تعادل بورس چیست؟

سرمایه گذاری در بورس می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین‌شده و در نتیجه رونق کسب‌وکار، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.
چهارشنبه، 14 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعادل بورس چیست؟
اگر به تازگی به سرمایه گذاری در بازار بورس علاقه مند شده اید، باید با مفاهیم اصلی و نحوه ورود به این دنیای پیچیده آشنا شوید. در قدم اول باید بدانید که تکیه صرف بر شاخص کل بورس برای یافتن نقطه بهینه در ورود و خروج به بازار سهام معیار صحیحی نیست چرا که امکان سود و زیان در روند‌های نزولی و یا صعودی برای هر سرمایه گذاری متفاوت است.

تحلیل تکنیکال مفهومی است که سهامداران بازار سهام باید از آن آگاه بوده و مفاهیم اصلی آن را بدانند. یکی از این مفاهیم "تعادل بازار بورس" است که خواندن این مقاله در فهم آن به شما کمک خواهد کرد.
 

تعادل بازار بورس چیست؟

 
تعادل چیست؟
تعادل وضعیتی است که در آن عرضه و تقاضا در بازار تعادل برقرار می‌کند و در نتیجه قیمت ها پایدار می شوند. به طور کلی، عرضه بیش از حد کالا یا خدمات باعث کاهش قیمت ها می شود که منجر به تقاضای بیشتر خواهد شد. اثر متعادل کننده عرضه و تقاضا منجر به تعادل می‌شود. به طور مشابه، تعادل بازار بورس نیز وضعیتی است که در آن عرضه و تقاضا در بازار تعادل برقرار کرده و در نتیجه قیمت ها پایدار می شوند.

در بورس، قیمت سهام با تغییر مداوم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در اصطلاح می‌توان گفت که قیمت و کمیتی که عرضه در آن برابر است تعادل بازار بورسنامی‌ده می‌شود. برای فهم بهتر این معنا، در ادامه تعاریفی ارائه می‌کنیم و مثال های را برای شما می آوریم.[1]و[2] تعادل بازار بورس مفهوم پیچیده‌ای است که هر سرمایه گذار باید با درک کامل آن، زمان مناسب برای خرید و فروش سهام خود را برآورد نماید.
 

عوامل مؤثر در تعادل بازار بورس

 
عرضه سهام
عرضه به تعداد کل دارندگان سهام که مایل به فروش سهام خود به هر قیمتی هستند، اشاره دارد. به عنوان مثال، تصور کنید که ما 10 سهامدار داریم که هر کدام مایل به فروش سهم خود با قیمت مشخص هستند:

تعادل بورس چیست؟

همه این فروشندگان میخواهند سهام خود را که قیمت مشخصی دارد، بفروشند. اگر به کل بازار سهام نگاه کنیم، با بالا رفتن قیمت سهام، تعداد کل سهام عرضه شده نیز بالا می رود:

تعادل بورس چیست؟

نمودار عرضه سهام
نمودار بالا نمودار عرضه سهام است که در آن محور افقی تعداد سهام عرضه شده و محور عمودی ارزش هر سهم به دلار را نشان می‌دهد. از روی این نمودار می‌توان گفت اگر سهم ده دلاری بخواهیم فقط یک سهم با این ارزش وجود دارد اما اگر سهم 25 دلاری بخواهیم، پنج سهم با این ارزش وجود دارد [3]
 
تقاضا برای سهام
تقاضا به کل میزان سهام خریداران بالقوه که مایل به خرید سهام به هر قیمتی هستند، گفته می‌شود. برای فهم بهتر همان مثال عرضه سهام را در نظر بگیرید.

تصور کنید 10 نفر داریم که می خواهند هرکدام 1 سهم بخرند، اما فقط حاضر به پرداخت یک قیمت مشخص هستند:

تعادل بورس چیست؟

برخلاف عرضه، این بدان معناست که با بالا رفتن قیمت، تعداد کمی از مردم مایل به خرید سهم هستند. به طور مثال، اگر قیمت هر سهم 30 دلار باشد، فقط 4 نفر مایل به خرید (4 نفر در سمت راست) هستند که مایل به پرداخت 30 دلار یا بیشتر هستند. اگر به تقاضای کل به صورت یک نمودار نگاه کنیم که محور افقی تعداد خرید و محور عمودی ارزش سهم را نشان می‌دهد، شیب نمودار نزولی خواهد بود:

تعادل بورس چیست؟
نمودار فروش سهام
همانطور که اشاره شد، نقطه تعادل بازار نقطه ای است که عرضه و تقاضا برآورده می‌شود یعنی همه خریداران و فروشندگان بالقوه تجارت می کنند. در نمودار زیر می توانید نقطه تعادل را در مثالی که عنوان شد و در جایی که عرضه و تقاضا برآورده می‌شود، مشاهده کنید[3].

تعادل بورس چیست؟
 

کاربرد تعیین نقطه تعادل بازار بورس چیست؟

امیدواریم با این مثال ها و توضیحات متوجه مفهوم بازار بورس و تعادل در آن شده باشید. حال سؤال اینجاست که به دست آوردن و مشخص کردن این نقطه تعادل چه کارآیی برای شما به عنوان سرمایه گذار خواهد داشت؟ نکته کلیدی اینجاست که اگر بازاری در تعادل باشد، قیمت سهام تغییر نخواهد کرد مگر اینکه یک عامل خارجی عرضه یا تقاضا را تغییر دهد! بنابراین زمان خرید و فروش سهام خود را با توجه به تعیین کردن این نقطه و آگاهی از آن و سپس ارزیابی عوامل خارجی تأثیرگذار بر بازار تعیین کنید. [3]و[4]
 

چگونه می توان در بورس سرمایه گذاری کرد؟

بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است نتوانند به صورت مستقیم در بورس کالا تجارت کنند. برای همین باید از یک واسط برای اجرای معاملات مورد نظر خود استفاده کنند. انتخاب های متعددی در این زمینه پیش روی این سرمایه گذاران است:

مشاوران مالی که یک هزینه سالانه دریافت می‌کنند.

نمایندگی های آنلاین تجارت الکترونیک که در هر تراکنش مبلغ کمی را از سرمایه گذار دریافت می‌کنند.

بانک های بزرگ که علاوه بر اجرای معاملات، برنامه ریزی مالی نیز به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند.

کارگزاران کوچک که فقط سفارشات سرمایه گذاران را اجرا می‌کنند و هیچ مشاوره و راهنمایی انجام نمی‌دهند.

بسیاری از سرمایه گذاران سهام را از طریق صندوق‌ های متقابل خریداری می کنند. این صندوق ها، شرکت هایی هستند که مجموعه ‌ای از سهام را خریداری می‌کنند و سرمایه گذار بجای اینکه خود سهام را در اختیار داشته باشد سهام خود را داخل همان صندوق خریداری می کند. در این حالت سرمایه گذار از تخصص مدیر صندوق بهره مند خواهد شد. از آنجا که این صندوق ها سهام بسیار زیادی دارند، این نوع سرمایه گذاری از ریسک کمتری نسبت به سهام تک واحدی برخوردار است. [1]و [2]
 

چطور سرمایه گذاری در بورس را شروع کنیم؟

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار برای اولین بار به آن اندازه که فکر می کنید دشوار نیست. ساده‌ترین راه برای شروع کار، باز کردن یک حساب کاربری از طریق کارگزاری آنلاین است.از طریق این کارگزاری ها می توانید با خرید سهام، صندوق ‌های متقابل، صندوق ‌های مبادله‌ای و سایر روش ها، سرمایه گذاری خود را شروع کنید. برخی کارگزاری ‌های آنلاین شما را محدود به خرید سهام کامل می‌کنند در حالیکه برخی دیگر از کارگزاری ها به شما این امکان را می‌دهند که کسری از سهام را خریداری کنید. در واقع در این حالت شما بخشی از یک سهام کامل را خریداری خواهید کرد.

هنگام خرید سهام و یا سرمایه گذاری در صندوق ‌های متقابل، خرید اوراق قرضه یا سرمایه گذاری ‌های دیگر، به هزینه‌ای که قرار است این سرمایه گذاری برای شما داشته باشد و همچنین تاریخچه سود و زیان آن توجه کنید. اگر چه عملکرد گذشته صندوق ها یا اوراق و یا سهام هیچ تضمینی برای پیش بینی عملکرد آنها در آینده در اختیار شما قرار نمی‌دهد، اما می‌تواند راهنمای مفیدی برای تصمیم گیری در خرید و فروش باشد [2]و .[3]

پینوشتها
1.www.thebalance.com
2.www.thebalance.com
3.www.education.howthemarketworks.com
4.www.earning.bishops.org.za


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما