هرآنچه که باید راجع به کمبود کلسیم در نوزادان بدانیم

خواندن تیتر این مطلب ممکن است شما را بترساند. اما آرامش‌تان را حفظ کنید! کمبود کلسیم در نوزادان شایع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. اگر به موقع نشانه‌های این مشکل را شناسایی کنید و برای برطرف کردن‌شان تلاش کنید، خطری سلامت فرزندتان را تهدید نخواهد کرد.
پنجشنبه، 15 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به کمبود کلسیم در نوزادان بدانیم

چرا وجود کلسیم در نوزادان امری ضروری است؟

کلسیم یکی از عناصر بسیار مهم برای رشد و سلامت نوزادان و بزرگسالان محسوب می­شود. این ماده معدنی برای عملکرد سالم عضلات بدن، عملکرد سیستم عصبی و قلب نوزادان ضروری است. همچنین، وجود کلسیم به رشد و استحکام استخوان­های بدن نوزادان کمک کرده و توده­ های استخوانی بدنشان را در برابر صدمات مختلف محافظت می­کند.

از آنت­جایی که در طول سال­های اول زندگی نوزاد، توده­های بدنی او افزایش می­ یابد و کودک با رشد سریع بدن خود، وزن اضافی زیادی به دست می­ آورد، بنابراین مصرف کلسیم در این دوران بسیار ضروری است خواهد بود.

البته، یادتان باشد که این توده­های استخوانی برای این که در بزرگسالی حفظ شود، هم فرد باید از نوزادی تا نوجوانی کلسیم را به اندازه کافی دریافت کند. به همین دلیل است که پزشکان متخصص تغذیه ادعا می­کنند که مصرف کلسیم در هر دوره از زندگی انسان لازم است.1
 

چرا نوزادها به کمبود کلسیم دچار می‌شوند؟

دریافت نکردن کلسیم کافی، اصلی‌ترین دلیل کمبود کلسیم در بزرگسالان است. اما وقتی در مورد نوزادها صحبت می‌کنیم، موضوع متفاوت است. از نظر متخصصان، عوامل زیر زمینه را برای ابتلای نوزادها به این کمبود فراهم می‌کنند:

محروم بودن از اکسیژن کافی در زمان تولد

ابتلای مادر باردار به دیابت

مصرف داروهایی مثل جنتامایسین در بارداری

تغذیه کودک با شیر گاو یا شیرخشکی حاوی فسفر فراوان

کمبود ویتامین D

ابتلا به برخی از نقص‌های کروموزومی نادر

کم‌کاری تیروئید مادرزادی

ابتلای مادر به کمبود کلسیم و ویتامین D یا کمبود کلسیم مادر در بارداری

تولد زودرس (نارس).2
 

علائم کمبود کلسیم در بدن نوزادان

معمولا بچه­های کوچک با نشان دادن علامت­های مختلفی، کمبود کلسیم را در بدن خود اعلام می­کنند، که این علائم عبارتند از:

به وجود آمدن مشکل بی­خوابی در نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند.

گرفتگی عضلانی در نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند.

بروز دردهای عضلانی در نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند.

مبتلا شدن نوزادان بیمار به مشکل تب و لرز شدید

به وجود آمدن حالت عصبانیت و پرخاشگری در نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند.

حرکات تند و سریع اندام­های بدن نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند.

کاهش ضربان قلب در نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند.

به وجود آمدن حالت تشنج در نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند، به دلیل کاهش عرضه اکسیژن به مغز آن­ها

پایین بودن شدید سطح کلسیم در بدن نوزادان می­تواند فشار خون پایین را هم در بدن نوزاد به دنبال داشته باشد

کند شدن عمل باز کردن زبان، بروز حالت کشش در لب­ها و زبان نوزاد و تکان­ها و لرزش غیر عادی پلک­های چشم در نوزادانی که به کمبود کلسیم دچار هستند.1
 

کم تحرکی مهم ترین عامل کمبود کلسیم در کودکان است

بر اساس بیانیه انجمن کودکان آمریکا،عدم دریافت کلسیم کافی در کودکان بالای 8 سال موجب افزایش ابتلای آنها به پوکی استخوان در بزرگسالی می‌شود.

نوشیدن نوشابه‌های گازدار، تماشای زیاد تلویزیون، پرداختن زیاد به رایانه و بازی های رایانه ای و عدم انجام فعالیت‌های بدنی از عواملی است که منجر به کمبود کلسیم در کودکان و نوجوانان می‌شود.

متخصصان معتقدند حتی اگر مصرف لبنیات و سایر منابع کلسیم در کودکان کافی باشد، عدم تحرک بدنی و ورزش نکردن موجب می شود کلسیم کافی در بافت استخوانی تجمع نیابد و این اختلال احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در آینده افزایش می دهد.3
 

مواد غذایی حاوی کلسیم

وقتی صحبت از مصرف مقدار کافی کلسیم می‌شود، اغلب مردم به یاد قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم می‌افتند. در حالی که باید بدانیم به راحتی می‌توان با افزودن مقدار کافی مواد غذایی حاوی کلسیم مشکل را برطرف کرد.

با این‌که همه می‌دانند شیر یکی از بهترین منابع کلسیم است، اما آیا می‌دانید ماست 30 تا 40 درصد بیشتر از شیر کلسیم دارد؟ البته علاوه بر شیر و ماست و دیگر محصولات لبنی، سبزیجات سبزرنگ مانند بروکلی و اسفناج نیز حاوی مقدار مناسبی کلسیم است.

بنابراین با افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی خود ـ البته در کنار مصرف شیر ـ می‌توانید احتمال کمبود کلسیم و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهید.3
 

کمبود کلسیم در نوزادان قابل درمان است؟

از آنجا که وارد شدن کلسیم بیش از اندازه به بدن نوزاد، درست مانند کمبود آن خطرساز است، بعید است که پزشک نوزادتان مکمل کلسیم را برای بهبود وضعیت او تجویز کند. اگر فرزند شما به کمبود این ماده معدنی دچار است، احتمالا متخصصان نوزادان این نکات را برای جذب کلسیم بیشتر به شما توصیه می‌کند:

ممکن است کمبود ویتامین D دلیل ابتلای فرزندتان به کمبود کلسیم باشد و متخصص نوزادان با تجویز قطره ویتامین D برای جذب بهتر کلسیم در بدن او تلاش کند.

در موراد خاص پزشک با تجویز مکمل‌های دارویی یا شیرخشک‌های غنی شده، روند درمان نوزاد مبتلا به کمبود کلسیم را در پیش خواهد گرفت.

اگر نوزاد شما به کمبود کلسیم دچار است، سعی کنید او را با شیر مادر تغذیه کنید. در صورتی که شما در دوران شیردهی تغذیه سالم داشته باشید و بیشتر سراغ مواد غذایی حاوی کلسیم، ماست کلسیویتا و شیرهای غنی شده مخصوص مادران بروید، این مشکل در فرزندتان هم کاهش پیدا می‌کند.2
 

روش­های درمان کمبود کلسیم در نوزادان

 به غیر از دریافت کلسیم از طریق رژیم غذایی نوزاد، راه­های دیگری هم برای درمان کمبود کلسیم در بدن نوزادان وجود دارد، که مهم­ترین این موارد عبارتند از:

قرار دادن نوزاد در معرض تابش نور خورشید روند جذب ویتامین D در بدن را افزایش داده و جذب کلسیم بیشتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین، این کار به استحکام استخوان­ها در بدن نوزادان نیز کمک فراوانی خواهد کرد.

در چنین مواردی نوزاد باید فقط با شیر مادر خود تغذیه شود، چون شیر گاو و یا مکمل­های شیر خشک کلسیم کافی برای برطرف کردن نیاز نوزاد به کلسیم را ندارند. به همین دلیل، پزشکان متخصص اطفال ادعا می­کنند که یکی از بهترین راه­های غلبه بر کمبود کلسیم در نوزادان تغذیه او فقط با شیر مادر است.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که اگر بچه شما هم از مشکل هیپوکلسمی بدون وجود علائم مادرزادی رنج می­برد، شما می توانید مشکل او را با استفاده از مکمل­های خاص شیر که بر اساس فرمول کلسیم هستند، درمان کنید.1

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.kalleh.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.