دید و بازدید و بیماری کرونا؛ چه کنیم که بیمار نشویم؟

این روزها زندگی بسیاری از ما، تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و تغییر کرده است. یکی از دغدغه‌های این روزهای پایان سال برای ما ایرانی ها، مسئله نوروز و مراسم‌های مربوط به آن، مانند عید دیدنی است. قبل از اینکه برنامه خاصی برای نوروز خود بریزید، می توانید در این مقاله با ویروس کرونا، روش‌های انتقال و خطرات آن آشنا شوید و بدانید چطور در ایام نوروز، جوانب احتیاط را رعایت کنید تا خطری متوجه شما و خانواده تان نشود و بتوانید بحران کرونا را به سلامت پشت سر بگذارید.
دوشنبه، 4 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دید و بازدید و بیماری کرونا؛ چه کنیم که بیمار نشویم؟

کرونا چیست؟

کرونا ویروس‌ها یک گروه بزرگ از ویروس‌ها هستند که باعث بیماری‌های متفاوتی از جمله سرماخوردگی‌های متداول تا سندروم تنفسی حاد (SARS) می شوند. نوع جدیدی از این ویروس که به تازگی در جهان فراگیر شده و در ایران نیز شایع شده است، ویروس کرونای کوید-19 (covid-19) نام دارد که برای اولین بار، از شهر ووهان چین و در تاریخ 13 دسامبر 2019 گزارش شده است. این ویروس از طریق تماس با فرد آلوده (عطسه و سرفه) و یا تماس با سطوحی که آلوده به ویروس هستند منتقل می‌شود (1) .
 
دید و بازدید و بیماری کرونا؛ چه کنیم که بیمار نشویم؟

علائم کرونا چیست؟

از علائم این بیماری می توان به تب، سرفه خشک و تنگی نفس اشاره کرد که در موارد شدیدتر، ابتلا به این ویروس می تواند منجر به نارسایی اندام تنفسی و حتی مرگ شود. این بیماری یک دوره نهفتگی دارد و معمولاً علائم آن 14 روز بعد از ابتلا شروع می شوند؛ البته ممکن است در بعضی از افراد در زمان کوتاهتر 5 یا 6 روزه علائم خود را نشان دهد (2) .
 
دید و بازدید و بیماری کرونا؛ چه کنیم که بیمار نشویم؟

چطور از خود در برابر کرونا محافظت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از کرونا رعایت بهداشت فردی است. شستن دست ها، امتناع از تماس دست آلوده به دهان، بینی و چشم اولین گام در جهت پیشگیری از این ویروس جهانی است. در این روز‌ها که همگی درگیر استرس و اضطراب‌های ناشی از این بیماری هستیم باید از بیش از پیش به دستوراتی که از رسانه‌های جمعی به اطلاع همگان می رسد، عمل کنیم. رفت و آمد‌های بی جا یکی از مهم‌ترین عوامل قطع این زنجیره است. (3)

دید و بازدید و بیماری کرونا؛ چه کنیم که بیمار نشویم؟
استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

توصیه‌های عمومی برای پیشگیری از کرونا در ایام نوروز

با توجه به فرا رسیدن سال نو هم‌زمان با شیوع کرونا در شهرها ایران، میزان نگرانی‌ها از افزایش افراد مبتلا در همه ی جای ایران و بسته شدن راه‌های برخی از شهر‌ها که شرایط بحرانی دارند، باعث شده است که جشن سال 99 متفاوت از سال‌های دیگر باشد.

نوروز و مراسم‌های ویژه آن در شرایط فعلی، یکی از دغدغه‌های مهم اکثر ایرانی ها است و با نگاهی به تیتر خبرها و بررسی شرایط موجود متوجه می شویم که برگزاری آن در سال جدید، دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

دید و بازدید و بیماری کرونا؛ چه کنیم که بیمار نشویم؟
 از سفرهای غیرضروری اجتناب کنید

سفرهای نوروزی، یکی از مواردی است که توصیه شده در ایام نوروز از آن اجتناب شود و شهرهایی مانند اصفهان و شیراز که در صدر میزبانی سفرها بودند، به دلیل پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس، امسال پذیرای هم‌وطنان نخواهند بود.

همچنین شهرهای شمالی ایران که این روزها جبهه ی شماره ی یک مبارزه با ویروس هستند نیز به هیچ عنوان برای سفر، توصیه نمی ‌شوند! به همین دلیل، بهتر است جهت حفظ سلامتی خود و خانواده تان، برنامه‌های نوروزی خود را تغییر داده و از سفر کردن در این شرایط خودداری کنید (4) .

دید و بازدید یا عید دیدنی، یکی دیگر از آیین‌های نوروزی است که در بین ایرانی‌ها، اهمیت زیادی دارد؛ و قطعاً تحت تاثیر شرایط خاص، در شهرها کاهش خواهد یافت.

عدم احتیاط در دید و بازدید اقوام و آشنایان، ممکن است باعث افزایش سرعت گسترش ویروس شود. هرچند شاید سالی یک بار فرصت دیدار آنها را داشته باشیم، با این حال بهتر است در زمان مناسب‌تر و شرایط بهتری به دید و بازدید بپردازیم تا بتوانیم کمک کنیم خود و دیگران به سلامت از این بحران عبور کنیم.

شاید در ذهن برخی این سوال ایجاد شود که اگر تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنیم و دست کش و ماسک داشته باشیم با این حال به سفر خود برویم، آیا باز هم احتمال ابتلا وجود دارد؟

هشدارهای متخصصان و پزشکان نشان می دهد که ماسک‌ها، تجهیزات مناسبی برای پیشگیری از این ویروس که به سرعت منتشر می‌شود نیستند. . اما با توجه به توضیحات سازمان بهداشت جهانی، افرادی که مبتلا نیستند، نیازی به استفاده از ماسک ندارند و استفاده از ماسک، در صورت بیمار بودن می تواند مفید باشد؛ تا برای پوشاندن دهان و بینی و پیشگیری از انتقال ویروس به دیگران استفاده شود. در ضمن، معمولاً ماسک‌ها درست استفاده نمی شوند و در صورت مرطوب بودن ممکن است باعث انتقال سریع‌تر بیماری شوند (5) .

همانطور که اشاره شد، یکی از راه‌های انتشار ویروس کرونا از طریق لمس سطوح آلوده و وارد شدن ویروس به بدن از طریق لمس دهان، بینی و چشم‌هاست.

بیشتر افراد سعی می‌کنند برای محافظت از خود، از ماسک استفاده کنند و از امکان انتقال ویروس از طریق چشم‌ها آگاهی ندارند. استفاده از دستکش می تواند مانع از انتقال ویروس به دست ها و در نتیجه صورت شوند اما باید دقت شود که دستکش‌ها به موقع تعویض شده و خود باعث انتقال بیماری نشوند.

سازمان بهداشت جهانی، معتقد است که بهترین روش برای پیشگیری، رعایت بهداشت شخصی و ضدعفونی کردن دست ها است؛ و پوشش هایی مانند ماسک و دستکش، باعث ایجاد امنیت کاذب می‌شود و ممکن است شستن مرتب دستها فراموش شود (6) .

پس می توان نتیجه گرفت رعایت این موارد کمک کننده است اما بهترین راه نرفتن به عید دیدنی و موکول کردن آن به روزهای دیگری است که آرامش به خانه‌های همگی برگشته باشد.

آیین دیگری که تحت تاثیر فراگیر شدن ویروس کرونا قرار گرفته، خرید و بازارهای نوروزی است. بازارهای نوروزی در ایران و در روزهای پایانی اسفند هرسال شور و شعف بخصوصی دارد. اما این روزها، ترس از انتقال بیماری، باعث شده مردم از ازدحام دوری کرده و خود را در معرض آلودگی این ویروس قرار ندهند.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار نوروزی، ماهی‌های گلی و سبزه‌های سفره هفت سین است که به نظر می رسد ضروری است از خرید آنها صرف نظر کنید. چرا که هر کدام از این‌ها ممکن است آلوده باشند و سلامت خانواده‌ها را به خطر  بیاندازند (7) .

همان طور که در چین با شیوع این بیماری جشن سال نو آن‌ها برگزار نشد اما با همراهی و همکاری توانستند این بیماری را شکست دهند و به روال عادی زندگی خود کم کم برمی گردند.

ما نیز می توانیم با رعایت کردن توصیه‌های بهداشتی و حذف رفت و آمدهای غیرضروری، به خود و دیگران کمک کنیم تا بحران کرونا را به سلامتی پشت سر بگذاریم و شکستش بدهیم و امیدوار باشیم روز‌های نو و روشن آینده.
 
دید و بازدید و بیماری کرونا؛ چه کنیم که بیمار نشویم؟
 از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب کنید

پی نوشت:
  1. www.who.int
  2. www.aljazeera.com
  3.  www.who.int
  4.  www.fararu.com
  5.  www.cnbc.com
  6. www.express.co.uk
  7. www.irna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما