بررسی مهمترین ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی به عنوان شاخصی برای انتخاب کاندیدای اصلح

انتخابات و الگویی بنام «حاج قاسم» (قسمت اول)

با توجه به ایام چهلمین روز شهادت سردار پر افتخار اسلام، سپهبد پاسدار، حاج قاسم سلیمانی و کارنامه درخشان این فاتح عرصه‌های دفاع از حق و نبرد علیه باطل از یک سو و نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی دیگر، فرصتی فراهم است تا با مرور ویژگی‌های برجستۀ سردار سلیمانی، شاخصه‌هایی برای انتخاب کاندیدای اصلح برای تصدی مسئولیت خطیر نمایندگی مردم [یا سایر مسئولیت های مهم] تعیین و معرفی گردد
يکشنبه، 27 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین سعدآبادی
موارد بیشتر برای شما
انتخابات و الگویی بنام «حاج قاسم» (قسمت اول)
شاید هیچ فردی را نیابیم که در زندگی خود با ضرورت انتخاب بین اشخاص، یا اشیاء یا راه‌های مختلف و ... مواجه نشده باشد. نکتۀ مهمِ مد نظر این است که اساسا هر گاه صحبت از انتخاب در بین دو یا چند گزینه مطرح شود، باید بتوان به سوالی مهم و کلیدی در مورد شاخص و ملاک این انتخاب، پاسخی روشن و واضح داد.

یکی از عرصه‌های تعیین کننده در سرنوشت مردم و کشور پهناور ایران، شرکت مردم در انتخابات و گزینش کاندیدای اصلح است. در هر انتخاباتی، معمولا افراد متعددی کاندیدای تصاحب مناصب مربوطه می‌شوند و با انواع و اقسام روش‌ها، سعی در جلب آراء مردم می‌نمایند. حال سوال اینجاست که با چه ملاک و معیاری باید به بهترین کاندیدا و یا عبارت دیگر کاندیدای اصلح رأی داد؟
 
با توجه به ایام چهلمین روز شهادت سردار پر افتخار اسلام، سپهبد پاسدار، حاج قاسم سلیمانی و کارنامه درخشان این فاتح عرصه‌های دفاع از حق و نبرد علیه باطل از یک سو و نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی دیگر، فرصتی فراهم است تا با مرور ویژگی‌های برجستۀ سردار سلیمانی، شاخصه‌هایی برای انتخاب کاندیدای اصلح برای تصدی مسئولیت خطیر نمایندگی مردم [یا سایر مسئولیت های مهم] تعیین و معرفی گردد:

 

ولایت‌مداری

«ولایت» در دین مبین اسلام، جایگاه ویژه‌ای دارد. در حدیثی از امام محمّدباقر(ع) چنین نقل شده است: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلاَةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلاَیَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلاَیَة: اسلام بر پنج پایه استوار گردیده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ آنچنان‌که کسی به ولایت فراخوانده شده، به هیچ چیز دیگری فراخوانده نشده است».[1] قرآن کریم، در عین اینکه مطلق ولایت را برای خداوند می‌داند[2] آن را برای نبی مکرم اسلام (ص) و ائمۀ اطهار نیز اثبات کرده است.[3] ضرورت پیشوا و امام برای جامعه، منحصر به زمان نبی اکرم(ص) نیست و بعد از ایشان، منصب ولایت و امامت به امامان معصوم (ع) و بعد از ایشان به مرجع و رهبر دینی جامع الشرایط رسیده است.[4]

با مراجعه به رسم و رزم حاج قاسم سلیمانی در می‌یابیم که مهمترین ویژگی وی، ولایت‌مداری است. او بارها و بارها و در صحنه‌های مختلف، نسبت به تبعیت از ولایت و امامَین انقلاب، تذکر می‌داد. او خود را سرباز ولایت می‌دانست و حتی بعد از شهادت و در وصیت نامه تاریخی و نورانی خود، حدود 15 بار واژه ولایت را بکار برده است و در طلیعۀ این وصیت نامه می‌نویسند: «خداوندا ! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز ــ که جانم فدایِ جان او باد ــ قرار دادی...» در ادامه نیز با تاکید بر ولایت مداری می‌گوید: «برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل و منصوب شرعی و فقهی به معصوم. خوب می‌دانید منزّه‌ترین عالِم دین که جهان را تکان داد و اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات‌بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید.» سردار سلیمانی در فراز دیگر از وصیت نامه خود تصریح می‌کند: «برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید، اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را جان خود بدانید، حرمت او را مقدسات بدانید.»

 

تقوا و اخلاص

در قرآن کریم بیش از 2400 مرتبه از واژه تقوا استفاده شده است  که از جمله آنها می‌فرماید: «فَاتَّقُوا اللّه َ یأُولی الأَلبَب لَعَلَّکم تُفلِحُون؛ پس ای خردمندان عالم! از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید.»[5] شهید مطهری می‌گوید: تقوای دینی و الهی یعنی این که انسان خود را از آنچه ... دین در زندگی معین کرده و خطا و گناه و پلیدی و زشتی شناخته شده، حفظ و صیانت کند و مرتکب آنها نشود.[6] تقوا دارای آثار دنیوی و اخروی فراوانی است؛ ازجمله در قرآن کریم آمده است: «وَ مَن یتَّق اللّه َ یجعل لَّه مخرجا * وَ یَرزُقهُ من حیثُ لا یحتسِب؛ و هر کس خدا ترس شود، خدا راه بیرون شدن را بر او می‌گشاید و از جایی که گمان نبرد، به او روزی عطا کند.»[7] همچنین تقوای موجب می‌شود که خداوند راه‌های نجات بخش را در برابر انسان قرار دهد: «إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا؛ اگر با تقوا بودید خداوند توان فرق نهادن بین حق و باطل را نصیب شما می‌کند.»[8] تقوا موجب جلب رحمت الهی و فرو فرستادن برکات آسمانی می‌شود: «لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَیآ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکاتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالأَْرْضِ؛ اگر مردم هر منطقه ایمان آورده تقوا بورزند، درهای برکات آسمان و زمین را بر آنان می‌گشاییم.»[9] این تنها گوشه ای از برکات تقواست که به دلیل اختصار از بقیه موارد صرف نظر می‌شود.[10]

بی شک یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های شهید عزیز، حاج قاسم سلیمانی، تقوا و اخلاص ایشان است. دوستان و همراهان بسیاری، از بیداری‌های سحر او گفته‌اند و نماز شب همراه با گریه اش را توصیف کرده‌اند. او نسبت به رعایت حلال و حرام الهی بسیار حساس بود و از این امر حتی در عرصه های نبرد نیز حتی لحظه ای غافل نشد و هیچ گاه نه در میدان رزم و نه در عرصه‌های دیگر، بی تقوایی از سردار عزیز، سلیمانی دیده نشد. شهید سلیمانی نه تنها خود نسبت به تقوای الهی مقید و پای‌بند بود بلکه دیگران را نیز به این امر سفارش می‌کرد.  همین تقوا، چنان عظمتی از روح بزرگ حاج قاسم ساخته بود که شهادت او، جهانی را لرزاند و دلهای بسیاری را داغ‌دار کرد. مقام معظم رهبری، در دیدار با خانواده شهید سلیمانی، با تأکید بر اینکه جهاد بیرونی متکی به جهاد اکبر یعنی جهاد درونی است، خطاب به دختر شهید فرمودند: «همه مردم عزادار و قدردان پدر شما هستند و این قدردانی در اثر اخلاص بزرگی است که در آن مرد وجود داشت، چرا که دلها به دست خداست و بدون اخلاص، دلهای مردم اینگونه متوجه نمی‌شود.»[11]

ادامه دارد...

پی نوشت:
[1] . اصول کافی، ج2، ص18
[2] . أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ وَهُوَ یُحْیِی الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (سوره شوری، آیه 9)
[3] . إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ (سوره مائده، آیه 55)
[4] . رک: ولایت فقیه، امام خمینی، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره)، جایگاه ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری در اسلام و عوامل مؤثّر بر تحکیم آن مبتنی بر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) ،فصلنامه سراج منیر، شماره 17
[5] . سوره مائده، آیه 100
[6] . مجموعه آثار شهید مطهری، ج3، ص692
[7] . سوره طلاق، آیه 2 و 3
[8] . سوره انفال، آیه 29
[9] . سوره اعراف، آیه 96
[10]. برای مطالعه بیشتر رک: مجموعه آثار شهید مطهری . ج23، ص: 688-727
[11]. https://gap.im/KHAMENEI_IR/5116


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.