سؤال روز بیست و سوم تولد

چگونه آروغ نوزادم را بگیرم؟

نوزادان پس از شیردهی نیاز داشته هوای موجود در معده شان خارج شود، در این مقاله نحوه انجام این کار را نشان می دهیم.‏
دوشنبه، 6 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه آروغ نوزادم را بگیرم؟
مرحله مهمی از تغذیه کودک، آروغ گیری او است. آروغ زدن برای خارج ساختن مقداری از هوایی است که نوزاد به هنگام شیر خوردن وارد معده خود می کند. در صورتی که به طور مرتب آروغ نوزاد گرفته نشود و مقدار بیش از حد هوا وارد معده او شود، موجب گشته نوزاد غذای خود را بالا آورده یا او را بدخلق و دچار نفخ می سازد.
 

نحوه آروغ گیری از نوزاد خود

هنگامی که قصد دارید آروغ نوزاد خود را بگیرید، به آرامی بر پشت او ضربات ملایم وارد سازید و یا پشت او را نوازش کنید. برای این کار دست خود را به صورت فنجان در آورید، این کار از کف دست برای نوزاد آرام تر خواهد بود.
 
برای جلوگیری از کثیف شدن لباس خود یا دلبندتان به هنگام بالا آوردن مقدار کمی شیر در زمان آروغ گیری می توانید یک حوله یا پیشبند را در زیر چانه او یا شانه خود قرار دهید.
 
حالتهای مختلفی را برای آروغ گرفتن امتحان کنید که هم برای شما و هم نوزادتان راحت باشد. بسیاری از والدین یکی از سه روشی که در زیر آمده است را بکار می برند:
 
* به صورت راست نشسته و کودک خود را در مقابل قفسه سینه نگاه دارید. چانه کودک شما باید روی شانه قرار گیرد و با یک دست کودک را نگاه دارید. با دست دیگر، به آرامی پشت کودک را نوازش کرده و ضربه ملایمی به آن بزنید. نشستن بر روی صندلی گهواره ای و تکان خوردن آرام با کودک در حین انجام این کار نیز می تواند به شما کمک کند.

* در حالی که به صورت راست نشسته اید کودک را بر روی دامان یا زانوی خود نگاه دارید. قفسه سینه و سر نوزاد را با یک دست خود نگاه دارید به طوری که چانه کودک در کف دست شما قرار گیرد. قسمت انتهایی کف دست نزدیک به مچ را بر روی قفسه سینه کودک قرار دهید اما مراقب باشید چانه کودک و نه گلوی او را نگاه دارید. با استفاده از دست دیگر به آرامی بر پشت نوزاد ضربه بزنید.

* کودک خود را رو به شکم بر روی دامان خود قرار دهید. سر کودک را نگاه داشته و اطمینان حاصل کنید که سر او بالاتر از قفسه سینه اش قرار داشته باشد. به آرامی به پشت کودک ضربه بزنید.

در صورتی که به نظر رسد نوزاد در حین غذا خوردن بی قراری می کند، خوردن او را متوقف ساخته و آروغ او را بگیرد و سپس دوباره شیر دادن را از سر بگیرید. با هر 2 تا 3 اونس (60 تا 90 میلی لیتر) شیر خوردن نوزاد در صورتی که از شیشه شیر استفاده می کنید سعی کنید آروغ او را بگیرید و نیز در صورت تغذیه او با شیر خود، هر زمان که می خواهید کودک را به سینه دیگر انتقال دهید، عمل آروغ گیری را انجام دهید.
 
اگر نوزاد شما در وضعیت هایی که در زیر آمده است قرار داشته باشد، در صورت استفاده از شیشه شیر با هر اونس شیر یا هر پنج دقیقه یک بار در زمانی که از شیر خود کودک را تغذیه می کنید، آروغ او را بگیرید:
 
* تمایل به خارج ساختن گاز از خود دارد
 
* زیاد تف می کند
 
* مبتلاء به بیماری رفلاکس اسید معده به مری (GERD) است.
 
* در طول تغذیه بی قراری می کند.
 
چنانچه پس از چند دقیقه نوزاد آروغ نزد، حالت قرار گیری کودک را عوض کرده و پیش از تغذیه مجدد او به مدت چند دقیقه آروغ او را بگیرید. همیشه به هنگام پایان یافتن زمان شیر خوردن نوزاد، آروغ او را بگیرید.
 
به منظور جلوگیری از بازگشت شیر از معده به بالا و در صورتی که کمی شیر بالا می آورد یا مبتلا به رفلاکس اسید معده است، پس از تغذیه به مدت 10 تا 15 دقیقه یا بیشتر او را راست نگه دارید. اما اگر گاهی اوقات کمی شیر بالا می آورد جای نگرانی نیست. این وضعیت احتمالاً  برای شما ناخوشایندتر از نوزادتان است.
 
گاهی اوقات ممکن است کودکتان به دلیل وجود گاز در معده از خواب بیدار شود. کودک دلبندتان را بلند کرده و آروغ او را بگیرید این کار ممکن است موجب به خواب رفتن مجدد او شود. با بزرگتر شدن نوزادتان، نگران نشوید اگر در طول تغذیه یا بعد از آن آروغ نمی زند. معمولاً این بدان معنا است که کودک شما آموخته است که چگونه بدون فرو بردن هوای مازاد غذا بخورد.
 
نوزادانی که دچار کولیک یا دل درد (حالتی که کودک به مدت 3 ساعت یا بیشتر در روز به گریه خود ادامه می دهد) می شوند ممکن است دچار گاز معده به دلیل فرو دادن بیش از حد هوا در طول دوره های گریه شوند که این امر حتی می تواند آنها را در وضعیت ناراحت کننده تری قرار دهد. اثر بخشی استفاده از قطره های ضد گاز برای رفع کولیک یا گاز معده هنوز به اثبات نرسیده است و برخی از این داروها می توانند خطرناک باشند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.