واقعیت افزوده (AR) با قابلیتهای خود میتواند کلاسهای درس را جذابتر و مطالب درسی را قابل فهمتر سازد. آموزگاران با علم به اینکه که فرایند یادگیری بایستی تماماً خلاقانه و تعاملی باشد و نیز با اطلاع از این موضوع که لزوماً نیازی به جذب تمام دانش آموزان به سوی علم نیست، هدف خود را بر روی علاقمند ساختن دانش آموزان به یک رشته تحصیلی یا موضوع درسی قرار میدهند. آنها برای رسیدن به این هدف میتوانند از واقعیت افزوده بهره ببرند.
کاربرد واقعیت افزوده در امر آموزش
امروزه 80% از جوانان دارای گوشی هوشمند هستند. اکثر آنها کاربران فعال تلفن هوشمند بوده و از این ابزارها برای دسترسی به پلتفرمهای اجتماعی، بازی و برقراری ارتباط با دوستان و نزدیکان خود استفاده میکنند. در این میان تعداد بسیار کمی از جوانان از تلفن برای اهداف آموزشی، انجام تکالیف درسی، کسب اطلاعات در خصوص یک موضوع درسی و غیره استفاده میکنند.
پتانسیل ادغام گوشیهای هوشمند و واقعیت افزوده در بخش آموزش و پرورش بسیار بالا استپتانسیل ادغام گوشیهای هوشمند و واقعیت افزوده در بخش آموزش و پرورش بسیار بالا است. با این وجود هنوز این پتانسیل به طور کامل کشف نشده است. AR به طرق مختلف میتواند اطلاعات دیجیتالی بیشتری را در مورد هر موضوع در اختیار دانش آموز قرار داده و درک اطلاعات پیچیده را آسانتر سازد.
پتانسیل ادغام گوشیهای هوشمند و واقعیت افزوده در بخش آموزش و پرورش بسیار بالا استپتانسیل ادغام گوشیهای هوشمند و واقعیت افزوده در بخش آموزش و پرورش بسیار بالا است. با این وجود هنوز این پتانسیل به طور کامل کشف نشده است. AR به طرق مختلف میتواند اطلاعات دیجیتالی بیشتری را در مورد هر موضوع در اختیار دانش آموز قرار داده و درک اطلاعات پیچیده را آسانتر سازد.
1- کلاس درس واقعیت افزوده
محتوای انیمه و متحرک واقعیت افزوده در کلاسهای درس میتواند توجه دانش آموزان را به درس جلب کرده و همچنین انگیزه لازم برای یادگیری بیشتر را در اختیار آنها قرار دهد. افزودن اطلاعات بیشتر به عنوان مثال زندگی نامه، واقعیتهای سرگرم کننده، دادههای تاریخی در مورد یک مکان یا رویداد و مدلهای بصری سه بعدی باعث بیشتر شدن درک دانش آموزان از موضوعات درسی میشود.
دانش آموزان میتوانند در حین انجام تکالیف خود، برخی از بخشهای کتاب را اسکن کرده و متن، صوت یا نکات تصویری را از معلمان خود دریافت کنند. همچنین میتوانند اطلاعات مفیدی را در مورد درس، معلم یا سایر دانش آموزان به دست آورده و به این طریق ارتباط بهتری با آنها برقرار سازند.
دانش آموزان میتوانند در حین انجام تکالیف خود، برخی از بخشهای کتاب را اسکن کرده و متن، صوت یا نکات تصویری را از معلمان خود دریافت کنند. همچنین میتوانند اطلاعات مفیدی را در مورد درس، معلم یا سایر دانش آموزان به دست آورده و به این طریق ارتباط بهتری با آنها برقرار سازند.
2- توضیح مفاهیم انتزاعی و دشوار
فناوری AR میتواند موضوعاتی که تصور آنها دشوار است را گرافیکی کرده و آنها را به مدلهای سه بعدی تبدیل کند، در نتیجه درک محتوای انتزاعی و دشوار برای دانش آموزان آسانتر میشود. این امر به ویژه برای یادگیری بصری در خصوص برگرداندن محتوای تئوری به مفاهیم واقعی مفید است. به عنوان مثال مؤسسه پلی تکنیک لیریا در پرتغال با وارد نمودن AR در درس ریاضی باعث آسانتر و جالبتر شدن این درس شده است.
3- مشارکت و تعامل
معلمان با وارد نمودن واقعیت افزوده به دروس خود میتوانند با استفاده از مدلهای سه بعدی دانش آموزان را در این فرایند درگیر سازند. این امر ممکن است تنها بخشی از درس مانند یک تیزر، یا کمک به یادگیری موضوع اصلی با استفاده از اطلاعات اضافی را شامل شود. در این راستا یک شرکت کانادایی با افزودن لایهای از واقعیت افزوده به دیوارهای سالن ورزش مدرسه، آن را به نوعی بازی با توپ تبدیل کرده است. کودکان از طریق پرتاب توپ به دیوار به اشکال شناور ضربه زده و با این کار تمرینات بدنی سرگرم کنندهای انجام میدهند.
4- کشف و یادگیری
بازدیدکنندگان موزه میتوانند از طریق گوشیهای هوشمند خود به AR دسترسی پیدا کرده و محتوای تاریخی مربوط به گنجینهها را درک کنند.
با دسترسی بیشتر به AR فرصتهای جدید زیادی در اختیار موزهها قرار خواهد گرفتتمام موزهها و نقاط دیدنی به دلیل محدودیت فضا یا بودجه قادر به فراهم ساختن اطلاعات تکمیلی در خصوص آنچه در معرض دید گذاشتهاند، نیستند. با دسترسی بیشتر به AR فرصتهای جدید زیادی در اختیار موزهها قرار خواهد گرفت. نکته جالب آن که واقعت افزوده از طریق دستگاههای تلفن همراه در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
با دسترسی بیشتر به AR فرصتهای جدید زیادی در اختیار موزهها قرار خواهد گرفتتمام موزهها و نقاط دیدنی به دلیل محدودیت فضا یا بودجه قادر به فراهم ساختن اطلاعات تکمیلی در خصوص آنچه در معرض دید گذاشتهاند، نیستند. با دسترسی بیشتر به AR فرصتهای جدید زیادی در اختیار موزهها قرار خواهد گرفت. نکته جالب آن که واقعت افزوده از طریق دستگاههای تلفن همراه در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
5- مدل سازی اشیاء
آموزش کار با دست، انجام تمرینات نیازمند به دست و غیره به یادگیری بهتر دروس کمک میکند. برنامههای AR برای دانشجویان پزشکی میتواند یکی از راههای یادگیری آناتومی بدن انسان و یادگیری عمیقتر به حساب آید. واقعیت افزوده در اصل به معنای فعل و انفعال و تعامل با مدلهای سه بعدی است. و شما میتوانید در آن زاویه چرخش، میزان شفافیت، رنگ، سبک و غیره را تنظیم کنید.
6- تعلیم و تربیت
در بسیاری از موارد، دانش نظری جهت کسب مهارتهای مناسب در حوزههای حرفهای کافی نیست. دانش آموزان و دانشجویان نباید فقط شنونده و ناظران منفعل باشند. دانشجویان دانشکدههای فنی به ویژه در رشتههای تحصیلی خود به تمرین و تجربه عملی نیاز دارند. واقعیت افزوده برخلاف واقعیت مجازی (VR)، از طریق تعامل میتواند به انجام یک تمرین مجازی با آموزشهای افزوده شده، مدل سازی دیجیتالی و شبیه سازی کمک نماید. برکسی پوشیده نیست که دانش آموزان میتوانند با ایجاد انگیره و مشارکت در موضوع درسی، امر یادگیری خود را بهتر و سریعتر نمایند.
برنامههای کاربردی واقعیت افزوده در آموزش و پرورش
کاربرد واقعیت مجازی در امر آموزش میتواند به سه دسته اپلیکیشن از جمله، برنامههای ویژه دانش آموزان، برنامههای ویژه کودکان و اپلیکیشن های خودآموز تقسیم شود. اجازه دهید به چند نمونه از اپلیکیشنهای مخصوص دانش آموزان بپردازیم.
اپلیکیشنهای واقعیت افزوده برای دانش آموزان
اپلیکیشن Elements 4D (اندروید و iOS)
اپلیکیشنی ساخته شده توسط استدیو DAQRI به منظور یادگیری درس شیمی است. این اپلیکیشن امکان ترکیب عناصر مختلف در یک محیط شبیه سازی شده، به منظور مشاهده نحوه واکنش آنها در واقعیت را فراهم میسازد. برای راه اندازی آن به کارتهای چاپی مخصوصی نیاز است. در وب سایت این شرکت میتوان برنامههای درسی مناسب برای دانش آموزان مقطع متوسطه، راهنمایی و دبستان را پیدا کرد.
اپلیکیشن Anatomy 4D (اندروید و iOS)
مناسب برای دانشجویان پزشکی بوده به طوری که با اسکن اهداف چاپ شده، مدلهای سه بعدی بدن انسان را نشان داده و امکان تعامل با آنها را فراهم میسازد. کاربران میتوانند هر ناحیه از بدن انسان را تغییر داده و اصلاح نمایند و اطلاعات بیشتری در مورد مفاصل، عملکردها و غیره به دست آورند.
اپلیکیشن Corinth Micro Anatomy (دستگاههای همراه مجهز به سیستم عامل ویندوز)
یکی دیگر از اپلیکیشنهای آناتومی بدن انسان است که میتواند برای کادر پزشکی بسیار جالب باشد. همچنین اپلیکیشن Human Heart 3D با محتوای کمتر اما اختصاصیتر جهت پژوهش در خصوص جزئیات قلب انسان بکار برده میشود. مدل سه بعدی از قلب با انیمیشنهای مختلف و نکات متنی در مورد آن را میتوان در این اپلیکیشن یافت.
AugThat (اندروید و iOS)
طراحی شده توسط یکی از معلمان بازنشسته، اپلیکیشنی است که AR را به کلاس وارد میکند. هدف از این اپلیکیشن دانش آموزانی است که فاقد انگیزه بوده به طوری که با استفاده از عکسهای مجازی 360 درجهای و چندین تجربه سه بعدی به آنها کمک میکند.
منبع: thinkmobiles
منبع: thinkmobiles