ابوبکر بغدادی، از تولد تا هلاکت

ابوبکر بغدادی که پیشرفت خود در حوزه رهبریت را مدیون بن لادن (رهبر گروه تروریستی القاعده) بود در سال 2011 و پس از گشته شدن وی توسط نیروهای آمریکا، رسما با ایالات متحده آمریکا اعلام جنگ کرد و سوگند خورد که انتقال خون بن لادن را خواهد گرفت.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
ابوبکر بغدادی، از تولد تا هلاکت
«ابوبکر البغدادی کشته شد»، این خبری بود که روز گذشته و با تایید مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا، شوک عظیمی به جهانیان وارد کرد. سرکرده گروه تروریستی داعش توسط نظامیان آمریکایی پس از ساعت ها عملیات در خاک کشور سوریه به هلاکت رسید.
 

ابوبکر بغدادی کیست؟

ابراهیم عواد ابراهیم البدری القریشی معروف به ابوبکر بغدادی که دکترای علوم انسانی دارد، از اواخر دهه نخست سال 2000 به پایه ریزی تشکیلات سلفی اقدام و در سال 2010 رسما دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را تاسیس کرد. این گروه افراطی با نام اسلام در کشورهای مختلف از جمله عراق، لیبی، افغانستان و سوریه شعبی را تاسیس و سعی بر پاک سازی جهان از معاندان خود دارد.

باید توجه داشت که ابوبکر بغدادی از سال 2003 عضو القاعده بوده و نام وی جزو لیست وحشتناک ترین لیدرهای اصلی گروه های تروریستی جهان مشاهده می شود. بغدادی پس از حمله آمریکا به عراق وارد مجلس شورای مجاهدین و پس از آن به انجمن قضایی دولت اسلامی عراق راه یافت و از این رو توانست در میان کم کیشان خود طرفداران بسیاری پیدا کند. بغدادی و زرقاوی (موسس القاعده عراق) همکاری تنگاتنگی داشتند که بر قدرت آن ها می افزود و نهایتا زمینه ساز راه اندازی گروه تروریستی جند الشام در افغانستان شد.

آنچه که در این میان مهم است، اهمیت شخص ابوبکر بغدادی برای سردمداران غربی به ویژه آمریکا بود. آن ها از سال 2000 وی را تحت تعقیب قرار داده و برای نخستین بار در سال 2005 در طی عملیتی نظامی و انفجار مقر داعش در شمال عراق اعلام کردند که ابوبکر البغدادی را کشته اند اما پس از 1 هفته و با صدور بیانه ای، بغدادی زنده بودن خود را اعلام و عملیات شکست خورده به حساب آمد.

ابوبکر بغدادی که پیشرفت خود در حوزه رهبریت را مدیون بن لادن (رهبر گروه تروریستی القاعده) بود در سال 2011 و پس از گشته شدن وی توسط نیروهای آمریکا، رسما با ایالات متحده آمریکا اعلام جنگ کرد و سوگند خورد که انتقال خون بن لادن را خواهد گرفت و دقیقا از همین زمان بود که تعداد عملیات ها و حملات تروریستی در سراسر جهان رو به افزایش گذاشت و دولت آمریکا طی جلسه ای اضطراری دستگیری وی را در اولویت امور بین المللی خود قرار داد.دستگیری بغدادی یکی از اهداف اصلی حضور نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه بود و عملیات های بسیاری برای نزدیک شدن به وی به اجرا گذاشته و هر بار با شکست مواجه شد. تا آن که نهایتا در 27 اکتبر سال جاری و با افشای محل اختفای بغدادی توسط فردی به نام «محمد علی ساجت» (باجناق ابوبکر البغدادی) در درگیری به هلاکت رسید و به اذعان خبرگزاری فاکس نیوز جسد بغدادی مورد آزمایش دی ان ان DNN قرار گرفته و پزشکان مرگ وی را تایید کرده اند.در یکم ژوئیهٔ سال 2014 و در پی جنگ قدرت میان رهبر کنونی القاعده (ایمن الظواهری) و ابوبکر البغدادی، الظواهری وی را از گروه القاعده اخراج و با وی و گروه داعش قطع همکاری کرد. همین موضوع باعث شد که البغدادی خود را رسما خلیفه عراق و سوریه اعلام کرده و برای باز پس گیری این 2 کشور، دست به حملات تروریستی گسترده ای بزند. وی به موازات این حرکت، با انتشار بیانیه ای از تمامی مسلمانان جهان خواست تا اگر به فکر حفظ مال و جان خود هستند به مناطق که در دست داعش است مهاجرت و عضویت خود را در این گروه رسما اعلام کنند، در غیر این صورت، کافر و ریختن خون آن ها حلال خواهد بود. درست 4 روز پس از اعلام خلافت ابوبکر بغدادی، وی در نماز جماعت مسجد موصل حاضر و با ایراد سخنرانی گفت: «از من اطاعت کنید. من ولی امر شما هستم؛ هر چند بهترین شما نیستم اما اگر مرا برحق می‌دانید به من یاری دهید. اگر مرا برحق نمی‌دانید به راه حق برگردانید و تا زمانی که من تابع پروردگار هستم، از من پیروی کنید.»

بغدادی یکی از ایدئولوژی های اصلی داعش را جنگ برای نابودی شر می دانست و همواره تاکید داشت که نبرد اصلی، میان خیر و شر در کشور سوریه روی خواهد داد و به همین خاطر، تمامی مسلمانان جهادگر باید برای شرکت در این جنگ جهانی به سوریه مهاجرت کرده و از مال و جان خود در راه رضای خدا و پیروزی اسلام بگذرند! این در حالی است که گروه تروریستی داعش اصلی ترین احکام و قوانین دین مبین اسلام را زیر پا گذاشته و با کشتار وحشیانه بی گناهان در سراسر جهان در مسیر اسلام هراسی غربی ها حرکت می کنند.

ابوبکر بغدادی طی 5 سال گذشته به صورت کاملا مخفیانه زندگی می کرد و سالی 1 و یا 2 بار با انتشار ویدئویی از پیش ضبط شده، بغدادی را به تصویر می کشید که جهانیان را تهدید به گرفتن انتقام کشته شدگان دولت داعش می کرد و به گفته تحلیلگران سیاسی، این اقدام تنها با هدف ایجاد رعب و وحشت در سراسر جهان و اعلام زنده بودن بغدادی در میان حواشی و شایعات مرگ وی صورت می گیرد.
 

افشای محل اختفای ابوبکر بغدادی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، دستگیری بغدادی یکی از اهداف اصلی حضور نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه بود و عملیات های بسیاری برای نزدیک شدن به وی به اجرا گذاشته و هر بار با شکست مواجه شد. تا آن که نهایتا در 27 اکتبر سال جاری و با افشای محل اختفای بغدادی توسط فردی به نام «محمد علی ساجت» (باجناق ابوبکر البغدادی) در درگیری به هلاکت رسید و به اذعان خبرگزاری فاکس نیوز جسد بغدادی مورد آزمایش دی ان ان DNN قرار گرفته و پزشکان مرگ وی را تایید کرده اند.

ترامپ نیز در سخنرانی شب گذشته خود، با افتخار مرگ ابوبکر بغدادی را پس از ساعت ها عملیات (عملیات باریشا- حمله به البغدادی) و پرواز بالگردهای نظامی بر فراز سوریه اعلام و تاکید کرد که محل اختفای وی از هفته گذشته زیر نظر ماموران اطلاعاتی ما بود تا روز گذشته که وی از دست نظامیان ما می گریخت و در نهایت و با گیر افتادن در یک تونل، با انفجار کمربند انتحاری به هلاکت رسید و این است سزای ترسوهایی که با ما مخالفت می کنند!

ترامپ سعی دارد نشان لیاقت کشتن ابوبکر بغدادی را به سینه خود آویخته و اعلام کند که در تلاش است صلح، ثبات و امنیت را برای خاورمیانه به ارمغان آورد در حالی که خود و دولت های پیش از وی مهره اصلی آتش افروزی در منطقه و ناامن سازی آن بوده و هستند.
 

واکنش ها به کشته شدن بغدادی

- مارک اسپر (وزیر دفاع آمریکا)؛ ابوبکر بغدادی رهبری با نفوذ بود که بی شک مرک وی تاثیر منفی گسترده ای بر عوامل بازمانده داعش خواهد گذاشت.
- دومینیک راب (وزیر خارجه بریتانیا)؛ نباید اجازه دهیم گروه داعش از بغدادی اسطوره ای قابل پرستش بسازند.
- مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا)؛ دولت ما شیطان بزرگ را به سزای اعمالش رساند. او به سرنوشتی دچار شد که لیاقت آن را داشت. از امروز آمریکایی امن تر را شاهد خواهیم بود.
- بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل)؛ به ترامپ تبریک می گویم. وی با این کار نشان داد که هنوز کارهای بزرگی برای انجام دادن داریم.
 

پی‌نوشت:

1. ایدئولوژی داعش بر چه استوار است؟، خبرگزاری ایسنا
2. چه کسی محل اختفای ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را لو داد؟، مشرق نیوز
3. ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در سوریه کشته شد، یورو نیوز
4. داستان ابوبکر بغدادی اینجا تمام نمی‌شود، فرارو
5. ابوبکر بغدادی پیش از مرگ گریه می کرد، پایگاه خبری اسپوتنیک


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.