شناسایی مزیت‌های منطقه ای، منشأ ایده‌های بیزینسی

یکی از نکات مهمی که در راه اندازی یک کسب و کار حتما باید مورد بررسی قرار گیرد، توجه به مزیت‌های منطقه راه اندازی کسب و کار و پتانسیل‌های آن است. یک منطقه می تواند دارای مزیت هایی مانند آب و هوای ویژه، نیروی کار متخصص و یا بومی برای یک کسب و کار خاص، معادن منحصر به فرد، زیبایی طبیعت و گردشگری، امکانات جانبی و غیره باشد. سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار در این مناطق، سود بیشتری را با خود به همراه می آورد. در این مقاله به بررسی مزیت‌های منطقه‌ای برای راه اندازی یک کسب و کار خواهیم پرداخت.
شنبه، 28 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شناسایی مزیت‌های منطقه ای، منشأ ایده‌های بیزینسی

مزیت‌های منطقه‌ای منشاء ایجاد کسب و کارهای جدید

پیدا کردن یک منطقه مناسب و ویژه برای راه اندازی کسب و کار و ایده‌های جدید، کار چندان ساده‌ای نیست. اگر منطقه راه اندازی کسب و کار به درستی انتخاب نشود، امکان از بین رفتن سرمایه و ورشکستگی وجود دارد. همچنین ممکن است کل کسب و کار از بین برود و زیان آور شود.

بنابراین پیدا کردن منطقه مناسب برای راه اندازی کسب و کار و شناسایی مزیت‌های منطقه‌ای و پتانسیل‌های منطقه‌ای بسیار ضروری است. و این موضوع نیازمند یک مطالعه و بررسی جامع و کامل روی مزیت‌های منطقه‌ای است. شخصی که تمایل به راه اندازی کسب و کار در یک منطقه دارد، باید برخی نکات را در مورد مکان و ناحیه‌ای که قرار است این کسب و کار در آن راه اندازی شود، را مورد بررسی قرار دهد.

شناسایی مزیت‌های منطقه ای، منشأ ایده‌های بیزینسی

در ادامه، مزیت‌های منطقه‌ای و تمامی موارد مهم در مورد یک منطقه که باید مورد بررسی قرار گیرد را معرفی می کنیم:
 
آب و هوای منطقه راه اندازی کسب و کار
آب و هوای منطقه راه اندازی کسب و کار، جزو مهم‌ترین مزیت‌های منطقه‌ای به شمار می آیند. به عنوان مثال برخی از مناطق آب و هوای بارانی دارند و برای راه اندازی برخی کسب و کارها مناسب نیستند. تصور کنید کسب و کاری مربوط به کشت زعفران در یک منطقه با آب و هوای بارانی راه اندازی کنید. آب و هوای بارانی می تواند کل کار شما را خراب کند و شما را دچار خسارت شدید کند.

همین طور تصور کنید در یک منطقه با آب و هوای گرم و خشک، شما تصمیم بگیرید کسب و کاری که نیاز به آب دارد را راه اندازی کنید. در این صورت نیز، شکست خوردن این کسب و کار حتمی است. بنابراین در نظر گرفتن آب و هوای منطقه‌ای، برای راه اندازی یک کسب و کار بسیار حائز اهمیت است (1) .

شناسایی مزیت‌های منطقه ای، منشأ ایده‌های بیزینسی
 
نیروی کار بومی منطقه‌ای برای راه اندازی کسب و کار
استفاده از نیروی کار بومی یک منطقه، در موفقیت یک کسب و کار بسیار مهم است. انتخاب افراد بومی هر منطقه، باعث می‌شود هزینه‌های کسب و کار کمتر شود. همچنین نیروهای بومی، با توجه به شناختی که به منطقه دارند، می توانند در روند پیشرفت کسب و کار مفیدتر از سایر افراد واقع شوند. علاوه بر این، برخی از افراد بومی در مناطق خاص، مهارت‌های ویژه دارند که آن‌ها را از سایرین متمایز می کند.

به عنوان مثال افرادی که در مناطق آبخیز و دریایی زندگی می کنند، شناخت بسیار خوبی به دریا و مهارت‌های صید دارند و این مهارت‌ها در کارایی آن‌ها نیز موثر است. این در حالی است که هزینه ی آموزش نیروهای غیر بومی، بیشتر خواهد بود و تا فرد غیر بومی، مهارت مورد نظر را یاد بگیرد، مدت زمانی باید صرف شود که قطعاً به نفع کسب و کار شما نخواهد بود.

همچنین ممکن است نیروهای غیر بومی، پس از مدتی به خاطر دوری از خانواده و مسافت، تمایل و انگیزه ی خود را برای کار کردن در یک منطقه دیگر، از دست بدهند (2) .

شناسایی مزیت‌های منطقه ای، منشأ ایده‌های بیزینسی

مزیت‌های گردشگری منطقه‌ای برای راه اندازی کسب و کار

مناطقی با جاذبه‌های گردشگری و توریستی، می توانند بالاترین پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای را داشته باشند. این گونه مناطق، به علت پتانسیل هایی که دارند، افراد زیادی را از نقاط مختلف به سمت خود جذب می کنند. و به همین علت، کسب و کارهای فراوانی را می توان در این مناطق راه اندازی نمود.

کسب و کارهایی مانند راه اندازی آژانس‌های مسافرتی خدماتی، ارائه تورهای گردشگری در منطقه، راه اندازی رستوران‌ها و ارائه غذاهای محلی آن منطقه به گردشگران و مسافران، ساخت هتل‌های زیبا با ارائه خدمات رفاهی، راه اندازی مکان‌های تفریحی با بازی‌های مهیج و سرگرم کننده، راه اندازی مکان هایی برای انجام بازی‌های محلی منطقه مورد نظر و غیره همگی جزو ایده هایی برای راه اندازی کسب و کار بر اساس پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای مناطق گردشگری هستند (2) و (3) .

شناسایی مزیت‌های منطقه ای، منشأ ایده‌های بیزینسی

پتانسیل‌های ویژه منطقه‌ای برای راه اندازی کسب و کار

پتاسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای دیگری نیز وجود دارد که حائز اهمیت است. به عنوان مثال، اگر در منطقه‌ای منابع آبی و دریایی خوبی وجود دارد می توان از این پتانسیل بهره برد و یا اگر در منطقه‌ای معادن مختلف مانند معادن طلا، مس و غیره وجود دارد، می توان از این معادن بهره برداری کرد.

برخی از این معادن، منحصر به فرد بوده و در کمتر جایی از دنیا می توان مانند آن را پیدا کرد. این گونه مناطق با پتانسیل‌های ویژه، راهنمای خوبی برای راه اندازی کسب و کار هستند و می توانند سود آوری کسب و کار را تضمین کنند. با نیاز سنجی و مطالعه روی منطقه مورد نظر، می توانید منطقه هدف خود را یافته و ایده‌های خوبی در آن‌جا خلق کنید.

گاهی اوقات ایده‌های ساده و ایجاد کسب و کار، در مناطق محروم و کم برخوردار نیز سودآوری بسیاری را به همراه دارد. ایجاد مناطق تفریحی ساده در یک منطقه محروم و یا ایجاد کسب و کارهای ساده که در یک منطقه محروم موجود نیست، می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و سرگرمی در مناطق محروم، سود آوری زیادی را برای صاحبان کسب و کار جذب کند.

بررسی هزینه‌های زندگی و هزینه‌های جانبی در یک منطقه نیز دارای اهمیت است. ایجاد یک کسب و کار نوپا در یک منطقه با هزینه‌های بالا ممکن است برای سرمایه گذاری مناسب نباشد و سود آوری لازم را برای صاحب کسب و کار نداشته باشد.

برای پایین آوردن هزینه‌های جانبی، اکثر صاحبان کسب و کار ترجیح می دهند که در مناطق حاشیه‌ای فعالیت خود را شروع کنند تا در ابتدای کار بتوانند در هزینه‌ها صرفه جویی کنند و سرمایه خود را صرف پیشرفت در جوانب دیگر کسب و کار خود کنند (4) و (5) .

شناسایی مزیت‌های منطقه ای، منشأ ایده‌های بیزینسی

با در نظر گرفتن نکات ارائه شده برای پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای می توانید کسب و کار سود آوری را راه اندازی کنید و افراد بسیاری را نیز مشغول به کار کنید. به خاطر داشته باشید که برخی مناطق، دارای مزیت‌ها و پتانسیل هایی هستند که آن‌ها را از مناطق سراسر دنیا متمایز می کند.

بنابراین با بررسی‌های کامل هر منطقه، می توانید این پتانسیل‌ها را شناسایی کرده و ایده هایی را برای کسب و کار خود به کار بگیرید که کسب و کار شما را در سطح جهانی مطرح نماید.

پی نوشتها
  1. www.weforum.org
  2. www.investiniran.ir
  3. www.investiniran.ir
  4. www.smallbusiness.chron.com
  5. www.freshbooks.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.