فیروزه کوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

ظروف فیروزه کوبی یکی از صنایع دستی اصفهان است که با سنگ فیروزه نیشابور ساخته می شود. این صنایع دستی ارزشمند را می توانید به عزیزان خود هدیه دهید.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
فیروزه کوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
آیا برای یک شخص عزیز در زندگی خود می‌خواهید هدیه بخرید اما نمی‌دانید چه کنید؟ پیشنهاد ما خرید ظروف فیروزه کوبی است. هنر فیروزه کوبی هم زیبایی و شیک بودن را داراست و هم برای افرادی که صنایع دستی اصیل و هنرهای سنتی را می‌پسندند مناسب است. این ظروف زیبا علاوه بر بعد هنری و فرهنگی هم جنبه دکوری دارند و هم جنبه کاربردی.


سنگ فیروزه

در میان سنگ‌های قیمتی سنگ فیروزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. فیروزه یکی از سنگ‌هایی است که از معادن نیشابور استخراج می‌شود و به دلیل مرغوبیت آن شهرت جهانی دارد. به گونه‌ای که معیار سنجش ارزش و کیفیت سنگ فیروزه در بازار جهانی فیروزه نیشابور است. سنگ فیروزه در رنگ‌های طیف سبز و آبی به دست می‌آید و هر کدام دارای کیفیت‌های مختلفی است. علاوه بر نیشابور در کرمان و دامغان نیز معادن فیروزه وجود دارد. ساختار سنگ‌فیروزه به گونه ای است که از حساسیت بالایی برخوردار است و در ردیف سنگ های زنده دنیا به شمار می‌رود. به این معنی که در صورت مناسب نبودن محل نگهداری فیروزه و یا قرار دادن مواد شیمیایی در کنار آنها، این سنگ تغییر رنگ می‌دهد. در صورت حاد بودن این آسیب به اصطلاح فیروزه کاران، سنگ مرده است و قابل احیا و بازیابی نخواهد بود. در مراحل اول تغییر رنگ سنگ فیروزه می‌توان به زنده کردن فیروزه پرداخت که این کار نیز باید توسط استادکاران انجام شود.


معرفی فیروزه کوبی

فیروزه کوبی یکی از هنرهای پرطرفدار ایرانی است که 60 یا 70 سال قدمت دارد. (تعجب کردید؟) در اصفهان بیشتر از سایر شهرها به هنر فیروزه کوبی پرداخته می‌شود. اگر به اصفهان سری زدید و خواستید سوغاتی ببرید؛ بعد از گزهای خوشمزه ظروف فیروزه کوبی از بهترین گزینه هاست. زیرا یکی از مهمترین صنایع دستی اصفهان فیروزه کاری است. این انتخاب خوش ذوقی و سلیقه خوب شما را می‌رساند. فیروزه کوبی از چسباندن و کنار هم گذاشتن قطعات ریز فیروزه بر روی ظروف خام از جنس مس ایجاد می‌شود. این قطعات با نوعی ماده لاکی سیاه رنگ کنار هم قرار می‌گیرند که چسب فیروزه کوبی نام دارد.

فیروزه کوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
 

قیمت ظروف فیروزه کوبی

قیمت یک ظرف یا انگشتر فیروزه کوبی بیشتر به نظم و دقت قطعاتی است که در آن به کار رفته است. هر چقدر کار فیروزه تمیزتر و منظم تر انجام شده باشد قیمت آن بالاتر است. از نشانه‌های یک فیروزه کوبی ارزشمند این است که لاک سیاه به کار رفته در آن کمتر مشخص باشد و سنگ‌های فیروزه استفاده شده در آن چیدمان تمیزتری داشته باشد. البته سمباده کشی ظرف درست انجام شده و سطح روی بخش‌های فیروزه کوبی شده با سطح ظرف تفاوتی نداشته باشد. ظروف فیروزه کاری جلا و درخشش دارد. تمام قسمت ظرف همسطح است و برآمدگی یا فرورفتگی های نامانوس در آن دیده نمی­شود. به طور کلی برای خرید ظرف فیروزه کوبی هزینه ای در حدود قیمت های 150 هزار تومان تا چند میلیون تومان می‌توانید پیدا کنید. که این قیمت با توجه به سایز ظرف، میزان فیروزه ای که در آن به کار رفته و ظرافت آن متغیر است.
 

انواع ظروف فیروزه کوبی و ساختار آنها

ظروف خام مورد استفاده در صنایع دستی فیروزه کوبی معمولا از جنس مس یا برنج هستند و از دوام خوبی برخوردارند. تنوع محصولات فیروزه کوبی بسیار زیاد است. ظروف فیروزه کوبی شامل: گلدان، سنبلدان، شمعدان، قندان، شکلات خوری، شیرینی خوری، میوه خوری، آجیل خوری، سنگاب، شربت خوری، تنگ، آینه، کشکول و ... هستند. رنگ ظرف‌های فیروزه کوبی عموما آبی و سبز است. حتی در طراحی اشیاء یکسان نیز طرح‌ها و شکل‌ها متفاوت است. اگر بخواهید ظروف فیروزه کاری تهیه کنید احتمالا چندین ساعت سرتان گرم شود چرا که انتخاب از بین آن همه ظروف زیبا و رنگارنگ هم لذت بخش است و هم مشکل. اگر در خانه دوست دارید تم سنتی داشته باشید این آثار هنری شما را چندین قدم به هدف تان نزدیک می‌کند. دقیقا مانند موقعی که از جلوی گالری لباس یا خودروهای مورد علاقه خود عبور می‌کنید و محو تماشایشان می‌شوید.
 
فیروزه کوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
 

چرا صنایع دستی فیروزه کوب ؟

فیروزه کوبی از هنرهای زیبا و ظریفی است که جنبه تزئینی خیره کننده‌ای دارد. ظروف، جواهرات و اشیائی که در آن‌ها فیروزه کوبی به کار رفته همواره جلوه خاصی دارند، ارزش مادی و هنری دارند و در یادها می‌مانند. برای استفاده در محیط های کاری و خانگی و یا دکور منزل این ظروف بسیار شیک هستند. برای مثال شکلات خوری فیروزه کوبی برای هدیه دادن به افرادی که با آن­ها روابط رسمی دارید بسیار مناسب هستند. همچنین زمانی که شرکت‌ها برای مناسبت‌های خاص به رسم هدیه یا سوغات می‌خواهند تحفه ای به کسی یا شرکت دیگری یا کارمندان هدیه بدهند "ظروف فیروزه کوبی" پیشنهاد می‌شود. هر هنری با انسان حرفی دارد. زمانی که به این ظرف‌ها نگاه کنید و در دریاچه های آبی آن غرق شوید حتما می‌فهمید چرا اینقدر به این هنر بها داده اند. چرا که حتی تماشای این نقش ها انسان را شگفت زده و آرام می‌کند. هر کسی که ارزش هنر و کارهای دستی را بداند می‌تواند به امتیاز ویژه خرید این ظروف پی ببرد. اگر روزی شما ظروف فیروزه کوبی هدیه گرفتید بدانید برای آن شخص بسیار گرانقدر هستید. اگر روزی نیازی به این ظروف نداشتید نخواستید آنها را نگه دارید می‌توانید آن ها را به راحتی بفروشید چرا که مشتریان خاص خود را دارد و از لحاظ قیمت نیز پول خوبی می‌تواند نصیب تان شود.


آموزش فیروزه کوبی در منزل

در صورتیکه از دوستداران هنر فیروزه‌کوبی هستید می‌توانید به آموزش این هنر ارزنده بپردازید. کارگاه‌های فیروزه کوبی پذیرای هنرجویان برای آموزش فیروزه کوبی هستند. در صورتی که حضور در کارگاه‌ها  به مدت طولانی برایتان مقدور نیست می‌توانید پس از گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت به ادامه کار در منزل بپردازید. آموزش فیروزه کوبی در منزل کار چندان دشواری نیست زیرا نیاز به وسایل و تجهیزات چندانی ندارد. با تهیه مواد اولیه و ابزارهای فیروزه کوبی می‌توانید به اجرای این هنر در منزل بپردازید و اوقات بیکاری خود و فرزندانتان را پر کنید.


انتخاب ظروف فیروزه کوب به عنوان هدیه

در ظروف فیروزه کوب معمولا علاوه بر داشتن فیروزه بر روی خود مس یا برنج نیز نقش و نگاری نیز طراحی کرده اند. این ظروف دارای سطحی شفاف و صیقلی هستند. چرا که این ظروف روکشی از پلی استر دارند که علاوه بر اینکه ظرف مسی را می‌پوشاند و مانع از واکنش با اکسیژن و سیاه شدن آن می‌شود؛ آن را محکم و مقاوم می‌کند. پس موقع انتخاب ظرف مراقب باشید که هیچ گونه لکه ای در آن نباشد. روی آن را به دقت نگاه کنید یا خوب دست بکشید تا مطمئن باشید ظرف هم سطح است. هر چه پرداخت‌ها در ظروف بیشتر باشد ظرف شکیل تر و گران تر می‌شود. برای دوستانی که اهل هنر هستند و سخت سلیقه، این ظروف می‌تواند نگرانی شما را از انتخاب هدیه مناسب برای چنین افرادی رها کند. ظروف فیروزه مانند گلدان یا تنگ فیروزه کوب عموما هر چه بلندتر باشند بیشتر رویشان کار می‌شود و در نتیجه قیمت بیشتری خواهند داشت.

فیروزه کوبی و هر آنچه باید درباره آن بدانید
 

روش نگهداری ظروف فیروزه کوبی

اکنون که با صنایع دستی فیروزه کوبی آشنا شدید بهتر است روش نگهداری از آن را بدانید. برای نگهداری و مراقبت از صنایع دستی مختلف باید شیوه محافظت از آنها را به خوبی به کار بگیریم تا برای مدت طولانی بتوانیم از زیبایی آنها لذت ببریم. سنگ فیروزه به کار رفته در این صنایع دستی از حساسیت بالایی برخوردار است.  سنگ فیروزه در زیورآلات و صنایع دستی فیروزه کوبی باید از تابش نور مستقیم خورشید به دور بماند. همچنین از قرار دادن ظروف فیروزه کوبی در کنار عطر، مواد آرایشی و سایر مواد شیمیایی خودداری نمایید. برای پاکیزه نگهداشتن و شستشوی صنایع دستی فیروزه کاری شده بر روی مس باید از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. البته استفاده از دستمال مرطوب می‌تواند آن را به خوبی تمیز کند و نیازی به مواد شوینده  و پاک کننده‌های شیمیایی نیست. 


برندهای معتبر فیروزه کوبی

هنگامی که برای خرید صنایع دستی فیروزه کوبی تصمیم گرفتید و ظرف مورد نظر را انتخاب کردید از معتبر بودن تولید کننده آن اطمینان حاصل کنید. ظروف فیروزه کوبی را باید از برندهای معتبر تهیه کرد. تولید کنندگان مشهور و معتبر فیروزه کوبی به ارائه این محصولات با ضمانت و همچنین شناسنامه اصالت کالا می‌پردازند. این امر نشان‌دهنده داشتن خدمات پس از فروش و تعویض احتمالی محصول است. از میان معتبرترین برندهای فیروزه کوبی اصفهان فیروزه کوبی کریمی، صنایع دستی ظریفا، فیروزه آقاجانی می‌توان نام برد. گلدان فیروزه کوبی، آجیل خوری فیروزه کوبی، بشقاب فیروزه کوبی ، شکلات خوری فیروزه کوبی ، شمعدان فیروزه کوبی و ... از جمله محصولات پرفروش ترین تولیدات این هنر نفیس هستند.


مجله راسخون مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما