خوراکیهای نشاط آور و ضد تنبلی

کمبود برخی مواد در بدن ما از طرفی و مصرف نا آگاهانه و بسیار مواد غذایی مضر از طرف دیگر در خستگی , افسردگی و... موثر است که با برنامه ی غذایی درست میتوان این مشکل را برطرف کرد.
جمعه، 11 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خوراکیهای نشاط آور و ضد تنبلی
احساس تنبلی، ضعف و خستگی می تواند بخاطر عدم تعادل غذایی، سرماخوردگی، کم خوابی، مشکلات غده تیروئید، و یا سایر دلایل باشد. احساس خستگی و بی حالی گاهی نیز می تواند علامت بیماریهای دیگری مانند سرطان و یا سکته باشد.

اگر شما بطور مستمر احساس خستگی و ضعف می کنید حتما پیش دکتر بروید تا پس از معاینه علت خستگی شما مشخص شود.

اما اگر احساس تنبلی شما علت بیماری ندارد، و فقط یک احساس تنبلی کلی است، در این صورت یک رژیم غذایی متعادل می تواند این احساس را از میان ببرد. در اینجا مواد غذایی معرفی می شوند که می توانند احساس تنبلی و خستگی را از شما دور کنند.


موز

در میان میوه ها موز سرشار از فروکتوز و پتاسیم است، که قند را به انرژی تبدیل می کند. خورد موز شما را سرحال و چابک نگه می دارد.


شیر

شیر سرشار از کلسیم و ویتامین ب است که انرژی لازم برای بدن شما را تامین می کند. روزانه یک لیوان شیر بنوشید و استخوانهای خود را تقویت کنید و احساس تنبلی را کنار بزنید.


ریشه جین سنگ

ریشه جین سنگ سرشار از آنتی اکسیدانت و مواد طبیعی است. این گیاه اثر مثبتی بر اعصاب دارد و جلوی احساس تنبلی و خستگی را می گیرد.


توت فرنگی

توت فرنگی یکی از مواد غذایی مفید است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و نسوج صدمه دیده را ترمیم می کند. توت فرنگی منبع خوب ویتامین ث است که عضلات را تقویت می کند و احساس خستگی را از بین می برد. خوردن روزانه توت فرنگی باعث از میان رفتن کامل احساس خستگی و ضعف می شود.


عرق ریحان

ریحان سرشار از آنتی اکسیدانت و دیگر عناصر مفید برای بدن است. نوشیدن جوشانده ریحان به رفع خستگی کمک می کند و باعث تقویت استخوانها و عضلات می شود.


روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن های مفید برای کنترل وزن و مقاومت در مقابل عفونت هاست. اما بسیاری نمی دانند که این روغن در رفع تنبلی و خستگی هم موثر است و انرژی لازم برای کارهای روزانه را تامین می کند.


منگو

منگو که به خطر خوشمزگی به "شاه میوه ها" موسوم شده، یک منبع خوب مواد معدنی و ویتامین هاست و انرژی لازم را برای بدن تامین می کند.


تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین آ، و آهن است، و به همین خاطر یک منبع مهم انرژی به حساب می آید. اگر صبح ها تخم مرغ بخورید، برای تمام روز احساس انرژی و چابکی می کنید.1


لوبیای سیاه

لوبیای سیاه حاوی منیزیم می باشد که باعث افزایش هورمون شادی می شود. البته در صورت مصرف زیاد ممکن است احساس نفخ به شما دست بدهد. این مواد غذایی ریز و کوچک حاوی آنتی اکسیدان زیادی نیز هستند و می توانند مواد مغذی مثل آهن، فیبر، مس، زینک و پتاسیم را به بدن شما برسانند .


نان غلات کامل

زمانی که هورمون های شما بسیار زیاد می شوند، فرقی ندارد که چه هورمونی باشند، ممکن است که میل زیادی نسبت به غذا های کربوهیدرات دار پیدا کنید.کلوچه ها در این موارد به شما کمک می کند زیرا کربن پیچیده دارند، نان و غلات کامل نیز جزء این دسته می باشد.این مواد می تواند باکتری های مفید را افزایش دهد که روحیه شما را نیز بهبود می بخشد.


چغندر

چغندرها حاوی بتائین هستند که می توانند تولید سروتونین در مغز را کنترل کنند. همچنین می تواند روحیه شما را بهبود ببخشند.چغندر ها همچنین سرشار از فولیک است که سلامت مغزی و عاطفی فرد را کنترل می کند و شانس شادی را افزایش می دهد .


چای بابونه

اکنون با سرد شدن هوا می توانید کمی به چای ها رو بیاورید. بهتر است که از چای مفید استفاده کنید. چای بابونه یکی از مواردی است که در طول روز به شما آرامش می دهد و احساس شادی را در شما به جریان می اندازد و همچنین می تواند عملکرد ذهنی تان را در طول روز ارتقا ببخشد.


آب تمشک

آب تمشک تیره برای کاهش وزن بسیار مفید است و می تواند سلول های چربی را تا 73 درصد کاهش دهد و به تنهایی روحیه شما را بهبود ببخشد اما تمشک ها خاصیت های دیگری نیز دارند.آن ها سرشار از ویتامین c می باشند و همچنین می توانند از خستگی مفرط، افسردگی ، کاهش انگیزه و دیگر احساسات منفی در فرد جلوگیری کنند .2


ماهی

بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه پیتسبورگ شهر پنسیلوانیا انجام شده، کسانی که میزان کمی اسید چرب امگا ۳ در بدن دارند بیشتر در خطر افسردگی و بدخلقی قرار می گیرند. امگا ۳ باید به صورت منظم مصرف شود زیرا بدن نمی تواند آن را تولید کند. امگا ۳ مورد نیاز بدن به راحتی با مصرف ماهی قابل تامین است. به همین دلیل است که ماهی برای کاهش علائم افسردگی و بی خوابی تجویز می شود.


گیلاس

گیلاس علاوه بر این که محرک سروتونین است، اندورفین، دوپامین و نورآدرنالین در بدن تولید می کند. این مواد کج خلقی را کاهش می دهند، خواب را بهبود می بخشند و تحمل درد را افزایش می دهند.


گردو

کمبود سلنیوم می تواند باعث بدخلقی، بی خوابی و افسردگی شود. گردو به بهبود خلق و خو کمک بسزایی می کند زیرا حاوی مقدار زیادی از این مادّه شیمیایی است.


غذاهای ادویه دار

غذاهای ادویه دار حاوی مقدار زیادی از ترکیب شیمیایی به نام کاپسایسین می باشند. ادویه زمانی که با پرزهای زبان و گیرنده های حسی آن برخورد می کند، به مغز سیگنال هایی می فرستد که تولید اندورفین می کند و احساس شادی و پر انرژی بودن به وجود می آورد. کاپسایسین موجود در ادویه همچنین سلول های سرطانی را از بین می برد و دردهای عصبی را کاهش می دهد.


آناناس

از آن جایی که آناناس حاوی ترکیباتی است که تولید سروتونین را تحریک می کند، مانند یک محرک برای احساس خوشحالی جسمی و عاطفی عمل می کند. این میوه برای افزایش تمرکز و رفع بی خوابی بسیار مفید است. علاوه بر این، آناناس ضد تورم و التهاب نیز می باشد و به این ترتیب مانع از بروز بدخلقی می شود.3


قارچ

قارچ ها سرشار از سلنیوم هستند و تحقیقات نشان داده کمبود ماده معدنی سلنیوم در بدن خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی را دو برابر می کند. قارچ همچنین تنها منبع گیاهی سرشار از ویتامین دی نیز محسوب می شود. مطالعات نشان داده که مصرف کافی ویتامین دی باعث افزایش خلق و خوی و بهبود علائم افسردگی خواهد شد.


چای سبز

سطوح استرس های روانی بر اساس مطالعات محققان ژاپنی، در افرادی که روزانه ۵ فنجان یا بیشتر، چای سبز مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این مقدار چای سبز می نوشند، ۲۰ درصد کمتر است.

اسید فولیک: رابطه مستقیمی بین میزان اسید فولیک بدن و افسردگی وجود دارد. اگر احساس ناراحتی می کنید، یک لیوان آب پرتقال گرفته و بنوشید. مرکبات و اسفناج نیز حاوی مقدار زیادی اسید فولیک هستند.4


کلم بروکلی

این ماده مخصوصا وقتی به پاستا، برنج یا سالاد افزوده می‌شود، تاثیر معجزه‌آسایی در ایجاد شادی دارد. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های گروه B است که به کاهش ترس، اضطراب، نگرانی و استرس و حتی افسردگی کمک می‌کنند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر مفید است. این سندرم بر اثر استرس بلندمدت به وجود می‌آید.


بادام

بادام سرشار از ویتامین B2، ویتامین E، منیزیم و روی است. ویتامین‌های B و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند و به همین دلیل می‌توانند خلق انسان را تنظیم کنند و استرس را تسکین دهند. بادام می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس هم مقابله کند.5


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.namnak.com
3.www.khanoomane.com
4.www.eghtesadonline.com
5.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.