پاچنبری در نوزادان،علائم و روشهای درمانی

کجی پای مادرزادی در نوزادان وضعیتی است که در هنگام تولد برخی از کودکان اتفاق می‌افتد. این مشکل شامل جا به جایی پای نوزاد به داخل یا پایین می‌باشد. همچنین، کجی پای مادرزادی ممکن است یک یا هر دو پای نوزادان را تحت تأثیر قرار دهد؛ این مشکل می‌تواند خفیف یا شدید باشد.
شنبه، 10 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
پاچنبری در نوزادان،علائم و روشهای درمانی

کج شدن پا در نوزاد و کودکان

پای کج معمولاً در بین کودکان رایج می باشد ، مخصوصا زمانی که سعی دارند راه رفتن را یاد بگیرند اما ممکن است بعد از گذشت زمان به یک نگرانی تبدیل شود.

بیشتر کودکان پای کج را تجربه می کنند زیرا طرز ایستادن آن ها در وهله اول صحیح نیست اما می تواند آن را اصلاح کند و همزمان که عضلات کودک رشد می کند، یاد می گیرد که چگونه صاف تر راه برود. برخی نوزادان یا کودکان در هنگام راه افتادن پاهای خود را کج می گذارند که باعث نگرانی والدین می شود.1
 

کلاب فوت یا پا چنبری چیست؟

کلاب فوت یک دفورمیتی است که مچ و پاشنه پا را درگیر می کند و معمولا مادرزادی است. در این بیماری، شکل یا پوزیشن پای کودک پیچ خورده می باشد. ممکن است به سمت خارج پیچ خورده باشد یا به سمت داخل پیچ بخورد. و یا به سمت بالا یا پایین پیچ خورده باشد.

دلیل این انحراف، ناهماهنگی در عضلات بخش تحتانی پا است که منجر به تالیپس یا کلاب فوت می شود. این ناهماهنگی موجب می شود عضلات با عملکرد مخالف، قسمت عقب پا را بکشد. در برخی بیماران، کلاب فوت یا پا چنبری دوطرفه است. بدین معنی که هر دو پا تحت تاثیر این ناهماهنگی عضلات پا قرار می گیرند.

شیوع کلاب فوت یا پا چنبری 1 مورد در هر 1000 تولد است. بیشتر این بیماران از جهات دیگر سالم هستند. در نوزادان با کلاب فوت یا پا چنبری، 1 مورد از هر 3 مورد کلاب فوت یا پا چنبری دوطرفه دارند.

هرچند کودکان مبتلا به کلاب فوت یا پا چنبری هیچ دردی ندارند، اما در صورت عدم درمان مناسب، قادر به راه رفتن نخواهند بود. خوشبختانه کلاب فوت یا پا چنبری در بیشتر بیماران قابل درمان است.3

پاچنبری در نوزادان،علائم و روشهای درمانی

دلایل ایجاد تالیپس یا کلاب فوت یا پا چنبری

پزشکان به درستی نمی دانند علت دقیق ایجاد کلاب فوت یا پا چنبری چیست. اما اعتقاد دارند یکسری عوامل، افراد را مستعد ابتلا به این بیماری می کند که شامل:

جنسیت

سابقه خانوادگی

الگوی شیوه زندگی در دوره بارداری

سایر ناهنجاری های همزمان جنینی

حجم مایع آمنیوتیک بسیار پایین در طی بارداری.3
 

علائم کجی پا در کودکان عبارتند از

- الگوی راه رفتن خشن

- کمبود هماهنگی در حرکات پا

- چرخش پا حتی در قسمت انگشتان

- درد خفیف یا ناراحتی.1
 

تشخیص پای کج در نوزادن

پزشک شما همیشه آزمایش مختصری می گیرد تا ببیند که انحنای پا تا چه حد شدید می باشد و سپس به سابقه دارویی و پزشکی تان نگاه می کند و در این بین ممکن است آزمایش های بیشتری را برای شما تجویز کند. در بیشتر موارد تشخیص کجی پا شامل پروسه های زیر می باشد :
 
1. آزمایش فیزیکی
پزشک در این آزمایش به انحنای پای شما نگاه می کند و شدت آن را تشخیص می دهد.
 
2. آزمایش خون
آزمایش خون برای تشخیص کمبود ویتامین D از نوزاد گرفته می شود.
 
3. اشعه ایکس
اشعه ایکس می تواند بیماری بلانت را تشخیص دهد.
 
4. دیگر آزمایش ها
ممکن است با وجود همه این پروسه ها، پزشک باز هم به آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشد تا در این بین بیماری هایی مثل ریکت را تشخیص دهد.1

پاچنبری در نوزادان،علائم و روشهای درمانی

روش‌های درمان کجی پای مادرزادی در نوزادان

به یاد داشته باشید که درمان زودهنگام کجی پای مادرزادی به فرزند شما کمک خواهد کرد تا به طور طبیعی، به زندگی خود در آینده ادامه دهد. در واقع، بعد از اتمام روند درمان کجی پای مادرزادی، نوزاد می‌تواند به طور عادی راه برود.

بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که درمان کجی پای مادرزادی در نوزادان باید در اسرع وقت انجام شود. دو روش درمانی اساسی برای حل مشکل کجی پای مادرزادی در نوزادان وجود دارد که عبارتند از:
 
1-روش پونستی (کشش و گچ‌گیری)
این روش شامل کشش پای نوزاد و استفاده از گچ پزشکی برای بهبود وضعیت بدن او است. در واقع، پای کودک به موقعیت صحیح کشیده شده؛ سپس آتل یا گچ پزشکی بر روی آن قرار می‌گیرد تا وضعیت پاها را ثابت نگه دارد.

این روند به صورت هفتگی یا ماهانه تکرار شده؛ هر بار گچ پای نوزاد باز شده، پاهای به موقعیت صحیح کشیده شده و مجدداً آتل یا گچ بر روی آن‌ها قرار داده می‌شود.

این روند باید برای چندین ماه تکرار شود تا پای نوزاد کاملاً در وضعیت درستی قرار گیرد. پس از اینکه پای فرزند شما در وضعیت درستی قرار گرفت، تمرینات کششی مکرر برای اصلاح کجی پای مادرزادی و پوشیدن جوراب و کفش درمانی ویژه، پس از تأیید پزشک، می‌تواند احتمال بروز این وضعیت را به صفر برساند.
 
2-جراحی
استفاده از روش جراحی برای درمان کجی پای مادرزادی در نوزادان، زمانی مطلوب است که روش‌های درمانی غیر جراحی تأثیری نداشته باشد یا وضعیت بدن کودک را به طور کامل درمان نکند.

این نوع جراحی توسط پزشک متخصص جراح ارتوپدی انجام می‌شود که هدف آن افزایش طول تاندون پای بیمار است. همچنین، جراحی کجی پای مادرزادی در نوزادان می‌تواند مفاصل و استخوان‌های آسیب‌دیده بیمار را در شرایط مناسبی قرار دهد.

پس از جراحی، ممکن است استفاده از آتل یا گچ بهداشتی برای یک دوره کوتاه مدت مورد نیاز باشد؛ پس از آن نیز استفاده از جوراب و کفش درمانی ویژه برای جلوگیری از بروز دوباره این وضعیت به والدین کودک بیمار توصیه می‌شود.2
 
3-درمان به روش عملکردی یا فرانسوی
این روش برای کودکان با سن پایین تر پاسخ بهتری می دهد. پزشک پای کودک را به آرامی می کشد تا پوزیشن مناسب پیدا کند و در محل صحیح قرار گیرد و با باند یا نوار آن را در محل ثابت می کند. برخی پزشکان این روش را موفق تر از روش درمانی پونستی می دانند.3

پاچنبری در نوزادان،علائم و روشهای درمانی

راه کار هایی برای مراقبت از کودکان مبتلا به کجی پا

 
1. تحقیقات کامل را انجام دهید
حتما در مورد وضعیت این کودکان مطالعه کنید و تجربه والدین این کودکان را بخوانید و همچنین بهترین پزشک را با تحقیق انتخاب کنید.
 
2. گرفتن کفش های مناسب
حتماً باید کفش های مناسب با وضعیت نوزاد را انتخاب کنید که این کار را باید زیر نظر پزشک انجام دهید.
 
3. مصرف غذا های صحیح
داشتن رژیم مناسب با این وضعیت باعث می شود که کودک در معرض کمبود ویتامین D قرار نگیرد و و این وضعیت در او کاهش پیدا کند.
 
4. ملاقات های منظم با پزشک
کودک خود را نزد متخصص ببرید و هیچ ملاقاتی را نادیده نگیرید.
 
5. صحبت نکردن با کودک در مورد این مسائل
این موضوعات را برای کودک خود شرح ندهید و سعی کنید که او را از لحاظ عاطفی قوی نگه دارید.
 
6. یاد دادن یوگا به کودک
اجازه دهید کودک شما روزانه چند حرکت یوگا به طور کامل و صحیح انجام دهد.
 
7. توجه کردن به وضعیت وزن کودک
وزن کودک می تواند شرایط را بد تر کند و پس حتما مراقب این موضوع باشید.

کج بودن پا، بعد از دو سال از بین می رود و این وضعیت در موارد نادر، نیاز به جراحی پیدا می کند.1

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.mamanam.com
3.www.tebmedtourism.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.