هرآنچه که باید راجع به داروی ملاتونین بدانیم

افرادی که اختلالات خواب رنج می برند، مسافران و یا افرادی که به دنبال کسب انرژی هستند، بیشترین فایده را از ملاتونین می برند. اما محدویت هایی نیز برای استفاده از آن وجود دارد.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به داروی ملاتونین بدانیم

موارد استفاده و عوارض ملاتونین

ملاتونین هورمونی طبیعی است که در بدن یافت می‌شود. ملاتونین مورد استفاده به عنوان دارو معمولاً به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شود. این دارو بیشتر به شکل قرص در دسترس است، اما به شکل‌هایی که می‌تواند در گونه یا زیر زبان قرار داده شود نیز موجود است. این شکل‌ها اجازه می‌دهند تا ملاتونین به طور مستقیم جذب بدن شود.

افراد برای تنظیم ساعت داخلی بدن از ملاتونین استفاده می‌کنند. این دارو برای خستگی پرواز، تنظیم چرخه خواب و بیداری در افرادی که برنامه کاری روزانه آنها تغییر می‌کند (اختلال تغییر شیفت کاری) و کمک به افراد نابینا برای ایجاد چرخه روز و شب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

اطلاعات کلی درباره ملاتونین

ملاتونین برای عدم توانایی خوابیدن (بی خوابی)؛ سندرم تأخیر در فاز خواب (DSPS)؛ اختلال حرکت سریع چشم در خواب (RBD)؛ بیخوابی مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)؛ بی خوابی ناشی از بعضی داروهای خاص فشار خون بالا موسوم به بتا بلاکرها؛ و مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اختلالات رشدی از جمله اوتیسم، فلج مغزی و اختلالات ذهنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین برای کمک به خوابیدن پس از قطع مصرف داروهای بنزودیازپین و همچنین کاهش عوارض جانبی ترک سیگار، از این دارو استفاده می‌شود.

برخی از افراد از ملاتونین، برای بیماری آلزایمر یا از دست دادن حافظه (زوال عقل)، اختلال دوقطبی، بیماری ریه موسوم به بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، بی خوابی ناشی از داروهای بتا بلاکر، آندومتریوز، صدای زنگ در گوش، افسردگی یا اختلال عاطفی فصلی ( SAD)، اختلالات روحی خفیف، بیماری کبدی غیر الکلی، سندرم خستگی مزمن (CFS)، فیبرومیالژیا، سندرم پای بیقرار، نوعی بیماری التهابی موسوم به سارکوئیدوز، اسکیزوفرنی، میگرن و دیگر سردردها، از دست دادن بینایی مرتبط با سن، هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، از دست دادن تراکم استخوانی (پوکی استخوان)، اختلال حرکتی با عنوان دیسکینزی تاردیو (TD)، بیماری ریفلاکس اسید، عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، عملکرد ورزشی، ناباروری، صرع، پیری، یائسگی، سندرم متابولیک، برای بهبودی پس از جراحی، تحریک ناشی از بیهوشی، استرس، اختلال حرکتی غیر ارادی (دیسکینزی تاردیو)، تغییرات ضربان قلب هنگام تغییر وضعیت از حالت دراز کشیده به نشسته (سندرم postural tachycardia)، روان آشفتگی یا گیجی شدید، ناتوانی در کنترل ادرار، درد فک، بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو) و کنترل بارداری استفاده می‌کنند.

سایر موارد استفاده شامل سرطان سینه، سرطان مغز، سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سر، سرطان گردن و سرطان‌های دستگاه گوارش می‌باشند. ملاتونین، برای برخی از عوارض جانبی ناشی از درمانهای سرطان (شیمی درمانی) از جمله کاهش وزن، درد عصبی، ضعف و تعداد پایین سلولهای تشکیل دهنده لخته (ترومبوسیتوپنی) نیز استفاده می‌شود.

همچنین برای آرام کردن افراد قبل از تزریق بیهوشی به آنها برای جراحی استفاده می‌شود.

شکل‌های ملاتونین، که می‌توانند از طریق گونه یا زیر زبان جذب شوند، برای بی خوابی، اختلال تغییر شیفت کاری و آرام کردن افراد قبل از بیهوشی برای جراحی استفاده می‌شوند.

گاهی اوقات افراد ملاتونین را روی پوست استعمال می‌کنند تا از آفتاب سوختگی محافظت کنند.

ملاتونین ممکن است به عضله نیز تزریق شود تا به درمان سرطان کمک کند.
 

مکانیسم اثر ملاتونین چگونه است؟

مهم‌ترین کار ملاتونین در بدن، تنظیم چرخه‌های شب و روز یا چرخه خواب و بیداری است. تاریکی باعث می‌شود که بدن ملاتونین بیشتری تولید کند که پیامی برای بدن به منظور آماده شدن برای خواب است. نور، تولید ملاتونین، را کاهش می‌دهد و بدن را برای بیداری آماده می‌کند. برخی از افراد مبتلا به اختلال خواب سطح ملاتونین پایینی دارند. تصور می‌شود که اضافه کردن ملاتونین با استفاده از مکمل‌ها می‌تواند برای آنها مفید باشد.
 

موارد مصرف و اثربخشی ملاتونین

ملاتونین احتمالاً در موارد زیر مؤثر است:
 
اختلالات خواب در افراد نابینا
مصرف ملاتونین خوراکی به بهبود اختلالات خواب در کودکان و بزرگسالان نابینا کمک می‌کند.
 
مشکل به خواب رفتن (سندرم تأخیر در فاز خواب)
مصرف خوراکی ملاتونین به نظر می‌رسد مدت زمان لازم برای خوابیدن در جوانان و کودکان مبتلا به مشکل به خواب رفتن را کاهش می‌دهد. با این حال، طی یک سال پس از توقف درمان، به نظر می‌رسد این مشکل خواب بازگشت می‌کند.
 
مشکلات خواب در افراد مبتلا به اختلالات چرخه خواب و بیداری
مصرف ملاتونین خوراکی برای اختلال در چرخه خواب و بیداری در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات عقب افتادگی، اوتیسم و دیگر اختلالات سیستم عصبی مرکزی مفید است. همچنین به نظر می‌رسد ملاتونین، زمان لازم برای به خواب رفتن در کودکان دارای معلولیت‌های رشدی را کوتاه می‌سازد.

علاوه بر این، ملاتونین به نظر می‌رسد به بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به حرکت سریع چشم در خواب (REM) کمک می‌کند. همچنین، زمان به خواب رفتن را کاهش می‌دهد و اختلالات خواب را در افراد مسن مبتلا به اختلالات چرخه خواب و بیداری و زوال عقل کاهش می‌دهد.
 

ملاتونین ممکن است در موارد زیر مؤثر باشد

 
بی خوابی ناشی از داروهای بتا بلاکرها
داروهای بتا بلاکر، مانند آتنولول و پروپرانولول، دسته‌ای از داروهایی هستند که به نظر می‌رسد سطح ملاتونین را پایین می‌آورند. این مسئله ممکن است موجب مشکلات خواب شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مکمل ملاتونین ممکن است این عوارض جانبی را کاهش دهد.
 
اختلال درد رحمی موسوم به آندومتریوز
تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین به صورت روزانه به مدت ۸ هفته درد را تا ۳/۳۹٪ و استفاده از مسکن تا ۴۶٪ کاهش می‌دهد. همچنین ملاتونین باعث کاهش درد در دوران قاعدگی و درد در هنگام خروج ادرار و مدفوع می‌شود.
 
فشار خون بالا
مصرف شکلی از ملاتونین که به صورت کنترل شده آزاد می‌شود، قبل از خواب، فشار خون را در افرادی که فشار خون بالا دارند، کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد فرمولاسیونی که به سرعت آزاد می‌شود چنین تاثیری را ندارد.
 
بی خوابی
برای بیخوابی اولیه (بیخوابی که به علت پزشکی یا محیطی مرتبط نیست)، ملاتونین به نظر می‌رسد مقدار زمان لازم برای خوابیدن را کوتاه کند، اما فقط حدود ۱۲ دقیقه تفاوت ایجاد می‌کند. به نظر نمی‌رسد که ملاتونین اثربخشی خواب یعنی درصد زمانیکه یک فرد واقعاً در طول زمان صرف شده برای خواب در خواب به سر می‌برد را بهبود بخشد. بعضی افراد می گویند ملاتونین، موجب خواب بهتر در آنها می‌شود، علی رغم اینکه آزمایشات موافق این مسئله نیستند.

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ملاتونین بیشتر احتمال می‌رود که به افراد مسن‌تر نسبت به افراد جوان و کودکان کمک کند. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که افراد مسن ملاتونین کمتری در بدن خود دارند. فهمیدن اینکه آیا ملاتونین، می‌تواند به “بی خوابی ثانویه” کمک کند یا خیر جالب توجه است.

بی خوابی ثانویه مشکل خوابی است که مربوط به شرایط دیگری مانند بیماری آلزایمر؛ افسردگی؛ شیزوفرنی؛ بستری شدن در بیمارستان و سندرم ICU است که شامل اختلالات خواب در بخش مراقبت‌های ویژه می‌باشد. تحقیقات تا به امروز نشان می‌دهند که ملاتونین ممکن است به کاهش زمان به خواب رفتن در بی خوابی ثانویه کمک ننماید، اما ممکن است اثربخشی خواب را بهبود بخشد.
 
هواپیمازدگی یا خستگی پرواز
بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که ملاتونین می‌تواند علائم خاصی از هواپیمازدگی مانند هشیاری و هماهنگی حرکت را بهبود بخشد. به نظر می‌رسد ملاتونین، اندکی علائم هواپیمازدگی مانند خواب آلودگی روزانه و خستگی را نیز بهبود بخشد. اما، ملاتونین ممکن است برای کوتاه کردن زمان لازم برای به خواب رفتن در افرادی که دچار هواپیمازدگی شده‌اند مؤثر نباشد.
 
کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی
به نظر می‌رسد که مصرف ملاتونین به صورت زیر زبانی در کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی همانند میدازولام، یک داروی معمولی است. همچنین به نظر می‌رسد که در بعضی از افراد، عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد مصرف ملاتونین، به صورت خوراکی اضطراب را قبل از جراحی کاهش می‌دهد، گرچه برخی شواهد متناقض وجود دارند.
 
تومورها
مصرف دوزهای بالا ملاتونین، همراه با شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطانی ممکن است میزان تومور را کاهش داده و میزان بقا را در افراد مبتلا به تومور افزایش دهد.
 
آفتاب سوختگی
استعمال ملاتونین روی پوست قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به نظر می‌رسد که از آفتاب سوختگی جلوگیری کند.
 
درد فک (اختلال تمپوروماندیبولار)
تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین، در زمان خواب به مدت ۴ هفته این درد را به میزان ۴۴ درصد کاهش می‌دهد و تحمل درد را در زنان مبتلا به درد فک تا ۳۹ درصد افزایش می‌دهد.
 
پلاکت خون پایین (ترومبوسیتوپنی)
مصرف ملاتونین، به صورت خوراکی می‌تواند باعث کاهش تعداد پلاکت خون در ارتباط با سرطان، درمان سرطان و سایر اختلالات شود.
 

ملاتونین احتمالاً در موارد زیر مؤثر نیست:

 
علائم ترک مواد مخدر ناشی از داروهایی موسوم به بنزودیازپین ها
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که استفاده از ملاتونین خوراکی که به صورت کنترل شده آزاد می‌شود به نظر می‌رسد به افراد سالخورده مبتلا به بی خوابی مرتبط با علائم ترک ناشی از داروهای بنزودیازپین ها کمک کند. اما اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین، در اکثر بیماران به علائم ترک بنزودیازپین کمکی نمی‌کند.
 
کاهش وزن ناشی از سرطان (لاغری مفرط با کاشکسی)
تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین به صورت شبانه به مدت ۲۸ روز سبب افزایش اشتها، افزایش وزن بدن و یا افزایش عناصر بدن در افراد مبتلا به سندرم کاهش وزن ناشی از سرطان نمی‌شود.
 
از دست دادن حافظه (دمانس یا زوال عقل)
بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین، باعث بهبود علائم و نشانه‌های بیماری در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر گونه‌های از دست دادن حافظه نمی‌شود. اما مصرف ملاتونین، ممکن است سردرگمی و بی قراری را هنگام فرا رسیدن شب در افراد مبتلا به این شرایط کاهش دهد.
 
عملکرد ورزشی
به نظر نمی‌رسد مصرف ملاتونین یک ساعت قبل از ورزش استقامتی، عملکرد را بهبود بخشد.
 
ناباروری
به نظر نمی‌رسد مصرف ملاتونین باروری و یا میزان بارداری را در زنان تحت درمان برای باروری بهبود بخشد. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه ملاتونین به مدت حداقل ۲ هفته ممکن است میزان بارداری را در زنان تحت درمان IVF بهبود بخشد.
 
تنظیم برنامه خواب در افرادی که شیفت کاری آنها تغییر می‌کند
به نظر نمی‌رسد که مصرف ملاتونین، به صورت خوراکی باعث بهبود مشکلات خواب در افرادی که تغییر شیفت کاری دارند، شود.
 

ملاتونین احتمالاً در مورد زیر مؤثر نیست

 
افسردگی
اگر چه ملاتونین ممکن است مشکلات خواب در افراد مبتلا به افسردگی را بهبود بخشد اما به نظر نمی‌رسد که خود افسردگی را بهبود بخشد. همچنین این نگرانی وجود دارد که ملاتونین ممکن است در بعضی افراد علائم را بدتر کند. مشخص نیست که آیا مصرف ملاتونین از افسردگی جلوگیری می‌کند یا خیر.
 

برای موارد زیر شواهد کافی وجود ندارد

 
از دست دادن بینایی مرتبط با سن (دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن)
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین ممکن است از دست دادن بینایی در افراد مبتلا به از دست دادن بینایی مرتبط با سن را به تأخیر بیندازد.
 
اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که ملاتونین ممکن است بی خوابی را در کودکان مبتلا به ADHD که در حال مصرف محرک‌ها هستند، کاهش دهد. با این حال، بهبود خواب به نظر نمی‌رسد علائم ADHD را کاهش دهد.
 
پروستات بزرگ شده (هایپرپلازی خوش خیم پروستات)
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین می‌تواند ادرار بیش از حد در شب را در برخی از مردان مبتلا به پروستات بزرگ کاهش دهد.
 
اختلال دوقطبی
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین در زمان خواب طول مدت خواب را افزایش می‌دهد و علائم مزمن را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که بی خوابی نیز دارند، کاهش می‌دهد. اما نگرانی‌هایی وجود دارد که مصرف ملاتونین ممکن است علائم را در برخی از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بدتر کند.
 
سندرم خستگی مزمن (CFS)
برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین در شب ممکن است برخی از نشانه‌های CFS، از جمله خستگی، تمرکز و انگیزه را بهبود بخشد. با این حال، دیگر تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین خوراکی باعث بهبود علائم CFS نمی‌شود.
 
بیماری ریوی (بیماری مزمن انسداد ریه)
برخی از شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین باعث بهبود تنگی نفس در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه می‌شود. با این حال، به نظر نمی‌رسد که عملکرد ریه و یا ظرفیت ورزش را افزایش دهد.
 
سردرد خوشه‌ای
مصرف ملاتونین ۱۰ میلی گرم در هر شب ممکن است بروز سردردهای خوشه‌ای را کاهش دهد. با این حال، دوزهای پایین‌تر به نظر نمیرسد تاثیری داشته باشند.
 
مشکلات مربوط به عملکرد ذهنی
به نظر میرسد مصرف ترکیبی از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، اسید اتیل ایکوزاپنتانوئیک (EPA)، ویتامین E، سویا، فسفولیپیدها، ملاتونین و تریپتوفان عملکرد ذهنی، گفتاری، و حساسیت به بو را در افراد مسن مبتلا به برخی از مشکلات مرتبط با عملکرد ذهنی بهبود می بخشد.
 
روان آشفتگی یا گیجی شدید
شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین به صورت شبانه به مدت ۱۴ روز خطر ابتلا به روان آشفتگی را در افراد مسن کاهش می‌دهد.
 
سوء هاضمه (دیس پپسی)
به نظر می‌رسد که مصرف ملاتونین به صورت شبانه باعث کاهش سوء هاضمه می‌شود.
 
شب ادراری (enuresis)
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که استفاده از ملاتونین قبل از خواب تعداد شب ادراری در کودکان مبتلا به شب ادراری را کاهش نمیدهد.
 
فیبرومیالژی
ملاتونین ممکن است شدت درد و گرفتگی را در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کاهش دهد.
 
بیماری ریفلاکس اسید
مصرف روزانه ملاتونین قبل از خواب ممکن است نشانه‌هایی از ریفلاکس اسید، از جمله سوزش سر دل را بهبود بخشد. با این حال، مصرف داروی معمول به نظر می‌رسد موثرتر باشد.
 
زخم معده ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری
شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین همراه با داروی امپرازول باعث بهبودی در افراد مبتلا به زخم ناشی از عفونت باکتری پیلوری می‌شود.
 
سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین ممکن است برخی از علائم IBS را بهبود بخشد، اما همه آنها را نمیتواند بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ملاتونین در افرادی مبتلا به IBS که یبوست به جای اسهال جزو علائم اصلی است بهتر عمل میکند.
 
علائم یائسگی
تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که ملاتونین علائم یائسگی را کاهش نمی‌دهد. با این وجود، مصرف ملاتونین در ترکیب با ایزوفلاون های سویا ممکن است به علائم روانی مرتبط با یائسگی کمک کند.
 
سندرم متابولیک
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین باعث کاهش فشار خون همچنین کاهش کلسترول لیپوپروتئین (LDL یا بد) در افراد مبتلا به سندرم متابولیک میشود.
 
سردرد میگرنی
شواهدی وجود دارند که مصرف ملاتونین قبل از خواب می‌تواند از سردرد میگرنی اپیزودیک جلوگیری کند. وقتی سردردها رخ میدهند، خفیف تر هستند و سریعتر از بین میروند. با این حال، شواهد دیگر نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین فراوانی حملات میگرنی را کاهش نمی‌دهد.
 
علائم ترک نیکوتین
مصرف ملاتونین به مدت ۳٫۵ ساعت پس از ترک نیکوتین باعث کاهش اضطراب، بی حوصلگی و گرایش به سیگار کشیدن در افراد سیگاری‌ می‌شود.
 
بیماری کبدی (کبد چرب غیر الکلی)
بعضی شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین نشانگرهای عملکرد کبدی در خون افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی را بهبود می‌بخشد.
 
بهبودی پس از جراحی
برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین در شب قبل و یک ساعت قبل از انجام عمل جراحی ممکن است درد و استفاده از دارو بعد از عمل جراحی را کاهش دهد.
 
سندرم POTS
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف یک دوز ملاتونین موجب کاهش ضربان قلب در زمان تغییر از وضعیت نشسته به ایستاده، میشود. اما ملاتونین به نظر نمی‌رسد بر فشار خون یا علائم دیگر تاثیری داشته باشد.
 
سرطان پروستات
مصرف ملاتونین به صورت خوراکی همراه با داروهای معمول ممکن است باعث کاهش سرطان پروستات شود.
 
حرکت کردن در هنگام خواب
برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین قبل از خواب حرکت عضله در طول خواب در افراد مبتلا به نوعی اختلال خواب که شامل حرکت کردن در خواب می باشد را کاهش میدهد.
 
اختلالی که باعث تمایل شدید برای حرکت پاها است (سندرم پاهای بی قرار؛ RLS)
تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که استفاده از ملاتونین قبل از خواب ممکن است موجب بدتر شدن علائم در افراد مبتلا به سندرم پاهای بیقرار شود.
 
بیماری التهابی موسوم به سارکوئیدوز
شواهد اولیه نشان می‌دهند که مصرف روزانه ملاتونین به مدت یک سال سپس ادامه مصرف با دوز کمتر در سال دوم مشکلات عملکرد ریه و پوست را در افراد مبتلا به بیماری التهابی سارکوئیدوز بهبود می بخشد.
 
اسکیزوفرنی
شواهد متناقضی در مورد تاثیر ملاتونین، بر علائم اسکیزوفرنی و عوارض جانبی مرتبط با داروها وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین خوراکی به مدت ۸ هفته افزایش وزن همراه با مصرف الانزاپین را کاهش میدهد و علائم اسکیزوفرنی را بهبود می‌بخشد. اما تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که ممکن است ملاتونین هیچ فایده ای نداشته باشد و ممکن است عوارض جانبی داروهای ضد روانپریشی نسل دوم را بدتر کند.
 
اختلال عاطفی فصلی (SAD)
برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین به صورت خوراکی ممکن است در طول زمستان در افراد مبتلا به SAD، افسردگی را کاهش دهد. اما به نظر نمی‌رسد که ملاتونین زیر زبانی علائم را بهبود بخشد.
 
تشنج
شواهدی مبنی بر اینکه مصرف ملاتونین در هنگام خواب ممکن است تعداد و طول تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش دهد وجود دارند. اما شواهد دیگر نشان می‌دهند که ملاتونین تشنج‌ها را کاهش نمی‌دهد. ملاتونین باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ملاتونین ممکن است تعداد تشنج‌ها را در برخی افراد افزایش دهد.
 
تحریک یا هیجان ناشی از داروهای بیهوشی
برخی شواهد نشان می‌دهند که استفاده از ملاتونین، قبل از بیهوشی سووفلوران باعث کاهش تحریک پس از جراحی می‌شود.
 
سردرد همراه با درد شدید ناگهانی
برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین، در روز ممکن است باعث جلوگیری از سردرد ناگهانی شدید شود.
 
استرس
شواهدی مبنی بر این که مصرف ملاتونین در حین استرس میتواند حافظه را بهبود بخشد، وجود دارند.
 
اختلال حرکتی (دیسکینزی تاردیو)
بعضی از شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین خوراکی باعث کاهش علائم نوعی اختلال حرکتی به نام دیسکینزی تاردیو می‌شود. با این حال، شواهد دیگر نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین روزانه به کاهش حرکات غیر ارادی در این بیماران کمکی نمی کند.
 
صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
بعضی شواهد نشان می‌دهند که مصرف ملاتونین در شب باعث کاهش صدای زنگ در گوش و بهبود کیفیت خواب می‌شود. با این وجود، تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که ملاتونین صدای زنگ در گوش را کاهش نمی‌دهد.
 
بیماری التهاب روده‌ای (کولیت اولسراتیو)
به نظر می‌رسد مصرف روزانه ملاتونین، در ترکیب با داروهای مرسوم، به کنترل نوعی بیماری التهابی روده به نام کولیت اولسراتیو کمک کند.

سندرم متابولیک.

پوکی استخوان.

کنترل بارداری.

پیری.

سایر بیماری ها.

برای تاثیر ملاتونین در این موارد، شواهد بیشتری نیاز است.
 

عوارض جانبی و ایمنی ملاتونین

احتمال می رود ملاتونین برای اکثر بزرگسالان، زمانی که به صورت خوراکی مصرف می شود یا به بدن در مدت کوتاهی تزریق می شود و یا روی پوست استعمال می شود، بی خطر است.

ملاتونین، ممکن است زمانی که به طور صحیح به مدت طولانی به صورت خوراکی مورد استفاده قرار ‌گیرد، بی خطر باشد. ملاتونین در برخی از افراد به صورت بی خطر به مدت ۲ سال استفاده میشود. با این وجود، ممکن است برخی از عوارض جانبی شامل سردرد، احساس کوتاه مدت افسردگی، خواب آلودگی در روز، سرگیجه، گرفتگی معده و تحریک پذیری ایجاد کند. لذا از رانندگی و یا استفاده از ماشین آلات به مدت چهار تا پنج ساعت پس از مصرف ملاتونین خودداری نمایید.
 

هشدارها و موارد احتیاط ویژه

 
بارداری و شیردهی
استفاده از ملاتونین در هنگام بارداری به صورت خوراکی و یا وریدی ممکن است ایمن نباشد. از ملاتونین در دوران بارداری استفاده نکنید. ملاتونین، همچنین ممکن است در تخمک گذاری تداخل ایجاد کند و این مسئله باعث می‌شود که در بارداری دچار مشکل شوید.

در مورد ایمنی استفاده از ملاتونین در هنگام شیردهی شواهد کافی وجود ندارند. بهتر است در دوران شیردهی از آن استفاده نکنید.
 
کودکان
ملاتونین، ممکن است زمانی که به صورت خوراکی تنها به صورت یک دوز مصرف ‌شود، بی خطر باشد. ممکن است در صورتی که به شکل خوراکی و یا تزریق وریدی به بدن در چندین دوز طی دوره ای کوتاه مدت استفاده شود، ایمن نباشد. به دلیل تاثیرات ملاتونین بر هورمون های دیگر، این دارو ممکن است در طول دوران نوجوانی در رشد تداخل ایجاد کند.
 
اختلالات خونریزی
ملاتونین، ممکن است باعث بدتر شدن خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود.
 
افسردگی
ملاتونین می تواند علائم افسردگی را بدتر کند.
 
دیابت
ملاتونین، ممکن است قند خون افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهد. اگر دچار دیابت هستید و ملاتونین مصرف می کنید، قند خون خود را به دقت بررسی کنید.
 
فشار خون بالا
ملاتونین، می تواند فشار خون را در افرادی که داروهای خاصی برای کنترل فشار خون مصرف می کنند، افزایش دهد. در این صورت از مصرف ملاتونین، اجتناب کنید.
 
اختلالات تشنج
استفاده از ملاتونین، ممکن است خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد.
 
دریافت کنندگان پیوند اعضا
ملاتونین، می تواند عملکرد سیستم ایمنی را افزایش دهد و ممکن است در درمان همراه با سرکوب سیستم ایمنی که برای افراد مبتلا به پیوند عضو مورد استفاده قرار می گیرد، تداخل ایجاد کند.
 

تداخلات دارویی

 
تداخلات اصلی
این ترکیب را مصرف نکنید

تداخلات داروهای آرام بخش (افسردگی CNS) با ملاتونین. ملاتونین ممکن است موجب خواب آلودگی و خواب شود. داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند، آرام بخش نامیده میشوند. مصرف ملاتونین همراه با داروهای آرام بخش ممکن است موجب خواب آلودگی بیش از حد شود. برخی از داروهای آرام بخش شامل کلونازپام (کلونوپین)، لورازپام (آتیوان)، فنوباربیتال (Donnatal)، زولپیدم (Ambien) و غیره هستند.
 
تداخلات معمولی
در مورد این ترکیبات محتاط باشید

قرص های ضد بارداری (داروهای ضد بارداری) با ملاتونین تداخل دارند. بدن ملاتونین تولید می کند. به نظر می رسد قرص های کنترل بارداری افزایش مقدار ملاتونین بدن را افزایش می دهند. مصرف ملاتونین همراه با قرص های ضد بارداری ممکن است باعث تولید بیش از حد ملاتونین در بدن شود.

برخی از قرصهای پیشگیری از بارداری شامل اتینیل استرادیول و لوونورژسترول (Triphasil)، اتینیل استرادیول و نورتیسترون (Ortho-Novum 1/35، Ortho-Novum 7/7/7) و غیره هستند.
 
کافئین با ملاتونین تداخل ایجاد میکند
 کافئین باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن می شود. مصرف ملاتونین همراه با کافئین ممکن است باعث کاهش اثربخشی مکمل های ملاتونین شود.
 
فلووکسامین (Luvox) با ملاتونین تداخل دارد
مصرف فلووکسامین (Luvox) می تواند میزان ملاتونینی که بدن جذب میکند را افزایش دهد. مصرف ملاتونین همراه با فلووکسامین (Luvox) ممکن است اثرات و عوارض جانبی ملاتونین را افزایش دهد.
 
داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با ملاتونین تداخل دارند
ملاتونین ممکن است قند خون را افزایش دهد. داروهای دیابتی برای کاهش قند خون استفاده می شوند. با افزایش قند خون، ملاتونین ممکن است موجب کاهش اثربخشی داروهای دیابت شود. قند خون خود را به طور دقیق کنترل کنید. دوز داروهای دیابت شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند.

برخی از داروهایی که برای دیابت استفاده می شوند عبارتند از: گلیمپیرید (Amaryl)، گلی‌بن کلامید (DiaBeta، Glynase PresTab، Micronase)، انسولین، پیوگلیتازون (Actos)، رزیگلیتازون (Avandia)، کلرپروپامید (Diabinese)، گلی پیزاید (گلوترول)، تولبوتامید (Orinase) و غیره.
 
داروهایی که سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند
ملاتونین، ممکن است سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. مصرف ملاتونین همراه با داروهایی که سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند ممکن است موجب کاهش اثربخشی داروهایی شود که سیستم ایمنی بدن را سرکوب میکنند.

برخی از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند عبارتند از: آزاتیوپرین (Imuran)، باسیلیکسیماب (Simulect)، سیکلوسپورین (Neoral، Sandimmune) ، داکلیزاماب (زیناپاکس)، مورومونب –سی دی ۳ (OKT3، Orthoclone OKT3)، مایکوفنولیک اسید (CellCept)، تاکرولیموس (FK506، Prograf)، سیرلیوموس (Rapamune)، پردنیزون (Deltasone، Orasone)، کورتیکواستروئیدها (گلوکوکورتیکوئید) و غیره.
 
داروهایی که لخته شدن خون را کاهش می دهند
ملاتونین، ممکن است روند لخته شدن خون را کند سازد. مصرف ملاتونین همراه با داروهایی که لخته شدن را نیز کند می سازند ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

برخی از داروهایی که لخته شدن خون را کند می سازند عبارتنداز: آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیکلوفناک (ولتارن، کاتافلام و غیره)، ایبوپروفن (ادویل، موترین، و غیره)، ناپروکسن (اناپروکس، ناپروسین و غیره)، دالتپارین (Fragmin)، انوکساپارین (Lovenox)، هپارین، وارفارین (Coumadin) و غیره.
 
نیفیدیپین با ملاتونین تداخل دارد
نیفیدیپین  برای کاهش فشار خون استفاده می شود. مصرف ملاتونین، ممکن است موجب کاهش اثربخشی نیفیدیپین GITS برای کاهش فشار خون شود.
 
داروهای آرام بخش (بنزودیازپین ها) با ملاتونین تداخل دارند
ملاتونین ممکن است باعث خواب آلودگی و به خواب رفتن شود. داروهایی که موجب خواب آلودگی می شوند، آرام بخش هستند. مصرف ملاتونین همراه با داروهای آرام بخش ممکن است موجب خواب آلودگی بیش از حد شود. برخی از این داروهای آرام بخش عبارتند از: کلونازپام (کلونوپین)، دیازپام (Valium)، لورازپام (Ativan) و غیره.

وراپامیل (Calan، Covera، Isoptin، Verelan) با ملاتونین تداخل دارد. بدن برای اینکه ملاتونین را از بین ببرد آن را تجزیه میکند. وراپامیل (Calan، Covera، Isoptin، Verelan) می تواند روند تجزیه ملاتونین توسط بدن را تسریع بخشد. مصرف ملاتونین همراه با وراپامیل (Calan، Covera، Isoptin، Verelan) ممکن است موجب کاهش اثر بخشی ملاتونین شود.
 
تداخلات جزئی
در مورد ترکیب زیر دقت کنید

فلومازنیل (رومازیکون) با ملاتونین تداخل ایجاد میکند. فلومازنیل (رومازیکون) ممکن است باعث کاهش اثرات ملاتونین شود. با این حال هنوز مشخص نیست که چرا این تداخل رخ می دهد. مصرف فلومازنیل (Romazicon) همراه با ملاتونین، ممکن است باعث کاهش اثر بخشی مکمل های ملاتونین شود.
 

میزان مصرف یا دوز دارو

موارد زیر در تحقیقات علمی مورد بررسی قرار گرفته اند
 
مصرف ملاتونین در بزرگسالان به صورت خوراکی
برای اختلالات خواب در افراد نابینا: ۰٫۵ تا ۵ میلیگرم ملاتونین، در روز قبل از خواب تا ۶ سال استفاده می شود. دوز بالای ۱۰ میلی گرم یک ساعت قبل از خواب نیز به مدت ۹ هفته استفاده میشود. ۳ میلی گرم از یک محصول خاص (شرکت داروسازی نورد، Vejle، دانمارک) نیز روزانه به مدت ۱۲ ماه مصرف می شود.

برای مشکل به خواب رفتن: از ۰٫۳ تا ۵ میلی گرم ملاتونین، روزانه تا ۹ ماه استفاده میشود.

برای مشکلات خواب در افراد مبتلا به اختلالات چرخه خواب و بیداری: از ۲ تا ۱۲ میلی گرم در زمان خواب به مدت ۴ هفته استفاده میشود.

برای بیخوابی: ۲ تا ۳ میلیگرم ملاتونین قبل از خواب تا ۲۹ هفته در بسیاری از تحقیقات استفاده میشود. دوزهای بالاتر از ۱۲ میلی گرم در روز نیز برای مدت کوتاهتر (تا ۴ هفته) استفاده میشود.

برای اندومتریوز: ۱۰ میلی گرم در روز به مدت ۸ هفته استفاده میشود.

برای فشار خون بالا: ۲ تا ۳ میلی گرم از ملاتونینی که به صورت کنترل شده آزاد میشود برای مدت ۴ هفته استفاده میشود.

برای هواپیمازدگی: ۰٫۵ تا ۸ میلی گرم در زمان خواب معمولا در روز رسیدن به مقصد مصرف می شود و به مدت ۲ تا ۵ روز ادامه می یابد. دوزهای پایین ۰٫۵ تا ۳ میلی گرم اغلب برای اجتناب از ویژگی های هیپنوتیزم دوزهای بالاتر ۴ تا ۵ میلی گرم استفاده می شود.

برای کاهش اضطراب قبل از جراحی در بزرگسالان: از ۳ تا ۱۰ میلی گرم ملاتونین، ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از جراحی مصرف میشود.

به عنوان درمان برای تومورهای جامد در ترکیب با درمان متعارف: ۱۰ تا ۴۰ میلیگرم همراه با رادیوتراپی، شیمی درمانی و یا اینترلوکین ۲ (IL-2). ملاتونین، معمولا ۷ روز قبل از شروع شیمی درمانی آغاز می شود و در تمام طول دوره درمان ادامه می یابد.

برای درد فک: ۵ میلی گرم ملاتونین، در زمان خواب برای ۴ هفته استفاده میشود.

برای پیشگیری و درمان کاهش سلولهای تشکیل دهنده لخته (ترومبوسیتوپنی) همراه با شیمی درمانی سرطان: از ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم ملاتونین روزانه تا ۷ روز قبل از شیمی درمانی مصرف و در طول دوره های شیمی درمانی ادامه می یابد.
 
استعمال روی پوست
برای آفتاب سوختگی: ژل حاوی ۰۵٫۰۵٪ تا ۲٫۵٪ ملاتونین ۱۵ دقیقه قبل یا تا ۴ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده میشود.
 
مصرف خوراکی
برای اختلالات خواب در افراد نابینا: از ۵ تا ۴ میلیگرم ملاتونین، روزانه تا ۶ سال استفاده میشود.

برای مشکل خواب رفتن: از ۱ تا ۶ میلیگرم ملاتونین، قبل از خواب تا یک ماه استفاده میشود.

مشکلات خواب در افراد مبتلا به اختلالات چرخه خواب و بیداری: در کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۷ ساله، از ۰٫۵ تا ۱۲ میلی گرم ملاتونین روزانه تا ۱۲ هفته استفاده می شود.

برای بی خوابی: در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله مبتلا به بی خوابی استفاده از ۵ میلی گرم یا ۰٫۰۵ میلی گرم / کیلوگرم تا ۰٫۱۵ میلی گرم / کیلوگرم وزن بدن در زمان خواب به مدت ۴ هفته مصرف میشود. برای بی خوابی ثانویه، ۶ تا ۹ میلیگرم قبل از خواب برای ۴ هفته، در کودکان ۳ تا ۱۲ ساله استفاده میشود.

برای کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی: قبل از بیهوشی در کودکان ۱ تا ۸ ساله، از ۰٫۰۵ تا ۰٫۵ میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن مصرف میشود.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
ملاتونین، را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.