‏ سؤال روز بیست و پنجم تولد

قد و وزن نوزادان تازه متولد شده چقدر است؟

وزن و سایز سالم در نوزادان مختلف متفاوت است. در این بخش به این موضوع می پردازیم.‏
چهارشنبه، 8 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قد و وزن نوزادان تازه متولد شده چقدر است؟
نوزادان در سایزها و اندازه های متفاوتی به دنیا می آیند. بیشتر نوزادانی که در هفته های سی و هفتم تا چهلم بارداری به دنیا می آیند، از وزنی بین 5 پوند و 8 اونس (500ر2 گرم) و 8 پوند و 13 اونس (4000 گرم) برخوردارند.
 
نوزادانی که از وزنی کمتر یا بیشتر از وزن میانگین برخوردار باشند معمولاً نوزادانی سالم به شمار می روند. اما ممکن است بعد از زایمان به مراقبت و توجه بیشتری از سوی پزشکان و پرستاران نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که هیچ مشکلی در آنها وجود ندارد.
 
موارد مختلفی می تواند بر سایز و اندازه کودک در بدو تولد تأثیر بگذارد. طول دوران بارداری در این امر دارای اهمیت است. نوزادانی که در موعد مقرر یا دیرتر به دنیا می آیند، نسبت به متولدین زودتر از موعد مقرر، از سایز بزرگتری برخوردارند.
 
عوامل دیگر تأثیرگذار بر قد و وزن نوزاد عبارتند از:
* سایز والدین: والدین بزرگ و قد بلند احتمال دارد صاحب نوزادانی بزرگتر از سایز متوسط شوند. والدین کوتاه قد و ریز اندام احتمال دارد صاحب نوزدانی کوچکتر از سایز متوسط شوند.
 
* چند قلو زایی: در صورتی که فرزندانتان دو قلو، سه قلو و یا بیشتر هستند، احتمال دارد از حد معمول کمی کوچکتر به دنیا آیند. چند قلوها مجبورند که فضای رشد مشترکی را در رحم داشته باشند و اغلب زود به دنیا می آیند، که این امر منجر به برخورداری از اندازه کوچک در هنگام تولد می شود.
 
* ترتیب تولد: نوزادان اول گاهی اوقات از برادران یا خواهران کوچکتر از خود که بعد از آنها به دنیا می آیند کوچکتر هستند.
 
* جنسیت: دخترها معمولاً کوچکتر از پسران هستند اما این اختلاف در بدو تولد اندک است.
 
* سلامتی مادر در دوران بارداری: از جمله مواردی که می تواند منجر به کاهش وزن نوزاد هنگام تولد شود، بالا بودن فشار خون مادر یا مشکلات قلبی است. همچنین مادرانی که در طول دوران بارداری مصرف کننده مواد مخدر، سیگار و الکل هستند نیز نوزادانشان با کمبود وزن به دنیا می آیند. در صورتی که مادر مبتلا به دیابت یا چاقی باشد، فرزند او ممکن است از وزن بیشتری هنگام تولد برخوردار باشد.
 
* تغذیه در دوران بارداری: تغذیه مناسب برای رشد کودک ـ قبل و بعد از تولد بسیار حیاتی است. رژیم غذایی ضعیف در دوران بارداری می تواند بر میزان وزن نوزاد و رشد او تأثیر بگذارد. افزایش وزن زیاد باعث می شود کودک بزرگتر از حد متوسط ​​متولد شود.
 
* سلامتی کودک: وجود عوارض پزشکی، از جمله برخی نقایص هنگام تولد و برخی عفونت ها در دوران بارداری، می تواند بر وزن کودک به هنگام تولد و رشد بعدی او تأثیر بگذارد.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.