آشنایی با علل یبوست

یبوست یک بیماری مربوط به سیستم گوارش است،که در آن فرد برای خروج مدفوع با سختی روبرو است .در بیشتر مواردیبوست به دلیل جذب زیاد آب توسط کولونی اتفاق می افتد که آنرا از مواد غذایی به خود میگیرد و باعث میشود، غذا از طریق دستگاه گوارش آهسته تر حرکت کند و وقتی این اتفاق میافتد تخلیه روده ها میتواند بسیار دردناک باشد.
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با علل یبوست

10 علت یبوست

 
۱-یبوست بعلت عادت بد
به نظر می رسد که این عادت ناپسند از دوران کودکی سرچشمه میگیرد، بدین شکل که کودک مثلا در زنگ تفریح مدرسه چون در حال بازی است، رفتن به دستشویی را به تأخیر می اندازد و هنگامی که به کلاس درس می رود دیگر جرأت نمی کند از معلم برای بیرون رفتن اجازه بخواهد و عادت می کند که خود را به اصطلاح نگاه دارد.

بسیاری از کودکان به علت خجالت، تنبلی و یا حتی گاهی اوقات به علت کثیف بودن محل دستشویی ، از انجام به موقع این کار خودداری می کنند. این عادت بد، ممکن است به صورت همیشگی درآید.

در سنین بلوغ نیز (به علت فشار فکری که در جوامع امروزی بر شخص وارد می شود ) این عادت تقویت می شود.
 
۲- به صورت اتفاقی
عوامل یبوستهای اتفاقی گوناگون است ؛ گاهی در اثر دو عامل بارداری (حاملگی) ایجاد می شود. این خود به دلیل آن است که روده بزرگ، با افزایش تدریجی حجم رحم، فشرده می شود و این حالت به ایجاد اشکال در عمل دفع می انجامد.

و یا اینکه افزایش ترشح هورمون پروژسترون، حرکات عضلانی را که کار اعضای بدن را عملی می سازد – به ویژه عضلات روده را مختل میکند و به تدریج در طول بارداری ضعیف می شود.

اتفاق دیگر ممکن است در هنگام مسافرت و به هم خوردن ساعات صرف غذا، تغییر آب و هوا، فضا و آهنگ روزانه و جز اینها رخ دهد؛ بدین صورت غذا در معده متوقف می شود، در این حالت تا زمانی که از منزل راحت و مطمئن خود و عاداتی که به آنها وابسته هستیم دور باشیم، به یبوست نیز مبتلا خواهیم بود.

بیماران بستری تقریبا به صورت خود به خود، به ویژه در صورت وجود تب به یبوست دچار می شوند زیرا کمبود فعالیت، ضعف عضلات شکمی را تشدید می کند. در صورت طولانی شدن مدت اقامت در بیمارستان و یا به هر حال بستری شدن ممکن است این وضع رو به وخامت بگذارد.
 
٣-عدم تحرک
گاهی یبوست به علت عدم تحرک و یک جا نشستن در زندگی شهری باعث می شود.
 
۴- یبوست به علت عدم اطلاع از تغذیه
ما واقعا در دوران غم انگیزی زندگی می کنیم و با بی توجهی در انتخاب مواد غذایی ، باعث ابتلای خود به یک رشته بیماری های خاص از قبیل دیابت، چاقی، بیماریهای قلبی – عروقی، سرطان، روماتیسم و یبوست می شویم.

مصرف بیش از حد گوشت و مشتقات آن، شیرینی ها، چربی ها و مواد تصفیه شده قاعدتا شخص را به یبوست مزمن، طولانی و سخت دچار می کند. زیاده روی در این نوع تغذیه، فرد را دچار فقر سلولز می کند، یعنی همان ماده ای که به مواد دفعی حجم بیشتری داده، عبور آنها را در روده تسهیل می کند.

ما هر روز کمتر از روز پیش از سبزی ها و میوه ها استفاده می کنیم؛ این اشتباه بزرگی است و ما را به دردهای بسیاری مبتلا می سازد. در این رهگذر، جهاد هاضمه اولین قسمتی است که دچار اشکال می شود. خوشمزه ترین شیرینی ها و بهترین خامه ها و بستنی های دنیا نمی تواند جای یک سیب چین و چرک دار معمولی را بگیرد .

سیب، لثه ها را سالم و سفید کردن دندانها را اولویت می بخشد. همین استفاده از سبزی و میوه هاست که مواد را در روده مانند اینکه روی صفحه ای لغزنده قرار گرفته باشند به جلو می برد.
 
۵- یبوست به علت ناراحتی های عصبی
بسیاری از مشکلات، نظیر خستگی، نگرانی ، اضطراب، سردرگمی، هیجان، دغدغه خاطر، درگیریهای خانوادگی یا شخصی و ترس اگر جزء عوامل اصلی این ناراحتی نباشند، دست کم اثرات بسیار مضری از خود بر جای می گذارند. تمام ناراحتی های روان – جسمی ، وضعیت روده و معده را مختل می سازند.

در واقع اگر بخواهیم مقایسه ای به عمل بیاوریم، زخم معده و یبوست ارتباط آشکاری با یکدیگر دارند زیرا هر دو آنها بر اثر نوعی عدم تعادل اساسی به وجود می آیند.
 
۶- یبوست به علت نارسایی صفراوی
روده وابستگی شدیدی به ترشحات صفرا دارد و می توان گفت صفرا رهبر ارکستر کارهای روده است. این مسأله چندین دلیل دارد :

صفرا حرکات دودی روده را که باعث پیشروی مدفوع به جلو می شود تحریک می کند.

این ماده مخاط روده ها را لغزنده ساخته، عبور مواد دفعی را سرعت می بخشد.

صفرا با تأثیر ضد میکربی خود، فلور روده را سالم نگاه داشته محیط را برای رشد باکتریهای طبیعی، که از تکثیر میکروبهای خطرناک جلوگیری میکنند، مساعد می سازد و بدین ترتیب وضعیت سراسر کار روده را بهبود می بخشد. این وضعیت مانعی برای جلوگیری از ابتلا به یبوست است؛ به همین دلیل افرادی که دچار ناراحتی های کبدی هستند آمادگی زیادی برای ابتلا به یبوست دارند.
 
۷- یبوست ناشی از غدد داخلی بدن
این شکل از یبوست بستگی به هماهنگی غدد داخلی دارد، چنانچه یکی از غدد از کار بیفتد، بدن تعادل خود را از دست می دهد.

فرضا کم کاری تیروئید به صورت غیر قابل اجتنابی باعث پیدایش یبوست می شود و اگر غدد پاراتیروئید، هیپوفیز و غدد فوق کلیوی و یا تخمدانها به کندی کار خود را انجام دهند، همین عمل باعث یبوست می شود.

برای درک بیشتر این مطلب باید گفت؛ هنگامی که ترشح ماده فولیکولین در اوایل دوره عادت ماهانه در ادرار خانم افزایش می یابد، به نسبت ابتلا به یبوست کمتر می شود، ولی مدتی پس از آن با کند شدن کار تخمدان یبوست نیز مجددا خودنمایی می کند.
 
نکته
با بررسی آمارها به این نتیجه می رسیم که بیشتر زنان به یبوست مبتلا می شوند، چون وابستگی زنان به هورمونها بیشتر از مردان است.
 
۸- یبوست به علت مصرف بیش از حد ملیّن ها
مدفوع ما که بر اثر مصرف ملیّن ها خارج می شود، دفع ناگهانی داشته غالبا به دنبال آن، یک دوره یبوست حاد که بیش از ۴۸ ساعت طول میکشد ایجاد می شود. مصرف بیش از حد ملین ها شخص را به اسهال و یبوست گرفتار می سازد.

این کار اشتباهی است که وقتی می توانیم یک یبوست عادی را با درمان طبیعی و ساده، که بدن نیز بخوبی آن را تحمل می کند، درمان کنیم، آن را با روشهای نادرستی به یبوست حاد مبدل سازیم.
 
۹- یبوست های دارویی (طبی)
دسته ای از یبوست ها بر اثر مصرف برخی داروها ایجاد می شود، مانند:
 
نرولپ تیکها
به خاطر تأثیر آرام کننده بر روی اعصاب باعث یبوست می شوند.
 
داروهای ضد افسردگی
داروهای تخدیر کننده و خصوصا کدئین که مشتق از تریاک است و به مقدار زیاد در داروهای ضد سرفه به کار می رود.

مسکن ها که درد را کاهش داده یا از بین می برند.
 
آنتی بیوتیک ها
باعث می شوند که تعادل فلور روده ای را به هم زنند و تغییراتی وخیم به وجود می آورند، بحدی که تأثیر آن هفته ها، ماهها و بلکه سالها باقی می ماند.
 
۱۰- یبوست ناشی از کارکرد اورگانیک بدن
درمان این نوع یبوست با جراحی ممکن است. این موارد عبارتند از: سرطان کولون، رکتوم و یا سرطان قسمت های مجاور آنها مانند پروستات، رحم، معده یا اثنی عشر، زخم معده یا امعاء، آپاندیسیت مزمن دیورتیکول، پری تونیت مزمن (ورم پرده شکمی)، بزرگ شدن پروستات ، عقب ماندگی رحم، فیبروم ها، بواسیر، شقاق و فیستول مقعدی، و همچنین دو علت دیگر که عبارتند از کولون خیلی بلند (لیکوکولون) و کولون بزرگ و پهن (مگاکولون) .


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما