آنچه لازم است والدین در خصوص واقعیت مجازی و افزوده بدانند

احتمالاً تاکنون مطالبی در خصوص واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خوانده‌اید و فرزند شما حتی آنها را در فهرست آرزوهای ‏امسال خود قرار داده است. اما آیا از شایعات پیرامون آنها اطلاع دارید و می‌دانید والدین درباره این فناوریها دقیقاً به چه اطلاعاتی ‏نیاز دارند؟
يکشنبه، 25 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه لازم است والدین در خصوص واقعیت مجازی و افزوده بدانند
فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده در حال تغییر دیدگاه ما نسبت به جهان هستند. فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) کمی علمی ـ تخیلی و ترسناک به نظر می‌رسند، این طور نیست؟ خوب بایستی گفت تا زمانی که ندانید چگونه این دو فناوری در بخش سرگرمی و همچنین زمینه‌های دیگری مانند آموزش و مراقبت‌های بهداشتی بکار برده می‌شوند، شاید این گونه به نظر برسند. اما مانند هر فناوری جدیدی که در آن فرصتهای باور نکردنی وجود دارد، مسائل ایمنی نیز از جمله مشکلاتی است که والدین نمی‌خواهند از آن چشم پوشی کنند.

طبق گزارشات رسیده حدود 60 درصد از والدین نگران تأثیرات VR بر سلامت کودکان خود هستند، در حالی که سایر والدین عنوان می‌کنند این فناوری مزایای آموزشی قابل توجهی خواهد داشت.
 

واقعیت مجازی

بزرگسالان نیز مانند کودکان از فناوری VR یعنی هدست، نرم افزار و بازی‌های آن جهت تجربه هیجان حضور در یک محیط غوطه ور ساز و باورپذیر استفاده می‌کنند.
محیط‌های VR از تنوع بسیاری برخوردارندبا در اختیار داشتن فناوری VR کاربر از هدست VR Head Mounted Display (HDM) استفاده کرده و با محیط‌های کامپیوتری سه بعدی که بر روی کامپیوتر شخصی یا تلفن هوشمند او وجود دارند تعامل برقرار می‌کند. به واسطه این ابزار کاربر احساس می‌کند و یا این توهم در او شکل می‌گیرد که حقیقتاً در آن مکان قرار دارد. هدست VR دارای نمایشگرهای چشمی (OLED) برای هر یک از چشمان است به طوری که این نمایشگرها محیط مجازی را در زوایای مختلف چنان نشان می‌دهند که درکی از عمق در فرد ایجاد شود. محیط‌های VR از تنوع بسیاری برخوردارند. به عنوان مثال فرد ممکن است به منظور یادگیری دستگاه گوارش به درون بدن انسان وارد شود، محیط دیگر ممکن است یک میدان نبرد باشد، در حالی که دیگری می‌تواند چشم اندازی از یک اقیانوس آرام باشد.
 

واقعیت افزوده

AR در چندین مورد  از VR متفاوت است به عنوان مثال این فناوری اطلاعات دیجیتالی را بر روی محیط فیزیکی اطراف پوشش داده و نیازی به هدست ندارد. AR فرانما یا شفاف است و به شما امکان می‌دهد محیط خود را دیده و با آن تعامل داشته باشید. این فناوری با افزودن اطلاعات و تصاویر دیجیتالی، چشم انداز و دید دنیای واقعی را بهبود می‌بخشد. AR در اپلیکیشن هایی مانند Pokémon Go ، GPS و غیره مورد استفاده قرار گرفته، به طوری که به شما اجازه می‌دهند محیط خود را در دنیای واقعی مشاهده کنید. فناوری‌های VR و AR در آموزش جهت یادگیری الکترونیک و در ارتش برای آموزش مهارتهای جنگی، پزشکی، و شبیه سازی پرواز استفاده می‌شوند.

هزاران بازی، فیلم، موسیقی زنده و رویدادهای مختلف از این فناوری‌های در حال رشد استفاده می‌کنند. موزه‌ها و پاساژها و بسیاری حوزه‌های دیگر به طور فزاینده‌ای در حال استفاده از VR برای جذب مشتری هستند.

با این وجود، سؤال‌های متعددی وجود دارد که ذهن والدین را به خود مشغول ساخته است از جمله آنکه چنین فناوری‌های غوطه ور ساز یا باور پذیر بر روی مغز کودکان چه تأثیراتی خواهند گذاشت و آیا از میان برداشته شدن مرز میان واقعیت و خیال در محیط‌های VR کافی است تا رفتار کودک تغییر کند؟ بایستی گفت که در حال حاضر تأثیر VR بر روی کودکان چندان شناخته شده نیست اما بعضی پزشکان در خصوص اثراث بالقوه آن بر روی سلامت هشدار می‌دهند.
 

نکات مورد نیاز والدین در خصوص VR/AR

اعمال قابلیتهای امنیتی
 اپلیکیشن ها و بازیهای VR حاوی ویژگی‌های امنیتی مانند محدود کردن چت و گفتگو و تنظیمات حریم خصوصی هستند به طوری که به کاربران امکان داده گفته‌های خارج از نزاکت را فیلتر کرده و سوء رفتارها را گزارش کنند. در حالی که برخی از محیط‌های VR  دارای مهارگر یا تعدیل کننده هستند، برخی دیگر این ویژگی را ندارند. بنابراین بهتر است به امنیت رمز عبور و حریم خصوصی همراه با کودکان توجه کامل داشته باشید.
 
توجه به سن فرزند خود و خواندن نقدهای مرتبط با بازی
برخی از بازی‌ها یا اپلیکیشن های VR حاوی صحنه‌‍‌ها و اعمال خشونت آمیز هستند، بنابراین بایستی محدودیت سنی آنها را مورد توجه قرار دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید به منظور تعیین میزان ایمنی، کیفیت و ارزش محتوای VR/AR نقدهایی که در خصوص بازی وجود دارد را بخوانید.
 
در نظر گرفتن محتوا
در حالی که برخی از بازی‌ها و برنامه‌ها جالب و بی ضرر هستند، اما برخی دیگر حاوی محتواهایی بوده که می‌توانند برای کودکان مناسب نباشند. مراقب نحوه استفاده فرزندتان از هدست VR و محتوایی که در آن وجود دارد باشید. همواره بر انتخاب‌های تکنولوژیکی فرزندتان نظارت داشته باشید.
 
توجه به  انزوا  طلبی
نگرانی بزرگی که در خصوص ساختار غوطه ور کننده VR وجود دارد آن است که بازیکنان ممکن است در دنیای VR از دیگران جدا شوند و در حالت انزوا قرار گیرند. این فناوری نیز مانند هر فناوری سرگرم کننده‌ای گاهی ممکن است اعتیاد آور باشد. توصیه می‌شود برای فرزند خود به هنگام انجام بازی‌های VR محدودیت زمانی قرار داده و بر او نظارت داشته باشید.
 
توجه به ایمنی و سلامت جسمی
از آنجا که بازی‌ها حالت باور پذیر و غوطه ور کننده دارند، بازیکنان VR می‌توانند در هنگام بازی به خود یا دیگران آسیب وارد سازند. به منظور حفظ ایمنی، هنگام بازی بنشینید و در یک فضای شلوغ بازی نکنید.
علاوه بر ایمنی جسمی، پزشکان نگرانی‌های دیگری در خصوص سلامتی مرتبط با VR ابراز می‌دارندعلاوه بر ایمنی جسمی، پزشکان نگرانی‌های دیگری در خصوص سلامتی مرتبط با VR ابراز می‌دارند. برخی در مورد رشد مغز و چشم کودکانی که به فناوری VR می‌پردازند، هشدار می‌دهند. به دلیل اتصال و ارتباط مغز و چشم به VR به بازیکنان در خصوص سرگیجه، حالت تهوع و اضطراب مربوط به بازی طولانی مدت در یک محیط VR هشدار داده می‌شود.

پزشکان توصیه کرده بزرگسالان تمام مدت بر فرزندان خود به هنگام استفاده از VR نظارت کرده و میزان استفاده از آن را کوتاه نگاه دارند تا به چشم، مغز و احساسات کمی استراحت داده شود. هر اندازه کودک کوچکتر باشد، بایستی مدت زمان استفاده از این فناوری در او کمتر باشد.
 
انجام بازی با کودک خود
 اگر به فرزندان خود اجازه بازی‌های VR را می‌دهید خود نیز با آنها به این بازی پرداخته و در آن غوطه ور شوید. با این کار محیط، جامعه و احساس بازی و خطراتی که برای کودک دارد را درک کنید. بهترین قانون آن است که اگر نمی‌خواهید کودک شما در دنیای واقعی مسائلی مانند خشونت، نفرت، ترس و اضطراب را تجربه کند، اجازه ندهید آنها را در دنیای مجازی تجربه نماید.

 
منبع: mcafee


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.