هوش‌های مصنوعی پزشک و مهندس در حال آمدن هستند

گرچه هوش‌های مصنوعی پزشک و مهندس در حال آمدن هستند، اما آنها نمی‌توانند مشاغل با مهارت بالا را قبضه کنند و حتی زمانی که این قابلیت را پیدا کنند به معنی بیکار شدن انسان‌های حرفه‌ای نیست بلکه با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید که با آمدن آنها پدیدار می‌شوند، برعکس کسب و کار شاغلین حرفه‌ای تنوع پیدا می‌کند.
جمعه، 16 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هوش‌های مصنوعی پزشک و مهندس در حال آمدن هستند
گوگل اخیراً با موفقیت سیستم هوش مصنوعی DeepMind را در کار خود در زمینه شناسایی بیماری‌های چشمی قرار داده است. با استفاده از هوش مصنوعی که همچنین برای تشخیص سرطان استفاده می‌شود و راه اندازی برنامه‌های تلفن هوشمند هدایت شده توسط هوش مصنوعی که می‌تواند در مورد علائم و بیماران تریاژ صحبت کند، ممکن است به نظر برسد که ما از خلق یک دکتر هوش مصنوعیِ کامل دور نیستیم.
 
پیشرفت های مشابهی در مورد قرار دادن هوش مصنوعی برای نوشتن نرم افزار و ارزیابی قراردادهای حقوقی انجام شده است. هوش مصنوعی حتی در دنیای خلاقیت، تولید آثار هنری و مد، ارزیابی طراحی گرافیک و کمک به مردم برای ایجاد موسیقی، شروع به ایجاد نشان خود کرده است. بنا بر این آیا هوش مصنوعی به همان روشی که برای وظایفی که شامل کارهای ساده و تکراری هستند عمل کرده است، برای مشاغل نیازمند مهارت زیاد نیز تهدید محسوب می‌شود؟
 
تکنولوژی جدید صدها سال است که کارگران را از کار انداخته است. اما پیشرفت در انقلابهای مختلف صنعتی همواره مشاغل جدید دیگری ایجاد کرده است و مردم توانسته‌اند با این امر سازگار شوند. با آموزش مناسب و به موقع، ترس از دست دادن شغل با مهارت بالا به حقیقت نمی‌پیوندد و بلکه جامعه را قادر می‌سازد تا بیشتر روی مزایایی که هوش مصنوعی به آنها ارائه می‌دهد متمرکز شوند. سرانجام، فن آوری‌های موفق آنهایی بوده‌اند که انسان و ماشین با هماهنگی با هم به نفع یک جامعه گسترده‌تر کار می‌کردند. اما انقلاب هوش مصنوعی ممکن است متفاوت باشد زیرا می‌تواند به همان فراوانی مشاغل دستی، مشاغل کارمندی را هم تحت تأثیر قرار دهد.
 
به نظر می‌رسد که مشاغل مربوط به کارهای دفتریِ مستلزم مهارت کمتر، مانند پردازش داده‌ها، کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد این امر اجتناب ناپذیر است و در واقع، در حال حاضر آغاز شده است. اما هوش مصنوعی هچنین در حال حمله به قلمرو متخصصان بسیار ماهر مانند مهندسان نرم افزار است. با این حال، این امر تا حد زیادی دارد اتفاق می‌افتد که نشان داده می‌شود که چگونه هوش مصنوعی بیشتر از این که یک تهدید برای کارگران ماهر باشد یک وسیله برای آنها خواهد بود. ممکن است لازم باشد که حرفه‌ای‌ها یاد بگیرند که چگونه از نیروی هوش مصنوعی بهره بگیرند، تا اینکه کل کارها به سادگی ناپدید شوند.
 هوش‌های مصنوعی پزشک و مهندس در حال آمدن هستند
 
توضیح تصویر: کامپیوتر، خودت را برنامه ریزی کن. Shutterstock
 
برنامه نویسی رایانه را در نظر بگیرید. رؤیای دیرینه محققان، ایجاد هوشی مصنوعی است که بتواند نرم افزارهای جدید پیچیده‌ای را از ابتدا ایجاد کند. واقعیت این است که چنین هدفی احتمالاً کمی بیش از حد دور از ذهن است. توضیحات غیر                                                   رسمی و خصوصی‌ای که معمولاً برای ایجاد دستور برای برنامه نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای این موضوع بیش از حد مبهم و غیر دقیق هستند.
 
اما محققان دریافته‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند در بهینه سازی نرم افزارهای موجود بسیار قدرتمند باشد، به عنوان مثال برای سریع‌تر کردن آنها و استفاده از انرژی کمتر. بهینه سازی نرم افزار مهارت‌های بسیار خاصی را می‌طلبد، که در واقع بیشتر تولید کنندگان و توسعه دهندگان نرم افزار ندارند. از این رو این نوع هوش مصنوعی بدون ایجاد تهدید در مورد شغل‌های موجود می‌تواند در بهبود توسعه نرم افزار بسیار مفید باشد.
 
محققان شروع به ایجاد روشهای جدیدی برای هوش مصنوعی برای تشخیص انواع مختلف نرم افزارها در سناریوهای واقع گرایانه کرده‌اند. و کمپانی‌هایی مانند فیس بوک در حال حاضر از ابزارهای تست هوش مصنوعی‌ای استفاده می‌کنند که قادر به آشکار سازی در هم شکستگی‌های نرم افزارها هستند، نوعی اشکال که باعث می‌شود برنامه ها به طور غیر منتظره از کار بیفتند. با فرض این که چقدر نرم افزار به گونه‌ای فزاینده برای عملکرد صحیح جامعه مهم است اینها وظایفی حیاتی هستند، با این حال در حال حاضر انجام این کار برای افراد بسیار سخت است.
 

چرا باید از هوش مصنوعی‌های پزشک استقبال کنیم

 هوش‌های مصنوعی پزشک و مهندس در حال آمدن هستند
 
توضیح تصویر: پزشکان باید یاد بگیرند که در کنار هوش مصنوعی کار کنند. Shutterstock
 
ما می‌توانیم الگوی مشابهی را در پزشکی پیش بینی کنیم. بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای توسعه یافته مانند انگلیس، کمبود کادر پزشکی دارند. به عنوان مثال، پزشکان آموزش دیده به آن اندازه کافی ندارند که همه بتوانند علائم اولیه بیماری چشمی را به طور دقیق تشخیص دهند. هوش مصنوعی می‌تواند راه حلی برای کمک به پزشکان انسانی در بهبود توانایی‌های آنها ارائه دهد. با توجه به تشخیصی که هوش صورت می‌دهد، کادر پزشکی می‌توانند بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از بیماران کنند.
 
این نوع فن آوری می‌تواند در کشورهایی که تعداد سرانه جمعیتی پزشکان متخصص آموزش دیده بسیار کمتر است، یا برای جوامع دور افتاده که دسترسی به هرگونه مشاوره پزشکی برای آنها دشوار است، حتی مفیدتر باشد. بنا بر این از نوع تحقیقی که توسط Google DeepMind انجام می‌شود باید استقبال کرد، نه این که با نگرانیِ از دست دادن حرفه پزشکی از آن ترسید.
 
ما باید برای کارهایی که هوش مصنوعی برای آنها مناسب است از هوش مصنوعی استفاده کنیم، تا بتوانیم شکافهایی را در جاهایی که کمبود کارمندان وجود دارد و جاهایی که کارها را به راحتی نمی‌توان خود کار کرد، پر کنیم. محققان دریافته‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند در بهینه سازی نرم افزارهای موجود بسیار قدرتمند باشد، به عنوان مثال برای سریع‌تر کردن آنها و استفاده از انرژی کمتر. بهینه سازی نرم افزار مهارت‌های بسیار خاصی را می‌طلبد، که در واقع بیشتر تولید کنندگان و توسعه دهندگان نرم افزار ندارند. چالشی که ما داریم این است که دانش جویان و متخصصان را برای تغییر در مشاغلشان که اتفاق می‌افتد و برای مشاغل جدید و ناشناخته‌ای که هوش مصنوعی در آینده ایجاد می‌کند، تجهیز کنیم. با آموزش مناسب و به موقع، ترس از دست دادن شغل با مهارت بالا به حقیقت نمی‌پیوندد و بلکه جامعه را قادر می‌سازد تا بیشتر روی مزایایی که هوش مصنوعی به آنها ارائه می‌دهد متمرکز شوند.
 
بازار کار مدرن بسیار رقابتی است و توسعه مداوم حرفه‌ای در حال حاضر در بسیاری از حرفه‌ها بسیار حیاتی است. از بعضی جهات، این می‌تواند ما را در موقعیتی بهتر از مردم در زمان انقلاب صنعتی قرار دهد. اما گرایش‌های آموزشی فعلی به سمت امتحانات و تفکر مکانیکی حرکت‌هایی در جهت اشتباه است. بالا آوردن حقایق و پردازش داده ها همان چیزی است که ماشین‌ها برای آن مفید هستند. در عین حال، خلاقیت و تفکر انتقادی هرگز برای بشریت این قدر که اکنون دارد اهمیت نداشته است.
 
منبع: لئوناردو ال مینکو – جِریمی لِوِسلی - University of Leicester


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.