دنیا زودگذر است، همچون خواب خوش
دنیا را همانند پلی بر نهری بدانید که از آن میگذرید و آن را ترک میکنید و تا پایان روزگار، دیگر به آن برنمیگردید.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام باقر(علیه السلام) نیز به جابر میفرماید:« دنیا را همانند منزلی قرار ده که در آن فرود آمدی، سپس از آن کوچ کردی، یا همانند مالی قرار ده که در خوابت آن را یافتهای و چون بیدار شدی، چیزی از آن را با خود ندیدی. همانا من این را به عنوان مثل برایت نقل کردم؛ چون دنیا نزد اهل خرد و آگاه از خدا همانند سایه است.» جالب این که در این حدیث تصریح شده که موضع اتخاذ شده در باره دنیا، معلول شناخت خدامحور است. این همان چیزی است که مبنای اصلی شادکامی را تشکیل میدهد. کسی که برای رفتن به یک سفر سیاحتی یا زیارتی باید از رودخانه ای گذر کند، همه حواسش را به پل متوجه نمیسازد. نه ناملایمات پل، او را رنج میدهد و نسه بنای ماندن روی پل را دارد. واقعیت این است که دنیا همانند پلی برای گذر به آخرت است. امام صادق (علیه السلام) یکی از پندهای لقمان به فرزندش را این چنین نقل میکند:« دنیا را همانند پلی بر نهری بدانید که از آن می گذرید و آن را ترک می کنید و تا پایان روزگار، دیگر به آن برنمی گردید.» کسی که به این واقعیت واقف شود، چگونگی وضع ظاهری دنیا برای او خیلی مهم نخواهد بود. این، یک اصل است. برای او مهم این نیست که پل چگونه است و در روی پل، چه بر او می گذرد؛ مهم این است که بتواند از آن بگذرد و به مقصد برسد. اساسا به ظواهر و تزیینات امور موقتی و یک بار مصرف، آن قدر اهمیت داده نمیشود. لذا نه نبود آن مشکل ساز میشود و نه از دست دادن آن مسئله ساز.
سفر، وسیله است نه هدف و زمان آن، کوتاه است نه دائمی. از این رو با این که سفر، ناملایماتی دارد، اما برای رسیدن به مقصد و به جهت موقتی بودن آن، تحمل میشود. اگر انسان، دنیا را یک «سفر» و خود را «مسافر» آن بداند، سختیهای آن، او را بی تاب و رنجور نمیسازد.امام على (علیه السلام) کلام زیبایی در این باره دارد:« بندگان خدا! شما را به دل کندن از این دنیا سفارش میکنم، که شما را رها خواهد کرد، هر چند شما مایل به ترک آن نباشید.همانا مثل شما و متل دنیا همانند مسافرانی است که تا مقداری راه رفتهاند، گویا تمام آن را پیمودهاند و تا قصد رسیدن به نشانه ای در میان راه را دارند، گویا به آن رسیدهاند.» همچنین در سفارش ایشان به فرزندشان امام حسن (علیه السلام) نیز آمده است:« ای فرزندم! همانا من تو را از دنیا و حالات آن و زوالش و دگرگونیاش آگاه ساختم، و از آخرت و آنچه برای اهلش در آن مهیا شده، با خبر نمودم و در باره این دو، برایت مثال هایی زدم تا از آنها عبرت بگیری و در راه صحیح، گام نهی. مثل کسانی که دنیا را خوب آزموده اند، همانند مسافرانی است که در سر منزلی بی آب و آبادی و پرمشقت که قابل ماندن نیست قرار گرفتهاند و قصد دارند تا به منزلی پرنعمت و به ناحیهای که در آن آسایش و راحتی است کوچ نمایند. پس سختیهای راه و دوری دوستان و دشواری سفر و ناگواری غذاها را تحمل کردند تا به خانه وسیع خویش و سرمنزل قرار و آسایش خویش در آیند و از هیچ یک از این مشکلات، احساس درد نمیکنند و هزینه های مصرف شده را خسارت نمی شمرند و هیچ چیز برایشان محبوب تر از آن چیزی نیست که آنان را به منزلشان نزدیک تر سازد و به محلشان برساند.»
در این بخش از کلام، به خوبی روشن است که شناخت واقعیت دنیا چه نقشی در به حرکت در آوردن انسان به سوی آخرت دارد. همچنین مشخص میشود که شناخت مقصد و مقصود، و عشق به آن، چه نقش مهمی در افزایش توان تحمل و مقاومت در برابر سختی ها و مشکلات دارد؛ به اندازه ای که گویا هیچ درد و رنجی را ندیده و هر چیزی که او را به مقصدش برساند، دوست داشتنی و شیرین است، هر چند سخت و تلخ باشد. ناملایمات خانه غیر دائمی و خانه ای که ملک شخصی انسان نباشد نیز چندان بی تاب کننده نیست. خانه دائمی و ملکی، باید بی عیب و نقص و همراه با شادی و سرور باشد. کسانی از ناملایمات دنیا رنجور میشوند که آن را خانه خود و منزلگاه همیشگیشان پنداشتهاند و از این واقعیت، غافل اند که خانه دنیا موقتی است و ما هیچ مالکیتی نسبت به آن نداریم. کسانی که به این واقعیت توجه دارند، در برابر سختیهای آن، بردبار و مقاوم میشوند. به همین جهت، امام کاظم (علیه السلام) میفرماید:« در دنیا همانند ساکن خانهای باش که مال او نبوده، همانا منتظر کوچ است.» خلاصه سخن، این که اگر انسان به واقعیت ناپایداری دنیا باور داشته باشد و دنیا را آن گونه که هست بشناسد، در برابر ناملایمات آن، بی تابی نمیکند و فشارهای روانی، او را آزار نمیدهد. نارضایتیها و نالههای ما به خاطر آن است که به واقعیت دنیا واقف نیستیم.
منبع: الگوی اسلامی شادکامی، دکتر عباس پسندیده، صص241-236، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، چاپ دوم، 1394
مقالات مرتبط
اهتمام به آخرت، راهی برای رسیدن به بینیازی و غنا
پیامدهای دلبستگی به دنیا
تفسیر عینی فقر و غنا
تنظیم کردن انتظاراتمان از زندگی
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
ارتباط آزاد و بی وقفه با خدا
سهشنبه، 6 اسفند 1398
اهتمام به آخرت، راهی برای رسیدن به بینیازی و غنا
دوشنبه، 5 اسفند 1398
کوشش در قرآن به چه معناست؟
سهشنبه، 29 بهمن 1398
شادی و تفریح از دیدگاه اسلام (2)
دوشنبه، 24 تير 1392
شادی و تفریح از دیدگاه اسلام (1)
دوشنبه، 24 تير 1392
عوامل مؤثر بر شادی در قرآن و سیره معصومین (ع)
دوشنبه، 6 آذر 1391
تفريح و شادي در آموزه هاي مذهبي
دوشنبه، 22 اسفند 1390
شادی و نشاط در قرآن و روایات
چهارشنبه، 11 آبان 1390
مسلمانان و معضل تفریحات مدرن
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
جوان و تفريح
چهارشنبه، 17 آذر 1389
تازه های مقالات
نماز کن فیکون روز جمعه چگونه خوانده می شود؟
کالری نان چند غله چقدر است؟
چگونه به خداى نادیده ایمان بیاوریم ؟
خطای آدم تقاص بشر
آشنایی با آداب و رسوم جالب شب یلدا در قزوین
قد و وزن و دور سر نوزاد 9 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 12 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 11 ماهه
چالش هایی که خانوادهها در تربیت فرزندان نسل زد با آن مواجه هستند
آداب و رسوم جالب شب یلدا در مشهد
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
داستان امالبنین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اختراعات آلبرت انیشتین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
مهم ترین خواص هویج سیاه
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوسهای نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیههای دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاهها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک میکند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصهگویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیبزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان