دانستنی های لازم راجع به بارداری دوقلو

این روزها بارداری دوقلو یکی از مسائلی است که نگاه‌های بسیاری را به سمت خود جلب کرده است. گروهی از افراد با شنیدن این خبر که قرار است دو فرزند به خانواده آن‌ها اضافه شود بسیار خوشحال می‌شوند و گروه دیگری نیز با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری از دو فرزند و آمادگی نداشتن برای چنین شرایطی، از شنیدن این خبر دچار شوک شده و درگیر هزاران فکر و سوال می‌­شوند.
دوشنبه، 9 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های لازم راجع به بارداری دوقلو

بارداری دوقلو در چه صورتی ایجاد می‌شود؟

در هر سیکل ماهیانه، به‌طورمعمول یک تخمک آزادشده و وارد رحم خانم‌ها می‌شود. در عموم موارد، تخمک آزادشده با یک اسپرم ترکیب‌شده و سلول تخم را به وجود می‌آورد. سلول تخم در طی 9 ماه رشد کرده و در پایان این زمان، جنین متولد می­‌شود. ا

ما در برخی مواقع و به‌صورت کاملاً غیرارادی، سلول تخم دو قسمت شده و هر قسمت، به‌عنوان یک جنین شروع به رشد می‌کند؛ در این حالت دوقلوهای همسان به وجود خواهند آمد.

از طرفی دیگر و در برخی از مواقع، تخمدان‌های زن در یک ماه، دو تخمک آزاد می­‌کنند. اگر این دو تخمک به‌وسیله دو اسپرم مختلف بارور شوند، هریک به رشد خود ادامه داده و باعث به وجود آمدن دوقلوهای ناهمسان می‌شوند.

برخلاف دوقلوهای همسان که در تمامی موارد و کلیه کروموزوم‌ها با یکدیگر مشابه‌اند، دوقلوهای ناهمسان به‌صورت دو کودک کاملاً متفاوتی هستند که در یک محیط رشد می‌کنند و حتی می‌توانند جنسیت متفاوتی داشته باشند.1
 

علائم بارداری دوقلو

 
شدید بودن تهوع صبحگاهی
دربارداری دوقلو ، ممکن است تهوع شدید صبحگاهی وجود داشته باشد و یا زنان باردار در تمام طول روز احساس تهوع داشته باشند.اگر چه این علائم نشان می دهد که شما دوقلو باردارید اما گاهی اوقات مادرانی که تک قلو باردار هستند نیز می توانند به بیماری شدید صبحگاهی دچار شوند. در باردری دوقلو سوء هاضمه، تورم و خستگی شدیدتر از بارداری عادی می باشد.
 
سنگین شدن وزن در سه ماهه اول بارداری
اگروزن شما در سه ماهه اول بارداری به سرعت در حال افزایش و بیش تر از مقدار معمول باشد، ممکن است دوقلو باردار باشید.
 
رشد بیش از حد رحم
یکی از علائم شایع بارداری دوقلو رشد بیش از حد رحم می باشد بنابراین اگر اندازه رحم شما بزرگ تر از حدی است که در سن حاملگی باید باشد ممکن است دوقلو باردار باشید.
 
شنیده شدن دو ضربان قلب
گاهی اوقات پزشکتان در حین معاینات قبل از زایمان یک صدای قلب دوم نیز می شنود که این علامت می تواند نشان از دوقلو بودن بارداری باشد.
 
احساس حرکات زیاد و خیلی زود جنین
زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، اکثراً زودتر از هفته هجدهم تکان و لرزش جنین را احساس می کنند و ممکن است نسبت به بارداری قبلی لگد زدن های بیشتری را از جنین احساس کنند.2
 

چه عواملی در بارداری دوقلو نقش دارند؟

 
1. ژنتیک
اگر در خانواده شما، سابقه تولد نوزاد دوقلو وجود دارد، با احتمال بیشتری شما نیز فرزند دوقلو خواهید داشت. ژنتیک و تجربیات مشابه فامیلی یکی از عوامل مهم در احتمال بروز بارداری دوقلو هستند.
 
2. سن مادر
با بالا رفتن سن، احتمال آزاد شدن دو تخمک در هر سیکل نیز بالاتر می‌­رود  و می‌توان گفت که در خانم‌های بالای 30 سال، این احتمال بیش از سایر بانوان است.
 
3. داروهای بارداری یا عمل لقاح مصنوعی
چنانچه برای بارداری تحت نظر پزشک بوده‌اید و دارو مصرف می‌کنید و یا برای باردارشدن از روش عمل لقاح مصنوعی (IVF) استفاده کرده‌اید، بهتر است بدانید که این عوامل، احتمال بارداری دوقلو را افزایش می‌دهند.1
 

عوارض احتمالی دو قلوزایی

 
1- زایمان زودرس
یکی از عوارض جدی که سلامت دو قلوها را تهدید می کند، زایمان بیش از موعد می باشد. دو جنین به علت رشد در ماه های آخر و اعمال فشار به رحم مادر، درد ایجاد می کنند و ممکن است زمان زایمان جلو بیفتد.
 
 2- ناراحتی های تنفسی نوزاد
یکی از مشکلاتی که پس از زایمان زودرس برای نوزادان دوقلو ایجاد می شود، نارس بودن ریه ها می باشد که در نتیجه، دو قلوها به ناراحتی های تنفسی مبتلا می شوند و باید برای تکامل ریه ها، مدتی را در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نگهداری شوند.
 
 3- وزن کم نوزاد هنگام تولد
وزن کم هنگام تولد، اصطلاحی برای توصیف نوزادانی است که با وزن کمتر از 2500 گرم متولد می شوند. وزن کم هنگام تولد نوزاد اغلب در نوزادانی که زود (قبل از 37 هفته بارداری) متولد می شوند، رخ می دهد. همچنین وزن کم هنگام تولددر موارد زایمان های دوقلو یا سه قلو، شایع است.
 
4- فشار خون بالا
مادرانی که دو قلو باردار هستند، باید به طور بسیار منظم در دوران بارداری خود تحت مراقبت پزشک متخصص زنان قرار داشته باشند و فشار خون آنها بررسی شود تا در صورت بالا  بودن، اقدامات درمانی برایشان انجام گیرد.
 
 5- دیابت بارداری
دیابت بارداری در مادرانی که دو قلو باردار هستند، بسیار شایع تر از بقیه مادران می باشد. باید قند خون این مادران به طور مرتب کنترل شود تا در صورت مشاهده هر گونه علامت غیرطبیعی، درمان برایشان انجام گیرد.
 
 6- احتمال کم زایمان طبیعی در دو قلوزایی
اگر امکان انجام زایمان طبیعی برای مادر وجود نداشته نباشد، باید به روش سزارین نوزاد را به دنیا آورد.

سزارین تنها در شرایط خاصی توصیه می شود. یکی از این شرایط، دو قلوزایی و یا چند قلوزایی می باشد. موارد بسیار کمی از نوزادان دو قلو گزارش شده است که با زایمان طبیعی به دنیا آمده باشند.3
 

تشخیص بارداری دوقلو

 
سونوگرافی
از بهترین راه های تشخیص بارداری دوقلو انجام سونو گرافی است که معمولا پزشکان دراوایل سه ماهه دوم بارداری تجویز می کنند. بعد از نشان دادن چند قلویی در سونوگرافی پزشکان می توانند دوقلوهای همسان وناهمسان را نیز تشخیص دهند.

در برخی مواقع ممکن است به علت ناهنجاری های کورموزومی یکی از قل ها ناپدید شودکه این بیماری سندرم قل ناپدید شده می گویند. ازبین رفتن یکی از قل ها در اوایل بارداری خطری برای قل دیگر ایجاد نمی کند.2
 

مسائل مربوط به بارداری دوقلویی

1- مادرانی که دو قلو حامله هستند، باید بدانند که به مقدار زیادی کالری در روز نیازمندند.

2- احتمال تولد نوزادان کم خون در طی حاملگی های دو قلویی بیشتر است. بنابراین به مادرانی که دوقلو حامله هستند، توصیه می شود هم از مواد غذایی سرشار از آهن در طی دوران بارداری استفاده کنند و هم قرص آهن را طبق تجویز پزشک مصرف نمایند.

 3- اضافه شدن وزن مادر در دوران بارداری، امری طبیعی است. واضح است که این میزان افزایش وزن در مادرانی که دو قلو باردار هستند، بیشتر است.

 4- مصرف قرص اسیدفولیک برای تمام مادران باردار الزامی است. اسید فولیک به رشد بافت عصبی نوزادان کمک زیادی می کند و در صورت عدم دریافت اسید فولیک کافی در دوران بارداری، احتمال به دنیا آمدن نوزادان با مشکلات عصبی زیاد می شود.

5- پس از به دنیا  نوزادان دو قلوی خود هم باید از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید تا به مقدار کافی شیر داشته باشید و کمتر از شیر خشک استفاده کنید.

6- هر چند وقت یک بار به طور منظم تحت معاینه پزشک متخصص زنان قرار بگیرید تا در صورت بروز مشکلاتی، سریع تشخیص داده شود. همچنین در طی این ویزیت ها،ص روند رشد نوزادان و سلامت انها بررسی شود.

 7- ویار بارداری در طی حاملگی های دوقلویی تشدید می شود، زیرا میزان هورمون های بدن مادر در اوایل حاملگی، به شدت افزایش پیدا می کند. بنابراین مادر باید راهکارهای مناسبی را برای غلبه بر ویار حاملگی رعایت کند.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.