همه چیز راجع به افسردگی صبحگاهی

اختلال افسردگی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها با عنوان تغییرات خلقی روزانه شناخته می‌شوند و علائم آن در ساعات مشخصی از روز شدت پیدا می‌کند.علائم افسردگی می‌تواند شامل احساس ناامیدی، ناراحتی و درماندگی باشد و این علائم ممکن است هنگام صبح تشدید شوند. اصطلاح رایج برای این تغییرات خلقی روزانه افسردگی صبحگاهی است.
پنجشنبه، 26 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به افسردگی صبحگاهی

افسردگی صبحگاهی

افسردگی انواع مختلفی دارد که یکی از آنها صبح‌ها گریبان ما را می‌گیرد؛ اگر صبح‌ها که از خواب بلند می‌شوید، رفتار طبیعی ندارید؛ مثلا نسبت به نور اتاقتان واکنش منفی نشان می‌دهید، حوصله هیچ کس حتی خودتان را ندارید، مسواک نمی‌زنید، به خودتان نمی‌رسید یا صبحانه نمی‌خورید، ممکن است شما افسردگی صبحگاهی داشته باشید.
 

علائم افسردگی صبحگاهی

اساسی ترین نشانه افسردگی از دست دادن علاقه نسبت به کارها یا فعالیت‌های مورد علاقه در گذشته است. در افسردگی صبحگاهی در واقع علائم افسردگی در اول صبح با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهند و فرد مبتلا به افسردگی صبحگاهی، احساس بهتری تا آخر شب خواهد داشت. از نشانه‌های این نوع افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکل در بیدار شدن از خواب و خارج شدن از رختخواب

کمبود انرژی شدید برای شروع روز

دشواری در انجام وظایف ساده مانند دوش گرفتن و درست کردن چای

خواب زیاد از حد

تاخیر و دشواری در فکر کردن و برنامه ریزی

بی توجهی یا عدم تمرکز 

ناامیدی شدید

تغییر در اشتها (غذا خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول)

هر چه از صبح می‌گذرد، علائم بالا کم رنگ تر شده و وضعیت رو به بهبود می‌رود.1
 

علت ابتلا به افسردگی صبحگاهی

پزشکان دلیل آشکاری را در ابتلا به افسردگی صحبگاهی تشخیص نداده‌اند اما فاکتورهای بسیاری در بروز آن نقش دارند. از آنجاییکه افسردگی صبحگاهی حدود ساعت مشخصی از طول روز ظاهر می‌شود پزشکان اغلب آن را با ناهماهنگی در ساعت زیستی بدن مرتبط می‌دانند. ساعت زیستی فرآیندی است که چرخه خواب – بیداری را تنظیم می‌کند. تغییرات هورمونی در طول روز می‌تواند بر ساعت زیستی تاثیر بگذارد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر تغییرات ریتم طبیعی بدن چندین فاکتور دیگر ممکن است در بروز افسردگی صبحگاهی و اختلال افسردگی ماژور تاثیر داشته باشد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این فاکتورها شامل موارد زیر است:

- سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی

- مصرف مواد مخدر یا مواد الکلی

- ابتلا به بیماری‌هایی که بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد

- اضطراب و اختلال کم توجهی – بیش فعالی

- وقوع اتفاقات ناگوار در زندگی.2
 

تشخیص افسردگی صبحگاهی

پزشکان برای تشخیص این بیماری، از فرد در مورد حالات روحی او در طول روز سوال می‌ کنند. همچنین سوالاتی در مورد خواب، وزن و اشتها نیز پرسیده می شود. پزشک یا درمانگر طول مدت علائم را بررسی می کنند و احتمال بهبودی را در بیمار ارزیابی می کنند.

بیماری های مشابه به افسردگی در بیمار بررسی می شوند و هر یک رد می شوند تا تشخیص قطعی ممکن شود. اطلاع از داروهای مصرفی و سابقه پزشکی بیمار نیز برای بررسی احتمال ابتلا به افسردگی ضروری است.3
 

درمان افسردگی صبحگاهی

اگر به تشخیص خود و در مرحله‌ی بعد با تشخیص پزشک فرد افسرده‌ای شناخته شدید، می‌توانید با روان‌درمانی یا استفاده از داروهای خاص ضد افسردگی به خودتان کمک کنید البته انجام دادن تمرین‌های حرکتی، ورزش، یوگا و طب سوزنی هم می‌تواند تا حد زیادی مغز شما را تحریک کند و سلامتی‌تان را بهبود بخشد.
 
خواب، افسردگی شما را درمان می‌کند
یک فرد می‌تواند با تاریک کردن اتاق خواب، حفظ دمای مناسب و از بین بردن حواس‌پرتی‌ها مثل تلفن همراه، تلویزیون و … به بهبود کیفیت خواب خود کمک کند. رعایت این مسئله باعث می‌شود صبح‌ها افسرده و کج‌خلق از خواب بیدار نشوید .
 
آماده شدن از شب قبل
گذاشتن لباس‌ها و وسایل مربوط به کار و مدرسه و مهیا کردن ناهار از قبل می‌تواند به شما انگیزه‌ی بیشتری برای بیدار شدن از خواب بدهد.
 
استراحت کافی
خوابیدن و بیدار شدن در زمان مشخص و میزان ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز می‌تواند علائم افسردگی صبحگاهی را بهبود بخشد.
 
استفاده از نور
نور می‌تواند با بدن انسان ارتباط برقرار کند؛ بنابراین صبح‌ها با باز کردن پرده‌ها اجازه دهید، نور خورشید به خانه وارد شود تا بدن راحت‌تر از خواب بیدار شود.

هر کسی با کس دیگر متفاوت است. اما چیزی که واقعا مرا از فردی که در یک توپ افسردگی و ناامیدی قرار داشت تغییر داد، نور درمانی بود.

نور درمانی( بعنوان مثال درمان با نور سفید) اغلب برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی شدید با الگوی فصلی بعنوان مثال( SAD) یا اختلالات خواب توصیه می‌شود.

البته هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما شواهد نشان می‌دهد که نور درمانی ممکن است به درمان افراد مبتلا به افسردگی کمک کند و یا دارای خواص ضد افسردگی باشد. روان شناس من و چند کارشناس دیگر که با آن‌ها ملاقات کرده‌ام، این چراغ‌ها را برای افراد مبتلا به انواع دیگر افسردگی‌های غیر فصلی نیز توصیه می‌کنند.

نشستن برای چند لحظه در مقابل نور کافی است تا دوز مورد نیاز خود را به دست آورید، به این معنی که لزومی ندارد بلافاصله از تخت خود خارج شوید. با این که چشمانم مبارزه می‌کنند تا باز نشوند، من معمولا تکیه داده، چراغ نور کوچک را روشن می‌کنم… و غیر ممکن است که دوباره چشم هایتان بسته شود و بخوابید.

ممکن است تلفنم را چک کنم یا یک فنجان چای گرم بخورم و مجددا به مدت ۲۰ دقیقه در حالی که هنوز در رختخواب هستم، به نور نگاه کنم. با گذشت زمان، من متوجه می‌شوم که آماده هستم و شروع به حرکت می‌کنم. دوست پسرم( که من با او زندگی می‌کنم و از ۱۲ زنگ هشدار پشت سر هم لذت نمی‌برد) نیز با من نشسته و می‌گوید که احساس می‌کند هوشیارتر است.

با توجه به گفته‌های درمانگاه Mayo، توصیه‌های معمول برای افسردگی فصلی، استفاده از جعبه نور لوکس ۱۰،۰۰۰ در فاصله ۱۶ تا ۲۴ اینچی ازصورت شما است. روزانه، ترجیحا صبح زود، بعد از بیدار شدن از خواب، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از آن استفاده کنید.4
 
ورزش کردن 
ورزش منظم و خصوصا در محیط های باز، موجب کاهش علائم افسردگی صبحگاهی می‌گردد. ورزش کردن در صبح، بی خوابی را کاهش داده و موجب سرزندگی می‌شود.1
 
روان‌درمانی
در روان درمانی به فرد کمک می‌شود تا الگو‌های فکری منفی و اشتباه خود را شناخته و آن‌ها را با الگو‌های مثبت جایگزین نماید. در جلسات درمانی بیمار از همه لحاظ ارزیابی شده و بهترین درمان اتخاذ می‌شود.1
 
دارودرمانی
درمان با کمک دارو‌های ضد افسردگی و ضد روانپریشی در کاهش علائم تاثیرگذار است، اما از طرفی آزمون و خطا برای یافتن بهترین دارو نیز زمان زیادی می‌برد. همچنین با دارو درمان به طور قطعی صورت نمی گیرد.1
 
تحریک مغز
در وضعیت های حاد و بیماری‌های خاص از تحریک‌های مغزی استفاده می‌شود.از روش‌های تحریک مغز می‌توان به الکتروشوک و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تکراری اشاره کرد. در برخی موارد این روش در درمان افسردگی‌های ماژور و مزمن نیزنتایج مطلوبی داشته است.1
 

مراجعه به پزشک

مثل دیگر افسردگی ها، افسردگی صبحگاهی هم درمان می شود. اگر احساس می کنید افسردگی صبحگاهی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با یک برنامه خوب و کامل به راحتی آن را برای شما درمان کند.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.isna.ir
3.www.simiaroom.com
4.www.delta.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.