آسم در دوران بارداری

آسم و بارداری در تضاد با هم نیستند. یعنی دلیلی ندارد چون مبتلا به آسم هستید باردار نشوید. بلکه باید آسم را تحت کنترل بگیرید. علائم آسم در طول بارداری می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند یا ثابت بماند.
دوشنبه، 19 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسم در دوران بارداری
در دوران بارداری، نحوه زندگی، حالت‌های روحی و بیماری‌های مادر می تواند تاثیر مستقیمی در آینده جنین در حال شکل گیری بگذارد. به همین دلیل است که از خوراک مادر گرفته تا شادی و ناراحتی، باید نظارت شده باشد تا مشکلی برای جنین ایجاد نشود. در این موضوع، بیماری‌ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کنند، زیرا علاوه بر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری، این نگرانی ایجاد می‌شود که بیماری تاثیری در جنین بگذارد.

به حدی این نگرانی شدید است که حتی برای یک سرماخوردگی ساده نیز مادران باید نکات مهم را بدانند و از مصرف برخی داروها و عادت‌ها صرف نظر کنند.

آسم نیز به خودی خود خطری برای فرزند شما ندارد، اما اگر شما به عنوان مادر فرزند درگیر این بیماری هستید، نیاز است که نکات و اطلاعات مهمی را بدانید و تلاش کنید تا آسم را تحت کنترل داشته باشید.

آسم در دوران بارداری
 

آیا آسم مادر باردار خطرناک است؟

همانطور که گفته شد، آسم به خودی خود نمی تواند سلامت جنین را تهدید کند؛ اما این در صورتی است که آسم را کنترل کنید و بتوانید بهبود هایی را در دوران بارداری ایجاد کنید. اگر آسم کنترل نشود ممکن است به سلامت مادر و جنین آسیب برساند.

آسم می تواند سطح اکسیژن خون شما را کاهش دهد، همان خونی که فرزند شما از آن اکسیژن دریافت می کند و به عبارتی، فرزند شما دیگر اکسیژن کافی دریافت نمی کند. عدم کنترل آسم همچنین ممکن است مشکلاتی مانند زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و یا فشار خون بالا در هنگام بارداری را ایجاد کند.
 

چگونه آسم را کنترل کنیم؟

در ابتدا مهم‌ترین موضوع بررسی استفاده از اسپری آسم (سرتاید) است. استفاده از این اسپری به خودی خود مشکلی ندارد. دیگر داروهای روزانه شما مانند آلبوترول، لوالبوترول، پیربوترول و ایپراتروپیوم نیز برای مادر و جنین بی خطر هستند. همچنین با استفاده از این داروها خطر حمله آسم کاهش پیدا می کند و به بهبود ریه‌های شما کمک می‌شود که قطعا خبر خوبی است. اگر آسم شما به آلرژی مرتبط است (مانند حیوانات، گرد و غبار، گرده‌ها و ...) تمام تلاش خود را بکنید تا از محرک‌ها دور بمانید.

به یاد داشته باشید بهترین کار قبل از اقدام به مصرف دارو، مشورت با پزشک است. با دکتر خود صحبت کنید تا یک متخصص با بررسی‌های مورد نیاز بهترین داروها را برای دوران بارداری شما تجویز کند و مشخص شود چه درمانی برای شما مناسب‌تر است.
 

کاهش اثرات آسم بر جنین

برای اینکه اثرات آسم را به حداقل برسانید و جنین را در امان نگه دارید، نیاز است اقداماتی که در ادامه آورده می‌شود را حتما انجام دهید:
 
  • برای بیماری خود برنامه ریزی داشته باشید؛ با دکتر خود مشورت کنید و بدانید که چه داروهایی مناسب هستند و به چه میزان باید استفاده شوند.
 
  • محرک‌های آسم خود را بشناسید؛ چیزهایی که آسم شما را بدتر می کنند را شناسایی و در جایی بنویسید و به دنبال راه هایی باشید که از این محرک‌ها دوری کنید.
 
  • اگر چندین پزشک دارید، مطمئن شوید پزشک‌های شما (مانند پزشک آسم و پزشک بارداری) مراقبت‌ها و داروها را با یکدیگر هماهنگ کنند. [3]

آسم در دوران بارداری
 

بارداری و تاثیر آن در آسم

متاسفانه یک پاسخ واضح و مشخص در این موضوع وجود ندارد. وضعیت آسم در بارداری می تواند بدتر شود، ثابت بماند و یا حتی بهتر شود. به صورت کلی اگر آسم شما شدید باشد امکان این وجود دارد که در دوران بارداری اندکی بدتر شود، همچنین اگر شما قبلا باردار بوده اید و آسم شما بدتر نشد، به احتمال زیاد در بارداری بعدی نیز آسم شما وضعیت مشابه‌ای خواهد داشت.[4]

چیزی که مشخص است این است که آسم هرگز نمی تواند دلیلی برای جلوگیری از بارداری باشد. اما اگر درگیر این بیماری هستید بهتر است قبل از بارداری با دکتر خود مشورت کنید.
 

آیا می توان از واکسن‌های آلرژی در دوران بارداری استفاده کرد؟

در بخش کنترل آسم درباره آلرژی نیز نکاتی گفته شد؛ محرک هایی که می توانند آسم را تحریک کنند و مشکلاتی برای شما ایجاد کنند. به همین دلیل ممکن است به این فکر افتاده باشید که از واکسن‌های آلرژی استفاده کنید. در این روش، طی روند منظمی تزریق آلرژن‌ها انجام می‌شود تا فرد به عامل آلرژن عادت کند و واکنش‌های بدن نسبت به محرک‌ها کاهش پیدا کند. ممکن است گزینه‌ای عالی برای کنترل آلرژی و کمک به آسم بنظر برسد، اما نه در زمانی که باردار هستید.

اگر این اولین بار است که شما می خواهید از این واکسن‌ها استفاده کنید و در دوران بارداری هستید، بهتر است این کار را انجام ندهید. اما اگر قبل از شروع بارداری از این واکسن‌ها استفاده می کردید، با دکتر خود صحبت کنید تا به ادامه این تزریقات و بررسی راه‌های جلوگیری از ایجاد مشکلات به شما کمک کند.

البته تمامی واکسن‌ها ممنوع نیستند، به عنوان مثال واکسن‌های آنفولانزا برای زنان باردار و متلایان به آسم توصیه می‌شود، زیرا این دو گروه در معرض خطر عوارض شدید آنفولانزا قرار دارند که در صورت بی توجهی ممکن است حتی به مرگ منجر شود.
 
آسم در دوران بارداری 
 

آیا می توان از داروهای آسم در دوران پس از زایمان و شیردهی استفاده کرد؟

به طور کلی همان داروهایی که در زمان بارداری تحت نظارت پزشک خود استفاده می کردید، در دوران پس از زایمان و شیردهی نیز استفاده از آنها مشکلی ندارد.

همانند اکثر بخش‌های گفته شده، شما نیاز دارید با پزشک خود حتما مشورت داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که داروها ضرری برای نوزاد و شما نخواهند داشت.

آسم در دوران بارداری
 

تغییر شرایط مادران مبتلا به آسم در دوران بارداری

تجربیات و شرایط برخی مادارن مبتلا به آسم نشان داده است که وضعیت آسم در دوران بارداری، برای یک سوم مبتلایان به آن،  حاد می‌شود، برای یک سوم دیگر مبتلایان، شرایطشان بهتر و برای یک سوم دیگر وضعیت بیماری در آن ها تغییری نمی کند. اما تا به امروز هیچ آزمایش و تحقیقی به صورت علمی و دقیق علت ایجاد این موضوع و شرایط تاثیرگذار را بررسی نکرده است.

با توجه به تجربیات بیماران، در دوران بارداری تغییرات غیرقابل پیش بینی در آسم مشاهده می‌شود. با این حال، همانطور که گفته شد مطالعات دقیقی درباره علل تاثیر گذار انجام نشده است و بیشتر براساس تجربه‌های مادران درباره تغییرات آسم نتیجه گیری انجام شده است.


پی نوشتها
  1. www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. www.webmd.com
  3. www.ncbi.nlm.nih.gov


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما