هورمون‌هاي 7 گانه هيپوفيز

اين هورمون سبب رشد پستان‌ها طي بارداري و ترشح شير پس از زايمان مي‌شود. اين هورمون روي سلول‌هاي غدد شيري اثر مي‌گذارد و سبب ساخته شدن شير و ترشح آن به درون کيسه‌هاي شيري مي‌شود. با تولد نوزاد بلافاصله ترشح لاکتوژن در خون افزايش مي‌يابد و شيرسازي آغاز مي‌شود. خروج شير از پستان مادر يکي دو روز بعد از تولد بچه شروع مي‌شود و اين تاخير در اثر افزايش تدريجي لاکتوژن در خون و زمان لازم براي تاثير آن بر سلول‌هاي شيرساز پستان است. ترشح لاکتوژن
شنبه، 8 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هورمون‌هاي 7 گانه هيپوفيز
هورمون‌هاي 7 گانه هيپوفيز
هورمون‌هاي 7 گانه هيپوفيز






1- هورمون رشد

اين هورمون توسط سوماتوتروف‌ها ترشح مي‌شود. هورمون رشد باعث افزايش متابوليسم سلول‌هاي بدن و رشد طولي و قطري استخوان‌ها و باعث افزايش قد مي‌شود.

2- هورمون محرک تيروييد

موجب فعاليت غده تيروييد مي‌شود.

3- هورمون پرولاکتين

اين هورمون سبب رشد پستان‌ها طي بارداري و ترشح شير پس از زايمان مي‌شود. اين هورمون روي سلول‌هاي غدد شيري اثر مي‌گذارد و سبب ساخته شدن شير و ترشح آن به درون کيسه‌هاي شيري مي‌شود. با تولد نوزاد بلافاصله ترشح لاکتوژن در خون افزايش مي‌يابد و شيرسازي آغاز مي‌شود. خروج شير از پستان مادر يکي دو روز بعد از تولد بچه شروع مي‌شود و اين تاخير در اثر افزايش تدريجي لاکتوژن در خون و زمان لازم براي تاثير آن بر سلول‌هاي شيرساز پستان است. ترشح لاکتوژن تا زماني که طفل از پستان شير بخورد ادامه خواهد داشت.

هورمون‌هاي 7 گانه هيپوفيز

4- کورتيکوتروپين

اين هورمون باعث افزايش ترشح هورمون‌هاي مترشحه از قشر غدد فوق کليوي مي‌شود.

5- هورمون محرک جنسي

FSH و LH که هر دو هورمون‌هاي محرک جنسي محسوب مي‌شوند.

6- هورمون‌هاي اکسي‌توسين

باعث انقباض عضلات رحم و مجاري شيري پستان‌ها مي‌شود.

7- هورمون ضدادراري

موجب جذب آب و املاح از لوله‌هاي جمع‌کننده ادرار کليه‌ها مي‌شود.
برای مثال:
دانيل کريستيان موريسان، بسکتباليست اهل روماني با 2 متر و 31 سانتي‌متر دچار نوعي اختلال ترشح هورمون رشد از هيپوفيز است
دکتر هاروي کوشينگ، جراح مغز و کاشف بيماري کوشينگ که بيش از 2 هزار تومور غده هيپوفيز را عمل کرده بود. در بيماري کوشينگ، هورمون کورتيزول از غده فوق‌کليوي، بيش از حد طبيعي ترشح مي‌شود.

اختلالات شايع هيپوفيز

افزايش ترشح هورمون رشد در سنين رشد باعث رشد بيش از حد مي‌شود که ژيگانتيسم يا غول آسايي ناميده مي‌شود و در بزرگسالان باعث افزايش رشد قطري استخوان‌ها مي‌شود که آکرومگالي نام دارد. کاهش ترشح هورمون رشد در سنين رشد موجب کوتولگي هيپوفيزي مي‌شود...

رشد غيرطبيعي

کاهش شديد و يا افزايش شديد هورمون رشد سبب رشد غير عادي مي‌شود کاهش شديد مقدار هورمون رشد در کودکي (قبل از بلوغ) سبب کوتاه قدي شديد يا نانيسم مي‌شود. افراد مبتلا به نانيسم داراي هوش طبيعي هستند. اگر قبل از آنکه رشد استخوان‌هاي دراز يايان يابد به اين نقص پي ببريم مي‌توانيم آن را با تزريق هورمون رشد درمان کنيم.
افزايش بيش از حد هورمون رشد در دوران کودکي باعث بلند قدي فوق‌العاده يا ژيگانتيسم مي‌شود. اگر افزايش غيرعادي اين هورمون در دوارن بلوغ يا بعد از آن اتفاق افتد شخص مبتلا بلند قدتر نمي‌شود اما قطر استخوان‌هاي دست، پا و صورت افزايش مي‌يابد. اولين نشانه اين بيماري نياز به کفش بزرگ‌تر و تنگ شدن انگشتر در دست است اين عارضه را آکرومگالي مي‌نامند.
منبع:www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.