فهرستی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا

نرخ مهاجرت هر سال در دنیا بالاتر می‏رود و هر ساله تعداد افرادی که تمایل به مهاجرت پیدا می‎کنند، بیشتر از قبل می‎شوند. این مهاجران اکثر از کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند که به امید رقم زدن یک زندگی بهتر روانه کشورهای اروپایی، آمریکایی، استرالیایی و حتی آسیایی می‌شوند. البته مهاجرت جریانی است که در تمام کشورهای دنیا وجود دارد.
يکشنبه، 3 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فهرستی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا

مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا

در عصر مدرن یکی از مهمترین دغدغه های بشر، مسئله مهاجرت است. مسئلهای که بر اساس اصول روانشناختی، یکی از بحرانهای زندگی محسوب میشود. در واقع فردی که قصد مهاجرت دارد و در جریان عملی کردن آن قرار می گیرد، یک بحران را از سر میگذراند. فرد متقاضی مهاجرت، مقاصد مختلف را بررسی می‌کند و سپس به این نتیجه می رسد که کدام کشور را انتخاب و از چه روشی برای رسیدن به آن استفاده کند.

در طول یک سال تعدادی از کشورها بیشتر از نقاط دیگر پذیرای مهاجرانی از سراسر جهان هستند. این کشورها شرایطی بهتر و استانداردهایی بالاتر برای زندگی کردن دارند و به همین دلیل محبوبترین کشورها از لحاظ مهاجرت محسوب میشوند.

صد البته مهاجرت به این کشورها به آن سادگی نیست که تصور میشود، مهاجران برای رسیدن به بهشت مورد نظر خود پروسهای پیچیده و طولانی را که شاید بسیار هزینه بر هم باشد پشت سر میگذارند، تا در نهایت بتوانند به هدف خود برسند و به تنهایی و یا با خانواده به این کشورها مهاجرت کنند.

اما این کشورها کدام هستند و در کدام قاره قرار دارند؟ سوال دیگر این است که استانداردهای زندگی کردن در این کشورها چیست که تا این اندازه مهاجرپذیر هستند؟

البته باید به یک سوی دیگر ماجرا هم نگاه کرد، گاه مهاجرت به یک کشور به دلیل شرایط بالای سطح زندگی در آن کشور نیست، به این هم بستگی دارد که مهاجرت به آن کشور تا چه اندازه راحت است. به عنوان مثال کشور هند که خود دارای مشکلات اقتصادی فراوانی است، هر ساله مهاجران زیادی را از سراسر جهان میپذیرد.
 
فهرستی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا
 

محبوبترین کشورها برای مهاجرت

در ادامه این مطلب با فهرستی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا آشنا میشویم، کشورهایی که مختص به یک قاره نیستند و بر اساس شاخصهها و ارزیابیهای مختلف دارای بالاترین استانداردهای زندگی هستند. برخی از این کشورها به عنوان شادترین کشورهای جهان هم شناخته میشوند. (1)
 
1.کانادا
این کشور دارای سطح زندگی بسیار بالایی است. تولید ناخالص ملی این کشور شمال قاره آمریکا، بالغ بر 1.7 تریلیون دلار است. کانادا سوابق بسیار درخشانی در زمینه پذیرش مهاجر دارد و در حال حاضر محبوب‌ترین مقصد ممکن برای مهاجران به شمار می رود و در رتبه یک قرار دارد. البته قبلا در این فهرست، کشور سوئد در صدر قرار داشت.
 
2.سوئیس
این کشور مرفه اروپایی حائز رتبه دوم مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست. تولید ناخالص ملی این کشور بالغ بر 705.5 میلیارد دلار است. سوئیس به هیچ دریایی راه ندارد و از منابع نفتی هم برخوردار نیست، اما سطح زندگی در این کشور بسیار بالاست.
 
3.سوئد
سوئد، کشوری سردسیر در شمال اروپاست که همواره یکی از محبوبترین مقاصد مهاجران به شمار میآید. این کشور مرفه اروپایی سالیانه 551 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارد.
 
4.استرالیا
سرزمین کانگوروها مثل همیشه جایگاه خود را در میان مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا حفظ کرده است. البته استرالیا که 1.4 تریلیون دلار در طول یک سال تولید ناخالص ملی دارد، نسبت به گذشته شرایط بسیار سختتری را برای مهاجرپذیری وضع کرده است.
 
5.آلمان
آلمان دیگر کشور محبوب از نظر مهاجران محسوب می‌شود، که در قاره سبز (اروپا) واقع شده است. آلمان یکی از قطب‌های اقتصادی جهان نیز به شمار می رود و سالیانه از 4 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی برخوردار است.
 
6.ایالات متحده آمریکا
کشوری که در طول یک سال بالغ بر 20.5 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی دارد، مقصد بسیار محبوبی به شمار میرود. هر چند قوانین بسیار سختگیرانه، تعداد مهاجران این کشور را کاهش داده است.
 
7.نروژ
دیگر کشور سردسیر و البته مرفه اروپایی که مهاجران زیادی را به خاک خود راه میدهد، نروژ است. این کشور مرفه سالیانه 434.8 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارد.
 
8.دانمارک
دانمارک، دیگر کشور مرفه و البته شاد اروپایی نیز مهاجران زیادی را درون خود راه میدهد. هر چند سختگیری در قبال پذیرش مهاجر از سوی این کشور زیاد شده است. کشوری که در طول سال 352.1 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارد.
 
9.هلند
سرزمین لاله‏ های نارنجی با 913.7 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی، در رتبه نهم مهاجرپذیرترین کشورها قرار دارد.
 
10.فنلاند
فنلاند در 15 سال اخیر به مقصد قابل توجهی برای مهاجران تبدیل شده است. این کشور اروپایی در طول یک سال 274 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارد. (1)
 
فهرستی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا
 

اروپا، محبوبتر از آمریکا

براساس مطالعه‌ای که در نوامبر 2019 توسط مرکز تحقیقات «نانپارتیان پو» منتشر شد، مهاجرانی که به صورت قانونی و غیرقانونی راه کشورهای اروپایی را در پیش میگیرند، از لحاظ ملیت متنوعتر از افرادی هستند که می‌خواهند روانه خاک ایالات متحده آمریکا شوند. این تحقیق نشان می‌دهد اکنون کشورهای اروپایی نزد مهاجران سراسر دنیا، مقاصد محبوبتر و مطلوبتری محسوب میشوند. جهش کیفیت استانداردهای تحصیلی و زندگی در این کشورهای اروپایی، در تمایل بیشتر برای مهاجرت به آن‌ها، دلیل عمده محبوبتر شدن نسبت به ایالات متحده آمریکا به شمار میرود.

البته در تبدیل شدن اروپا به یک مقصد محبوب مهاجرتی، دلایل دیگری هم وجود دارد. بسیاری از مهاجران از قاره آفریقا راهی این قاره می‌شوند. آن‌ها خیلی راحت با کشتی خود را به سواحل پرتغال، ایتالیا، اسپانیا و به خصوص فرانسه می‌رسانند.

فقط در سال 2015 بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر وارد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی شدند. همچنین براساس اعلام سازمان ملل، بیش از 11 هزار نفر در شش هفته اول سال 2020 از طریق دریای مدیترانه سفر کرده اند.

با این وجود مهاجرت همچنان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک مسئله بسیار تفرقه افکنانه است. به همین ترتیب براساس تجزیه و تحلیل نیویورک تایمز، تعداد مهاجران وارد شده به خاک ایالات متحده آمریکا، به کمترین میزان خود از سال 2008 رسیده است. (2)

همانطور که در سطور پیشین ذکر شد دلیلی که باعث شده است نرخ مهاجرت به ایالات متحده کمتر شود، این است که قوانین بسیار سخت گیرانهای برای پذیرش مهاجر در دولت تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ به وجود آمده است. این قوانین سختگیرانه تا آنجا پیش رفت که شهروندان چند کشور جهان از تردد و سفر به آمریکا منع شدند، که این خود بحرانی بزرگ برای مهاجران به شمار میرفت. این کشور به منظور کاهش هر چه بیشتر مهاجران، اقدام به کشیدن دیوار با مرز مکزیک کرد.
 
فهرستی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا
 
نتیجه گیری
نسبت مهاجران از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در برخی از کشورها نرخ مهاجرت آنچنان بالاست که از نیمی از جمعیت همان کشور تجاوز می‏کند، در حالی که در برخی دیگر کمتر از یک درصد است. براساس اعلام سازمان ملل متحد، ایالات متحده بیشترین تعداد مهاجران (افراد متولد خارجی) را دارد. هم اکنون در این کشور 48 میلیون نفر زندگی میکنند که در کشور دیگری متولد شدهاند. (3)

به هر حال کشورهای اروپایی اکنون مقصد مهاجرتی بسیار محبوبتری به شمار میروند. حداقل در برخی از استانداردها، زندگی این کشورهای اروپایی در تمام جهان سرآمد است و هیچ کشوری در حد رقابت با آن‌ها نیست، حتی ایالات متحده آمریکا.

پی نوشتها
  1.  www.usnews.com
  2. www.usnews.com
  3.  www.weforum.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.