گفتگوی اختصاصی با مهندس فرزین رجب‌زاده؛ تحلیل‌گر کارگزاری اقتصاد بیدار

شستا و جان تازه بازار سرمایه

یکی از اهداف دولت این است که پول‌های شناوری که در بازارها راکت مانده یا تحرک و جولان بسیار ناچیزی دارد و همچنین پول‌هایی که در بخش سیاه جامعه مثل مسکن یا ارز و سکه رسوب کرده است به سمت بازار سرمایه هدایت کند و در بازار سرمایه و تولید متمرکز نماید تا از این طریق بتواند این سرمایه‌ها را مدیریت کرده و از طرفی دریافتی دولت از مالیات را بیشتر کند.
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : محمدامین همتي‌نژاد
موارد بیشتر برای شما
شستا و جان تازه بازار سرمایه
بازارهای سرمایه در ماه‌های اخیر به خاطر شرایط جهانی و نیز رکود ناشی از اپیدمی کرونا دست‌خوش تحولات زیادی شده است که بیشتر این تحولات به سمت پایین است و شاخص بورس‌های جهانی تراز منفی را در حال تجربه است؛ چین نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بیش از 6% کوچک شده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در ماه‌های آینده تبعات این رکود عظیم اقتصادی بیشتر خود را نشان دهد.
 
اما در این میان بمب خبری عرضه ده درصد از سهام یکی از غول‌های سرمایه در ایران یعنی «شرکت سرمایه‌گذاری شستا» جان تازه‌ای را در بورس و بازار سرمایه ایران دمید. البته عرضه شستا مخالفین و موافقین زیادی دارد و حرف‌وحدیث‌ها پیرامون آن بسیار است و شاید گذر زمان زوایای بیشتری از این رویداد اقتصادی را نشان بدهد اما آنچه در میان اهالی بازار بورس فعلاً مشاهده می‌شود خوشحالی از این عرضه بی‌سابقه است.
 
خبرنگار راسخون در گفتگویی با مهندس فرزین رجب‌زاده؛ تحلیل‌گر کارگزاری اقتصاد بیدار، به بررسی ابعاد عرضه شستا در بورس پرداخته است.
 
راسخون: ورود شرکت‌های بزرگی مانند شستا بر بازار سرمایه چه تأثیراتی را به همراه دارد؟
 قاعدتاً با ورود شستا به بازار سرمایه یک سیگنال بسیار بزرگی به جامعه ایرانی داده شد مبنی بر اینکه بازار سرمایه ایران نه تنها در حباب قرار ندارد، بلکه با ورود شرکت‌های بزرگ و غول‌های بزرگ صنعتی مانند شستا می‌توان همچنان به رشد بازار سرمایه امیدوار بود و به‌واسطه وارد شدن این غول بزرگ به بورس مابقی سهم‌های رشد کرده یا غیر رشد کرده بازار نیز مورد استقبال قرار بگیرد، این عرضه باعث می‌شود که در آینده نه‌چندان دور حجم نقدینگی واردشده به بازار سرمایه به بیش از چیزی که شاهد آن هستیم برسد.
 
راسخون: با توجه به اینکه علاوه بر بازار سرمایه تحلیل شرایط خود شرکت نیز مهم است آیا این عرضه بر عملکرد خود شستا اثری خواهد داشت؟
میدانیم شستا 7 هزار میلیارد تومان در یک روز پول جذب خودش کرده و این نشان می‌دهد که همچنان این بازار پتانسیل بالایی از ظرفیت نقدینگی برای رشد خواهد داشت؛ ورود شستا طبیعتاً مزایا و معایبی بر عملکرد خود شرکت خواهد داشت که مزایای آن بیشتر از معایب آن است.
 

مزایای ورود شستا به بورس

 از مزایای آن این است که اکثر هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شستا در بازار بورس در حال دادوستد هستند و این باعث می‌شود که ارزش شستا نسبت به مابقی هلدینگ‌ها بالاتر برود و این امکان را فراهم خواهد کرد که هلدینگ‌های شستا و شرکت‌های پورتفویی (سبد دارایی سهام) آن ارزشی بیش از گذشته در بازار سرمایه پیدا کنند و این بر افزایش قیمت خود شستا تأثیر مثبت خواهد داشت و باعث می‌شود خود شرکت شستا هم به‌وسیله هلدینگ‌هایی که در بازار سرمایه دارد تراز مثبت را تجربه کند.
 
راسخون: هدف دولت از عرضه شرکت‌های خود در بورس چیست؟
اصلی‌ترین هدف دولت از این عرضه بزرگ ایجاد جاذبه برای بازار سرمایه است. از دیگر اهداف دولت این است که پول‌های شناوری که در بازارها راکت مانده یا تحرک و جولان بسیار ناچیزی دارد و همچنین پول‌هایی که در بخش سیاه جامعه مثل مسکن یا ارز و سکه رسوب کرده است به سمت بازار سرمایه هدایت کند و در بازار سرمایه و تولید متمرکز نماید تا از این طریق بتواند این سرمایه‌ها را مدیریت کرده و از طرفی دریافتی دولت از مالیات را بیشتر کند.
 

جایگزین درآمدهای نفتی

 ما در حال حاضر فروش نفت چندانی نداریم، صادراتمان تقریباً به صفر رسیده و تنها جایی که دولت می‌تواند منبع درآمدی کسب کند همین عایدی مالیات از خریدوفروش بازار سرمایه است که هرچقدر پول بیشتر وارد بشود درآمد دولت هم بیشتر خواهد شد؛ لذا به این وسیله هم دولت می‌تواند با فروش منابع خودش نقدینگی لازم را برای اداره مملکت تأمین کند و شفافیت را نسبت به قبل بیشتر کند.
 
راسخون: به‌طورکلی آیا عرضه‌های اولیه رو مناسب خرید میدانید؟
عرضه‌های اولیه حق هشتاد میلیون ایرانی است. بنده همیشه اعتقاد داشتم آن کسی که توی کپر بالای کوه در دورافتاده‌ترین روستاهای ایران زندگی می‌کند حق آن‌ها میدانم که از این عرضه‌های اولیه که حق خدادادی و سهمشان از این مملکت هست استفاده بکنند و نه تنها در بازار سهام بلکه هر چیزی که دولت به آن‌ها می‌دهد؛ حالا می‌خواهد سهام باشد، می‌خواهد سکه باشد، مسکن مهر باشد، سهام عدالت باشد، فرقی نمی‌کند، هر چیزی که دولت می‌دهد و از این منابع در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همیشه معتقد بودم مردم باید از منابع و پول‌ها و سهم‌های خودشان استفاده کنند.
 
در کل امیدواریم بعد شستا شرکت‌های بزرگ هم وارد بورس بشوند و تا جایی که در جریان هستم چند غول بزرگ دیگر هم هستند ک انشالله آن‌ها هم وارد بازار سرمایه بشوند و همچنان بازار سرمایه به تاخت‌وتاز خودش ادامه خواهد داد.


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.