بهبود مراقبت درمانی از کودکان بواسطه واقعیت مجازی و افزوده

واقعیت مجازی و افزوده به درون اتاق‌های استریل بیمارستان‌ها راه یافته‌اند. در این مقاله به نحوه عملکرد این فناوری‌ در بخش ‏مراقبتهای درمانی کودکان می‌پردازیم. ‏
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهبود مراقبت درمانی از کودکان بواسطه واقعیت مجازی و افزوده
اکثر افراد بیمار در تمام گروه‌های سنی، بیمارستان را مکانی ترسناک و دلگیر می‌دانند به ویژه کودکانی که به درمانهای طولانی مدت نیاز دارند. علاوه بر درمانهای سخت و آمپول زدنهای مداوم، قوانین سختگیرانه بیمارستان، این تجربه را برای کم سن و سال‌ترین بیماران ناخوشایند می‌سازد. خوشبختانه محققان و متخصصان اطفال در حال بررسی نوآوری‌های واقعیت مجازی و افزوده جهت بهبود سیستم مراقبت از بیماران هستند.

متخصصان بهداشت و درمان به منظور پیشبرد اهداف مختلف خود یعنی از آموزش کارکنان گرفته تا ویزیت بیماران از فناوری‌های غوطه‌ور ساز و باورپذیر استفاده می‌کنند. توسعه دهندگان واقعیت‌ مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) نیز جهت کمک به بخش مراقبت از بیمار نقش آفرینی می‌کنند. آنها به همراه متخصصان پزشکی، در خصوص روش‌های جدید فراهم ساختن تجربیات سرگرم کننده و فراموش نشدنی برای کودکان بیمار تحقیقاتی را انجام داده‌اند.

نکته: منظور از غوطه ور سازی واقعیت مجازی آن است که محیط مجازی به قدری برای فرد باورپذیر باشد که گویی خود در آنجا حضور فیزیکی دارد.

اجازه دهید به کاربردهای غوطه ور ساز و همه جانبه این فناوری‌ها نگاهی دقیق بیندازیم، فناوری‌هایی که باعث می‌شوند بیمارستانها برای بیماران کم سن و سال به مکانهایی راحت‌تر و دوستانه‌تر تبدیل شوند.
 

کاهش درد و اضطراب در پروسه درمانی

واقعیت‌های مجازی و افزوده مسیری طولانی را طی کرده‌اند. این فناوری‌های غوطه‌ور کننده به قدر کافی قدرتمند شده‌اند که در طی مراحل دردناک و ناخوشایند درمانی، راحتی و آسایش خاطر بیماران را فراهم سازند. به عنوان مثال، نوآوری‌های VR و AR به بیماران جوانی که تحت عمل جراحی دستگاه گوارش، شیمی درمانی و آزمایش خون قرار گرفته‌اند، کمک‌های زیادی کرده‌اند.

فناوری واقعیت مجازی با هدف بهبود حال بیماران مبتلا به عوارض حاد پزشکی با استفاده از راه‌کارهای غوطه‌ور سازی هدف گذاری شده است. حدود 200000 بیمارستان از جمله بیمارستان کودکان بوستون این فناوری را پیاده سازی کرده‌اند.

این بیمارستان از هدست‌های VR جهت کمک به بیماران کم سن و سال در مقابله با درد، اضطراب و استرس ناشی از پروسه‌های درمانی خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال، آنها به کودکان اجازه می‌دهند قبل از انجام این پروسه‌های درمانی، با انجام بازی Bear Blast اعصاب خود را آرام ساخته و به آرامش برسند.

این فناوری طیف گسترده‌ای از بازی، فیلم، انیمیشن و مدیتیشن‌های آموزشی را ارائه داده و مشخص شده است که نه تنها برای کودکان بلکه سایر بیماران در هر گروه سنی نیز مناسب می‌باشد.
 

سازگاری با محیط بیمارستان

آخرین مکانی که کودکان بخواهند در آن حضور داشته باشند، بیمارستان است. اتاق‌ها تنگ و استرس‌زا بوده و به هیچ وجه برای کودک جذاب نمی‌باشند. واقعیت‌های مجازی و افزوده باعث می‌شوند کودکان کمتر تحت تأثیر این محیط و تجربه حضور در آن قرار گیرند.
چیلزون از طیف گسترده‌ای فناوری‌های دیجیتال، یعنی از فناوریهای غوطه‌ور ساز گرفته تا چاپ سه بعدی استفاده می‌کنداجازه دهید با مثالی از پلتفرم چیلزون (Chilzone) به بحث خود ادامه دهیم. شرکت ارلی اداپتر (Early-Adopter) این پلتفرم منحصر به فرد را به منظور بهبود بخش مراقبت از کودکان ایجاد نمود. این پلتفرم دیوارهای دلگیر اتاق بیمارستان را دلباز و سرزنده می‌سازد. چیلزون از طیف گسترده‌ای فناوری‌های دیجیتال، یعنی از فناوریهای غوطه‌ور ساز گرفته تا چاپ سه بعدی استفاده می‌کند. به گونه‌ای که برای بیماران این امکان را فراهم می‌سازد که از خلاقیت و حس کنجکاوی طبیعی خود بهره ببرند. علاوه بر آن، باعث می‌شود احساس راحتی داشته و اوضاع را تحت کنترل خود قرار دهند.

شرکتهای Early Adopter و Fine Art Collection با همکاری و مساعدت یکدیگر در مونتفیور انیشتین (Montefiore Einstein) پلتفرم چیلزون را توسعه دادند.

یکی از اولین خلاقیت‌های آنها برنامه‌ای تحت عنوان سیکرت گاردن (باغ مخفی) بود. این برنامه بیماران کم سن و سال را در محیطهای مجازی قرار داده و به آنها امکان می‌دهد افراد و مکانهایی که دوست دارند را ببینند.

ارلی اداپتر معتقد است که این فناوری غوطه ور کننده از توانایی رفع اضطراب بیماران برخوردار است. علاوه بر آن، آنها معتقدند که این فناوری دارای پتانسیل کاهش وابستگی به داروهای مسکن است.

این شرکت در نوامبر سال 2018 موفق به جمع آوری 65000 دلار طی یکی از رویدادهای خود شد، به طوری که این امکان برای آنها فراهم شد تا بتوانند برنامه خود را گسترش دهند. آنها قصد دارند تا قبل از پایان سال، 40 هدست VR را تهیه کنند و با این کار به بزرگترین برنامه VR و AR در نیویورک تبدیل شوند.
 

ایجاد جلسات درمانی دلپذیر

کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم نیاز به توجه ویژه دارند. آنها در طول جلسات درمانی به راحتی تحت تأثیر سر و صدا قرار گرفته و دچار حواس پرتی بصری می‌شوند. در نتیجه، پزشکان اغلب در تلاش جهت آموزش مهارتهای مهم اجتماعی و ارتباطی به کودکان دارای نیازهای ویژه هستند.
فلورئو به جای ارائه درمان در محیط محدود و معمول، کودکان دارای نیازهای ویژه را در محیط‌های مجازی قرار می‌دهد.فلورئو (Floreo) نوعی پلتفرم واقعیت مجازی است که این چالش را مورد توجه قرار داده است. این پلتفرم به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم کمک کرده از طریق فعالیتهای سرگرم کننده و جذاب طیف گسترده‌ای از مهارتهای اجتماعی را بیاموزند. بزرگسالان مبتلا به این عارضه نیز می‌توانند از این برنامه کاربردی بهره‌مند شوند. فلورئو به جای ارائه درمان در محیط محدود و معمول، کودکان دارای نیازهای ویژه را در محیط‌های مجازی قرار می‌دهد. والدین و درمانگران می‌توانند بر تجربه غوطه ور کننده این برنامه نظارت داشته و کودکان را در حین پیشرفت راهنمایی کنند.

بیماران با استفاده از ‏فلورئو می‌توانند بازی کرده و در فعالیتهایی شرکت کنند و با نحوه برقراری ارتباط اجتماعی آشنا ‌شوند. آنها همچنین می‌توانند  تکنیک‌های رسیدن به آرام را بیاموزند.

فلورئو دروسی را با پشتوانه علمی در پلتفرم خود پیاده ساخته است. دانشگاه‌ها، مراکز درمانی و تعداد زیادی از خانواده‌ها در سراسر کشور در حال حاضر از فلورئو استفاده می‌کنند.

در عین حال، کودکانی که از امکانات گوگل گلس (Google Glass) برخوردارند، می‌توانند اپلیکیشن‌های مبتنی بر AR را برای تقویت مهارتهای عاطفی اجتماعی خود جستجو کرده و به کمک آنها اعتماد به نفس خود را تقویت سازند.

این برنامه‌های گرافیکی Emotion Charades، Face2Face‏ ‏و از آن جمله را شامل می‌شود. در اپلیکیشن Emotion بازیکن با انتخاب ایموجی مطابق با چهره همبازی خود رمزگشایی از احساسات را یاد می‌گیرد. برنامه Face2Face به آنها کمک می‌کند تا در برقراری تماس چشمی و توجه به چهره افراد دیگر تمرین کنند.

رسیدن به اهداف در تمام این اپلیکیشن‌ها و امتیازاتی که از این طریق بدست می‌آورند به آنها اجازه می‌دهد درست مانند آنچه به هنگام بازی ویدئویی انجام می‌شود به سطح بالاتری بروند.
 

سخن پایانی

فناوری‌های غوطه ور کننده در حال تغییر تجربیات بیمار و بهبود مداخله درمانی است. با این حال، بهترین ویژگی این فناوریها آن است که به کودکان اجازه می‌دهند حتی در سخت‌ترین دوران زندگی خود کودکی کنند. با استقبال گسترده از هدستهای واقعیت مجازی بیمارستانهای کودکان در سراسر جهان می‌توانند مراقبت لازم از کودکان را به عمل آورند.


منبع: arpost


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.