سؤال روز صد و نود و هفتم تولد

با توجه به حساسیت فرزند هفت ماهه ام نسبت به شیر گاو و شیر سویا، آیا می توانم او را با شیر بز تغذیه کنم؟

این مقاله به نکاتی از جمله حساسیت نوزاد به شیر گاو و احتمال بروز آلرژی نسبت به شیر بز پرداخته است.
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با توجه به حساسیت فرزند هفت ماهه ام نسبت به شیر گاو و شیر سویا، آیا می توانم او را با شیر بز تغذیه کنم؟
سابقاً گفته می شد که نوزادان تا این اندازه کم سن (7 ماهه) دچار آلرژی و حساسیت نمی شوند، اما واضح است که این گفته صحت ندارد. حدود 6 درصد از نوزادان یعنی از هر 20 نوزاد 1 نفر دچار آلرژی می شود. اکثر این نوزادان تنها به یک آلرژن یا ماده حساسیت زا آلرژی دارند، اما در میان آندسته از نوزادانی که نسبت به شیر گاو حساسیت دارند، احتمال وجود آلرژی نسبت به شیر سویا و شاید هم شیر بز زیاد است. خبر خوب آنکه این کودکان به احتمال بسیار زیاد بر این آلرژی ها چیره خواهند شد، بطوریکه بسیاری از آنها تا اولین سال تولد و تقریباً همه آنها تا 3 سالگی بر این آلرژی ها غلبه می کنند.
 
برخی از انواع شیر خشک مانند نوترامیگن (Nutramigen) و الایمنتوم (Alimentum) هیدرولیز شده هستند به طوری که پروتئین شیر گاو در آنها بسیار کم است و بسیاری از نوزادان به خوبی می توانند با آنها تغذیه شوند. آندسته از کودکانی که حساسیت شدیدی در آنها وجود دارد، می توانند از شیر خشک نئوکیت (Neocate) استفاده کنند که عاری از پروتئین شیر گاو است. توصیه می شود که نوزادان در سال اول یا از شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه شوند.
 
شیر بز نسبت به شیر گاو به شیر انسان نزدیکتر است و در بسیاری از کشورها از آن فقط برای تغذیه نوزاد استفاده می کنند. هضم پروتئین موجود در شیر بز آسانتر از پروتئین موجود در شیر گاو است. چنانچه قصد دارید از شیر بز استفاده کنید، بزرگترین مسئله ای که باید از آن اطلاع داشته باشید ویتامین ها به ویژه ویتامین B12 و فولات است. کودکانی که این ویتامینها را دریافت نمی کنند ممکن است به کم خونی مگالوبلاستیک مبتلا شوند. نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار دهید آن است که نوعی باکتری تحت عنوان بروسلوز می تواند در شیر بز وجود داشته باشد، بنابراین پیش از تغذیه نوزاد خود با شیر بز، بایستی حتماً آن را بجوشانید. شیر بز برای کودکان بالای 1 سال احتمالاً بهتر از شیر گاو است.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.