آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

گاهی از زونا به نام بیماری«هرپس زوستر (Herpes Zoster)» نیز نام برده می‌شود. مشخصه‌ی این نوع عفونت ویروسی ضایعات پوستی (راش) قرمز رنگ روی پوست است که باعث سوزش و درد می‌شود. زونا معمولا به صورت ظاهر شدن ردی از ضایعه‌ی پوستی و تاول در یک طرف بدن، بیشتر در قسمت نیم‌تنه (شکم و سینه)، گردن یا صورت بروز پیدا می‌کند.
پنجشنبه، 10 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

زونا چیست؟

عامل بروز بیماری «زونا (Shingles)» ویروسی به نام «واریسلا زوستر (Varicella Zoster)» است. واریسلا زوستر همان ویروس عامل بیماری آبله مرغان است. این ویروس سال‌ها پس از بروز آبله مرغان در دستگاه عصبی فرد می‌ماند و دوباره به صورت بیماری زونا بروز پیدا می‌کند.

گاهی از زونا به نام بیماری«هرپس زوستر (Herpes Zoster)» نیز نام برده می‌شود. مشخصه‌ی این نوع عفونت ویروسی ضایعات پوستی (راش) قرمز رنگ روی پوست است که باعث سوزش و درد می‌شود. زونا معمولا به صورت ظاهر شدن ردی از ضایعه‌ی پوستی و تاول در یک طرف بدن، بیشتر در قسمت نیم‌تنه (شکم و سینه)، گردن یا صورت بروز پیدا می‌کند.

بیشتر موارد ابتلا به زونا طی دو تا سه هفته بهبود پیدا می‌کنند. در همین حال، به ندرت یک نفر دو بار به این بیماری عفونی مبتلا می‌شود. اما گزارش‌ها در کشوری مانند آمریکا که آمارهای دقیقی از بیماری‌ها موجود است، نشان می‌دهد تقریبا از هر ۳ نفر، ۱ نفر در طول زندگی خود به زونا مبتلا می‌شود.  
برای رفع بیماری زونا بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.
 

علایم زونا چیست؟

اولین علایم زونا معمولا درد و سوزش است. این درد معمولا در یک طرف بدن بروز پیدا می‌کند. این عفونت ابتدا از لکه‌های کوچکی روی پوست شروع می‌شود و به مرور به ضایعات پوستی و تاول‌های دردناکی تبدیل می‌شود. مشخصه‌ی ضایعات پوستی زونا موارد زیر هستند:
 
  1. بخش‌های قرمز رنگ روی پوست فرد
  2. تاول‌ به همراه ضایعات پوستی پر از مایع که به راحتی می‌ترکند
  3. ضایعات پوستی روی ستون فقرات و سینه و شکم
  4. ضایعه پوستی روی صورت و گوش‌ها
  5. خارش
آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

علایم بیماری زونا

بعد از مشاهده اولین علائم زونا بهتر است که هرچه سریع‌تر با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا برای اقدامات اولیه‌ای که باید انجلم دهید راهنمایی‌هایی را دریافت کنید. برای دریافت مشاوره از بهترین متخصصان پوست می‌توانید از سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر استفاده کنید تا در کمترین زمان به بهترین نتایج برسید.

در همین حال در برخی بیماران علایم زونا، تنها به درد و ضایعات پوستی محدود نمی‌شود. در این دست مبتلایان ممکن است که علایم دیگری نیز به وجود بیاید که عبارتند از:

* تب و لرز
* سردرد
* خستگی
* سستی در عضلات

علاوه بر این، زونا می‌تواند علایم جدی و نادری نیز داشته باشد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- درد یا ضایعه‌ی پوستی در چشم که فرد باید برای پیشگیری از آسیب‌های جدی‌تر سریعا به پزشک مراجعه کند. 
- از دست دادن شنوایی یا درد شدید در یک گوش، سرگیجه یا از دست دادن حس چشایی که می‌تواند نشانه‌ی بروز «سندرم رامسی هانت (Ramsay Hunt Syndrome)» در فرد باشد.
- عفونت‌های میکروبی که ممکن است موجب قرمزی، تورم و گرمی پوست فرد شود.
 

علت زونا چیست؟

ویروس واریسلا زوستر، عامل بیماری آبله مرغان، باعث ایجاد زونا می‌شود و افراد مبتلا شده به آبله مرغان، ممکن است به زونا نیز مبتلا شود. پس از بهبودی بعد از آبله مرغان، ویروس به صورت غیرفعال در سیستم عصبی قرار می‌گیرد و سال‌ها خاموش می‌ماند، اما ممکن است فعال و از عصب به سمت پوست هدایت و منجر به زونا شود، الزاما هر کسی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده، دچار زونا نمی شود.

علت زونا نامشخص است، اما ممکن است به دلیل کاهش ایمنی بدن نسبت به عفونت‌ها با بالا رفتن سن باشد و زونا در بزرگسالان سالمند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع تر است. واریسلا زوستر بخشی از گروه ویروس‌هایی به نام ویروس هرپس است که این ویروس‌ها باعث ایجاد زخم‌های سرد و تبخال تناسلی می‌شوند، به همین علت، زونا نیز به عنوان تبخال شناخته می‌شود، اما ویروس عامل آبله مرغان و زونا با ویروس‌های ایجاد کننده‌‌ی زخم‌های سرد و تبخال تناسلی که یک عفونت منتقله از راه جنسی است، یکی نیست.

فرد مبتلا به زونا می‌تواند ویروس واریسلا-زوستر را به هر کسی که به ویروس آبله مرغان ایمنی ندارد، منتقل کند و معمولا انتقال از طریق تماس مستقیم با زخم‌های باز ضایعات پوستی رخ می‌دهد. آبله مرغان برای برخی افراد خطرناک است، بنابراین تا زمانی که تاول‌ها خشک نشده، این بیماری مسری است، بنابراین باید از تماس فیزیکی با افرادی که تا به حال به آبله مرغان دچار نشده اند و یا واکسن آن را دریافت نکرده اند، مخصوصا افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، زنان باردار و نوزادان تازه به دنیا آمده، پرهیز شود.
 

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند، عبارتند از:

سن بیش از ۵۰ سال: زونا در افراد بالای ۵۰ سال شایع است و شانس ابتلا با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. بعضی کارشناسان تخمین می‌زنند که نیمی از افراد بالای ۸۰ سال به زونا مبتلا می‌شوند.

بیماری خاص: بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، مانند ایدز و سرطان، خطر ابتلا به زونا را افزایش می‌دهند.

افراد سرطانی تحت درمان: پرتو درمانی یا شیمی درمانی ممکن است مقاومت بدن را نسبت به بیماری‌ها کاهش دهد و باعث ایجاد زونا شود.

مصرف داروهای خاص: داروهای مصرفی برای جلوگیری از رد پیوند می‌توانند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند، همانطور که استفاده طولانی مدت از استروئیدها مانند پردنیزون می‌تواند این خطر را افزایش دهد.

استرس: افرادی که تحت استرس‌های شدید قرار دارند.
 

احتمال بروز عفونت زونا در چه کسانی بیشتر است؟

هر کسی که قبلا آبله مرغان داشته می‌تواند به زونا نیز مبتلا شود. اگرچه برخی عوامل فرد را بیشتر در معرض خطر بروز زونا قرار می‌دهد. این عوامل موارد زیر را شامل می‌شود:

- افراد مسن، کسانی که ۶۰ سال یا بالاتر دارند
- مبتلایان به بیماری‌هایی مانند ایدز و سرطان که موجب تضعیف دستگاه ایمنی بدن می‌شوند
- کسانی که در حال شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هستند
- مصرف داروهایی که موجب تضعیف دستگاه ایمنی بدن می‌شوند. استروییدها یا داروهایی که پس از پیوند عضو برای فرد تجویز می‌شوند از این دست داروها هستند.
 

راه‌های انتقال و سرایت بیماری زونا

زونا واگیر ندارد، اما ویروس واریسلا زوستر که عامل این بیماری است می‌تواند به فردی که مبتلا به آبله‌مرغان نشده سرایت کند و در نهایت سبب ایجاد بیماری شود. شما نمی‌توانید از کسی که زونا دارد بیماری زونا بگیرید، اما ممکن است مبتلا به آبله‌مرغان شوید.

ویروس واریسلا زوستر زمانی سرایت می‌کند که شخص دچار تاول شود. تا زمانی که تاول نترکد یا زخم دلمه بسته شده باشد، این ویروس به دیگری سرایت نمی‌کند.

زمانی که مبتلا به بیماری زونا شدید، حتما محل جوش و تاول را تمیز نگه دارید تا بیماری به دیگران سرایت نکند. سعی کنید به تاول و جوش‌های روی پوست خود زیاد دست نزنید.

اگر مبتلا به زونا شدید، سعی کنید نزدیک افرادی که در معرض خطر هستند نباشید؛ افرادی از قبیل زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
 

بیماری زونا در بزرگسالان

زونا به ویژه در افراد مسن شایع است. نیمی از افرادی که به زونا مبتلا می‌شوند ۶۰ سال یا بیشتر دارند. خطر بروز عفونت زونا در افراد مسن با توجه به اینکه دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر است. علاوه بر این، سالمندانی که عفونت زونا در آن‌ها بروز پیدا می‌کند، به احتمال زیاد عوارض بیش‌تری را نسبت به سایر افراد خواهند داشت.

از جمله ضایعات پوستی بیشتر و عفونت‌های میکروبی که بر اثر تاول‌های باز به وجود می‌آیند. این دست افراد، همچنین مستعد ابتلا به ذات‌الریه یا سینه‌پهلو و التهاب مغزی نیز هستند. بنابراین مراجعه به‌ موقع به پزشک برای این دست بیماران اهمیت ویژه‌ای دارد.

پزشکان توصیه می‌کنند، افرادی که ۵۰ سال یا بیشتر دارند برای پیشگیری از بروز این عفونت ویروسی، واکسن زونا را دریافت کنند. این افراد می‌توانند برای تسکین درد، پارچه‌ی خنکی را روی زخم‌ها و تاول‌های خود بگذارند. همچنین برای جلوگیری از انتقال ویروس واریسلا به دیگران، توصیه می‌شود که فرد مبتلا، تا حد امکان زخم‌ها و ضایعات پوستی خود را بپوشاند.

در همین حال، پزشک می‌تواند در صورت صلاح‌دید، داروهای ضد ویروس را برای فرد تجویز کند که باعث کاهش دوره‌ی عفونت و عوارض آن می‌شود. پزشک همچنین می‌تواند در صورت لزوم داروهای ضد درد را نیز برای فرد تجویز کند.
 

بیماری زونا در دوران بارداری

در حالی که بروز زونا در دوران بارداری غیرمعمول است، اما امکان آن وجود دارد. اگر فرد در دوران بارداری با کسانی که مبتلا به آبله مرغان یا عفونت زونا هستند در تماس بوده و واکسینه نشده باشد، ممکن است دچار آبله مرغان شود. بسته به اینکه فرد در کدام سه‌ماهه بارداری قرار داشته باشد، ابتلا به آبله مرغان می‌تواند منجر به نقایص و عوارضی در نوزاد شود. واکسینه شدن برای آبله مرغان قبل از بارداری می‌تواند، قدم مهمی برای فرد باردار باشد.

زونا به احتمال کم باعث بروز عوارض در خود فرد می‌شود، اما هنوز هم می‌تواند ناخوشایند و دردناک باشد. توصیه می‌شود فرد در صورت بروز ورم و تاول در دوران بارداری، فورا به پزشک مراجعه کند. همچنین می‌توان با مشورت پزشک از داروهای ضد ویروسی در طول بارداری استفاده کرد. آنتی‌هیستامین‌ می‌تواند به کاهش خارش کمک کند و استامینوفن نیز می‌تواند از درد فرد بکاهد.

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

تشخیص زونا

بیشتر موارد ابتلا به زونا با معاینه‌ی ساده ضایعات پوستی و تاول‌ها قابل تشخیص است. اما در موارد کمی، پزشک ممکن است سابقه‌ی بیماری را از فرد بپرسد و در موارد نادری، شاید نیاز به آزمایش نمونه‌ی پوست یا مایع تاول داشته باشد. پزشکان برای نمونه‌برداری با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن استریل شده بخش کوچکی از ضایعه‌ی پوستی یا تاول را برمی‌دارند. سپس، آزمایش‌ها می‌تواند وجود ویروس را در فرد تایید کند.
 

درمان بیماری زونا

هیچ درمانی قطعی برای بیماری زونا وجود ندارد، یعنی فرد باید دوره‌ی عفونت را سپری کند. اما ممکن است برای کاهش علایم و دوره‌ی عفونت، داروهایی برای بیمار تجویز شود که بستگی به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک معالج دارد.

اگر شما هم نیاز به یک پزشک متخصص پوست برای در مان بیماری زونا دارید اما با کمبود زمان مواجه هستید یا اینکه دسترسی سریع به پزشک برای شما ممکن نیست، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر در کمترین زمان بهترین راهنمایی‌ها را از پزشکان دریافت کنید.

علاوه بر داروهایی که ممکن است پزشک برای بیمار تجویز کند. درمان‌های خانگی هم برای کاستن از علایم بیماری زونا وجود دارند. این درمان‌های خانگی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

* استراحت
* استفاده از کمپرس‌های آب سرد و مرطوب برای کاهش درد و خارش
* استفاده از پماد «کالامین دی» برای کاهش خارش
* حمام گرفتن در وان با مخلوط جو دوسر

زونا معمولا طی چند هفته بهبود پیدا می‌کند و به ندرت دوباره برمی‌گردد یا عود پیدا می‌کند. عموما توصیه می‌شود در صورت کاسته نشدن از علایم بیماری بعد از ۱۰ روز، فرد به پزشک مراجعه کند.  
 

عوارض احتمالی بیماری زونا

اگرچه زونا به خودی خود دردناک و ناخوشایند است، بهتر است، فرد مراقب عوارض احتمالی دیگر نیز باشد. این عوارض احتمالی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

آسیب به چشم که در صورت وجود ضایعه پوستی یا تاول در ناحیه‌ای نزدیک به چشم اتفاق می‌افتد. در صورت بروز چنین مشکلی، به خصوص قرنیه‌ی چشم مستعد آسیب بیشتری است.

عفونت‌های میکروبی پوست که به راحتی در اثر تاول‌های باز به‌وجود می‌آیند و می‌توانند شدت پیدا کنند.

سندرم رامسی هانت که در صورت تاثیر زونا روی اعصاب فرد بروز پیدا می‌کند و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به فلج بخشی از صورت یا کم شنوایی در فرد شود. اما اگر جلوی این مشکل نادر به سرعت گرفته شود و به موقع درمان شود، اکثرا بیماران می‌توانند بهبودی کامل خود را به دست آورند.
 

سینه‌پهلو

التهاب‌ طناب‌های نخاعی یا مغزی مانند بیماری‌های انسفالیت یا مننژیت که از مشکلات جدی محسوب‌ می‌شوند و می‌توانند برای فرد بسیار خطرناک باشند.
 

راهکارهای پیشگیری از بروز زونا

واکسینه شدن می‌تواند از بروز علایم و زخم‌ها و ضایعات پوستی شدید زونا پیشگیری کند. همه‌ی کودکان باید ۲ دُز واکسن آبله مرغان را که در اصطلاح پزشکی به آن «ایمن‌سازی واریسلا» گفته می‌شود دریافت کنند.

بزرگسالانی که هرگز آبله مرغان نداشته‌اند نیز باید این واکسن را دریافت کنند. واکسینه شدن لزوما به معنای این نیست که فرد به آبله مرغان یا زونا مبتلا نمی‌شود، اما آمارها نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفری که واکسینه شده‌اند تنها ۱ نفر مبتلا به زونا می‌شود. بزرگسالانی که ۵۰ سال دارند یا مسن‌تر هستند نیز باید واکسن زونا را دریافت کنند که به آن در اصطلاح پزشکی «واکسن ایمن‌سازی واریسلا زوستر» گفته می‌شود. واکسینه شدن بهترین راه برای پیشگیری از بروز زونا است.

برای زونا دو واکسن وجود دارد که «زوستاواکس (Zostavax)» و «شینگریکس (Shingrix)» نام دارند. بر اساس تحقیقات معتبر، واکسن شینگریکس، معمولا بهتر جواب می‌دهد و اکثرا پزشکان و مراکز درمانی این واکسن را برای بیماران خود تجویز می‌کنند. در همین حال، کسانی که حتی قبلا با زوستاواکس واکسینه شده‌اند نیز باید واکسن شینگریکس  را دریافت کنند.

 زونا زخم مسری است، یعنی امکان سرایت آن از یک فرد به فرد دیگر وجود دارد. بنابراین، در صورت بروز عفونت زونا در یک فرد، بهتر است اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال و شیوع آن انجام گیرد. از جمله مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم:

* ضایعات پوستی باید به خوبی پوشانده شوند.
* اجتناب از تماس و برخورد با افرادی که به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده‌اند یا اینکه دستگاه ایمنی ضعیفی دارند
* شستشوی منظم دست‌ها


بهترین و موثرترین داروی خانگی برای درمان بیماری و کاهش درد زونا:

سیر:

روش 1 :
یک حبه سیر را له و خرد کنید . از سیر خرد شده برای استفاده در منطقه زونا به مدت 30 دقیقه استفاده کنید.

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

 روش 2 :سیر و آب:
یک حبه سیر و 20 میلی لیتر آب جوش را آماده کنید.
سیر را له و خرد کنید و آن ها را به مدت 5 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید.
سپس عصاره سیر را بردارید و روی منطقه زونا برای 1 تا 2 ساعت بزنید.

روش 3:سیر و الکل:
2-3 حبه سیر و 20 میلی لیتر الکل را آماده کنید.
سیر را له و خرد کنید و با الکل مخلوط کنید و بگذارید 2 تا 3 روزبماند.
از این مخلوط برای پوشاندن منطقه زونا خود برای 1 تا 2 ساعت استفاده کنید.

روش 4:سیر و پیاز:
2-3 حبه سیر و یک نیمه پیاز را آماده کنید. سیر و پیاز را رنده کنید و سپس آن ها را با هم مخلوط کنید.
عصاره شان را بردارید و از آن برای استفاده در منطقه زونا برای یک ساعت استفاده کنید.
شما می توانید این روش را 1-2 بار در روز برای بهترین نتیجه اجرا کنید.
 

روغن درخت چای برای درمان بیماری زونا:

یک قاشق سوپ خوری روغن درخت چای و 3 قاشق سوپ خوری آب را آماده کنید.
اینها را باهم مخلوط کرده و از این مخلوط در مناطق زونا استفاده کنید.
این درمان را 3 بار در روز انجام دهید.

روش 2:
روغن درخت چای را با روغن زیتون مخلوط کنید تا لوسیون ماساژی را تهیه کنید، سپس آن را به آرامی روی زونا برای چند بار در روز برای خارش و تسکین درد بمالید.

روش 3:
همچنین می توانید روغن اسطوخودوس را با روغن درخت چای مخلوط کنید تا کمپرس سرد و یا داغی ایجاد کنید.
این کمپرس را با ریختن 5 تا 10 قطره از هر روغن در یک ماهی تابه انجام دهید.
سپس یک پارچه را در این مایع قرار دهید.
بعد از آن ، می توانید برای 15 دقیقه پارچه را روی منطقه آسیب دیده بگذارید تا به دمای بدن برسد.

کمپرس سرد برای درمان بیماری زونا:
2-3 تکه یخ را بردارید و روی زونا برای 4 تا 5 دقیقه بگذارید.
شما می توانید این درمان را 2 تا 3 بار در روز برای یک هفته اجرا کنید تا نتایج حاصل شود.
همچنین می توانید سطح زونا خود را به مدت چند دقیقه با آب سرد خیس کنید و سپس آن را خشک کنید.

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

آلوئه ورا برای درمان بیماری زونا:

روش 1:داروهای خانگی برای زونا با استفاده از آلوئه ورا:
200 گرم آلوئه ورا را تهیه کنید. آن را پوست بکنید و عصاره اش را بگیرید . از عصاره آلوئه ورا برای منطقه زونا استفاده کنید و بگذارید یک ساعت بماند.
شما می توانید این کار را 2-3 بار در روز انجام دهید.

روش 2:آلوئه ورا و عسل:
200 گرم آلوئه ورا و 3 قاشق چای خوری عسل را آماده کنید.
آلوئه ورا را پوست بکنید و با عسل مخلوط کنید.
از مخلوط بالا برای استفاده در منطقه زونا خود استفاده کنید و بگذارید 30 دقیقه بماند.
شما می توانید این روش را4-5 بار در هفته انجام دهید.
 

عسل برای درمان و کاهش درد بیماری زونا:

2 قاشق چای خوری عسل را آماده کنید . با پنبه به مناظق زونا بزنید و بگذارید 15 دقیقه بماند و با آب گرم بشویید.
شما می توانید این درمان را 3 بار در روز اجرا کنید.

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

 شیر برای درمان بیماری زونا:

روش اجرای این روش درمانی بسیار ساده است ، شما تنها باید از یک پنبه کوچک برای درمان با شیر استفاده کنید.
این درمان را 2-3 بار در روز اجرا کنید.
 

درمان خانگی بیماری زونا با پیاز:


روش 1 :درمان خانگی برای زونا با استفاده از پیاز.
یک پیاز را آماده کنید و آن رارنده کنید و عصاره اش را بردارید و از آن در منطقه زونا استفاده کنید . بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.
شما می توانید این روش را دو بار در روز اجرا کنید.

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

روش 2 :پیاز و آب:
یک پیاز و 300 میلی لیتر آب را آماده کنید، پیاز را رنده کنید و به همراه آب در داخل یک کاسه بریزید تا برای مدت 10 دقیقه بخارپز کنید.
بگذارید به مدت 10 دقیقه روی منطقه زونا بماند ، شما می توانید این روش را 2 بار در روز انجام دهید.
 

برگ درخت انجیر برای درمان بیماری زونا:

روش 1 :درمان های خانگی برای زونا با استفاده از برگ درخت انجیر:
3-4 عدد برگ انجیر را آماده کنید . برگ های انجیر را با چرخ آسیاب کنید . از مخلوط بالا برای استفاده در منطقه زونا استفاده کنید . اجازه دهید 20 دقیقه روی منطقه زونا بماند و با آب گرم با آب بشویید.

روش 2 :برگ درخت انجیر و آب :
3 برگ انجیر و 200 میلی لیتر آب را آماده کنید.
برگ های انجیر را با چرخ آسیاب کنید . و 5 دقیقه آبپزش کنید و از این مخلوط بالا در منطقه زونا استفاده کنید.
10 دقیقه بماند و با آب گرم بشویید . شما می توانید این روش را 2 بار در روز اجرا کنید.
 

 درمان خانگی بیماری زونا با چای سبز:

روش 1 :درمان های خانگی برای زونا با استفاده از چای سبز؛
3-10 برگ چای سبز را آماده کنید. برگ های چای سبز را خرد کنید و در ناحیه زونا استفاده کنید . بگذارید 30 دقیقه بماند و منطقه زونا را با آب گرم بشویید .
شما می توانید این روش را هر روز اجرا کنید.

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

روش 2 :چای سبز و نعناع:
10 گرم برگ های چای سبز ، 10 گرم نعناع و 500 میلی لیتر آب را آماده کنید .
برگ های چای سبز و نعنا را به تکه های کوچک ببرید و برای 5 دقیقه در آب بجوشانید .
عصاره را بردارید و ازآن برای شستشوی منطقه زونا استفاده کنید . شما می توانید این روش را 4 الیر5 بار در هفته اجرا کنید.
 

نمک اپسوم برای درمان بیماری زونا:

برای استفاده از نمک اپسوم برای تسکین زونا، شما فقط باید نمک اپسوم را به آب وان اضافه کنید و منطقه زونا خود را برای مدت 15 تا 20 دقیقه خیس کنید ، سپس با استفاده از یک حوله نرم آن را خشک کنید . این درمان را هر روز اجرا کنید تا زونا را به سرعت بهبود پیدا کند.
 

روغن های گیاهی برای درمان و کاهش درد بیماری زونا:

روغن گل شمعدانی برای درمان بیماری و کاهش درد زونا :

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری


نشان داده شده که درد هرپتیک ( PHN ) و زونا را کاهش می دهد . شما می توانید از روغن گل شمعدانی استفاده کنید تا احساسات دردناک را در چند دقیقه تسکین دهید . حتی از نظر عملکرد بهتر از کپسایسین موضعی به نظر می رسد کپسایسین معمولا ً برای درد زونا توصیه می شود ، با این حال ممکن است هفته ها طول بکشد تا شاهد بهبود باشید.

روغن پیازچه و بادرنجبویه برای درمان بیماری زونا:

روغن پیازچه یکی از قوی ترین روغن های ضد ویروسی است و همینظور هم برای ویروس هرپس و زونا .همچنین این یک درمان موثر بالقوه برای زونا است با این حال ، چون هوا بسیار گرم است و احتمالا ً پوست شما را می سوزاند ، می توانید روغن بادرنجبویه را انتخاب کنید که انتخاب بهتری برای تاول ها است . روغن پیازچه را به پوست خود بزنید یا در آب وان حمامتان بریزید.

روغن ملیسا خیلی ملایم تر است و دارای همان خاصیت ضد ویروسی است ، اما باید هشدار داده شود که نسبتا ً گران قیمت است.

روغن اسطوخدوس برای درمان بیماری زونا :

آشنایی با بیماری زونا و علائم و روش های درمان این بیماری

دلایل بسیار خوبی برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان زونا وجود دارد .این یک روغن ضد ویروسی و ضد درد است که می توانید برای تاول ها همراه با ویروس و با درد و التهاب استفاده کنید .علاوه بر این ، باعث می شود احساس خواب آلودگی و استراحت کنید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکترتو
سایت نمناک


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.