سماق و یک دنیا خاصیت

سماک به (عربی سماق) میوه ای خوشه ای به رنگ قرمز و قهوه ای از خانواده ی پسته‌ ایان است که خشک و کوبیده شده و به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. سماق یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین ایرانیان می باشد.
پنجشنبه، 12 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
سماق و یک دنیا خاصیت

معرفی کامل گیاه سماق

سماق یا سماک، ادویه ای است که از خشک و آسیاب کردن  میوه گیاه آن به دست می آید. گیاه سماق به شکل درختچه های کوتاه بوده و در مناطق کوهستانی رشد می کند. میوه های سماق به شکل خوشه ای و قرمز رنگ هستند.

گیاه سماق از راسته افراسانان و هم خانواده با گیاه پسته است. البته سرده سماق شامل گونه های متفاوتی می شود اما ادویه ای که معمولا به همراه کباب استفاده می شود و بسیار متداول است، گونه ای است که Rhus coriaria نام دارد.

همان طور که گفته شد سماق انواع متفاوتی دارد، به همین جهت است که بعضی از انواع سماق میوه هایی به رنگ قهوه ای و بعضی از انواع دیگر آن میوه هایی به رنگ قرمز دارند. طبیعتا ادویه حاصل از انواع مختلف گیاه سماق نیز رنگ هایی متفاوت دارند؛ برخی به رنگ قرمز و زرشکی و برخی به رنگ قهوه ای هستند.1
 

طبع سماق

طبع سماق سرد و خشک است. سماق حاوی مقادیر بالای پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، اسید های چرب امگا 3، ویتامین C و پلی فنول هایی از جمله تانن می باشد.

سماق یک ادویه شناخته شده است بیشتر در خاورمیانه و مدیترانه رشد می کند و در آشپزی استفاده زیادی دارد.

در ایران و ترکیه از پودر سماق برای تهیه انواع کباب، ساندویچ و سالاد استفاده می کنند.2
 

خواص و فواید سلامتی سماق

 
1.یک آنتی اکسیدان قدرتمند است
سماق دارای آنتی اکسیدان های قوی است که با سلول های بدی مبارزه می کند و به سلول های سالم آسیب می رسانند.

با توجه به مطالعه ای علمی، آنتی اکسیدان ها با سلول های بدی که مسئول بیماری های قلبی، پیری زودرس، اختلالات شکم و بسیاری از رویداده ای ناگوار دیگر هستند مبارزه می کنند.
 
2. سماق برای مبارزه با عفونت های قارچی
در نتتجه تحقیقات علمی دیگر، معلوم شده است که سماق دارای خاصیت ضد قارچی موثر است. سماق قادر به مبارزه با آسپرژیلوس فلاووس (موثرترین سلول مضر)، به خصوص پاتوژن انسانی خواهد بود.

آسپرژیلوس فلاووس ممکن است که باعث عفونت ریه و تنگی نفس شود. شیمی درمانی یک درمان سرطان است که از داروها برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی استفاده می کند، یا با کشتن سلول ها یا با توقف آن ها از تقسیم کردن آن ها. این عفونت می تواند بسیاری از اعضا بدن از جمله ریه ها، قلب، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

درد قفسه سینه، تب و درد مفاصل، شایع ترین نشانه های عفونت قارچی هستند.
 
3. سماق برای مبارزه با میکروب
براساس مطالعه ای که در سال 2010 در ترکیه انجام شد، سماق یک گیاه ضدمیکروبی می باشد. گفته می شود که گیاه سماق به عنوان یک دفاع جدی در برابر مواد مغذی کم مصرف به ویژه سالمونلا تیفیموریوم مورد استفاده قرار می گیرد.

این یک سلاح بسیار موثر علیه میکروب ها است، وقتی که به عنوان مخلوطی از سوماق و روغن آویشن به کار می رود.
 
4. سماق مناسب برای دیابت
مطالعات نشان داده اند که گیاه سماق در درمان دیابت و چاقی موثر است. طبق نتایج آزمایشگاهی، سماق یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند.
 
5. سماق ادرار آور است
سماق دارای خواص ادرار اوری است بنابراین، مشاهده شده است که این یک گیاهی است که به حذف مواد سمی از بدن کمک می کند. برای دفع ادرار و التهاب دردناک و التهاب ناشی از التهاب مثانه استفاده می شود. در خاورمیانه، آب ترش سوماق یک گزینه رایج برای تسکین ناراحتی شکم استفاده می شود.
 
6. سماق برای مبارزه با سرطان
برخی مطالعات نشان داده اند که گیاه سماق دارای خواص ضد سرطانی است. اگر شما سیگاری هستید، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سرطان ریه را با استفاده از ترکیبی از شیمی درمانی و پرتو درمانی کاهش دهید.

محققان معتقدند که سرطان پستان از سلول های سالم در طول درمان محافظت می کند. در نتیجه، سوماق به عنوان یک عامل امیدبخش برای شیمی درمانی در نظر گرفته می شود.
 
7. سماق برای مناسب برای سلامتی زنان
عصاره سماق، چای سماق، پوست سماق به طور سنتی برای درمان بیماری های زنان به کار می رود. سماق نیز به صورت خارجی و موضعی در ترشحات شدید واژینال استفاده می شود.

به علاوه شیر مادر نیز افزایش می یابد. به درمان اختلالات قاعدگی، گرفتگی عضلات، سوختگی قاعدگی و درد با عمل کردن مثل استروژن کمک می کند.
 
8. سماق برای جلوگیری از پوکی استخوان
این یک بیماری شایع است که توسط استخوان های ضعیف و ترد ناشی از ریزش استخوان و افزایش خطر شکستگی مشخص می شود. خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می شود, احتمال ابتلا به پوکی استخوان در استخوان ران, گردن و ستون فقرات کمری وجود دارد.
 
9. چای سماق ضد التهاب است
التهاب به عنوان عامل اغلب بیماری ها شناخته می شود و سماق نوعی ادویه ضد التهاب است که به مبارزه با اختلالات مختلف، سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.
 
10. سماق برای تسکین درد ماهیچه ای
اگر از درد و ناراحتی مزمن ماهیچه ای رنج می برید, تغییر کابینه ادویه تان می تواند کمک کند. در واقع, یک مطالعه نشان داد که عصاره سماق از این گیاه می تواند به کاهش درد عضلانی در حین فعالیت هوازی در بزرگسالان سالم کمک می کند.3
 

فواید سماق از نظر طب سنتی چیست؟

سماق از منظر طب سنتی دارای مزاج سرد و خشک است. از این رو مصرف آن برای افراد گرم مزاج توصیه می شود.

همین طور مصرف سماق برای درمان بیماری هایی که مزاج گرم دارند بسیار نافع است.

مصرف سماق برای درمان گرما زدگی، تهوع و اسهال ناشی از گرمازدگی بسیار مفید است. زیرا گرمازدگی ناشی از غلبه صفرا است و سماق با مزاج سرد و خشک، می تواند به عنوان یک صفرابر، عملکرد مطلوبی داشته باشد.

سماق دارای خاصیت قابض و جمع کننده است. از این رو در درمان بیماری ها و مشکلاتی که نیاز به بند آورنده و جمع کننده دارند، استفاده می شود. به عنوان مثال در درمان اسهال ناشی از گرمی می توان از سماق استفاده کرد.

بعضی افراد دچار سستی عضلات کف لگن می شوند و به دلیل سستی این عضلات در دفع ادرار و مدفوع، به طور موقت دچار بی اختیاری می شوند. این افراد می توانند جوشانده خنک شده ای از سماق را تهیه کرده و در آن بنشینند. تکرار این عمل به مدت هفت روز برای رفع سستی عضلات بسیار مفید است.

همان طور که گفته شد سماق قابض و بندآورنده است و می تواند در درمان خونریزی های ناشی از زخم، خون دماغ، عادت ماهانه و سایر خونریزی های رحمی غیر عادی بسیار مفید باشد.

افراد گرم مزاجی که دچار التهاب یا زخم روده ای هستند، می توانند از سماق برای رفع التهاب روده بهره ببرند.

مصرف سماق به همراه گوشت قرمز، هضم آن را آسان می کند و از عوارض ناشی از مصرف گوشت قرمز می کاهد. مصرف سماق به افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود.

مصرف دم کرده سماق برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آسم، سرفه، گلودرد و عفونت های حنجره و گلو بسیار مفید است، زیرا خاصیت ضد میکروب و ضد باکتریایی دارد. می توان برای این کار دمکرده خنک شده سماق را قرقره کرده و بیرون ریخت.

برای رفع عفونت و قارچ های دهانی می توان از دمکرده سماق و نمک به عنوان دهانشویه استفاده کرد.

مضمضه سماق به همراه آب برای تقویت لثه مفید است.

از سماق می توان برای کاهش جذب چربی و در نتیجه کاهش وزن استفاده نمود. برای این کار می توان ساعتی پس از صرف وعده های غذایی از یک فنجان دمکرده سماق استفاده کرد.

سماق برای سلامتی قلب مفید است.

برای درمان بیماری های مرتبط با مفاصل می توان از سماق سود جست.

برای رفع سفیدی موهای سر می توان سر را با دمکرده سماق شستشو داد تا موها سیاه شوند.

برای رفع عفونت گوش می توان دمکرده خنک شده سماق را در گوش چکاند.1


مضرات استفاه از سماق

خوردن سماق تازه باعث مسمومیت می شود. بنابراین فقط باید خشک آن را مصرف نمود.

* به دلیل اینکه طبیعت سماق سرد است، برای افراد سردمزاج مناسب نیست و باید با گیاهان گرم مصرف شود.

* مصرف بیش از حد سماق می ‌تواند مسمومیت زا باشد.

* سماق را باید به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید.4

پینوشتها
1.www.boobard.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com
4.www.drsaina.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.