واقعیت مجازی می‌تواند به شهرهای باستانی حیات بخشد و باعث حفظ آثار شود

باز سازی مجازی ابزاری مؤثر برای ارزیابی پیشنهادها و قضاوت در مورد توانایی واقعیت افزوده و مجازی در محافظت از ویرانه‌ها با ارائه بهترین روش مرمت و همچنین آشکار ساختن جنبه‌های نامشهود مانند فضای خیابان است که به مرور زمان در حال از بین رفتن هستند.
شنبه، 10 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واقعیت مجازی می‌تواند به شهرهای باستانی حیات بخشد و باعث حفظ آثار شود
حدود 3،300 سال پیش، شهر بندری اوگاریت یک مرکز شهری پر جنب و جوش بود که از لحاظ استراتژیک در یک شبکه زمینی واقع شده بود که مصر را با آسیای صغیر پیوند می‌داد و در مسیر بین ایران و هند در شرق و یونان و قبرس در غرب قرار داشت. منشأ این شهر به 3000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد و اعتقاد بر این است که نخستین الفبا و سیستم نوشتاری الفبایی در قرن 14 قبل از میلاد در آن جا توسعه یافت.
 
اوگاریت ارتباط نزدیکی با امپراتوری هیتیت داشت، بعضی اوقات به مصر ادای احترام می‌کرد و روابط تجاری و دیپلماتیکی را با قبرس حفظ می‌کرد (که در آن زمان به نام آلاشیا خوانده می‌شد)، که این موضوع در بایگانی‌های باز یابی شده از سایت مستند شده است و توسط سفالهای مایکان و قبرس که در آن جا یافت می‌شود تأیید شده است. ما از مدل سازی طراحی به کمک رایانه استفاده کرده‌ایم تا گزینه‌های حفاظت از اوگاریت را آزمایش کنیم و تأثیر مداخلات احتمالی حفاظت در خرابه‌ها را بررسی کنیم. این امر منجر به ایجاد تغییر در مفاهیم و مواد در طراحی می‌شود تا بتواند با اهداف حفاظت بهتر منطبق شود. این تمدن  در 1450 پیش از میلاد تا تخریب آن در 1200 قبل از میلاد در اوج خود بود؛ این تخریب احتمالاً توسط مردمان اسرار آمیز دریایی ایجاد شده است. این پادشاهی یکی از ویران شدگی‌های بسیار درهنگام فروپاشی عصر برنز بود.
 
امروز اوگاریت یک مکان باستان شناسی عصر برنز در شمال غربی سوریه است که برای اولین بار در سال 1929 کشف شد. این می‌تواند در مورد گذشته اطلاعات زیادی را به ما ارائه دهد، اما Ugarit همچنین خود به واقع یک مکان است. حفاظت از سایت لازم است تا به ما در درک تاریخچه سایت و همچنین حفظ و بازیابی آنچه باقی مانده است کمک کند. کار ما در مورد واقعیت مجازی و باز سازی می‌تواند هر دو هدف را برآورده سازد.
 
واقعیت مجازی می‌تواند به شهرهای باستانی حیات بخشد و باعث حفظ آثار شود

شکل 1: محل اوگاریت و پیوندهای تاریخی آن. نقشه گوگل
 
اگر چه تنها 30 درصد از اوگاریت حفاری شده است، اما مناطق کشف شده سر نخ‌هایی راجع به سامان دهی شهر ارائه می‌دهد. این ساختمان‌ها شامل کاخ‌های سلطنتی، خانه‌های بزرگ، مقبره‌ها، پناهگاه‌ها، ساختمان‌های عمومی و معابد است. دوران طلایی اوگاریت بین قرن چهاردهم و دوازدهم قبل از میلاد بود و ویرانه‌های حفر شده نشان می‌دهد که تحولات جالب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در شهر رخ داده است.
 
منطقه سلطنتی شواهدی از یک نظام سیاسی توسعه یافته، با معماری دفاعی پیچیده و یک کاخ خوب ساختار یافته را نشان می‌دهد. مناطق داخلی اطلاعات مهمی راجع به زندگی روزمره مردم اوگاریتی و عزاداری برای مردگانشان را نشان می‌دهند. این مسیر شامل عناصر ملموس مهمی مانند بقایای کاخ، خانه‌ها و معبد است. اما استراتژی حفاظت همچنین در نظر دارد جنبه‌های نا مشهود مسیر - استحکامات یاد بود، مقیاس معبد و تجربه راه رفتن در مسیر مقدس را باز سازی کند. با این حال، این سازه‌ها به دلیل در معرض بودن بیش از 90 سال با کم‌ترین کارهای تعمیر و نگهداری در شرایط خرابی قرار گرفته و بعضاً در حال خراب شدن هستند.
 

حفاظت به طریقه مجازی

در سالهای اخیر تغییری در جهت استفاده از فناوریهای مجازی به عنوان روشهای حفاظت برای مستند سازی اماکن تاریخی و فراهم آوردن فرصتهای آموزشی صورت گرفته است. این کار مانع از حفاظت معماری غلط می‌شود که می‌تواند به یک سایت آسیب برساند.
 
واقعیت افزوده می‌تواند باز سازی‌هایی را بر روی ویرانه‌های باستان شناسی انجام دهد، مانند روستای قرون وسطایی Ename در بلژیک. در جای دیگر، باز سازی مجازی مدلهایی با بافت سه بعدی تولید کرده است، از جمله مورد "Sala dello Scrutinio"  در کاخ Doges در ونیز.
 
واقعیت مجازی می‌تواند به شهرهای باستانی حیات بخشد و باعث حفظ آثار شود

شکل 2: نقشه ای از شهر اوگاریت که مناطق خاکی و مسیر مقدس بین کاخ سلطنتی و معبد را نشان می دهد. موزه ملی لاذقیه، سوریه
 
ما از مدل سازی طراحی به کمک رایانه استفاده کرده‌ایم تا گزینه‌های حفاظت از اوگاریت را آزمایش کنیم و تأثیر مداخلات احتمالی حفاظت در خرابه‌ها را بررسی کنیم. این امر منجر به ایجاد تغییر در مفاهیم و مواد در طراحی می‌شود تا بتواند با اهداف حفاظت بهتر منطبق شود.
 

حفظ یک مسیر مقدس

کاوش‌ها یک مسیر مقدس مهم را نشان داده‌اند که کاخ سلطنتی را با معبد اصلی Baal پیوند داده و از مناطق عمومی اوگاریت عبور کرده است. محققان بر این باورند که پادشاه مسیر مقدس برای انجام قربانیان فرقه در معبد دنبال می‌کرده است.
 
به عنوان مثال این مسیر شامل عناصر ملموس مهمی مانند بقایای کاخ، خانه‌ها و معبد است. اما استراتژی حفاظت همچنین در نظر دارد جنبه‌های نا مشهود مسیر - استحکامات یاد بود، مقیاس معبد و تجربه راه رفتن در مسیر مقدس را باز سازی کند، که همه این موارد را نمی‌توان به راحتی مستقیماً از ویرانه‌های باقی مانده به دست آورد.
 
واقعیت مجازی می‌تواند به شهرهای باستانی حیات بخشد و باعث حفظ آثار شود

شکل 3: نقطه A از مسیر مقدس. نویسنده
 
باز سازی مجازی ابزاری مؤثر برای ارزیابی این پیشنهادها و قضاوت در مورد توانایی آنها در محافظت از ویرانه‌ها و همچنین آشکار ساختن جنبه‌های نامشهود مانند فضای خیابان است که به مرور زمان از بین می‌روند. ما تورهایی مجازی را ایجاد کرده‌ایم که فرصتی را برای نمایشگرهای صفحه قبل از اجرای طرح واقعی ایجاد می‌کند.
 
واقعیت مجازی می‌تواند به شهرهای باستانی حیات بخشد و باعث حفظ آثار شود

شکل 4: بازسازی مجازی مداخلات پیشنهادی برای نقطه C از مسیر مقدس - معبد بعل. نویسنده ارائه داده است
 
این تورهای مجازی شامل منطقه‌ای از سایت است که از لحاظ تاریخی دارای یک پارک و قهوه خانه است. در این جا رویکرد حفاظت شامل ایجاد یک مرکز اجتماعی و سرگرم کننده است. این کار باعث می‌شود محیط شهری بازار و فضای داخلی کم نور و دنج این قهوه خانه احیا شود.
 
این تورها شواهد موثقی را برای مرحله دوم پیشنهادی حفاظت، مرحله طراحی و مشاوره جامعه شناسانه ارائه می‌دهند. با این حال، اوضاع سیاسی سوریه روند مشاوره را به تعویق انداخته است.
 
این وضعیت سیاسی همچنین بدان معنی است که بازدید از اوگاریت در حال حاضر امکان پذیر نیست - موقعیتی که صدها سایت باستان شناسی در سراسر جهان آن را به اشتراک گذاشته‌اند. از ین رو با زسازی‌های مجازی هدف دیگری را هم ارائه می دهد: آنها به علاقه‌مندان امکان می‌دهند تماشایی اجمالی از این شهر جذاب داشته باشند و فرصتی برای آگاهی از اهمیت فرهنگی سایت با مخاطبان بین المللی فراهم کنند.
 
منبع: تارِک تِبا The Conversation


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.