مزایا و مضرات نمک

نمک یکی از مهترین و اجتناب ناپذیرترین عناصر از زندگی ما است. بطوریکه حتی اگر شما غذای مورد علاقه خود را بخواهید استفاده کنید ولی نمک نداشته باشد از خوردن آن صرف نظر می کنید. نمک ادویه ایی ارزان و ضروری برای غذاهایی که میل می کنید می باشد. و مادر در زندگی روزمره برای مزه دار کردن غذاهایمان از آن استفاده می کنیم.
پنجشنبه، 12 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
مزایا و مضرات نمک

نمک چیست؟

نمک خوراکی ترکیبی یونی است که از سدیم و کلر (NaCl) تشکیل شده است. نمک یکی از موارد مهم جهت تنظیم سوخت و ساز بدن، عملکرد صحیح عضلات و انتقال پیام های عصبی به سراسر بدن است؛ اما مصرف زیاد نمک می تواند خطرات بسیار زیادی را برای بدن داشته باشد. این خطرات در افرادی که بیماری فشار خون دارند، به مراتب بیشتر است.

مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش فشار خون شده و ریسک حملات قلبی و سکته مغزی را به شدت زیاد می کند. سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه ی نمک را 5 گرم تعیین کرده است. در حقیقت وجود نمک برای بدن همه ما ضروری است؛ اما اگر در مصرف آن زیاده روی کنیم، می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای ما به وجود آورد.1
 

کاربرد نمک در خانه داری و زیبایی 

 
رفع بوی پیاز و سیر
معمولا پس از برش پیاز یا سیر، بوی پیاز یا سیر به راحتی از دستان شما برطرف نمی شوند.اینک ما یک راه سریع برای برطرف کردن این بو از دستان شما معرفی میکنیم!شما ابتدا باید دستانتان را خیس کنید سپس با نمک دستانتان را به هم بمالید تا بوی زمخت پیاز و سیر به راحتی از دستان شما برطرف شوند.
 
درمان جوش های صورت
 شما می توانید جوش های صورت خود را با استفاده از نمک درمان کنید بدین صورت که ابتدا صورت خود را بشویید سپس مقداری نمک بر روی قسمت هایی که جوش در آنجا رشد میکند بریزید. سپس با آب بشویید. همچنین از نمک برای درمان زخم های داخل دهان استفاده میکنند.
 
از بین بردن بوی کفش
بوی کفش هایتان در اکثر مواقع باعث خجالت کشیدنتان می شود و هیچ راهی را برای از بین بردن این بو نمیدانید.نگران نباشید،شما میتوانید فقط یک کیسه پارچه پر از نمک را در کفش هایتان قرار دهید. در عرض دو ساعت،مطمئن باشید که حتما غافلگیر خواهید شد!
 
درست کردن رنگ خانگی
فقط یک فنجان آرد را با یک فنجان نمک و آب مخلوط کنید. سپس چند قطره رنگ به این مخلوط اضافه کنید. رنگ خانگی شما آماده استفاده می باشد.
 
تازه نگه داشتن برش های میوه
یکی از بهترین استفاده های نمک تازه و با طراوت نگه داشتن برش های میوه می باشد بدینگونه که می توانید مقداری نمک را بر روی میوه های برش خرده بریزید و بدون هیچ گونه تغییر رنگ در میوه های برش خورده تان،از انها نگه داری کنید.
 
خوشبو نگه داشتن اتاق
با استفاده از یک نصف فنجان نمک و اضافه کردن چند گلبرگ رز در اتاق ضروری است و به خوشبویی اتاق کمک می کند. برای اینکه طبیعی تر بنظر برسد، بصورت مستقیم مخلوط نمک را بر روی یک پرتقال نصف پوست کنده قرار دهید.
 
 برق انداختن سینک
برای شوینده های گران هزینه نکنید. اگر میخواهید سینک آشپزخانه تان بدرخشد،آب لیمو و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید وسپس با این مخلط سینک آشپزخانه تان را بشویید. این یکی از کاربردهای مهم نمک است که شما را با نتیجه اش غافل گیر خواهد کرد.2
 

خواص درمانی نمک

 
۱. آفت دهان
شست‌وشوی دهان با آب‌نمک به کاهش درد و بهبود سریع‌تر آفت دهان کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری نمک را در نصف لیوان آب حل کنید. محلول را در دهان بچرخانید و سپس خارج کنید. این عمل را چند بار در روز انجام دهید تا آفت دهان بهبود یابد.
 
۲. زخم ناخن پا
گاهی اوقات ناخن انگشت بزرگ پا به درون گوشت فرو می‌رود و گیر می‌افتد. در گوشت فرو رفتن ناخن می‌تواند بسیار دردناک باشد. برای کاهش ورم و حساسیت ایجادشده، پای خود را چند بار در روز در محلول آب و نمک قرار دهید. بعد از این کار، از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و باندپیچی‌اش کنید. اگر بهبودی حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید.
 
۳. آب‌ریزش بینی
بهبود مجاری تنفسی در هنگام سرماخوردگی یا آلرژی یکی از مهم‌ترین خواص نمک است. این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر هم هست! از اسپری‌های بینی‌شورِ موجود در داروخانه‌ها یا از محلول آب و نمک خانگی برای شست‌وشوی مجاری بینی استفاده کنید.
 
۴. پسوریازیس و اگزما
نمک موجود در چشمه‌های آبگرم یا دریاچه‌های نمکی در بهبود بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مؤثر است. شنا کردن در این آب‌ها باعث کاهش التهاب و حفظ رطوبت پوست می‌شود.

اگر این مناطق در دسترس شما نیستند، ۱۵ دقیقه در محلول آب و نمک دریا در وان حمام، دراز بکشید. حتی یک فنجان نمک معمولی در آبی که استحمام می‌کنید به کاهش تورم اگزما کمک می‌کند.
 
۵. سوزش معده
جوش شیرین نوعی نمک است و خاصیت ضداسیدی دارد. یک قاشق چای‌خوری از این ماده را در آب سرد حل کنید و پس از صرف غذا بنوشید. اگر دچار سوزش معده مزمن هستید، خوددرمانی را ادامه ندهید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که جوش‌شیرین حاوی سدیم است، پس اگر رژیم غذایی کم‌نمک دارید یا مصرف نمک برای‌تان ضرر دارد، با تأیید پزشک باید از داروهای جایگزین استفاده کنید.
 
۶. نیش یا گزیدگی حشرات
خمیر جوش‌شیرین با مقداری آب می‌تواند هر نوع سوزش یا خارش یا ورم ناشی از نیش حشرات را بهبود ببخشد. همچنین استفاده از آن در کاهش عوارض پوستی ناشی از نیش زنبورعسل، آنژیوادم و تماس با گیاهان سمی مفید است.

۷. گلودرد
یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص نمک، استفاده از آن در بهبود علائم سرماخوردگی است. غِرغِره کردن محلول نمک و آب‌ گرم، در کاهش ورم گلو و بهبود گلودرد بسیار مؤثر است. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و چند بار در روز غِرغِره کنید.
 
۸. خستگی پا
دو فنجان نمک فرنگی حل‌شده در آب گرم، گزینه‌ای مناسب برای رفع درد و خستگی پا است. نمک فرنگی دارای منیزیم است. منیزیم در کارکرد عضلات بدن نقش دارد. البته بعید است که منیزیم از طریق پوست جذب شود و احتمالا این آب ولرم است که حس آسودگی را در پاهای ما ایجاد می‌کند. بااین‌حال، یک تشت آب‌نمک ولرم در رفع خستگی پا مؤثر است.
 
۹. بوی بد دهان
اگر بوی بد دهان شما یا دیگران را آزار می‌دهد، احتمالا ناشی از خشکی دهان یا آفت‌های دهانی است. برای رفع بوی بد دهان یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و دهان‌تان را یک دقیقه شست‌وشو دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. نمک موجود در جوش‌شیرین، باکتری‌های دهان را از بین می‌برد و تا سه ساعت بوی بد دهان را رفع می‌کند.
 
۱۰. رفع گرفتگی عضلات ناشی از گرما
اگر به‌مدت طولانی در گرما ورزش یا کار کنید، بدن‌تان مقدار زیادی آب و نمک از دست می‌دهد. این مسئله باعث بروزِ درد شدید و گرفتگی عضلات می‌شود. برای پیشگیری از آن، باید در حین فعالیت به‌مقدار کافی آب‌معدنی حاوی نمک و املاح موردنیاز بدن بنوشید. می توانید از آب معدنی‌های تجاری استفاده کنید یا اینکه با حل کردن یک قاشق چای‌خوری نمک در یک لیتر آب، خودتان آن را تهیه کنید.
 
۱۱. یبوست
۲ تا ۶ قاشق چای‌خوری نمک فرنگی (منیزیم سولفات) را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. می‌توانید کمی آب لیمو هم به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. مصرف این محلول در درمان یبوست مفید است.
 
۱۲. زردی دندان
برخی تحقیقات نشان داده است که استفاده از خمیر دندان‌های حاوی جوش‌شیرین در براق و سفید کردن دندان مؤثر است. نمک موجود در جوش‌شیرین، لکه‌های سطح دندان را پاک می‌کند.3
 

مضرات استفاده زیاد از نمک


1. افزایش فشارخون
در صورت دریافت نمک بیش از حد نیاز بدن،باعث افزایش فشار خون می شود.
 
2. ایجاد درد در اندام‌ها و آسیب به مویرگ‌ها
نمک آب را درون بدن نگه می‌دارد و وقتی مقدار آن زیاد شود و آب زیادی نیز در بدن و خون بماند، این فشار خون بالایی که ایجاد شده است، می تواند باعث درد در برخی اندام‌ها و حتی آسیب جدی مویرگ‌ها در آنها شود. البته بدن می‌تواند از طریق ادرار و تعریق مقداری از نمک اضافی بدن را دفع کند.

اما در کودکان توانایی دفع نمک از این دو طریق ذکر شده کمتر است و توصیه می شود که غذاهای کم نمک تری میل نمایند. مقدار نمکی که برای مصرف روزانه کودکان توصیه می شود، در کودکان 4-6 سال حدود 3 گرم، 1-3 سال حدود 2 گرم، در نوزادان 7-12 ماه 1 گرم و در نوزادان زیر 7 ماه کمتر از یک گرم می باشد.

در کودکان بالای 7 سال نیز تقریبا مانند افراد بالغ که حدود 5-6 گرم در روز ذکر شد مصرف شود.
 
3. بروز حمله قلبی و سکته مغزی
نمک زیاد در بدن همچنین باعث فشار آمدن به کلیه و مغز نیز می گردد. باعث بروز حمله قلبی (مسدود شدن یکی از سرخرگ های خروجی از قلب و سکته مغزی (از کار افتادن قسمتی از مغز) می شود.
 
4. پوکی استخوان
نمک زیاد علاوه بر موارد ذکر شده کلسیم را از خون گرفته و همراه ادرار از بدن خارج می‌کند که باعث بروز پوکی استخوان می شود.4

پینوشتها
1.www.reyhoon.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
4.www.news.fitshape.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.