آشنایی با انواع بیمه محصول

بیمه محصول توسط تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مانند کشاورزان، دامداران و دیگر فعالان این صنعت خریداری می‌شود تا از آنان در برابر کاهش تولیدات به دلیل بلایای طبیعی مانند تگرگ، خشکسالی و سیل یا کاهش درآمد آنان به دنبال کاهش قیمت جهانی محصولات حمایت کند.
دوشنبه، 12 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با انواع بیمه محصول
بیمه محصول یکی از بیمه هایی می باشد که توسط بسیاری از افراد این بیمه خریداری می شود. در واقع باید بدانید بسیاری از کسانی که بیمه هایشان برایشان اهمیت دارد از این بیمه استفاده می کنند.

بسیاری از کشاورزان، دامداران و ... محصولات خود را می توانند بیمه کنند تا از این طریق از محصولات شان محافظت نمایند. یکی از مهمترین وظایفی که بیمه محصول بر عهده دارد این است که اگر محصولات شما در برخی از حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، خشکسالی و ... از بین برود، بیمه خسارت آن را به شما پرداخت می کند.

در کشور ایران دو نوع بیمه محصول وجود دارد که آن دو نوع هم به انواع دیگر تقسیم بندی می شوند، ولی در کشورهای دیگر بیمه های محصول بسیار متنوع می باشد و هر یک از محصولات بیمه خاص خودش را دارد. در ایران بیمه محصول به دو نوع بیمه بازده محصول و بیمه درآمد محصول تقسیم بندی می شود، که بیمه بازده محصول هم خود به دو دسته تقسیم می گردد.1

برای اینکه با انواع بیمه ها و عملکردها آنها آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد آنها ارائه می دهیم.
 

انواع بیمه محصول کشاورزی

همانطوری که بیان نمودیم بیمه محصول به انوع مختلفی تقسیم می شود که هر یک از انواع آن مزیت های بسیار زیادی دارد. یکی از آنها بیمه بازده محصول می باشد که خود به دو نوع تقسیم می گردد که آنها عبارت می باشند از :
 
بیمه تگرگ محصول
برخی از محصولات کشاورزی که به دلیل تگرگ از بین می روند، اگر تحت پوشش بیمه محصول باشند تمامی خسارتی که به آنها وارد شده است را بیمه به کشاورزان پرداخت می کند. هزینه خسارات این بیمه در صورتی به کشاورز پرداخت می شود که خاک زمین آنها کوبیده شده باشد و هیچ یک از بذرهای آنها سبز نشده باشند، البته در برخی از مواقع هم که بذرها رشد کرده اند و ساقه های آنها شکسته شده است هم خسارت بیمه به آنها تعلق می گیرد.

به طور کلی باید بدانید این بیمه در بسیاری از کشورهای دیگر هم که بیمه خصوصی دارند وجود دارد. از آنجایی که تگرگ در بسیاری از مناطق رخ می دهد بهتر است کشاورزان این نوع بیمه محصول را برای خود خریداری کنند. این بیمه کاربرد بسیاری دارد و به همین دلیل بیشتر کشورهای پیشرفته از آن استفاده می کنند. در سال 1820 میلادی در کشور آلمان و فرانسه بیمه محصول تگرگ کاربرد بسیاری داشته، چرا که بسیاری از کشاورزان در این سال محصولات خود را به دلیل تگرگ از دست دادند.
 
بیمه چند خطر محصولات
یکی دیگر از انواع بیمه بازده محصول که در کشورهای خارجی این بیمه هم بسیار رایج است و افراد زیادی از آن استفاده می کنند، بیمه چند خطر محصولات می باشد. در واقع باید بدانید در این نوع از بیمه تنها چند خطر مورد بررسی قرار نمی گیرد، بلکه خطرات بسیاری را بیمه مشخص می کند و بر اساس آن خطرها محصولات کشاورزان را بیمه می نماید.

همه ما به خوبی می دانیم خطرات بسیار زیادی مانند سیل، زلزله، خشکسالی، باران های بسیار شدید و ... هستند که که کشاورزان را تهدید می کند، و بر همین اساس آنها باید در برابر این خطرات بیمه محصول از نوع چند خطر را برای خود خریداری کنند. همچنین باید بدانید خطرات دیگری مانند آفت، وجود جانوران و ... هم هستند که در این خطرات وجود دارد و محصول کشاورزان را تهدید می کند.

در این نوع از بیمه محصول یکی از مسائلی که بسیار اهمیت دارد و باید به آن دقت داشته باشید، شرکتی می باشد که می خواهید با آن قرارداد ببندید. چرا که شرکت بیمه باید سرمایه زیادی داشته باشد تا بتواند هزینه تمامی این خسارت هایی را که وارد می شود را پرداخت کند. در این مورد بهتر است از خدمات شرکت بیمه ای استفاده کنید که تجربه بیشتری در این زمینه دارد و سابقه آن نسبت به شرکت بیمه های دیگر بیشتر است.

از آنجایی که هزینه تمامی این خسارت ها زیاد است شرکت های دولتی بیمه بهترین گزینه ای است که می توانید به آن اعتماد کنید و بیمه محصول خود را در این شرکت ها انجام دهید. اولین کشوری که این نوع بیمه را برای محصولات کشاورزی خود پایه گذاری کرد کشور آمریکا بوده و اکنون هم از جمله برترین شرکت دولتی بیمه در سراسر دنیا را دارد.2
 
بیمه درآمد محصول
یکی دیگر از انواع بیمه محصول که با دو نوع دیگری که بیان کردیم تفاوت هایی دارد بیمه درآمد محصول می باشد. همانطوری که از نام یان بیمه مشخص است، باید بدانید که این بیمه درآمد محصولات کشاورزی را بیمه می کند. قیمت تولیدات کشاورزی یکی از مهمترین مسائلی می باشد که کشاورزان به آن اهمیت می دهند، چرا که در حقیقت محصولات آنها با قیمت مشخص شده ارزیابی می شود. هر کشاورز محصولات متنوعی دارد و همچنین اندازه و وزن محصولات آنها با یکدیگر متفاوت می باشد، بر این اساس استفاده از مزیت های این نوع از بیمه محصول هم برای فردی به فردی دیگر تفاوت دارد.

یکی از مهمترین وظایفی که این نوع از بیمه محصول بر عهده دارد و باید به آن پایبند باشد، این است که اگر کشاورز به هر دلیلی درآمدش از آنچه که مشخص بود کمتر شود باید بیمه خسارت آن کمبود را پرداخت کند. از آنجایی که یان بیمه یکی از بیمه های حساس می باشد، باید شرکتی که این بیمه را ارائه می دهد، از نزدیک محصولات کشاورز را مشاهده کند و به خوبی آنها را مورد بررسی قرار دهد.

در هنگام برداشت با توجه به بازرسی اولیه اگر کشاورز خسارتی دیده باشد باید بیمه هزینه آن خسارت را به کشاورز به طور کامل بدهد. یکی از بهترین شرکت های بیمه محصول که از درآمد کشاورزان محافظت می کند و پاسخگوی کمبود درآمد آنها می باشد، شرکت های آمریکایی است. یکی از نکاتی که در این نوع از بیمه محصول وجود دارد و بسیار مهمی می باشد این است که بیمه تنها کاهش قیمت های بازار را در این مورد پوشش می دهد و به کاهش درآمد از فصلی به فصلی دیگر دخالت ندارد.3
 

نتیجه گیری بیمه محصول

بدون شک با توضیحاتی که در بالا بیان کردیم استفاده از بیمه محصول برای کشاورزان امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد، چرا که آنها با استفاده از این بیمه می توانند تمامی خسارت هایی را که به محصولاتشان وارد شده است را دریافت کنند. از آنجایی که کشاورزان تنها منبع درآمدی شان محصولاتشان می باشد بهتر است این نوع بیمه را از شرکت های بیمه معتبر خریداری کنند و از مزیت هایی که در انواع آن وجود دارد بهره مند شوند.

پینوشتها
1.www.advisorsmith.com
2.www.trushieldinsurance.ca
3.www.atlas-mag.net


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.