سؤال روز صد و شصت و هشتم

چگونه شیشه شیر را از برنامه غذایی کودک خود حذف کنم؟

حذف شیشه شیر و به اصطلاح از شیر گرفتن کودک چالشی است که بسیاری از والدین با آن روبرو هستند، در این مقاله نحوه انجام این کار را نشان می دهیم.
چهارشنبه، 16 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه شیشه شیر را از برنامه غذایی کودک خود حذف کنم؟
بسیاری از کودکان تازه به راه افتاده به شیشه شیر خود بسیار وابسته هستند. شیشه شیر آنها علاوه بر تأمین غذا، معنای راحتی و امنیت را برایشان دارد.
 
بسیار اهمیت دارد که والدین از اواخر یک سالگی شروع به جدا کردن کودک از شیشه شیر کرده و به او نحوه نوشیدن راحت و رضایتبخش از فنجان یا لیوان را آموزش دهند. والدین هر اندازه برای این کار صبر کنند، کودک بیشتر به شیشه شیر خود وابسته شده و ترک عادت نیز دشوارتر می شود. استفاده طولانی مدت از شیشه شیر ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود یا باعث شود کودک شما بیش از نیاز خود شیر بنوشد.
 
تغییر عادت کودک در استفاده از لیوان به جای شیشه شیر ممکن است چالش برانگیز باشد اما با رعایت نکات زیر می توانید آن را برای خود و فرزندتان آسان تر سازید.
 

چگونه می توان عادت استفاده از شیشه شیر را در کودک از بین برد؟

اکثر پزشکان توصیه می کنند که در حدود 6 ماهگی، کودک را با لیوان آشنا سازید. در آغاز بیشتر آنچه در لیوان سرو می کنید بر روی زمین یا روی کودک ریخته خواهد شد. اما در 12 ماهگی بیشتر نوزادان از هماهنگی و مهارت های دستی لازم جهت نگاه داشتن فنجان و نوشیدن از آن برخوردار خواهند شد.
 
1 سالگی همچنین زمانی است که پزشکان توصیه می کنند به جای شیر خشک، از شیر گاو جهت تغذیه کودک استفاده کنید. سرو شیر در لیوان به جای شیشه شیر می تواند تغییری طبیعی به حساب آید.
 
اگر هنوز هم از شیر خود فرزندتان را تغذیه می کنید، می توانید به این کار ادامه دهید، اما شاید دلتان بخواهد یا بهتر باشد شیر خود را در لیوان به کودک خود بدهید.
 

نکاتی که برای انجام این کار می توانید امتحان کنید:

به جای آنکه به یک باره شیشه شیر را کنار بگذارید، سعی کنید به مرور زمان آن را از برنامه غذایی کودک خارج سازید.
 
به عنوان مثال چنانچه کودک شما عادت دارد سه مرتبه در روز از شیشه شیر استفاده کند، با حذف صبحگاهی آن شروع کنید. به جای آنکه بلافاصله به کودک خود شیشه شیر دهید، او را کنار میز آورده و پس از شروع تغذیه به او پیشنهاد استفاده از شیر در لیوان را بدهید. می توانید با جملاتی مانند «تو دیگه الان پسر بزرگی شدی و می تونی مثل مامانی از فنجان یا لیوان استفاده کنی» کودک خود را تشویق به استفاده از لیوان کنید.
 
همانطور که سعی می کنید شیشه شیر را از برنامه صبحگاهی کودک حذف کنید، به مدت یک هفته به استفاده از شیشه شیر در بعد از ظهر و شب ادامه دهید. به این ترتیب در صورتی که فرزندتان تقاضای استفاده از شیشه شیر کرد می توانید بگویید که بعداً می تواند از آن استفاده کند.
 
هفته بعد دومین نوبت استفاده از شیشه شیر را حذف کنید و به جای آن از لیوان برای شیر استفاده کنید. سعی کرده این کار را زمانی انجام دهید که کودک در یک صندلی بلند پشت میز نشسته باشد.
 
قاعدتاً حذف آخرین نوبت استفاده از شیشه شیر بایستی به هنگام شب باشد. این شیشه معمولاً بخشی از برنامه قبل از خواب کودک به حساب می آید و بیشتر از هر چیز دیگر آرامش و راحتی کودک را فراهم می سازد. به جای شیشه شیر، سعی کنید همراه با شام کودک یک لیوان شیر به او داده و به مابقی کارهای شبانه مانند استحمام، قصه قبل از خواب یا مسواک زدن ادامه دهید.
 
نکات دیگری که باید به خاطر بسپارید:
* نوعی لیوان ضد چکه دهنی دار یا دارای لوله مخصوص کودکان طراحی شده است (لیوان آموزشی کودک) که می تواند تغییر عادت از شیشه شیر به لیوان را راحت سازد. دندانپزشکان توصیه می کنند از لیوانهای داری لوله سخت یا نی بجای انواع نرم استفاده کنید.
 
* زمانی که کودک شما از لیوان استفاده می کند او را بسیار تشویق کنید. در صورتی که مادربزرگ کودک حضور داشته باشد به عنوان مثال می توانید بگویید: «ببین مامان جون سارا دختر بزرگی شده و شیرشو از لیوان می نوشه»!
 
* چنانچه کودک به طور مکرر از شما تقاضای شیشه شیر خود را کرد، ببینید نیازها و خواسته های کودک چه هستند و به جای شیشه آنها را برآورده سازید. در صورتی که کودک شما تشنه یا گرسنه است، غذای او را در لیوان یا بشقاب سرو کنید. اگر به دنبال آرامش است او را در آغوش بگیرید و اگر کوچولوی شما حوصله اش سر رفته است، بنشینید و با او بازی کنید!
 
* در حین ترک عادت کودک در  استفاده از شیشه شیر، سعی کنید شیر درون شیشه شیر را با آب رقیق سازید. چند روز اول نیم آن را با آب و نیم دیگر را با شیر پر کنید. سپس به تدریج آب بیشتری به آن بیفزایید تا زمانی که تمام شیشه از آب پر شود. تا آن موقع احتمالاً کودک شما علاقه خود را به استفاده از شیشه شیر از دست داده و از شما می خواهد لیوان حاوی شیر خوشمزه را به او بدهید.
 
* شیشه های شیر را به دور انداخته یا آنها را از مقابل چشمان کودک خود دور سازید.
 
در صورتی که در برنامه حذف شیشه شیر از برنامه غذایی کودک خود به مشکل برخورد کرده یا دچار نگرانی شده اید، با پزشک کودک خود صحبت کنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما