معرفی فواید کدو سبز

کدو سبز یکی از سبزیجات مفید برای درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو است که خواص فراوانی نیز برای زنان باردار و کودکان دارد.در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
چهارشنبه، 23 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی فواید کدو سبز
یکی از سبزیجات که که در فصل تابستان به وفور دیده می شود “کدو سبز” است که دارای ارزش غذایی بسیاری بوده و دارای خواص ضد پیری بوده و درمان بسیاری از بیماریهاست. کدو سبز، از لحاظ علم گیاه شناسی ، در بخش میوه ها جای دارد ولی از نظر آشپزی و خورد و خوراک در بخش سبزیجات قرار دارد.

این خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است که در پایین آوردن چربی خون و لاغری نیز مفید می باشد ؛ با همراه شدن این مطلب در مورد فواید و خواص کدو سبز اطلاعات کامل و مفیدتری بدست خواهید اورد.

در ادامه با ما همراه شوید تا با تعدادی از بهترین خواص کدو سبز آشنا شویم.


مناسب برای کاهش وزن

کدو سبز، یک میوه کم نشاسته است . یعنی کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارد. شما را سیر نگاه می دارد و مانع زیاد خوردن شما می شود.


بهبود سلامت قلب

کلسترول، سدیم و چربی کدو سبز پایین است و به حفظ تعادل کربوهیدرات ها کمک می کند که حفظ تعادل آنها، برای سلامت قلب ضروری است.


بهبود سلامت چشم ها

این میوه ، سرشار از لوتئین و زئازانتین می باشد ،که هر دوی آنها آنتی اکسیدان هایی هستند ،که از ایجاد لکه های زرد مربوط به پیری جلوگیری می کنند.همچنین، منبع خوبی از ویتامین A نیز است که سلامت چشم را افزایش می دهد.


کمک به کنترل دیابت

غذاها و میوه های غیرنشاسته ای مانند کدوسبز ، شما را سیر نگاه می دارند و به درمان دیابت کمک می کنند.همچنین، فیبر رژیمی که در کدو سبز فراوان است، جذب گلوکز را به تاخیر می اندازد و به بیماران دیابت نوع 2 کمک می کند.


کمک به کاهش کلسترول

کدو سبز، یکی از معدود غذاهای بدون کلسترول است ، که می توانید آنرا در رژیم غذایی کاهش کلسترول بگنجانید.فیبر حل شدنی نیز، با جذب کلسترول تداخل دارد، که به پایین آوردن کلسترول بد خون کمک می کند.


کمک به کلاژن سازی

کدو سبز، حاوی ریبوفلاوین می باشد که کمبود آن بر رشد کلاژن تاثیر می گذارد. همچنین، برای پوست نیز بسیار مفید است که مقدار بالای آب در آن سلامت پوست را افزایش می دهد.


کمک به آبرسانی پوست

به کدو سبز، کدوی تابستانی هم گفته می شود که بدن و پوست را آبرسانی کرده و کمک می کند تا از گس گرمای تابستان برآیید.


افزایش رشد مو

کدو سبز، به دلیل سرشار بودن از روی، رشد مو را افزایش می دهد . ویتامین C موجود در آن ، موی خشک و هکچنین، موخوره را درمان کند. و تارهای موی شما را قوی و انعطاف پذیرتر می کند. کمبود ویتامین C ، می تواند باعث بزرگ شدن فولیکول های مو و در نتیجه، باعث توقف رشد مو شود.


کمک به درمان آسم

مقدار بالای ویتامین C در کدو سبز، و همچنین خاصیت ضدالتهابی آن در درمان آسم، نقش موثری دارد.1


ضد سرطان

کدو حاوی مقدار زیادی مواد ضد سرطان و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان و پیری زودرس سلول ها جلوگیری می کند.

خوردن سبزیجاتی با فیبر بالا از جمله کدو سبز باعث می شود سموم سرطان زا از سلولهای کولون دفع شده و فولات و بتاکاروتن و ویتامین C موجود در آن از این سلولها در برابر موادشیمیایی که باعث سرطان کولون می شوند محافظت می کند.

کدو سبز به دلیل دارا بودن  آلفا و بتا کاروتن در کاهش خطر سرطان پروستات مردان بالای ۶۰ سال موثر است.تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره ی کدو سبز به تخفیف علایم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می کند؛ همان طور که می دانید بزرگی خوش خیم پروستات منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می شود؛ فیتونوترینت های موجود در کدو سبز عامل این تسکین هستند.

کدو سبز حاوی عناصر ضد سرطانی است و از سرطان کولون (روده بزرگ) پیشگیری می کند.


ضد پیری و تقویت کننده حافظه

این اعتقاد وجود دارد که کدو سبز حاوی ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان ۴۰ درصد می شود.

بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو، ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا ۳ جذب آنتی اکسیدن های محلول در چربی را تقویت می کند و به بازسازی مؤثر سلول های مغزی کمک می کند.


کبد و کبد چرب

کدو سبز یکی از سبزیجاتی است که مقادیر بالایی سدیم دارد. سدیم بدن را قلیایی کرده و به سم زدایی کبد و درمان کبد چرب کمک می کند.

بهتر است کدو سبز خام را با پوست (در صورت ارگانیک بودن) در سالاد استفاده کنید تا بهتر کبد را سم زدایی کند.


سرماخوردگی

کدو سبز یک منبع عالی ویتامین C و ویتامین A است. این دو ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا پیشگیری می کند.


فشار خون

در کدو سبز مقادیر بالایی پتاسیم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون بالا می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.2


هضم سالم

کدوی سبز می تواند فرایند هضم سالم را به روش های مختلفی انجام دهد.

برای شروع، این کدو سرشار از آب است، که می تواند مدفوع را نرم کند و این امر احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می دهد.

علاوه بر این، این کدوی تابستانی هم دارای فیبر محلول و هم غیرمحلول است.

فیبر غیرمحلول نیز باعث عبور راحت تر مواد غذایی از طریق روده شما شده و باعث کاهش خطر ابتلا به یبوست می شود.

در عین حال، فیبر محلول به تغذیه و پرورش باکتری‌های مفید که در روده شما زندگی می‌کنند کمک می‌کند. این باکتری‌های مفید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) را تولید می‌کنند که این اسیدهای چرب انرژی سلول های روده شما را تامین خواهند کرد.

علاوه بر این، SCFA می تواند به کاهش التهاب و علائم اختلالات خاص روده، از قبیل سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند.


سلامت استخوان

کدوی سبز غنی از آنتی اکسیدان ها، لوتئین و زاکسنتین، ویتامین K و منیزیم است که همه این ها در تقویت استخوان ها نقشی موثر ایفا می کنند.


پروستات سالم

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که عصاره دانه کدو سبز می تواند در جهت محدود کردن هایپرپلازی پروستات که شایع‌ترین علت انسداد مجاری ادراری است که در میان مردان رخ می‌دهد، کمک کند.3


بارداری سالم

سبزیجات به رنگ سبز تیره از جمله کدو سبز برای دوران بارداری بسیار مفید می باشند. ویتامین B موجود در کدو سبز سطح انرژی بدن را حفظ کرده و خلق و خو را بهبود می بخشد.

منیزیم از زایمان زودرس در زنان باردار جلوگیری می کند.

کدو سبز سرشار از فولات است که خطر بروز نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی، مهزه شکاف (اعصاب نخاعی کودک به خوبی رشد نمی کند) و انزانفالی ( نقص در مغز نوزاد) را کاهش می دهد و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون از مشکلات رشدی جنین می کاهد.

توجه: مصرف مواد غذایی و مکمل های فولات یا اسید فولیک در سه ماهه اول بارداری اهمیت ویژه ای دارد.


برای کودکان و نوزادان

کدو سبز برای درمان اسهال و یبوست کودکان مفید است و از بروز مشکلات ریوی جلوگیری می کند.


پیشگیری از نقرس

ویتامین C تاثیر زیادی در کاهش ابتلا و درمان نقرس به ویژه در مردان دارد زیرا باعث کاهش سطح اسید اوریک در بدن شده و از نقرس و سایر بیماری های مرتبط با اوره پیشگیری می کند.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.majalesalamat.com
4.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.