جوانب مثبت و منفی واقعیت مجازی

واقعیت مجازی نوعی فناوری است که از نرم افزار جهت ایجاد یک محیط مصنوعی استفاده می‌کند. در این مقاله به جوانب مثبت و ‏منفی این فناوری می‌پردازیم.‏
دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جوانب مثبت و منفی واقعیت مجازی
واقعیت مجازی با حروف اختصاری VR به گونه‌ای است که می‌تواند برخی حواس مصنوعی از جمله شنوایی، بینایی و لامسه را ایجاد نماید. دنیای واقعیت مجازی، قدرت گرافیک‌های سه بعدی را با یکدیگر در هم می‌آمیزد.
این فناوری به طور گسترده در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به حوزه بازی‌ و سرگرمی، مهندسی، آموزشی، طراحی، فیلم، رسانه، پزشکی و موارد بسیار دیگری اشاره کرداین فناوری به طور گسترده در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به حوزه بازی‌ و سرگرمی، مهندسی، آموزشی، طراحی، فیلم، رسانه، پزشکی و موارد بسیار دیگری اشاره کرد. واقعیت مجازی تغییرات اساسی در زندگی انسان و فعالیتهای روزانه او ایجاد می‌کند. به طور عمده سه نوع سیستم واقعیت مجازی یعنی ویدئو مپینگ (Video Mapping VR)، ایمرسیو (غوطه ور کننده) (Immersive VR ) و دستکتاپ (Desktop VR) وجود دارد.
 

جوانب مثبت و منفی واقعیت مجازی

واقعیت مجازی نوعی فناوری مبتنی بر ایده باورپذیری یا غوطه وری درون واقعیتی مصنوعی و نه طبیعی است. در نهایت VR به واقعیت تبدیل می‌شود، اما جوانب مثبت و منفی نیز در آن وجود دارد. برخی از مهمترین این جوانب در زیر آورده شده است.
 
جوانب مثبت و منفی واقعیت مجازی
جوانب مثبت جوانب منفی
بهتر بودن از دنیای واقعی برخوردار از هزینه بالا
مورد استفاده در زمینه‌های مختلف نیاز به عدم جایگزینی در برقراری ارتباط برای گروهی از افراد
برخوردار از تجربیات بسیار خوب برای کاربر ایجاد احساس بی ارزشی
ایجاد زمینه برای برقراری ارتباط با افراد تجربی بودن این فناوری
به تصویر کشیدن جزئیات اعتیاد کاربر به دنیای مجازی
ایجاد زمینه برای برقراری ارتباط مؤثر واقعی نبودن آموزش در محیط VR

 جوانب مثبت:

* بهتر بودن از دنیای واقعی
تصاویر یا عوامل بصری که در واقعیت مجازی دیده می‌شوند به مراتب بهتر از دنیای واقعی هستند. فناوری واقعیت مجازی در بازی‌های ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با انجام آنها در فضای مجازی این احساس به کاربر دست می‌دهد که در یک دنیای دیگر قرار دارد. در بازیهای ویدئویی که توسط واقعیت مجازی کنترل می‌شوند، انتقال لرزش‌ها و همچنین سایر حواس به خوبی انجام می‌شود. استفاده از صوت و گرافیک در ویدئو ساخته شده به وسیله واقعیت مجازی گنجانیده شده است. علاوه بر آن، تجربه خوبی را از بازی به کاربر می‌بخشد. کاربران همچنین می‌توانند تجربیاتی واقعی در بازی‌هایی نظیر نبرد کاربر با زامبی‌ها را به دست آورند.

* مورد استفاده در زمینه‌های مختلف
واقعیت مجازی به دلیل برخورداری از قابلیت‌های گسترده، در حوزه‌های مختلفی از جمله ارتش، آموزش و بهداشت و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری ابعاد بیشتری را به حوزه‌های مختلف می‌افزاید. واقعیت مجازی در هوانوردی و معماری به منظور مشاهده محصول نهایی بکار می‌رود.
 
* برخوردار از تجربیات بسیار خوب برای کاربر
کاربران تجربیات فوق‌العاده‌ای در استفاده از واقعیت مجازی به دست می‌آورند. فناوری واقعیت مجازی باعث می‌شود کاربران احساس کنند که در مکان‌های واقعی قرار گرفته، صداهای واقعی به گوش آنها رسیده و آنچه می‌بینند واقعی است. به بسیاری از افراد این احساس دست می‌دهد که باید از فناوری واقعیت مجازی هرچه بیشتر استفاده کنند. این فناوری بسیار مورد توجه افراد معلول قرار گرفته است. به این دلیل که با استفاده از واقعیت مجازی می‌توانند دنیای واقعی را کشف کنند. فیلم‌هایی که برای واقعیت مجازی ساخته شده‌اند به مخاطبان این امکان را می‌دهند که در هر صحنه از فیلم تمام محیط اطراف را مشاهده کنند. در نتیجه تجربه تصویری تعاملی را برای مخاطبان فراهم می‌سازد.
 
* به تصویر کشیدن جزئیات
واقعیت مجازی چشم اندازی با جزئیات کامل از یک مکان را فراهم می‌سازد. به عنوان مثال واقعیت مجازی، مکان‌های گردشگری را جذاب‌تر و آسان‌تر می‌سازد.
بنابراین بینندگان می‌توانند با دیدن نقاط واقعی از آن مکان سفر خود را برنامه ریزی کننداین فناوری نمایی با جزئیات کامل از مکانی که قصد بازدید از آن را دارید، ارائه می‌دهد. بنابراین بینندگان می‌توانند با دیدن نقاط واقعی از آن مکان سفر خود را برنامه ریزی کنند. علاوه بر آن، کاربران همچنین می‌توانند موفق به دیدن مکان‌های دیدنی و مهمی شوند که علاقه داشته از آنها دیدن کنند.
 
* ایجاد زمینه برای برقراری ارتباط با افراد
واقعیت مجازی شانس برقراری ارتباط با افرادی که در زندگی واقعی نمی‌شناسید را فراهم می‌سازد. این فناوری به شکل گیری روابط جدید به گونه‌ای کارآمدتر از زندگی واقعی کمک می‌کند. کاربران با افراد مختلفی آشنا شده و با آنها ارتباط برقرار می‌سازند.
 
* ایجاد زمینه برای برقراری ارتباط مؤثر
یکی از مهمترین جوانب مثبت واقعیت مجازی، برقراری ارتباط مؤثر است. کاربران می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از این طریق از صحبت با یکدیگر لذت می‌برند. این فناوری تجربه جدیدی از برقراری ارتباط را به فرد می‌بخشد.
 

جوانب منفی

* برخوردار از هزینه بالا
یکی از مهمترین نکات منفی بازی مجازی آن است که امکان انجام آن برای همه افراد فراهم نیست. این بازی بسیار گران بوده و افرادی که قادر به خریداری آن نیستند از این فناوری بی نصیب خواهند ماند.
 
* نیاز به عدم جایگزینی برقراری ارتباط برای گروهی از افراد
دیگر نکته منفی واقعیت مجازی آن است که ارتباط مورد استفاده در این فناوری نبایستی جایگزین برقراری ارتباط با گروهی از افراد از جمله خانواده شود. علاوه بر آن احتمال شکل گیری عدم صداقت در آن وجود دارد.

* ایجاد احساس بی ارزشی
کاربران واقعیت مجازی در بسیاری مواقع احساس بی ارزشی خواهند داشت. آن‌ها احساس می‌کنند که از دنیای واقعی در حال فرار هستند و به اثبات رسیده است که گاهی این احساس  می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک ‌باشد.
 
* اعتیاد به دنیای مجازی
کاربران به دنیای مجازی اعتیاد پیدا کرده و به محیطی مجازی هدایت می‌شوند. این اعتیاد می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی برای سلامت آنها شود.

* تجربی بودن این فناوری
گرچه فناوری واقعت مجازی در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز هم به صورت تجربی است. این فناوری هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته یا به طور کامل توسعه نیافته است. واقعیت مجازی به دلیل عدم پذیرش کامل جوانب منفی بسیاری دارد.

* واقعی نبودن آموزش در محیط واقعیت مجازی
یکی دیگر از نکات منفی واقعیت مجازی آن است که شخصی که در محیط VR آموزش می‌بیند ممکن است در آن محیط به خوبی عمل کند اما نمی‌تواند در دنیای واقعی عملکرد خوبی داشته باشد. از این رو نتایج مشابهی در شرایط زندگی واقعی نسبت به محیط واقعیت مجازی بدست نخواهد آورد.

 
منبع: filmora.wondershare


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما