افشای پشت پرده کاریکاتور موهن شارلی ابدو

امروز، در اوج انعقاد قراردادها و تفاهم نامه های همکاری محرمانه و غیرمحرمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی با برخی سران عربی حوزه خلیج فارس، ناگهان انتشار کاریکاتور و تصاویری با مضمون اهانت به مقدسات مسلمانان در دستور کار رسانه های غربی قرار می گیرد تا با انحراف اذهان عمومی، از توجه و بررسی ابعاد پیدا و پنهان این قبیل اتحاد و همکاری های نامبارک جلوگیری شود.
شنبه، 22 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
افشای پشت پرده کاریکاتور موهن شارلی ابدو
در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۵ «روزنامه یولاندز-پستن» دانمارک، کاریکاتوری توهین آمیز از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) منتشر کرد که خشم مسلمانان جهان را در پی داشت اما در نهایت و در کمال ناباوری؛ طراح کاریکاتور مذکور، با عنوان آزادی بیان در رسانه ها و مجوز نقدی بر ادیان، از جرم «توهین به اسلام» تبرئه شد! در حالی که این قبیل بهانه ها، تنها مفرّی برای عوام فریبی عموم مردم بالاخص مسلمانان است.

در سال 2008 ، سه فرد که قصد ترور کاریکاتوریست دانمارکی را داشتند، توسط پلیس دستگیر و به همین بهانه، بسیاری از کشورها همچون؛ آلمان، هلند، نروژ و فرانسه اقدام به بازنشر کاریکاتور موهن روزنامه دانمارکی کردند. مقصدر از این بازنشر، اعتراض به رفتار خشونت بار مسلمانان در راستای جلوگیری از این روند اعلام شد.

آنچه که در این میان حائز اهمیت است، ثبت رسمی «روز جهانی توهین به مقدسات» یا کفرگویی (The day of blasphemy) از سوی «سازمان آموزشی ناسودبر» (CFI) در روز 30 سپتامبر سال 2005 می باشد. مسئولین این تصمیم گیری، معتقدند که در سالروز انتشار کاریکاتور توهین آمیز دانمارکی باید اجازه آزادی بیان و نقد ادیان به همگان داده شود تا تابوها شکسته شوند، اما تاکنون بیشترین آمار توهین ها مربوط به دین مبین اسلام بوده است! (سازمان آموزشی ناسودبر، مرکزی پژوهش در زمینه گسترش اندیشه های سکولاریسم جهانی است.)

البته توهین به اسلام و مسلمانان، پدیده ای نوظهور نبوده و پیش تر شاهد انتشار گسترده کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی و به آتش کشیده شدن کتاب مقدس مسلمانان (قرآن) در کشور سوئد بوده ایم که با حمایت و تشویق سردمداران غربی در لوای تحقق آزادی بیان و عقاید همراه بوده است.کارشناسان مذهبی سراسر جهان، کشور فرانسه را مهد توهین به دیگر ادیان و کفرگویی معرفی کرده اند چرا که سردمداران فرانسه؛ از سال 1881 رسمأ کفرگویی و توهین به ادیان را آزاد و هرگونه جزا و پیگرد قانونی برای آن را از قوانین خود حذف کردند.«رونالد لیندزی» مدیر این مرکز درباره این روز جهانی به رسانه ها گفت: «به نظر ما عقاید دینی و ارزش های مربوط به آن باید زیر همان میزان انتقاد و بررسی قرار بگیرند که عقاید سیاسی جهانیان متحمل آن هستند. ولی در مورد دین تابو وجود دارد و ما وظیفه دارید از آن گذر کنیم تا آزادی قلم و بیان خدشه دار نشود.»
 

بهانه ای به نام آزادی بیان!

آزادی بیان (Freedom Of Expression) ، عنوانی روشنفکرانه با تعاریفی متعدد و متفاوت در کشورهای مختلف سراسر جهان است. امروزه آزادی بیان یکی از شرایط اصلی و اساسی روشنفکری قلمداد می شود که متاسفانه در برخی کشورها با تحریفات گسترده ای همراه شده و از آن در راستای پیشبرد اهدافی از پیش تعیین شده استفاده می شود و این نشان دهنده آن است که هنوز هم سیاست نخ نما شده غربی ها که می گوید: «هدف، وسیله را توجیه می کند» کاربردهای وافری در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی دارد چرا که آنها برای نائل آمدن به برخی اهداف ویژه، از تمامی چهارچوب ها و خط قرمزها می گذرند و از هر وسیله و ابزاری استفاده می کنند و این دقیقا همان نقطه ای است که «حقوق بشر» زیر لگدهای سنگین «آزادی بیان»، لِه شده و معنا و مفهوم خود را از دست می دهد.

در این راستا کاملأ واضح و مبرهن است که امروز؛ مدعیان نقاب دار حقوق بشر و آزادی، برای چندمین بار به ارزش ها و اعتقادات 1/5 میلیارد مسلمان ساکن در سراسر جهان (معادل یک پنجم از جمعیت جهان) توهین و حقوق اولیه آنها را تضییع کرده اند.

مجله فرانسوی «شارلی ابدو» (Charlie Hebdo) در آخرین شماره ماه سپتامبر سال جاری، با انتشار کاریکاتوری تمسخرآمیز نسبت به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) از «ژان کابو» بار دیگر آزادی بیان را بهانه ای برای توهین به دین مبین اسلام قرار داد. با کمی ژرف اندیشی در سیاست های غرب و اروپا نسبت به اسلام و مسلمانان، به سهولت در می یابیم که توهین و اهانت به مقدسات تنها در به تصویر کشیدن یک کاریکاتور و یا نگارش یک مقاله خلاصه نمی شود، بلکه این روند نامطلوب در راستای تحریف اذهان عمومی از مسائل خاص سیاسی غرب و جلوگیری از افزایش میزان قدرت اسلام راه اندازی شده است.

اینک نیز، در اوج انعقاد قراردادها و تفاهمنامه های همکاری محرمانه و غیرمحرمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی با برخی سران عربی حوزه خلیج فارس، ناگهان انتشار کاریکاتور و تصاویری با مضمون اهانت به مقدسات مسلمانان در دستور کار رسانه های غربی قرار می گیرد تا با انحراف اذهان عمومی، از توجه و بررسی ابعاد پیدا و پنهان این قبیل اتحاد و همکاری های نامبارک جلوگیری شود.

باید توجه داشت که این مجله، پیش تر و در سال 2006، به عنوان حمایت از آزادی بیان؛ 12 کاریکاتور منتشر شده در «روزنامه یولاندز-پستن» سال 2005 را منتشر کرده بود. این مجله در سال 2015 نیز در پی اهانت به پیامبر عظیم الشأن اسلام، با خشم و نفرت مسلمانان و حمله به دفتر مرکزی آن روبرو شد که در نهایت طراح کاریکاتور توهین آمیز به پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) کشته شد.

به بیان دیگر؛ هر گاه دولتمردان جهانخوار، متوجه گسترش اسلام در میان جهانیان و همچنین روند تساعدی گرایش به آن می شوند و یا در دورانی که قصد اِعمال سیاسی ویژه و مخرب را دارند، از انتشار مقاله ای خاص، کاریکاتور و یا عکسی جهت دار، در رسانه ها استفاده می کند تا با این روند، به اهداف خاص خود در راستای جهانخواری و سلطه طلبی دست یابد و دغدغه اعتراض را نداشته باشند.

در این راستا باید تاکید کرد که جامعه شناسان و کارشناسان مذهبی سراسر جهان، کشور فرانسه را مهد توهین به دیگر ادیان و کفرگویی معرفی کرده اند چرا که سردمداران فرانسه؛ از سال 1881 رسمأ کفرگویی و توهین به ادیان را آزاد و هرگونه جزا و پیگرد قانونی برای آن را از قوانین خود حذف کردند.


سیاست اسلام هراسی با توهین به مقدسات

اسلام هراسی Islamphobia از گذشته تا کنون یکی از ابزار اصلی قدرت های غربی، در مبارزه با اسلام و مسلمانان در راستای تضعیف و گوشه نشین کردن آنان بوده است. این پنل سیاسی؛ گاه با جنگ نظامی و گاه با جنگ نرم، محقق شده و امروزه که رسانه ها، قدرت را از ادوات نظامی ربوده اند این روند؛ در قالب نوشتار، عکس های ویژه و هدفمند و همچنین کاریکاتور نمایان شده که از میزان تاثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است.

کاریکاتور Caricature که از بدو ایجاد؛ نشان از اعتراض با نقاب طنز را داشت تا از هر گونه توبیخ و مجازات قانونی مصمون بماند، امروزه مورد سوء استفاده بسیاری از سیاستمداران و رسانه های تحت حمایت آنها قرار گرفته؛ تا جایی که حتی خط قرمزها، چهارچوب ها و ارزش های ادیان مختلف را نیز در هم شکسته و مورد هدف قرار داده است.

اینک جای این سوال پیش می آید که چرا اسلام مورد هدف قرار گرفته است؟! بر اساس اعلام نتایج یک پایگاه پژوهشی؛ بر اساس روند کنونی رشد دین اسلام در جهان، طی 40 سال آینده اسلام با بیشترین رشد پیروان در سراسر جهان، گوی سبقت جذب و فراگیری را از مذاهبی همچون مسیحیت و یهودیت می رباید. از این رو، علاوه بر توهین و هتاکی در قالب های ذکر شده، گروهک های تروریستی همچون داعش نیز از سوی غرب حمایت شدند تا هراس افکنی از اسلام را به سر حد آن رسانده و از تشکیل خاورمیانه قدرتمند اسلامی جلوگیری کنند.

در این راستا «هیلاری کلینتون» وزیر اسبق امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در کتاب خاطرات خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اذعان می کند که داعش را تاسیس و از آن حمایت کردیم تا رسیدن به هدف تقسیم و انشقاق خاورمیانه را تسهیل و تسریع بخشیم. از این رو، با همراهی اتحادیه اروپا آن را به رسمیت شناخته و به تجهیز آن کمک کردیم، اما هرگز تصور نمی کردیم که اقدامات این گروه افراطی به خود ما آسیب برساند!

از آنچه که اجمالأ به آن پرداخته شد، چنین بر می آید که موج گسترده جدیدی از جنگ نرم رسانه ها با تکنیک های نوین، در حال وقوع است تا اذهان عمومی را از وقایع و رویدادهای مهم و ویژه سیاستمداران جهانخوار غربی منحرف و مسیر تحقق اهداف خصمانه و تفرقه افکنانه آنها را هموار سازد. از این رو بر عموم مردم جهان، بالاخص مسلمانان ضروری است تا با افزایش سواد رسانه ای و تأمل ویژه و موشکافانه در رویدادهای خُرد و کلان جاری، بیش از پیش هشیار باشند تا از قدرت افزایی نظام سلطه و تضعیف اسلام و مسلمانان جلوگیری کنند.

از دیگر سو انتظار می رود؛ دولت و مسئولین وزارت امور خارجه با اتخاذ مواضع ویژه و مقتدرانه واکنشی قاطع، صریح و درخور، نسبت به این هتاکی و افراد حمایت کننده از آن همچون رئیس جمهور فرانسه (امانوئل مکرون) نشان دهند تا از تکرار چنین رفتار نابخردانه و اهانت آمیزی جلوگیری شود.
 

منابع:

1- اسلام هراسی به شیوه "شارلی ابدو"، تابناک
2- ریشه‌های توهین به مقدسات اسلامی در غرب چیست؟، مشرق نیوز
3- هیلاری کلینتون: داعش را خودمان ساختیم، خبرگزاری ایسنا
4- اسلام ناب؛ استخوانی در گلوی استکبار، ایکنا
5- مدعیان حقوق بشر به اعتقاد میلیاردها مسلمان توهین می‌کنند، جهان نیوز


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.