روبات انسان نما

روبات دستگاهی است که می تواند بدون کمک انسان، حرکت کند. اولین کسی که کلمه‌‌ی روبات را مورد استفاده قرار داد، کارل چاپک نمایشنامه‌نویس چک بود. در این بخش با ما همراه باشید تا درباره روبات ها بیشتر بیاموزید.
چهارشنبه، 17 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : روجر بریجمن
موارد بیشتر برای شما
روبات انسان نما

روبات چیست؟

روبات واقعی یعنی ماشین یا همان دستگاهی که بتواند بدون کمک انسان، این طرف و آن طرف حرکت کند و کارهای مختلفی انجام دهد. لازم نیست روبات‌ها حتماً ظاهری شبیه انسان داشته باشند. واقعیّت این است ساختن ماشینی که راستی راستی شبیه انسان باشد و دقیقاً مثل انسان‌ها رفتار کند، رویایی است که تا رسیدن به آن هنوز راه زیادی باقی مانده است. ماشین‌های کنترل از راه دور، روبات واقعی به حساب نمی‌آیند؛ چون انسان‌ها باید آن‌ها را هدایت کنند.
 

روبات وارد‌‌ می‌شود

اوّلین کسی که کلمه‌‌ی روبات را درست کرد، کارل چاپک نمایشنامه‌نویس چک بود. او در نمایش‌نامه‌‌ی کارخانه‌‌ی روبات‌سازی روسوم، اوّلین بار کلمه‌‌ی روبات را به‌کار برد. این نمایش‌نامه درباره‌‌ی روبات‌هایی شبیه انسان بود. کلمه‌‌ی روبات از روباتا گرفته شده که در زبان چک به معنی کار سخت یا بیگاری است. چاپک این نمایش‌نامه را در سال1920 نوشت؛ امّا ورود کلمه‌‌ی روبات به زبان انگلیسی تا سال1923 طول کشید؛ چون در سال 1923 بود که این نمایش‌نامه برای اوّلین بار در لندن روی صحنه رفت.

بیشتر بخوانید:«استفاده‌ متقابل فناوری‌های بومی و فناوری‌های پیشرفته از هم»

روبات پی2

ماشین‌های خودکار هم روبات واقعی به حساب نمی‌آیند؛ چون فقط یک کار خاص را‌‌ می‌توانند انجام دهند. کامپیوتر‌ها هم روبات واقعی نیستند؛ چون نمی‌توانند حرکت کنند؛ امّا بااین‌حال، همه‌‌ی این دستگاه‌ها بخش مهمّی از روباتیک هستند؛ همه‌‌ی آان‌ها به شکل‌گیری قابلیت‌های اساسی روبات‌های واقعی، یعنی حرکت، حواس و هوش کمک‌‌ می‌کنند.

روبات پی2 که بدنه‌اش پُر از کامپیوتر، موتورهای محرّکه و باتری بود، 6 فوت(8/1 متر) قد و 460 پوند (210 کیلوگرم) وزن داشت.
 

روبات‌های انسان‌نما

روبات پی2 که در سال1996 عرضه شد، اوّلین روبات انسان‌نمای خودمختار(مستقل) بود. خیلی از افراد تصوّر‌‌ می‌کنند روبات‌ها باید شبیه انسان‌ها باشند؛ امّا شکل روبات‌ها معمولاً متناسب با کاری است که باید انجام بدهند. با این همه روبات‌های آینده باید در خانه‌ها و اداره‌ها کنار انسان‌ها کار کنند؛ برای همین هم شاید بهتر باشد انسان‌نما باشند.
روبات پی2 پاهایی قوی و انعطاف‌پذیر داشت و به کمک این پاها‌‌ می‌توانست راه برود، گاری هل بدهد یا از پلّه بالا برود.

 
قطعات اصلی

ساده‌ترین روبات‌های متحرّک از چندین واحد اصلی تشکیل شده‌اند که حرکت حواس و هوش روبات را تأمین‌‌ می‌کنند. حرکت این روبات با کمک چرخ‌هایی انجام‌‌ می‌گیرد که با نیروی برق حرکت‌‌ می‌کنند. برای حواس نیز از نور مادون قرمز استفاده‌‌ می‌کند. هوش این روبات از یک کامپیوتر تأمین‌‌ می‌شود که روی مادربورد جاگرفته است.
 

 کارگران کارخانه

از حدود یک‌میلیون روباتی که در دنیا هستند، بیش‌ترشان روبات واقعی نیستند، بلکه بازوهای ثابتی هستند که به ساخت و تولید در کارخانه‌ها کمک‌‌ می‌کنند؛ بازوهایی که بدنه‌‌ی اتومیبل‌ها را جوشکاری‌‌ می‌کنند، عرصه را برای روبات‌های صنعتی مهیّا کردند؛ اتومبیل‌هایی که با روبات‌های صنعتی ساخته‌‌ می‌شوند ارزان‌تر و مطمئن‌تر از اتومبیل‌هایی هستند که انسان‌ها‌‌ می‌سازند؛ چون روبات‌های صنعتی می‌توانند دقیق‌تر و طولانی‌تر کار کنند.

منبع:
مجله باران


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.