همه چیز درباره اختلال شخصیت وسواسی جبری

شخصیت وسواسی جبری، یکی از اختلالات شخصیت است که باعث می‌شود فرد بسیار منظم و سخت گیر و دقیق باشد. تمام اختلالات شخصیت ریشه در کودکی دارد و سبک زندگی معیوب، می‌تواند آن‌ها را به مرحله حاد و غیرقابل درمان برساند. بنابراین لازم است که در صورت مشاهده نشانه‌های شخصیت وسواسی جبری، اطلاعات خود را در این مورد بالا برده و در اسرع وقت به روانشناس مراجعه کنید.
دوشنبه، 6 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال شخصیت وسواسی-جبری (OCPD)

 افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری، کمالگرا بوده و به گونه‌ای زیاده از حد و انعطاف‌ناپذیر، نگران کنترل کردن تمامی جزئیات مربوط به مسائل هستند و همچنین معتقدند باید تمامی جزئیات، دقیقاً بر سر جای خود باشند. تفویض اختیار به دیگران از سوی آنان ناممکن است؛ زیرا این افراد هیچ‌گاه به دیگران اعتماد ندارند و آن‌ها را از دقّت کافی برخوردار نمی‌دانند. زندگی آنان توسّط مقرّرات، برنامه‌ها و روال‌های انعطاف‌ناپذیر کنترل می‌شود.

توجّه بیش از حدّ آن‌ها به کار، مانع از خودانگیختگی، آرمیدگی و برقراری روابط عمیق می‌شود. آنان در زمینهٔ مسائل مالی، هیجان‌ها و عواطف، افرادی تنگ‌نظر بوده و همواره اظهار می‌دارند که همیشه باید «حرف، حرف ما باشد»

برای این بیماران کنترل رفتار و محیط خود بسیار مهم است و بنابراین هر چیزی که برنامه‌ریزی معمول آنها را تهدید یا به خطر اندازد اظطراب شدید را در آنان بوجود می‌آورد، در نتیجه برای رفع این اضطراب آداب، رفتارها و برنامه‌های وسواسی بیشتر به زندگی خود و دیگران وابسته به او (مثل همسر و فرزندان) تحمیل می‌کنند.

شوخی برای این بیماران معنی ندارد و غالبا رفتار و خلقشان بسیار جدی و رسمی است، بدین ترتیب وقتی وارد زندگی خانوادگی آنها می‌شوید احساس می‌کند در یک پادگان نظامی هستید که کوچکترین خطا شدیدترین برخورد را در پی دارد.1
 

علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری

علائم اختلال شخصیتی وسواسی اجباری عبارتند از:

کمال‌گرایی تا جایی که باعث اختلال در به پایان رساندن وظایف می‌شود.

رفتار جدی، رسمی و خشک و سخت

بسیار صرفه جو در هزینه‌ها و پول

نیاز شدید به وقت شناسی

توجه شدید به جزئیات

از خود گذشتگی بیش از حد در کار کردن برای تامین هزینه‌های روابط خانوادگی و اجتماعی

احتکار وسایل فرسوده و بی فایده

ناتوانی در به اشتراک گذاشتن یا محول کردن کارها به دیگران به دلیل ترس از درست انجام نشدن کارها

پایبندی به لیست برنامه ریزی‌ها

پایبندی سفت و سخت به قوانین و مقررات

نیاز شدید به دستور دادن

احساس خود درست پنداری در مورد چگونگی انجام امور

پایبندی سفت و سخت به قوانین اخلاقی و معنوی.2
 

دلایل بروز اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD) چیست؟

علت دقیق بروز این اختلال نامشخص است. همچون سایر وجوه اختلال OCPD، علت آن نیز هنوز مشخص نشده است. در برخی از مطالعات موردی بزرگسالان تجربه‌ی این اختلال را از سنین کوچکتر به خاطر می‌آورند. این افراد ممکن است در دوران کودکی احساس کرده‌اند که نیاز است یه فرزند کامل و فرمان‌بردار باشند و این حس پیروی از قوانین در آ‌ن‌ها تا دوران بزرگسالی آن‌ها را همراهی کرده است.3
 

چه افرادی بیشتر در خطر اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD) قرار دارند؟

بنیاد بین المللی OCD تخمین زده است که مردان دوبرابر بیشتر از زنان دچار این اختلال شخصیتی هستند. براساس گزارش نشریه‌ی شخصیت سنجی (Journal of Personality Assessmen ) حدود ۲ الی ۷ درصد افراد جمعیت OCPD را تشکیل می‌دهند. این اختلال در دسته‌ی اختلالات بسیار شایع در میان مردم می‌باشد.

بسیاری از افرادی که با بیماری‌های روانی دیگر تشخیص داده می‌شوند احتمال اینکه اختلال شخصیت وسواسی اجباری نیز در آن‌ها تشخیص داده شود بسیار بالاست. اما آزمایشات و بررسی‌های زیادی لازم است تا تشخیص داده شود که نقش OCPD در اختلالات دیگر این افراد تا چه اندازه است.

افرادی که مبتلا به OCD شدید هستند بسیار احتمال دارد که دچار OCPD نیز باشند.3
 

درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری

برای درمان بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری، همراهی در درمان توسط همسر یا دوست توصیه می‌شود. نزدیک شدن به فرد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری برای بررسی رفتارهای وی، می‌تواند بسیار دشوار باشد. درمان‌های حمایتی برای اعضای خانواده و افراد نزدیک به فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری مفید است.

انجمن‌ها و گروه‌های پشتیبانی متعددی برای کمک به همسر یا افراد خانواده‌ی فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری یا دارای گرایش به اختلالات وسواسی جبری، وجود دارد. مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که رفتارهای فرد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواسی اجباری را بخشی از شخصیت وی و یک ویژگی پایدار از آرایش روانی آن شخص، بدانید. قبل از اینکه در مورد خواسته‌ی او جهت نحوه‌ی انجام کارها با او بحث کنید، از خودتان بپرسید آیا این موضوع به اندازه ای مهم است که من بخواهم با وی بحث یا مشاجره کنم؟

اگر متوجه شدید که فرد کارهایی را که از شما خواسته تا انجام دهید را دوباره خودش انجام می‌دهد، زیرا احساس می‌کند که کار شما دارای استانداردهای منحصر به فرد وی نیست، یا فرد ترجیح می‌دهد کاری را خودش انجام دهد، شخصا آن را انجام ندهید و این موضوع را به خودتان نگیرید. به یاد داشته باشید که این ویژگی‌ها بخشی از وجود فرد است و بازتابی منفی در مورد شما نیست.

برای درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری، احتمالا دکتر روانپزشک شما با استفاده از یک رویکرد سه جانبه به درمان شما می‌پردازد، که شامل موارد زیر است:
 
درمان شناختی رفتاری (CBT)
درمان شناختی رفتاری نوع رایجی از مشاوره در زمینه‌ی بهداشت روانی است. در طول درمان شناختی رفتاری، طبق برنامه‌ی منظم با روانشناس خود ملاقات خواهید کرد. این جلسات منظم شامل همکاری با روانشناس و صحبت در مورد اضطراب، استرس یا افسردگی است.

روانشناس به شما توصیه خواهد کرد که تاکید کمتری بر کار داشته باشید و در عوض بر تفریح و سرگرمی، خانواده و دیگر روابط میان فردی تاکید بیشتری داشته باشید.
 
دارو درمانی
جهت کاهش اضطراب در چرخه‌ی اختلال وسواسی اجباری، پزشک ممکن است مهارکننده‌ی انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) تجویز کند. علاوه بر مهارکننده‌ی انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) گروه‌های پشتیبانی و روانپزشک نیز به شما کمک خواهند کرد.معمولا استفاده‌ی طولانی مدت از داروها در درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری توصیه نمی شود.
 
آموزش آرام سازی
آموزش آرامش یابی شامل تکنیک‌های خاص تنفس و آرام سازی است که می‌تواند به کاهش احساس تنش و استرس و اضطراب کمک کند، این علائم در اختلال شخصیت وسواسی جبری رایج هستند. نمونه هایی از اقدامات آرام بخش توصیه شده عبارتند از یوگا، تای چی و پیلاتس.2
 

برخورد با شخصیت وسواسی جبری بر اساس اختلال وی

اگر قصد زندگی و ازدواج با شخصیت وسواسی جبری را دارید بهتر است بدانید چگونه باید با یک شخصیت وسواس اجباری برخورد کنید. برای این کار ابتدا باید بدانید که آن‌ها چگونه رفتار می‌کنند. چه رفتاری در آن‌ها مشهود است که شما می‌توانید تشخیص دهید. البته تشخیص دقیق توسط متخصص صورت می‌گیرد.

1- شخصیت وسواسی جبری بسیار مرتب و خوش لباس است. پوشش و رفتار آن‌ها را مسخره یا مورد نقد قرار ندهید.

2- برای شخصیت وسواسی جبری هیچ تفکر خاکستری وجود ندارد. همه چیز یا سیاه است یا سفید. ممکن است در مورد بسیاری از مسائل بی‌منطق باشند، تعادل برای آن‌ها معنا ندارد.

3- شخصیت‌های وسواسی جبری عمدتا معتقدند که حق با آن‌هاست. وقتی یک شخصیت وسواسی جبری به شما بگوید حق با شماست، احتمالا عاشق شما شده است.

4- ارزش‌های افراد با شخصیت وسواسی جبری انعطاف ناپذیر است. تفکر دوگانه باعث می‌شود که نظر دیگران را نپذیرند. درباره ارزش‌هایشان ممکن است گوش کنند، اما ساعت‌ها درباره اینکه چرا ارزش‌های آن‌ها بهتر است با شما صحبت می‌کنند.

5- شدیدا به جزئیات دقت می‌کنند. ممکن است جزئیات بسیار زیادی را کنار هم بگذارند و نتیجه‌های نادرست بگیرند. حتی ممکن است درباره جزئیات بی‌معنی و بی‌اهمیت شما را بازجویی کنند.

6- شخصیت وسواسی جبری قوانین و نظم فراوان دارند و ممکن است شدیدا این نظم و چهارچوب‌ها برای دیگران آزار دهنده باشد.

7- شخصیت وسواسی جبری اعتیاد به کار دارد، شدیدا کار می‌کنند و ممکن است به دلیل قانون پذیری زیاد، مورد انتقاد همکاران باشند.4

پینوشتها
1.www.asriran.com
2.www.doctoreto.com
3.www.fullfekr.com
4.www.honarehzendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما