راهکارهایی برای افزایش هوش کودکان

چه عواملی باعث می‌شود که یک کودک به بزرگسالی باهوش و بااستعداد تبدیل بشود؟ همیشه بسیاری از والدین مشتاق هستند که کودکان‌شان همانند نوابغی چون ولفگانگ آمادئوس موتزارت (آهنگ‌ساز بزرگ اتریشی) پرورش پیدا کنند و اسطوره‌هایی برای موفقیت شوند.
پنجشنبه، 29 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای افزایش هوش کودکان

توصیف نبوغ

اولین نکته این است که نبوغ یک اصطلاح فرهنگی است. هیچ توصیف آماری‌ای از نبوغ وجود ندارد. حتی آزمون سخت‌گیرانه‌ای که انجمن بین‌المللی معروف بهره‌ی هوشی بالای Mensa برگزار می‌کند، نوابغ را شناسایی نمی‌کند بلکه صرفا می‌تواند افرادی را شناسایی کند که از نظر داشتن بالاترین خلاقیت و توانایی، جزءِ 2 درصدِ برتر جمعیت جهان محسوب می‌شوند.

به‌جای واژه‌ی «نابغه»، در دنیای تحصیل و آموزش، اصطلاح «مستعد» رایج‌تر و از نظر سیاسی صحیح‌تر محسوب می‌شود. مدارس بسیاری برنامه‌ای برای «افراد مستعد» دارند، اما چه تعداد از کودکان عملا به این گروه تعلق دارند؟

به گزارش انجمن بین‌المللی کودکان مستعد، حدود 6 درصد از کودکان آمریکایی جزءِ این گروه هستند. دیگر کارشناسان اعتقاد دارند که این تعداد با نگاهی سخاوتمندانه ارائه شده و عملا میزان واقعی کودکان مستعد کمتر از این آمار است.

میشل ری، مشاور سابق سازمان مدارس دولتی واشنگتن و مدیرعامل و مؤسس شرکت StudentsFirst که فعالیت‌های خود را وقف بهبود مدارس دولتی در سطح ابتدایی کرده است، در این باره می‌گوید، «کودکان مستعد بسیار نادرند … در یک کلاسِ سطح متوسط هیچ کودک مستعدی پیدا نمی‌شود.

دختر من در کلاس افراد مستعد درس می‌خواند. حدود 20 درصد از دانش‌آموزان همسال دخترم در این کلاس‌ها هستند، هوم … ولی همه‌ی این 20 درصد واقعا جزءِ دانش‌آموزان مستعد نیستند».

کلاس‌های ویژه‌ می‌تواند از همان مهدکودک‌ها شروع شوند و در آنها از طریق مشاهده‌ی رفتار کودک و بررسی نتایج یک سری از توانایی‌های آموزشی رایج و آزمون‌های استدلالی می‌توان افراد مستعد و غیرمستعد را از هم تشخیص داد.

بعضی والدین همچنین از کمک روان‌شناسان کودک برای سنجش استعدادهای فرزندان خود استفاده می‌کنند که البته این فرایندِ استعدادیابی عمدتا بوسیله‌ی آزمون IQ صورت می‌گیرد.1

راهکارهایی برای افزایش هوش کودکان

۵ راه مؤثر برای افزایش ضریب هوشی کودکان

مغز انسان از قبل از تولد تا ۴ سالگی به‌صورت انفجاری رشد می‌کند. در حقیقت، مغز کودکان قبل از رفتن به مهدکودک ۹۰ درصد فرآیند رشدش را طی می‌کند.

مغز انسان از قبل از تولد تا ۴ سالگی به‌صورت انفجاری رشد می‌کند. در حقیقت، مغز کودکان قبل از رفتن به مهدکودک ۹۰ درصد فرآیند رشدش را طی می‌کند. این دوره از رشد مغز، یک فرصت ایده‌آل را برای یادگیری فراهم می‌کند.

بازی، هوش، هوش کودک، مغز، والدین  احساس امنیت، کودکان، ضریب هوشی، موسیقی، عقل، حل مسئله، یادگیری، کلاس ورزش، مهارت اجتماعی، بلوک سازی، بازی یارانه ای، تقویت مغز، بازی جنگا، حافظه هوش یک فرایند پویا است و مغز کودکان با تجربه رشد می‌کند؛ کار‌هایی که والدین به‌طور طبیعی انجام می‌دهند از جمله ارتباط چشمی، صحبت کردن، پاسخگویی به نیاز‌های کودک و... اولین تجربه یادگیری اساسی برای کودکان است.

روابط نزدیک و محبت برای رشد فکری فرزند شما مهم است و کودکانی که احساس امنیت می‌کنند، مشتاق اکتشافات هستند، اما این موارد تنها جوابگوی رشد طبیعی حافظه کودکان است و برای افزایش ضریب هوشی کودکان راه‌های اساسی دیگری وجود دارد:
 
۱- یادگیری یک ساز موسیقی
از نظر علمی ثابت شده است که یادگیری و نواختن ساز موسیقی ضریب هوشی کودک را به‌طور مستقیم بالا می‌برد، زیرا موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک یعنی عقل، احساس و جسم را به تکاپو می‌اندازد.

مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد لذا وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد درگیر چالشی می‌شود که مدام در زندگی ادامه خواهد داشت. موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می‌برد، چون او در خلال نواختن و یادگیری موسیقی قوه تفکر خود را به کار می‌اندازد.
 
۲-شرکت در کلاس‌های ورزش
فعالیت بدنی و جنب‌وجوش، رشد مغز و عملکرد شناختی کودک را تقویت می‌کند. در واقع هرگونه فعالیت بدنی، ترشح اندورفین در مغز را افزایش داده و اندورفین‌ها باعث تقویت عملکرد و خروجی مغز می‌شوند.

راهکارهایی برای افزایش هوش کودکان
 
۳- انجام بازی‌های فکری
بازی کار کودک است. کودکان با بازی، مهارت‌های اجتماعی - شناختی و کاوش در دنیای خود را یاد می‌گیرند. در بازی، کودکان از لحاظ جسمی، کلامی یا ذهنی با محیط خود و سایر افراد درگیر می‌شوند.

بازی و اسباب‌بازی‌هایی وجود دارند که باعث تقویت هوش کودکان می‌شوند، به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

-معماها، بلوک‌ها و باز‌های فکری قدرت یادگیری کودکان را بالا می‌برد. محققان ادعا می‌کنند که بلوک سازی، مهارت‌های مکانی، ریاضی و حل مسئله را بهبود می‌بخشد چراکه در این بازی کودکان مدام در حال فکر کردن و تصمیم‌گیری برای چینش بلوک‌ها هستند.

- بازی جنگا نه تن‌ها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم سرگرم‌کننده و مفید است. این بازی که با ۵۴ بلوک چوبی انجام می‌شود، به تمرین بدنی و توجه بالایی نیاز دارد و به همین منظور عملکرد مغز کودکان را بهبود می‌بخشد.

- اگرچه افراط در بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تأثیرات مخربی بر روی مغر بگذارد، اما استفاده کنترل‌شده از این بازی‌ها می‌تواند باعث تقویت مغز کودکان شود.

در بازی‌های یارانه‌ای هماهنگی اعضای بدن کودک مانند چشم و دست افزایش پیدا می‌کند و کودک بهتر می‌تواند حرکات را کنترل کند. همچنین بازی‌های کامپیوتری به کودکان کمک می‌کند تا قدرت استدلال و حل مسئله‌شان افزایش یابد.

- بازی‌های ریاضی از جمله بازی‌های تقویت‌کننده مغز هستند. مثال: من ۵ تا تیله بازی دارم. اگر ۲ تا از این‌ها را به شما بدهم، چند تیله دارم؟ یا بیست آب‌نبات از فروشگاه خریدم و ۳ تا از آن‌ها را خوردم. چند آب‌نبات مانده است؟ بهتر است از فرزندتان بخواهید که از نظر رشد ذهنی از انگشتان دست خود استفاده نکند.
 
۴- تنفس عمیق از راه بینی
محققان دانشگاه نورث وسترن می‌گویند تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت می‌کند؛ بنابراین هر روز صبح زود یا قبل از رفتن به خواب ۱۰-۱۵ دقیقه، این کار را با کودکتان تمرین کنید و شاهد تفاوت عملکرد ذهنی کودک خود باشید.
 
۵- به چالش کشیدن ذهن
حافظه فرزندتان را به چالش بکشید. مثلاً پس از خواندن کتاب، از کودکتان بخواهید که داستان را به زبان خودش بازگو کند یا با استفاده از حلقه‌های میوه یا مهره‌های رنگی، الگو‌هایی ایجاد کنید، سپس آن‌ها را به هم بریزید و ببینید که آیا کودکتان می‌تواند آن‌ها را از نو بسازد. این فعالیت‌ها باعث قوی‌تر شدن حافظه کلامی و بصری فرزند شما می‌شوند.2
 

12 غذای مناسب که باعث افزایش هوش کودک می شود

غذا های زیر می توانند در هوش فرزندان تأثیرگذار باشد
 
ماهی برای افزایش هوش کودک
ماهی حاوی مقدار زیادی امگا 3می باشد که هوش را تقویت می کند و مانع از فراموشی می شود.

راهکارهایی برای افزایش هوش کودکان
 
جو دوسر
جو دوسر با توانایی حفظ آرتریت می تواند کلسترول بد خون شما را از بین ببرد که به نوبه خود حافظه را بهبود می بخشد.
 
روغن زیتون برای بهبود حافظه
پخت و پز با روغن زیتون می تواند حافظه را بهبود ببخشد.
 
عسل مناسب برای یادگیری
عسل داری خواص زیادی می باشد که یکی از خواص آن کاهش استرس و ایجاد تمرکز بیشتر برای یادگیری است.
 
گردو برای تقویت حافظه
گردو غنی از امگا 3 و ویتامین E می باشد که برای حافظه و تقویت آن مناسب است.
 
زرده تخم مرغ برای بهبود حافظه کودک
زرده تخم مرغ می تواند به تشکیل یک انتقال دهنده عصبی در مغز به نام استیل کولین کمک کند که این انتقال دهنده عصبی برای بهبود و تقویت حافظه کودکان مناسب است.
 
زردچوبه برای بهبود عملکرد مغز
زرد چوبه حاوی مقدار زیادی کورکین می باشد که باعث رشد سلول های مغزی ، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر آلزایمر در افراد کمک می کند و از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند.
 
آووکادو برای رشد مغز
آووکادو دارای چربی های سالم می باشد که برای رشد مغز ضروری است.
 
ماست برای رشد مغز کودک
چربی های ماست در رشد مغز کودک شما بسیار سودمند است و پروبیوتیک هاییی که در آن وجود دارد برای بهبود روحیه کودکتان مفید واقع می شود.
 
سیب برای تقویت حافظه کودک
سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین می باشد که برای تقویت حافظه بسیار مناسب است.

راهکارهایی برای افزایش هوش کودکان
 
سبزیجات
سبزیجات آنتی اکسیدان های قوی و مفیدی برای بدن دارند که می تواند در هوش تمرکز و عملکرد بهتر عصبی کمک کند و آنها را تقویت کند.
 
بادام برای ترمیم سلول مغزی
بادام حاوی پروتئین و چربی مفید می باشد که باعث ترمیم سلول های مغزی می شود.3

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.yjc.ir
3.www.namnak.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما