خصوصیات منحصر به فرد حاج قاسم، باعث شد که لقب «سردار دلها» نامی جاودان برای سلیمانی عزیز، در قلب‌های میلیون‌های نفر در ایران و سایر کشورهای اسلامی، ثبت شود.
 

صبر و استقامت

از دیگر نکاتی که در ادبیات قرآنی و آموزه‌های اسلامی، به شدت به آن تاکید شده است صبر و استقامت در برابر مشکلات و ناملایمات است؛ مخصوصا صبری که برای خداوند انجام گرفته و در مقابل تلاش‌های دشمنان خدا صورت می‌گیرد. واژه صبر حداقل 100 مرتبه و واژه استقامت به صورت‌های مختلف، 47 مرتبه در قرآن کریم بکار رفته است. با مراجعه به قرآن کریم روشن می‌شود که که صبر و استقامت در راه حق دارای آثار و ثمرات مهم و فراوانی است، یکی از ثمرات استقامت در راه خدا، دوری از خوف و حزن است: ««اِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا فَلا خوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنُونَ.»[5] یکی دیگر از آثار ارزشمند استقامت، برخوداری از امداد غیبی الهی است: «اِنَّ الَّذینَ قَالُوا رَبُّنَا اللهُ استَقَمُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ...»[6] و همچنین: ««وَ أن لَوِ استَقامُوا عَلَی الطَّریقَهِ لَأستقَیناهُم مَاءً غَدقاً.»[7]

یقینا یکی از خصوصیات بارز سردار سلیمانی، صبر و استقاومت در راه خداوند و مقابله با دشمنان اسلام و انقلاب است. او بیشتر عمر شصت و سه ساله خود را در جبهه‌های نبرد گذرانید و در عملیات‌های متعددی نظیر چون کربلای5، والفجر8، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و... و همچنین نبردهای عظیمی در لبنان و سوریه و عراق مقاوم و استوار، در راه اعتلای کلمه توحید و در مقابله با لشگریان باطل ایستادگی کرد. مشکلات ریز و درشت، کمبودها، موانع، کارشکنی ها، دسیسه ها و نقشه‌های دشمنان، هیچ یک باعث نشد سردار شهید، حتی یک لحظه در راه و مسیری که در دفاع از حق و مقابله با کفار و مشرکین انتخاب کرده بود، تردید کند و همین روحیه مقاوم و ایمان مستقرّ، حاج قاسم را تبدیل فرماندۀ مقتدری در محور مقاومت کرد که صدها هزار رزمنده جان برکف، پشت سر او صف کشیدند و کابوسی را برای ارباب استکبار رقم زند که خواب را از چشمان زورگویان در عالم رُبود.
 

جمع بندی

بخشی از خصوصیات بارز در رسم و رزم سردار سرافراز اسلام، سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی - که بر گرفته از تعالیم نورانی دینی مبین اسلام و آموزه‌های حیات بخش قرآن کریم و روایات حضرات معصومین (ع) می‌باشد – در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت؛ اموری نظیر «ولایت مداری»، «تقوا و اخلاص»، «دانایی و توانایی»، « سرسخت در برابر کفار و دشمنان و مهربان در بین دوستان» و «صبر و استقامت» از ویژگی‌های برجسته سردار دلها است که اگر نمایندگان مجلس ما و یا هر فرد سیاستمدار یا نظامی یا ... به این خصوصیات متصف باشند، می‌توانند همانند سردار عزیز، سلیمانیِ شهید، سربازی سرافراز برای اسلام و انقلاب از یک سو و شمشیری برّنده و از نیام برآمده برای کفار و مشرکان و منافقان از سوی دیگر باشند. از همین رو، لازم است مردم عزیز ایران، در انتخابات پیش رو، با در نظر گرفتن خصوصیات پیش گفته، افرادی را انتخاب نمایند که بیشترین قرابت و نزدیکی را به لحاظ فکری و عملی به الگوهای موفق و سربلندی مثل حاج قاسمِ عزیز، داشته باشند.

پی نوشت:
[1] . سوره یوسف، آیه 55.
[2] . سوره فتح، آیه 29
[3] سوره نساء، آیه 76؛ بیانات در محفل انس با قرآن کریم، 16/02/98
[4] . رک: https://www.farsnews.ir/news/13981119000183
[5] . سوره احقاف، آیه 13.
[6] . سوره فصلت، آیه 30
[7] . سوره جن، آیه 16


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.