واقعیت مجازی میتواند مکان های تاریخی را به زندگی واقعی برگرداند.
در سال 2001، یکی از آشنایانی که برای Lonely Planet کار کرده بود، در مورد یک کشف غافلگیرانه به من چیزهایی گفت. حتی واقعیت افزوده تقویت بویایی وجود دارد که میتواند تجربه شما را با بویایی تقویت کند. تجارت راهنمای سفر مخاطبانی از مردم داشت که کتاب سفر خود را خریداری میکردند، اما هرگز سفر نمیکردند. Lonely Planet آنها را "گردشگران مجازی" لقب داده است.
اکنون Lonely Planet و دیگران، از گردشگریای که از واقعیت مجازی (VR) برخوردار است، هیجان زده شدهاند - هم بر روی این سیاره و هم به لطف ناسا، بر روی دیگر سیارات.
فیلمهای واقعیت مجازی نیز توسط شرکتهای مسافرتیای مانند توماس کوک در حال تولید هستند. و گردشگری استرالیا برای درک پتانسیل بازاریابی واقعیت مجازی (خوب، فیلمهای پانورامای 360 درجه) با Google همکاری کرده است.
اما گردشگری واقعیت مجازی فقط در مورد باز آفرینی نسخه مجازی واقعیت نیست که مسافرت به مقصد را غیر ضروری کند. این امر میتواند جهانگردی را به روشهای دیگر تقویت کند – با اجازه دادن به گردشگران که مصنوعات باستانی را در فرم مجازی به کار برند، یا با بازگو کردن سرگذشتهای مورد مناقشه از دیدگاههای کشف نشده قبلی.
گردشگری مجازی چیست؟
برخلاف تعریفLonely Planet ، بیایید گردشگری مجازی را به عنوان کاربرد واقعیت مجازی - از جمله واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) - برای گردشگری در نظر بگیریم.اصطلاح واقعیت مجازی معمولاً استفاده میشود برای توصیف آنچه که وقتی که کاملاً در یک محیط مجازی غوطه ور هستید و میتوانید از طریق هدست مشاهده کنید اتفاق میافتد. اشکال پیشرفته واقعیت مجازی به شما امکان میدهد با استفاده از تجهیزات اضافی مانند دستکشهای مجهز به سنسور، ارتباط برقرار کنید.
واقعیت مجازی همچنین به عنوان اصطلاحی همه گیر برای توصیف طیف کلی واقعیت واسطه دیجیتالی، شامل واقعیت مجازی و همچنین واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده، استفاده میشود.
واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی، تجسماتی رایانهای هستند که حس ما از دنیای واقعی پیرامونمان را تقویت میکنند یا واقعیت و مجازی را با هم ادغام میکنند. شما هنوز هم یک هدفون میپوشید، اما به جای این که مانع جهان شوید، یک هدست واقعیت افزوده یا واقعیت ترکیبی به شما این امکان را میدهد تا تجسمهایی را در محیط دنیای واقعی خود مشاهده کنید.
واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی معمولاً بصری هستند، اما اکنون میتوانید واقعیت افزوده صوتیای داشته باشید که صدای ضبط شده را از طریق عینک مخصوص در باره سایتهایی که در آن جستجو میکنید پخش میکند. حتی واقعیت افزوده تقویت بویایی وجود دارد که میتواند تجربه شما را با بویایی تقویت کند.
حرکت به فراسوی واقع گرایی
واقعیت مجازی میتواند بیش از یک آینه باشد که به شما شبیه سازی تعاملی واقع بینانه از دنیای کنونی میدهد: میتواند گذشته را به زمان حال منتقل کند.همان طور که دیوید آتنبورو متذکر شده است:
«نکتهای که واقعاً شما را در یک موزه نا امید میکند این است که وقتی شیئی واقعاً جذاب را می بینید، نمیخواهید شیشه شما را از آن جدا کند. شما میخواهید بتوانید به آن نگاه کنید و قسمت عقب آن را ببینید و آن را بچرخانید و غیره.»
برنامه کاربری موزه تاریخ طبیعی لندن، به نام «جهان را نگهدارید»، این فرصت را به کاربران میدهد که اشیاء مجازیای را حرکت دهند و دستکاری کنند که در واقع شکننده، گران یا دور هستند.
جهانگردی مجازی همچنین نفس تازهای در اساطیر و فرهنگ عامه میدمد. در دانمارک برنامههایی وجود دارد که یک نمایشگاه واقعیت مجازی را با کاوش در تاریخ وایکینگ و اساطیر نورس به یک پارک موضوعی دائمی تبدیل کند. واقعیت مجازی همچنین به عنوان اصطلاحی همه گیر برای توصیف طیف کلی واقعیت واسطه دیجیتالی، شامل واقعیت مجازی و همچنین واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده، استفاده میشود. بازدید کنندگان میتوانند با غولها و اژدهاها مبارزه کنند و منظره کاملی از "نوردیک" را کشف کنند.
گردشگری مجازی میتواند به مردم اجازه دهد که تعابیر تازهای از تاریخ را بشنوند. به عنوان مثال، برنامه واقعیت افزوده Dilly Bag کاربران را به داستانهای خدمتکاران بومی استرالیا از طریق تلفن هوشمند متصل میکند.
داستانها را می توان از منظر حیوانات در حال پرواز بیان کرد، یا هیجانی را ارائه داد که از چیز واقعی خطرناکتر و فوریتر به نظر میرسند. (این را در پارک تم VR Rollercoaster در چین ببینید.)
این که آیا جهانگردی مجازی ثابت میکند که فقط یک تقلید کم رنگ از واقعیت است یا نه بستگی به این دارد که ما چه تصویری از جهانگردی داریم.
گردشگری مجازی چقدر معمول است؟
با توجه به هزینه و پیچیدگی واقعیت مجازی، شاید واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پتانسیل بیشتری برای گردشگری مجازی داشته باشند.Wi-Fi که برای بسیاری از تجربیات گردشگری مجازی مورد نیاز است، امروزه امری عادی است و بسیاری از افراد دستگاههای وای فای خاص خود را دارند. اما محتوا باید متناسب با دستگاههای خاص باشد – تلفنهای هوشمند میتوانند با پردازش دادههای زیاد بیش از حد گرم شوند و اندازه تبلتها میتواند آنها را بی کیفیت جلوه دهد.
تعداد ویترینهای جالب فن آوری با تعداد تجهیزات خراب یا شکسته و مراکز متروک واقعیت مجازی تقریباً برابری میکند. وعده های Hyped گسترش می یابد - ظاهراً هر سال سالی است که واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پیشرفتهای غیر منتظره به دست میآورند.
با این حال، به نظر میرسد هرگونه نرم افزار و سخت افزار واقعیت مجازی که در حال حاضر مشحون از نوید است، همچنین بسیار سریع پیر میشود. اگر بخواهیم یک شگفتی واقعیت افزوده تک ضربهای مانند Pokémon Go در گذشته را اکنون تکرار کنیم، به محتوای مقیاس پذیر و در عین حال جذاب، ابزار پایدار، تحقیقات ارزیابی مناسب و زیرساختهای قوی نیاز داریم.
فرمتهایی مانند WebVR و Web XR نوید میدهند که بدون نیاز به بار گیری افزونهها، محتوا را در هر دوی دسک تاپها و نمایشگرهای نصب شده روی سر تهیه کنند.
اما قبل از این که گردشگری مجازی رواج یابد، باید پیش تصورات خود را در مورد واقعیت مجازی تغییر دهیم. بگذارید تجربیات واقعیت مجازی را به تفریحات دنیای واقعی محدود نکنیم، بلکه بگذارید ذهن خود را به روی تاریخ، اساطیر و دیدگاههای تازه از افراد واقعی باز کنیم.
منبع: اریک مالکولم چمپیون - رئیس میراث فرهنگی و تجسم یونسکو، دانشگاه پردین – The Conversation