علامت هاي سنگين، کمردرد

بلند کردن علامت هاي سنگين يکي از چيزهايي است که در ايام ماه محرم گهگاه به چشم مي خورد و اين از نظر ما ارتوپدها کار خطرناکي است که اگر ناگزير به انجام آن باشيم، حتماًً بايد اصول علمي انجام آن را نيز فرا بگيريم. واقعيت اين است که جا به جا کردن يا بلند کردن اجسام سنگين بدون رعايت اصول طبي،مهمترين عامل ابتلا به کمردرد است که گاهي تا آخرعمر، فرد مبتلا را رنج مي
پنجشنبه، 3 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علامت هاي سنگين، کمردرد
علامت هاي سنگين، کمردرد
علامت هاي سنگين، کمردرد






بلند کردن علامت هاي سنگين يکي از چيزهايي است که در ايام ماه محرم گهگاه به چشم مي خورد و اين از نظر ما ارتوپدها کار خطرناکي است که اگر ناگزير به انجام آن باشيم، حتماًً بايد اصول علمي انجام آن را نيز فرا بگيريم.
واقعيت اين است که جا به جا کردن يا بلند کردن اجسام سنگين بدون رعايت اصول طبي،مهمترين عامل ابتلا به کمردرد است که گاهي تا آخرعمر، فرد مبتلا را رنج مي دهد. به طور کلي، هنگام بلند کردن اجسام سنگين بايد سعي کنيد جسم را روي مرکز ثقل بدن تان قرار دهيد؛ يعني اگر جسمي را که بلند مي کنيد سبب شود که تعادل خودتان را از دست بدهيد و به عقب، جلو يا طرفين خم شويد و در واقع خطي که مرکز ثقل بدن را مشخص مي کند از حالت طبيعي خود خارج شود، فشار زياد برستون فقرات تان وارد خواهد شد.
بلندکردن اجسام سنيگن (به خصوص،بلند کردن علامت هاي سنگين در ماه محرم) باعث مي شود که فرد بيش از حد، خود را به سمت جلو خم کرده و اين خم شدن،فشار زيادي بر ستون فقرات و ديسک هاي بين مهره اي او وارد مي کند. اگر اين فشارخيلي شديد باشد،مي تواند موجب پارگي ناگهاني ديسک هاي مهره اي و حتي شکستگي مهره هاي کمري شود.
بعضي اوقات،فرد براي اينکه تعادل کمرخود را حفظ کند و زياد به سمت جلو خم نشود، سعي مي کند کمرش را به طرف عقب خم کند و قوس ناحيه کمرش را در ناحيه پشت افزايش بدهد. در اين حالت نيز ممکن است فشار زيادي به ستون فقرات فرد وارد شده و تعادل خود را از دست بدهد و مشکلات زيادي براي وي به وجود آيد.
در مورد زانوها هم بايد بگويم هر فشار يا افزايش وزني روي زانو هنگام راه رفتن معمولي سه برابر مي شود. اگر بخواهيد جسم سنگيني را از پله بالا ببريد،تقريباً 10 برابر وزن آن روي زانويتان فشار وارد کرده ايد. بنابراين با توجه به اينکه اين علامت ها غالباً روي سطح صاف يا شيب دار منتقل مي شوند، چيزي حدود سه تا پنج برابر نيروي جسم به زانوها فشار وارد شده و همين عامل مي تواند مشکلاتي را در زانويتان نيز ايجاد کند. بنابراين هرزمان که مجبوريد جسم سنگين را به تنهايي بلند کنيد،بهتر است مانند وزنه بردارها کنار جسم نشسته و آن را بلند کرده و روي سينه نگه داريد و تا جايي که ممکن است به ناحيه شکم يا قفسه سينه کاملاً نزديک کرده و بعد از روي زمين بلندش کنيد.
اين،بهترين راه بلندکردن اجسام سنگين است ولي به هر حال وزن جسم بايد درحدي باشد که توان بلندکردن آن را داشته باشيد.اگر اين جسم بيش از حد وزن داشته باشد، حتي اگر روش صحيح بلندکردن را هم اعمال کنيم، باز مي تواند براي زانوها و ستون فقرات ما مضر باشد. بنابراين توصيه من اين است که افراد اجسام سنگين را به تنهايي بلند نکنند و از ديگران براي اين کار کمک بگيرند.
مطلب ديگري که لازم به توضيح است،استفاده افراد از کمربندهاي مخصوص است. افراد براي بلندکردن اجسام سنگين مي توانند از کمربند استفاده کنند و تعادل خودشان را حفظ نمايند و بيشتر وزن جسم را روي مرکز ثقل بدن قرار بدهند تا فشارکمتري به آنها وارد شود،يعني اگر بتوانند تعادل خود را حفظ کنند و در موقع بلندکردن جسم سنگين، تعادل شان به هم نخورد و به طرف عقب، جلو يا طرفين خم نشوند، فشار کمتري به بدن شان وارد مي شود. به هر ترتيب، علامت ها نسبتاً سنگين هستند و گاهي اوقات، در موقع راه رفتن، تکان هايي مي خورند که خود باعث به هم خوردن تعادل افراد مي شود و فشاري که به يک طرف وارد مي شود براي آن قسمت از بدن مضر است.
منبع: نشريه سلامت (ويژه محرم)،شماره 250




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.