گفتگوی اختصاصی با علی اصغر حبیبیان دکترای امنیت ملی

کرونا ویروس و فرضیه حمله بیولوژیک

آمریکا بر روی چین و تایوان تسلط بسیاری دارد به همین دلیل در این کشورها 25 مرکز آزمایشگاهی ساخته است. بیماری سارس، مرس و... در این آزمایشگاه‌ها مورد آزمایش و تولید قرارگرفته که در سال 2005 هم یکی از این ویروس‌ها در چین انتشار پیدا کرد اما به سرعت کنترل شد.
شنبه، 24 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
کرونا ویروس و فرضیه حمله بیولوژیک
با گسترش ویروس کرونا در دنیا و همه‌گیر شدن این ویروس و از طرفی شروع ویروس از آسیا، این گمانه‌زنی وجود دارد که این موضوع یک حمله بیولوژیکی است البته هنوز این مسئله در حد فرضیه قرار دارد اما کارشناسان به دنبال تحقیق در این خصوص هستند.
 
چند ماه پیش بود که ویروس کرونا در کشور چین به‌ عنوان یک بیماری ناشناخته مطرح شد که علاجی برای آن نیست و هر روز گمانه‌زنی های متعددی در خصوص نوع به وجود آمدن آن مطرح شد اما هنوز کاملاً دقیق مشخص نیست که این ویروس چگونه به وجود آمده است.

از طرفی این مهمان ناخوانده کمتر از یک ماه است که به کشور ما وارد شده است و این روزها  بحث جنگ بیولوژیکی در این خصوص از طرف آمریکا برای هدف قرار دادن چین و ایران مطرح می‌شود البته هنوز این موضوع به‌ صورت دقیق و علمی ثابت نشده است اما برخی کارشناسان بر وجود بیولوژیکی بودن این مسئله تأکید دارند.
 

تشدید نگاه های امنیتی نسبت به ویروس کرونا

همچنین امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: امروز با یک جنگ بیولوژیکی مواجه هستیم که گریبان گیر کشورمان شده است و همان‌گونه که در دوران انقلاب و دفاع مقدس پیروز شده‌ایم در این عرصه نبرد نیز پیروز خواهیم شد.

درهرحال آن چیزی که مشخص است این فرضیه هنوز مشخص نشده است و کارشناسان در حال تحقیق در خصوص این موضوع هستند.

با توجه به این مسئله  علی‌اصغر حبیبیان دکترای امنیت ملی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به این موضوع اظهار داشت: بحث جنگ بیولوژیکی در مسئله ویروس کرونا در حال تحقیق است و هنوز این نظریه قطعی نیست. وی ادامه داد: نوع بیولوژیکی در گیلان متصور شده ولی هنوز کاملاً قطعی نشده و تحقیق در خصوص این موضوع در دانشگاه عالی دفاع و دیگر مراکز در حال انجام است اما این به‌عنوان فرضیه است و هنوز قطعی نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا بر روی چین و تایوان تسلط بسیاری دارد به همین دلیل در این کشورها 25 مرکز آزمایشگاهی ساخته است گفت: بیماری سارس، مرس و... در این آزمایشگاه‌ها مورد آزمایش و تولید قرارگرفته که در سال 2005 هم یکی از این ویروس‌ها در چین انتشار پیدا کرد اما به سرعت کنترل شد.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله که روی این ویروس هم اقدامات بیولوژیکی صورت گرفته است هنوز ثابت نشده است. هنوز تهدید بیولوژیکی بودن این ویروس مشخص نیست و اندیشمندان و دانشمندان ما در حال بررسی آن هستند.

دکتر حبیبیان در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص مطرح‌شدن پروژه ژنوم توسط امریکا علیه ایران ابراز داشت: بحث حملات شیمیایی و بیولوژیکی یک نوع جنگ است اما این‌که این ویروس کرونا هم مربوط به جنگ بیولوژیکی باشد هنوز مشخص نیست. وی با اشاره به اینکه امروز پدافند غیرعامل هم ‌روی این مسئله در حال تحقیق است عنوان داشت: گفتگوهایی هم با حضور کارشناسان در شبکه افق در این خصوص پخش شد اما در آن برنامه ها هم کارشناسان به قطعی بودن این مسئله اشاره نکردند و به بحث بررسی این موضوع تأکید کردند.
 

وعده نصرت الهی

این پژوهشگر به وعده الهی اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن وعده داده است که اگر کسی نسبت به شما مسلمانان آسیبی را برساند بداند که همین آسیب نصیب خود آن‌ها خواهد شد. اگر اراده دشمنان این باشد که آسیبی را به جامعه مسلمانان برسانند بدانند که این آسیب دامن خود آن‌ها را هم خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: روزی آمریکایی‌ها مسئله جنگ اتمی را به‌عنوان موضوع برتر مطرح کردند اما شاید فکر نمی‌کردند روزی کشورهای دیگر هم به این تکنولوژی دست یابند و این فنّاوری یک نوع بازدارندگی برای آن‌ها منجر شود و نتوانند از آن استفاده کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: امریکا به دنبال این موضوع بود که از این فنّاوری ها برای آسیب زدن به دیگران استفاده کند اما این آسیب به خود آن‌ها بازگشت. وی در خاتمه گفت: اگر این مسئله درست باشد که این ویروس را آمریکا درست کرده است، می بینیم که امروز خود او هم دچار این ویروس شده است که شاید اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کرد.


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.